Handige ruiters/amazone's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:56

Dat is dus precies wat er word geboden Sorro!!
Maar juist die handige ruiters zijn zo moeilijk te vinden en daar gaat dus het hele topic over...niet over de vraag of ze met mij door een deur kunnen, en ook niet of het te duur is als het paard weer klaar is voor wedstrijden en verder getraint kan of wat dan de kosten moeten zijn en of die dan te hoog zijn!!
En de bijrijder die het paard verder helpt, heeft natuurlijk ook het eerste recht om dit zelfde paard verder te brengen en dus te "leasen" Kijk zou ik zelf niet de ervaring hebben om een paard door te rijden of af te richten en vraag ik mensen om een paard dus IN te rijden, dan word het een heel ander verhaal!
Sterker nog, zoals ik al eerder zei, ik heb al een paar paarden weggegeven aan bijrijders die hebben bewezen dat de "klik" er is.
En 1 daarvan is inmiddels ook al van stal veranderd en staat dus niet meer bij mij.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:51

Tja maar ik bedoel dus ook echt 2 personen. Ik heb zelf namelijk tijdje geleden een soortgelijke situatie gehad, manage heeft een paardje wat niet meer in de lessen kan lopen. Vind het een erg leuk paardje en ben niet onder de indruk van zijn geintjes. Wellicht ben ik een handige ruiter?!? Geen idee, hou er niet van omdat soort dingen van mezelf te zeggen maar weet wel dat ik behoorlijk wat idioten onder me kont gehad heb. Maar ja paardje staat/stond dus stil en heb aangeboden om hem goed te rijden, dat kan alleen als ik hem huur voor een x bedrag per maand, daarnaast nog eens 1x per week blijf lessen op een andere paard omdat deze niet in de les mag. Waarom zou ik dus een "lastig" paard gaan rijden zodat als hij goed is meer geld oplevert en hier ook nog eens voor gaan betalen??? nu brengt het paard niks op en kost hij alleen maar, wanneer hij goed is brengt hij geld in het laadje, hetzij via weer in de lessen hetzij via verkoop?
Ik denk dus Aerdenhout1 dat je een handige ruiter de problemen moet laten oplossen in een geldloze constructie, met andere woorden, ik heb de paarden, jij mag ze rijden. Wanneer de paarden goed zijn, ze dan pas te verleasen aan een ander persoon.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:01

@ Sorro: Volgens mij is dat ook de bedoeling van Aerdenhout...

Talentvolle ruiter die paardje kan corrigeren betaald niets.
Als paardje daarna goed te rijden valt, heeft die ruiter eerste keus om paardje te leasen tegen kosten. Wilt ruiter dat niet, gaat paardje in de leas bij een ander die wellicht niet heel erg goed kan rijden maar nu wel met paardje aan de slag kan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:59

Op zich lijkt me niet veel mis met die 'eerst goed rijden, daarna leasen' constructie.
Zo als ik het begrijp heeft ruiter in kwestie de keuze om met dat paard verder te gaan tegen betaling of gratis een ander paard door te rijden.

Ik rij zelf niet echt meer (tijdgebrek en ja ik baal ervan) maar heb ook een tijdje in een gelijkaardige positie gezeten.
Waar ik reed, zijn ze voornamelijk met jonge paarden bezig. Handelstal/africhtingstal/manege is een groot woord maar er werden dus paarden opgeleerd en verkocht en les gegeven aan de ruiters die er kwamen rijden.
Ik moest enkel m'n lessen betalen en die waren zeer goedkoop in verhouding met de kwaliteit (15 euro per uur voor les op jonge paarden van een instructrice met 40 jaar ervaring in alle takken van de sport).
Zadelmak maken en de eerste pasjes onder zadel deed ze zelf. Vanaf dat bleek dat het paard het snapte kwam ik erbij om hem verder door te rijden. Als de basis er dan goed in zat (3 gangen, overgangen, nageeflijkheid en als ze wat langer bleven ook wijken en sbw) werden ze meestal verkocht en begon ik met de volgende.
Voordeel: je leert veel door de verschillende paarden en op de duur kan je bijna elk paard tot een bepaald punt (verkoopsklaar) rijden.
Nadeel: je komt ook niet echt verder dan dat punt omdat je telkens opnieuw begint.
Bij deze mensen reed ik graag op die manier. Helaas gaat het nu dus niet meer wegens tijdgebrek bij mij en zij hebben de handelspaarden weggedaan en nog juist 2 merries bijgehouden voor de wedstrijden. Ik heb die 2 merries ook gereden als 3-jarige maar vind het nu nogal nutteloos om ze 1 keer in de zoveel maanden te rijden, draag ik ook niets meer bij aan het verbeteren van de kwaliteit van de merries en doe ik zelfs mss meer kwaad dan goed.

