Bent Branderup grootmeester?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Bent Branderup grootmeester?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:50

Wie wie wil waarom de website van meneer Davenport hacken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:30

...de 21ste eeuwse vorm van kasteel belegeren door ridder X ?! _O- _O-

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:21

Huertecilla schreef:
...de 21ste eeuwse vorm van kasteel belegeren door ridder X ?! _O- _O-

hi,hi :D

In dit topic kwam ik ook tegen dat je eerst een instructeursdiploma van de KNHS nodig had voordat je bij dhr Branderup een instructeurs opleiding kan volgen. Maar staat dat niet haaks tegen over elkaar?

Faber smid, heeft u al een e-mail terug gekregen?

kruip weer in de meeleeshoek ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:25

barlie schreef:
In dit topic kwam ik ook tegen dat je eerst een instructeursdiploma van de KNHS nodig had voordat je bij dhr Branderup een instructeurs opleiding kan volgen. Maar staat dat niet haaks tegen over elkaar?

:)* +:)+

Het onderbouwt prima mijn inbreng over de inhoudelijkheid van de zelferkende imago-toko van BB.

Je hebt helemaal gelijk een ORUNkwalificering is voor míj een DISkwalificering om hier bij La Huerta over de brug te mogen komen ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:43

Ik heb een aantal bladzijdes terug ook al aangegeven dat dit niet verplicht is. Ik heb zelf contact met Marijke gehad wat betreft deze eis en zij kon mij vertellen dat dit niet verplicht is maar wel fijn zou zijn (dan gaat het meer over ervaring met het lesgeven en het benaderen van klanten).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:03

xmarliez schreef:
(dan gaat het meer over ervaring met het lesgeven en het benaderen van klanten).

Je mist het punt.
De kwalificatie voor díe manier (a-la-jinette) van beleren = dískwalificatie voor het tegenovergestelde (a-la-brida).

Dat BB net als de ORUN-basis ook P+/R- is, is helder.
Dat kwalificeert BB als niet anders in de manier waarop het tot stand komt doch alleen in wát er tot stand komt. Alleen onderscheid in de uiterlijke vorm en dat is exact wat ik aangaf.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:10

barlie schreef:
Faber smid, heeft u al een e-mail terug gekregen?

kruip weer in de meeleeshoek ;)

Nee helaas nog niet.
Waarom kruipt u weer uw meeleeshoek in?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:09

Nooit gedacht dat ik nog eens met interesse een topic over klassieke dressuur zou lezen. En dat is niet denigrerend bedoeld, weet er als eenvoudig bosrijder gewoon te weinig van.

Jullie zijn in elk geval wel onderhoudend (tussen de flauwekul, die ook leuk is, door). Wat me hier wel opvalt, is dat er een paar posters tussen zitten die kennelijk meer weten, bijv. degene die van de heer Brenderup zelf heeft gehoord dat in overleg is besloten die z.g. 'ridderorde' in stand te houden.

Ik heb geen zin om weer terug te gaan bladeren, maar misschien moeten jullie dat toch nog eens aandachtig lezen. Als het klopt, en dat lijkt me heel waarschijnlijk, dan is de vraag over het grootmeesterschap toch al beantwoord?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 19:33

Mysa het is maar net wat u onder grootmeesterschap verstaat?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:48

BBreedveld schreef:
Bent is een aparte man. Zoals je hem ziet in de boeken en dvd's, zo gaat hij ook rustig naar het postkantoor. Ik denk dat hij het ziet als een 'way of life'

Even in het kort wat ik weet over het ridderschap:
Dit is niet iets wat Bent heeft uitgevonden, eerder iets dat hij nieuw leven in heeft geblazen (en, aangezien hij de laatst overgeblevene is, naar zijn hand heeft gezet).

Hoe lang het daarvóór al bestond, weet ik niet, maar Bent heeft mij verteld dat hij op een gegeven moment samen met Nuno Oliveira en Egon von Neindorff de laatste drie leden vormde. Vergaderen over hoe nu verder was geen optie, want Nuno en Egon konden elkaars bloed wel drinken en weigerden om samen aan tafel te zitten.

Toen Nuno overleed, heeft Bent samen met Egon besproken of ze de oude normen van het ridderschap aan zouden passen aan de huidige tijd. Egon was hier een voorstander van en omdat hij niet zoveel vertrouwen had in het huidige niveau van rijden, stelde hij voor de squiretest op een lager niveau te stellen dan nu het geval is. Bent was hiertegen omdat hij vond dat het ridderschap wel ergens voor moest staan.

Uiteindelijk is er dus de squiretest uitgekomen zoals hij nu is. En de riddertesten etc.

Bent heeft zichzelf benoemd tot grootmeester. Of hij dat gedaan heeft omdat hij stomweg het laatst overgebleven lid was of om het naar zijn hand te kunnen zetten (of allebei) weet ik niet, maar feit is dat hij aan het hoofd van de organisatie staat. Er zijn bevorderingen die alleen via hem kunnen gaan, meen ik. Maar als ik het zo lees, zijn er ook zaken waarover de hele 'tafel' moet beslissen. Het is dus geen dictatuur.

