"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:07

Heey heey,

Ik ken dat wel pijn in de armen/handen... Ik begin net met paardrijles en heb wel eens op verzorgpony van vriendin gereden. Maar dat beestje waar ik bij mijn vriendin op rij dat is een merrie en die kan nogal bitcheg zijn :P. Ze schudt vaak met het hoofd en luisterd soms moeilijk, dus dan trek ik veel aan de teugels... alleen pijn dat ik krijg soms in de armen en handen! me vriendin zij ook dat je dan niet goed rijd, want eigenlijks moet je gewoon ontspannen de teugels vast kunnen houden en geen pijn hebben..

Maar ik werk er al aan, dus hopen dat dat beter bij mij gaat :D, en de pony beter wil luisteren

Anoniem

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:00

De pony zal goed luisteren als jij goed rijdt.

Het probleem van het paard zit meestal op zijn rug namelijk, en dat los je niet op met rukken en plukken ;)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:19

scheepie schreef:
zagen is not done :( !

Goede instructie?

dat weet ik ook, zeg iik ook hieboven......
heb goede instructie, dat weet ik zeker!!! en we werken eraan! macht der gewoonte is moeilijk af te leren!

Inkygrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:32

Mee eens dat ruiter en paard ontspannen moeten rijden. Trekken en sjorren is zowel voor ruiter als paard frustrerend. En ook nog eens heel erg zielig!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:31

ik erger me er ook mateloos aan dat sommige ruiters opstappen meteen paard in de krul trekt of zaagt, die activiteit komt later eventueel wel...

ik heb soms wel last van mijn armen (en alle andere spieren :P) als ik net examens heb gehad, en 2 weken of langer niets anders heb gedaan dan gehangen en gelegen, als ik mijn handen dan gewoon voor me moet houden bij het rijden voel ik dat de volgende dag wel, mijn liezen, buikspieren en bovenbeenspieren zijn dan ook helemaal stijf, maar dat zal wel normaal zijn? Of misschien vergaan mijn spieren gewoon supersnel :D

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:18

Het ligt ook gedeeltelijk aan de combinatie, sommige paarden hebben snel de neiging om zwaar te worden een (nietwetende) ruiter kan daar op verschillende manieren mee omgaan... tuurlijk is het niet goed, maar je kunt ook niet zomaar van iedereen verwachten dat het met een knip in de vinger op te lossen is.. zeker niet als het gaat om paarden die 'gewend' zijn om zo te lopen, in die gevallen heeft het tijd (en kennis) nodig.

Maar les nemen als je merkt dat je problemen hebt zou een goede optie zijn.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:42

vaa schreef:
helemaal mee eens,

ik hoor het trouwens ook wel vaker.

er zijn overigens ook wel paarden die op je handen hangen, en dat is volgens mij moeilijk op te lossen.

meer been geven, als het paard op je handen hangt loopt ie vaak ook te sloffen.
dus je moet m wat actiever maken, laat m wat meer voorwaarts lopen en dan is het over

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:47

Petrax schreef:
Heey heey,

Ik ken dat wel pijn in de armen/handen... Ik begin net met paardrijles en heb wel eens op verzorgpony van vriendin gereden. Maar dat beestje waar ik bij mijn vriendin op rij dat is een merrie en die kan nogal bitcheg zijn :P. Ze schudt vaak met het hoofd en luisterd soms moeilijk, dus dan trek ik veel aan de teugels... alleen pijn dat ik krijg soms in de armen en handen! me vriendin zij ook dat je dan niet goed rijd, want eigenlijks moet je gewoon ontspannen de teugels vast kunnen houden en geen pijn hebben..

Maar ik werk er al aan, dus hopen dat dat beter bij mij gaat :D, en de pony beter wil luisteren

wel eens van stemhulpen gehoord of ga haar afleiden met wat oefeningen
maar ga alsjeblieft niet lopen trekken aan de mond van een paard (doe zelf eens een pen in je mond en trek er eens flink aan, dan laat je het de volgende keer wel uit je hoofd dit bij die pony te doen)

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:11

leestmee schreef:
Petrax schreef:
wel eens van stemhulpen gehoord of ga haar afleiden met wat oefeningen
maar ga alsjeblieft niet lopen trekken aan de mond van een paard (doe zelf eens een pen in je mond en trek er eens flink aan, dan laat je het de volgende keer wel uit je hoofd dit bij die pony te doen)

