Citaat:
Mijn grootste probleem is dat ik vaak mijn teugels te lang heb. (Ja, ik heb waslijntjes vaak)
Maar vaak vind ik dit persoonlijk fijner rijden, omdat er dan bijna geen druk of spanning op de teugels staat?
Heb ik ze korter, en dus meer druk op de teugels, trek ik dan?
Dit heb ik ook. Van mijn instructeur moet ik mijn paard met redelijk korte teugels losrijden ivm met haar bouw (op de voorhand, met lage hals inzet) omdat ze dan haar rug beter losmaakt. Dit geeft voor mij veel druk op de teugels en als ik niet oplet worden mijn teugels ook meteen weer langer. Hij zegt dat mijn paard hier zelf op moet loslaten in de kaak. Ik mag niet trekken en volgens hem trek ik ook niet omdat ik mijn handen op de plaats houd (dus niet terugwerk) en meeleef met mijn onderarm. Maar toch voelt het als trekken omdat ik veel druk voel. Hierbij moet ik van hem mijn paard ook actief naar voren rijden van achter uit. Na 5 minuten laat mijn paard los en is de druk veel minder en heb ik lekkere aanleuning. Ik merk wel dat mijn paard uiteindelijk zeer fijn, ontspannen en los door het lijf loopt als ik haar met korte teugels losrijd, maar ik heb wel moeite hiermee omdat ik de neiging hebt om snel te bezwijken voor het 'onaangename' gevoel van de korte teugels en al snel verval in het losrijden met langere teugel. Kennen jullie dit gevoel?