Ik neem aan de u bedoelt: wat 'men' onder het grootmeesterschap verstaat, persoonlijk heb ik geen flauw idee. Ik heb wel nog even de post opgezocht, waaraan ik zojuist refereerde. Hierin lees ik toch dat de ridderorde al langer bestaat en dat de heer Branderup die nieuw leven heeft ingeblazen en zichzelf tot grootmeester heeft benoemd. Is daarmee uw vraag niet beantwoord, of wilt u een nog duidelijker punt maken?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:00

De heer Branderup is niet te achterhalen zoals de echte erkende grootmeesters. Grootmeester van een eigen benaming en systeem kan ieder zich laten noemen. Mijn vraag gaat over de echte erkende titel grootmeester, zoals Sir bijvoorbeeld. En niet van een eigen club, vereniging of stichting.
Over stichting gesproken, de stichting van de grootmeester waar meneer Branderup een van de beste leerlingen en opvolgers zou zijn is ook niks terug te vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:08

FaberSmid schreef:
De heer Branderup is niet te achterhalen zoals de echte erkende grootmeesters. Grootmeester van een eigen benaming en systeem kan ieder zich laten noemen. Mijn vraag gaat over de echte erkende titel grootmeester, zoals Sir bijvoorbeeld. En niet van een eigen club, vereniging of stichting.
Over stichting gesproken, de stichting van de grootmeester waar meneer Branderup een van de beste leerlingen en opvolgers zou zijn is ook niks terug te vinden.

Deze ridderorde heeft dezelfde status als die van De Gouden Soldeerbout, doch die van BB heeft slechts één ridder die zichzelf tot grootmeester heeft benoemd ;)

El Caballero (de La Huerta)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:12

Tja, dressuurgrootmeesters worden in het algemeen niet door de koningin 'geridderd'. De vraag moet dan dus eigenlijk zijn: door wie of wat wordt een grootmeester benoemd.

Is daar überhaupt wel een protocol voor?

En indien niet, dan heeft de heer B zichzelf dus legitiem benoemd.

Net als een hoefsmid, die kan ook zelfbenoemd zijn, toch? Geen beschermd beroep? Of om wat dichter bij huis te blijven: een vertaler/tolk, ook geen beschermd beroep.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:32

mysa schreef:
En indien niet, dan heeft de heer B zichzelf dus legitiem benoemd.

Niemand beweert van niet :)*

Zoals ik al heb aangegeven is een ridderorde in algemene zin geen beschermde structuur en gewoon een club. Iedereen kan zelf een orde oprichten, zichzelf benoemen en onder een vaandel gaan staan.
Dat is legitiem.
Hoef je niets voor te doen. Als je de orde rechtshandeling wil laten verrichten is registratie bij een KvK nodig en ook dat stelt geen speciale eisen daaraan.
Zelf een bij de KVK gedeponeerde eigen order verkrijgt daarmee geen andere status dan die welke de leden er zelf aan geven.
Het is De Gouden Soldeerbout van het loodgieterssyndroom.

Sjef Jansen kan de Orde van de Hollandse School oprichten. Hij is dan grootmeester en zijn equipe is de ridderschare. Er is zelfs nog echt goud wat er blinkt ook *D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:39

mysa schreef:
Net als een hoefsmid, die kan ook zelfbenoemd zijn, toch? Geen beschermd beroep? Of om wat dichter bij huis te blijven: een vertaler/tolk, ook geen beschermd beroep.

Die zichzelf voor een erkende hoefsmid uit willen geven, zullen toch echt een erkende staats gediplomeerde hoefsmid opleiding behaald moeten hebben. Tussen hoefsmeden en orthopedisch hoefsmeden kan ook weer verschil worden gemaakt, in Nederland niet zo zeer maar Duitsland bijvoorbeeld weer wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:45

FaberSmid schreef:
mysa schreef:

Die zichzelf voor een erkende hoefsmid uit willen geven, zullen toch echt een erkende staats gediplomeerde hoefsmid opleiding behaald moeten hebben. Tussen hoefsmeden en orthopedisch hoefsmeden kan ook weer verschil worden gemaakt, in Nederland niet zo zeer maar Duitsland bijvoorbeeld weer wel.

Wel Faber, een ieder kan een ridderorde van Het Gouden Hoefijzer oprichten, of beter nog De Gulden Hoef ; kunnen Niet Beslaanders ook ridder worden :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:54

Hoefsmid mag dus iedereen zich noemen, alleen erkend hoefsmid mag men zich pas noemen als men (staats-) examen heeft gedaan?

Is zoiets als een beëdiging voor tolken en vertalers?