Het kan echter ook anders. Heb ook al paarden gereden voor mensen waarbij ik dan bedankt werd vanaf het moment dat ze weer zelf op hun paarden durfden stappen. 1 eigenaresse liet mij ermee rijden tot het beest rem en stuur in bos had en daarna mocht ik niet meer komen met 1 of andere smoes.
Andere eigenaresse kocht 1 van de 4 jarigen die ik bij bovengenoemde stal had gereden maar was, om eerlijk te zijn, niet echt ervaren genoeg voor een jong paard. Mevrouw wou alles zelf doen, voor de band met het paard, hoewel wij onze hulp nog wel aanboden. Half jaar later kwam ze dan terug bij ons omdat ze paard niet meer aankon en heb ik die merrie terug een tijdje gereden.
Terug naar eigenaresse en weer terug bij af. Af en toe kwam ze dan nog wel langs en sporadisch reed ik die merrie dan ook een keer maar het was water naar de zee dragen.
Op zo'n manier vind ik er zelf ook niks meer aan.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:26

laetitia schreef:
@ Sorro: Volgens mij is dat ook de bedoeling van Aerdenhout...

Talentvolle ruiter die paardje kan corrigeren betaald niets.
Als paardje daarna goed te rijden valt, heeft die ruiter eerste keus om paardje te leasen tegen kosten. Wilt ruiter dat niet, gaat paardje in de leas bij een ander die wellicht niet heel erg goed kan rijden maar nu wel met paardje aan de slag kan.

Zo heb ik het ook begrepen.

Wat de leasekosten betreft, ik heb nu één haf die in deze regio staat voor 250 per maand, stalling en voer excl hoefsmid en dierenarts. Heb 2 dochters, die beide rijden, de haf past eigenlijk niet bij de jongste. Geld voor een 2e pony, eigen of lease is er niet meer. Heb serieus overwogen om voor de haf ook een ander huisje te zoeken. Zonder pony zou ik zo weer aan het leasen beginnen, theoretisch zouden mijn meiden bij Aerdenhout dan elk een pony kunnen leasen, totale kosten 220 INCL. Ze kunnen dan ieder 5 dagen met "eigen" pony in de weer. Nu rijd die van 13 ongeveer 4 dagen, die van 10 meestal 2 dagen...............

Nadeel voor ons als (ex) eigen pony bezitter zou dan zijn dat er niet spontaan beslissingen genomen kunnen worden wbt ponykamp, wedstrijden en andere feestelijke evenementen of logeerpartijen. Iemand die vanuit de manege aan een lease-pony begint, zal hier geen nadeel van ondervinden.

Juist omdat onze vorige stal ook deze leasemogelijkheden heeft en gezien/ervaren heb hoeveel plezier elke partij hiervan heeft, blijf ik het een leuke constructie vinden, óók financieel!