Ik trek ook niet zo hard aan het beest dat het pijn doet,, & ik ben al aan het oefenen met vriendin van wie die verzorgpony is, en het gaat al veel beter. Ik trek niet zo aan de teugels en ze luistert al beter naar mij en schud minder met hoofd als eerst....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 00:30

Zodra jouw armen pijn beginnen te doen, heeft het paard ook echt wel pijn in zijn mond hoor, ik weet niet hoe ongevoelig jij denkt dat een paard is? :=

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:46

Joscaa schreef:
Zodra jouw armen pijn beginnen te doen, heeft het paard ook echt wel pijn in zijn mond hoor, ik weet niet hoe ongevoelig jij denkt dat een paard is? :=

ben het volledig met je eens

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:47

leestmee schreef:
Joscaa schreef:

ben het volledig met je eens

Je kunt ook pijn hebben van de spanning in je spieren... je hoeft er niet per se voor te trekken. Je armen staan dan stijf of je hebt opgetrokken schouders... en je werkt dan meestal een beetje als een bijzetteugel :P

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:59

_Arwen_ schreef:
Joscaa schreef:

Je kunt ook pijn hebben van de spanning in je spieren... je hoeft er niet per se voor te trekken. Je armen staan dan stijf of je hebt opgetrokken schouders... en je werkt dan meestal een beetje als een bijzetteugel :P

& dat bedoelde ik nou eigenlijks! ik span dan zo mijn spieren samen dat het zeer doet... Ook al heb ik de teugels vast en trek ik niet dan span ik mijn handspieren aan! Maar nu met les lukt het al wat beter :)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:01

Ik ken iemand, die trekt en sjort zo erg! en dan boos worden op dat paard als ie dan een x niet luisterd, slaan met de zweep enzoo!! en op wedstrijd dan zoo boos zijn als ie een x niet loopt zoals diegene dat wil.. damn, daar kan ik EGT niet tegen.. zo zielig voor dat paard.. en dat paard reageert dan zo vreselijk braaf!!

Mijn paard wil altijd vreselijk hangen als ik d'r hard heb laten werken (flink van achter moeten komen), dan is ze na een tijdje zoo moe, dat ze vreselijk gaat hangen!! Dan moet ik een opwaardse ophouding geven en d'r nog meer van achter laten werken, wat is dat moeilijk zeg!!
meestal ga ik dan ff stappen, met een ietwat langer teugeltje en pak d'r dan later weer op, dan is ze weer wat bij gekomen, en dan kan ik d'r gewoon weer netjes op pakken, het is dan gewoon, omdat ze dan zoo moe is.... omdat ze het nog erg zwaar heeft, dat ze nog meer moet gaan zitten vanachter (we rijden nu M2)
Tja, daar moeten wij aan werken, dat ze daar meer conditie in gaat krijgen, maarjaaa,, dat komt goedddd :D

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:54

Citaat:
Mijn grootste probleem is dat ik vaak mijn teugels te lang heb. (Ja, ik heb waslijntjes vaak)
Maar vaak vind ik dit persoonlijk fijner rijden, omdat er dan bijna geen druk of spanning op de teugels staat?
Heb ik ze korter, en dus meer druk op de teugels, trek ik dan?

Dit heb ik ook. Van mijn instructeur moet ik mijn paard met redelijk korte teugels losrijden ivm met haar bouw (op de voorhand, met lage hals inzet) omdat ze dan haar rug beter losmaakt. Dit geeft voor mij veel druk op de teugels en als ik niet oplet worden mijn teugels ook meteen weer langer. Hij zegt dat mijn paard hier zelf op moet loslaten in de kaak. Ik mag niet trekken en volgens hem trek ik ook niet omdat ik mijn handen op de plaats houd (dus niet terugwerk) en meeleef met mijn onderarm. Maar toch voelt het als trekken omdat ik veel druk voel. Hierbij moet ik van hem mijn paard ook actief naar voren rijden van achter uit. Na 5 minuten laat mijn paard los en is de druk veel minder en heb ik lekkere aanleuning. Ik merk wel dat mijn paard uiteindelijk zeer fijn, ontspannen en los door het lijf loopt als ik haar met korte teugels losrijd, maar ik heb wel moeite hiermee omdat ik de neiging hebt om snel te bezwijken voor het 'onaangename' gevoel van de korte teugels en al snel verval in het losrijden met langere teugel. Kennen jullie dit gevoel?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:26