@HC: je zegt 'niemand beweert van niet' over de al dan niet legitieme zelfbenoeming van de heer B. Maar de tendens in dit topic is voor een goed verstaander toch, dat de heer Faber hier zo zijn bedenkingen over heeft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:55

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:59

Ieder kan zich noemen zoals iedere gek zich benoemd, maar het erkend vermelden is een anderen zaak.
Is het dan zo raar dat ik mijn bedenking heb over de zogenaamde grootmeester Branderup? Dat wat deze meneer Branderup op het internet schrijft en laat schrijven, klopt van geen kanten? Maar dat is het de harde waarheid van internet, dat het internet vaak niet de gehele waarheid laat zien maar een deel van een leugen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:10

Nee hoor, helemaal niet raar, ik probeer gewoon even vast te stellen waar het in deze discussie omdraait ;)

Meneer B: noemt hij zich grootmeester zonder meer, of 'erkend grootmeester'? Ook dat laatste kan, erkend is ook al zo'n vage kreet. Erkend door zijn mede-loodgieters bijvoorbeeld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:16

mysa erkend is erkend, net als voor hoefsmeden staats hoefsmeden die ook orthopedische hoefsmeden zijn.
Meneer Branderup gaat te ver door zich erkend te vermelden. Het openbaar vermelden op deze manier is namelijk niet toegestaan. Het reclame maken zonder erkenning.
Hij mag zich noemen volgens zijn eigen opgerichte clubje, maar niet volgens erkende titels en benamingen.
Naar mijn mening zet meneer Branderup zichzelf voor aap door zich zo groots voor te doen? Ik kan ook niet begrijpen waarom zo veel mensen, zonder nadenken of controleren er achter aan lopen?
Meneer Branderup kan misschien best leuk rijden en les geven, maar dan neem ik persoonlijk toch liever les bij erkende personen waarvan de gegevens kloppen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:18

mysa schreef:
Citaat:
Nee hoor, helemaal niet raar, ik probeer gewoon even vast te stellen waar het in deze discussie omdraait ;)

Meneer B: noemt hij zich grootmeester zonder meer, of 'erkend grootmeester'? Ook dat laatste kan, erkend is ook al zo'n vage kreet. Erkend door zijn mede-loodgieters bijvoorbeeld.

Wat ik zo vreemd vind, ik kan die mijnheer Branderup nergens vinden waar en hoe hij bij Egon von Neindorff gereden heeft.
En wanneer ik de jaren optel, die hij zg geleerd heeft, dan moet die mijnheer Branderup oer oud zijn.
Het is mij ook niet duidelijk waar hij zo makkelijk een systeempje maakt.
Egon von Neindorff schrijft dat een paard een veel langere africhting krijgt, en niet zo primitief gelongeerd wordt als die mijnheer Branderup doet voorkomen.
En dat fabeltje met dat blinde paard, leuk voor hem, maar rijtechnisch is dat niet veel.
Bovendien, zit mijnheer Branderup, geheel niet zo op een paard, als mijnheer Egon von Neindorff zelf of zijn ware leerlingen zitten.
Mijnheer Branderup lijkt wel aan Black Magic tedoen, of minstens in een eigen wereld te leven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:22

Tja, inhoudelijk kan ik daar niet op reageren, prof. Ik weet dus te weinig van dressuur.

@Faber, ik snap je punt wel, maar het blijft een feit dat zowel 'grootmeester' als 'erkend' vrijblijvende termen zijn.

Een grootmeester staat aan het hoofd van een ridderorde, waarbij het er niet toe doet wie die ridderorde heeft gesticht.

En zoals ik net al zei, erkend kan van alles betekenen. Maar nogmaals, ik begrijp wel wat je bedoelt.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:24

Helaas is de erkende opleiding ORUN of Deurne, en met alle respect, die komen niet bij mijn paard in de buurt.
Liever iemand die niet erkend is maar vanuit rust en liefde voor het dier werkt dan erkend via een instelling met een verkeerde instelling.

Die laatste zin vind ik geweldig van mezelf hihi.

Marjolein.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:24

FaberSmid schreef:
Ieder kan zich noemen zoals iedere gek zich benoemd, maar het erkend vermelden is een anderen zaak.
Is het dan zo raar dat ik mijn bedenking heb over de zogenaamde grootmeester Branderup? Dat wat deze meneer Branderup op het internet schrijft en laat schrijven, klopt van geen kanten? Maar dat is het de harde waarheid van internet, dat het internet vaak niet de gehele waarheid laat zien maar een deel van een leugen?

Dát is een stap te ver.
Het is geen léugen. De suggestie van meer dan het is, geeft verkeerde conclusies. Dat publiek iets verkeerd dénkt maakt nog geen leugen van de ietwat ...... subtiele informatie. Dat is gewoon knappe marketing.
Doet de bedrijfssector paard in NL ook :D Zie inderdaad Orun, Deurne, Kenniscentrum.

BB ís ridder en grootmeester van iets waar voor alsnog geen doopceel van te achterhalen is, noch andere info anders dan zijn eigen info erover.
Daar kan een ieder de waarde aan hechten die men wil en daar is op zich niets mis mee.

Je hebt gelijk Mysa. Ook ´erkend´ is vaag zo lang er geen staaterkenning (met kwaliteitsnorm!) aan vast zit.
Dat erkenningsgedoe is vooral een concurrentievervalsing en de kern van het loodgieterssyndroom. Zegt op zich namelijk NIETS over kwaliteit en inhoud.