Maar goed, hebben we Aerdenhout nog niet kunnen helpen aan het vinden van die handige ruiter om enkele paardjes weer een leuk rij-leven te geven :+. Ik houd in ieder geval mijn ogen open....... :7 :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:58

Ik heb via dit topic al wel div. mensen gehad die o.a Troy willen bijrijden, maar dan moet hij verplaatst worden en dat kan in dit geval niet omdat hij onder contract is weggegeven.
Daarbij denk ik dat je hem geen plezier doet om hem uit zijn kudde weg te halen, dus moet je mij erbij nemen als je hier een paard wil gaan rijden :D :D.
IK bijt echt niet hoor en heb er nog maar een paar het ziekenhuis in geslagen :D :D :D :D :D

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:30

aerdenhout1 schreef:
Ik heb via dit topic al wel div. mensen gehad die o.a Troy willen bijrijden, maar dan moet hij verplaatst worden en dat kan in dit geval niet omdat hij onder contract is weggegeven.
Daarbij denk ik dat je hem geen plezier doet om hem uit zijn kudde weg te halen, dus moet je mij erbij nemen als je hier een paard wil gaan rijden :D :D.
IK bijt echt niet hoor en heb er nog maar een paar het ziekenhuis in geslagen :D :D :D :D :D

brrrrrr nou ik kom vrijdag niet meer voor Troy hoor }:0

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:02

ik ken er ook wel een aantal in NH, maar die hebben of een eigen paard (en een baan, dus geen tijd) of zelf bedrijfsmatig bezig zijn. Maar echt jonge meiden, die een paard kunnen doorrijden en daar ook tijd voor hebben (dat is vaak volgens mij het probleem) ken ik eerlijk gezegd niet.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:29

het is inderdaad lastig om iemand te vinden die niet bang is aangelegd, handig is en lekekr kan rijden!!

Heb zelf een tijdje op een stal gereden, huurde daar een paardje zelf ingereden met hulp van de eigenaar en vervolgens vaker paarden ingereden en doorgereden totdat ik uiteindelijk paardje wilde kopen, toen kreeg ik stank voor dank en moest ik maar meer gaan betalen voor het rijden en dan kon ik hem mischien later kopen, ga verder het bedrag etc niet hier neerzetten, maar stond voor mij niet meer in verhouding!! Mede dankzij mij heeft hij al die paardjes kunnen verhuren en verkopen etc, heb er wedstrijden mee gereden dus paardje meer waard en wat heb ik er aan gehad?? heb enorm geleerd dat zeker maar ook enorm veel verdriet hiervan gehad!!
Heb inmiddels een eigen paardje ook zelf ingereden en nu aan het doorrijden, vind het allemaal super leuk om te doen maar ook ik doe het niet meer zomaar gratis voor mensen!! Mischien dat het bij jouw er heel anders aan toe gaat hoor aerdenhout maar ik ben het vertrouwen erin gewoon enorm kwijt, en je moet er natuurlijk ook tijd voor hebben!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:00

Heb alleen de eerste pagina gelezen maar het klopt dat het énorm moeilijk is om een beetje ruiter te vinden. Heb ivm mijn zwangerschap iemand voor mijn eigen paard gezocht (de paarden in training kon mijn stiefvader gelukkig overnemen toen ik het niet meer kon). Maar heb uiteindelijk maar besloten hem gewoon rust te geven. Vaak is dat beter nog dan hem door laten rijden door het grootste gros ruiters.

Wij werken idd ook heel veel aan de longe en dan niet gewoon rondjes lopen maar dat een paard gelongeerd wordt alsof de longeur erop zit. Met gevoel, gezond verstand en toegevoegde waarde aan de training. Ga idd maar eens iemand zoeken die nog écht longeert!

Voor een merrie die we in de verkoop hebben staan heb ik een lesklantje die van de ponys komt, die haar rijdt een paar keer in de week. Gewoon zodat zij er veel ervaring mee op kon doen en paardje toch wat bleef lopen. Moet zeggen dat me dat helemaal niet is tegen gevallen. Wel sta ik er 9 van de 10 x bij en spring in wanneer het nodig is maar dat bevalt me nog prima zo!

Tuurlijk is het anders dan wanneer je zelf rijdt en het gaat niet perfect allemaal maar liever nog iemand die ervaring op moet doen maar er gevoel voor heeft. Dan iemand die misschien meer ervaring heeft en alleen maar dénkt dat die het gevoel ervoor heeft.