_Arwen_ schreef:
en je werkt dan meestal een beetje als een bijzetteugel :P

En ik ben ook tegen bijzetteugels, dus als dat functioneren vind ik net zo slecht als trekken :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:51

Met trekken komt een paard er niet onderuit, met een bijzetteugel wel.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:18

_Arwen_ schreef:
Joscaa schreef:

Nou idd helemaal mee eens :D. . wij moeten ook rijden en als het paard rond kan rijden wat hij kan maar dit niet doet op momenten
moet ik mijn handen neerzettene n druk houden en idd de werking van een bijzetteugel creëren.. dit moet ik op les doen als je dit een
aantal keer moet doen en vooral volhouden voel je dat uiteindelijk behoorlijk in je boven armen maar dit is niet dat je trekt in de mond
maar die constante druk houdt waar het paard wel eens tegen in kan gaan en het dus meer van joun houding en armen vergt en dit pijn doet :j

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:22

Joscaa schreef:
_Arwen_ schreef:
en je werkt dan meestal een beetje als een bijzetteugel :P

En ik ben ook tegen bijzetteugels, dus als dat functioneren vind ik net zo slecht als trekken :+

Licht eraan wanneer je die gebruikt vind ik persoonlijk :D ...
een bijzet omdoen bij een jong paard vind ik niks.. maar als je paard hebt die het wel aankan en waarvoor het beter is
om ronder te lopen daarbij een bijzet te gebruiken -bv. bij longeren- vind ik niet zo een probleem maarja daar zullen de
meningen altijd over verschillen :=

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:26

Shaneshadow, wat een rare manier van "nagevelijk rijden" in mijn ogen. Dat is dus het van voor rond rijden zonder dat hij nagevelijk is. Nagevelijkheid moet je krijgen door hem van achter naar voor te rijden, en niet door bijzetteugel te spelen :?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:28

Ik heb dit ook echt een tijdje gehad.. (ja.. ik geef het toe.) Mijn paardje werd toen op een sidepull gereden.
Had geen les op dat moment, en hij liep enorm op de voorhand, en hing daarbij lekker op de neusriem (gewone leren met bontje, dus niet echt scherp)

Ik ben gaan lessen, en trainen, om hem beter in balans te krijgen.
Ook ben ik over gegaan op een bitje (paardje was klaar met wisselen)
Nu is hij mooi licht in de hand.. Ook als ik hem bitloos pak.

Wat ik vooral geleerd heb, Je geeft je paard iets om aan te hangen.. als je de druk aan jou kant weg neemt wordt het al snel minder ( al was dat in het begin echt heel spannend, ik had soms het gevoel dat we voorover zouden kukelen), en heel veel overgangen en figuren, goed aan het been krijgen. Echt van achter naar voren rijden.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:48

Joscaa schreef:
Shaneshadow, wat een rare manier van "nagevelijk rijden" in mijn ogen. Dat is dus het van voor rond rijden zonder dat hij nagevelijk is. Nagevelijkheid moet je krijgen door hem van achter naar voor te rijden, en niet door bijzetteugel te spelen :?

Je hoort mij niks over nagevelijk zeggen .. heb het over rond dus niet met de neus in de lucht en alles weg drukken vanuit de rug :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:59

En als hij gedwongen rond loopt, loopt hij dus niet over de rug he? :')

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:06

Ik rij mijn paard van achter naar voor.
En heb licht contact met de mond, gewoon een meebewegende hand.
Dan krijg je nergens last van in je lichaam, en het paard vind het fijn.
Ik zou echt never nooit mijn paard in de krul kunnen trekken hoor, je doet je paard zoveel pijn! (en jezelf)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:08

Joscaa schreef:
En als hij gedwongen rond loopt, loopt hij dus niet over de rug he? :')

en wederom heb het niet over correct over de rug lopen maar over 'niet de rug weg drukken' :D ..

Ik denk dat we zo lang kunnen doorgaan want hebben beide een ander beeld bij mijn woorden.. :Y)