Pathos @ inrijden, 3 1/2 jarige hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Re: Pathos @ inrijden, 3 1/2 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:11

Wat een leuk paardje zeg, jullie zijn al goed op weg!
Succes er mee en ik hoop dat je er een fijn rijpaard aan over houdt Lachen

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:12

Waar het op slaat? Nieuwsbericht niet gelezen dat er teveel paarden in Nederland zijn? Verdiep je eens wat meer in het paardenwereldje, dan weet je dat paarden die niet verkocht worden (omdat het van die rasmixen zijn) gewoon een enkeltje slager krijgen. Dat bedoel ik ermee.

Bovendien snap ik het nut niet van twee stamboeken met elkaar mengen, als het twee uitersten zijn. Maar goed, ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Want zo'n veulentje is toch wel zóóóóó leuk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:15

Bij Vierhaus trainen ze volgens mij niet exclusief op alleen tolt bij Noord en Zuid Amerikaanse gangenpaard rassen als ik me niet vergis.
Ellen Vierhaus heeft mij destijds verteld dat ze juist liever paarden hebben die al kunnen draven, omdat ze vaak soepeler zijn in de rug.

Overigens wel een superplek om je paard te laten doorrijden/intolten.
Volgens mij moet je intolten ook niet zien als meer dan precies het precies het juiste belonen.
Aangezien het nogal wat ervaring vergt om te voelen of je paard precies de juiste laterale gang loopt op dat moment en bijv. niet teveel neigt naar telgang, vind ik het dan misschien verstandiger om dit te laten doen door een persoon die hier veel ervaring in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:34

CrazyCat schreef:
Bij Vierhaus trainen ze volgens mij niet exclusief op alleen tolt bij Noord en Zuid Amerikaanse gangenpaard rassen als ik me niet vergis.
Ellen Vierhaus heeft mij destijds verteld dat ze juist liever paarden hebben die al kunnen draven, omdat ze vaak soepeler zijn in de rug.

Overigens wel een superplek om je paard te laten doorrijden/intolten.
Volgens mij moet je intolten ook niet zien als meer dan precies het precies het juiste belonen.
Aangezien het nogal wat ervaring vergt om te voelen of je paard precies de juiste laterale gang loopt op dat moment en bijv. niet teveel neigt naar telgang, vind ik het dan misschien verstandiger om dit te laten doen door een persoon die hier veel ervaring in heeft.

Klopt Vierhaus traint allerlei rassen. Dat is nu juist ook zo fijn. Breng je dit type paard naar een ijslanderstal dan krijg je waarschijnlijk niet het gewenste resultaat.

Over twee weken rij ik er naartoe om de details af te stemmen. De persoon waar ik nu in pension sta heeft in het verleden op professionele basis gangenpaarden getraind. Zij verdiende haar brood met het "intölten" van paarden waarmee altijd gedraaft is. Haar ervaring vertelt juist dat omscholen veel moeilijker is dan een groen paard vanaf het begin in gang te rijden.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:48

Wat een enig paard heb jij Tinka! Hij doet het al erg goed.
Uiteraard moet hij nog wat in de breedte groeien, maar dat komt nog wel.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:28

Waar het op slaat? Nieuwsbericht niet gelezen dat er teveel paarden in Nederland zijn? Verdiep je eens wat meer in het paardenwereldje, dan weet je dat paarden die niet verkocht worden (omdat het van die rasmixen zijn) gewoon een enkeltje slager krijgen. Dat bedoel ik ermee.

Bovendien snap ik het nut niet van twee stamboeken met elkaar mengen, als het twee uitersten zijn. Maar goed, ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Want zo'n veulentje is toch wel zóóóóó leuk.

Wie heeft het hier over een enkeltje slager. Ik ben van plan het veulen zelf te houden, dus ik snap niet waar je je mee bemoeid. Ik wil gewoon heel graag een veulen van mijn eigen paarden, omdat ze nou eenmaal niet het eeuwige leven hebben.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:31

Sommige mensen moeten overal een weerwoord ophebben...

Ontopic: Leuk paard!! loopt al heel gecontroleerd.
Tip: vergeet niet op het goede moment te stoppen...
Dus...Rijden tot je tevreden bent en dan stoppen (vepest het niet..) Lachen

Succes verder!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:19

Dat doen we nu ook...

Als hij braaf is, is het ook gewoon klaar...
Hij moet het wel leuk blijven vinden Tong uitsteken
ik ben zelf helemaal geen type van het in 1x doorrijden, neem lekker de tijd...

En sommige opmerkingen vind ik echt doelloos...
Het is "tinka" dr paard en ze moet zelf weten wat ze ermee doet.. aangezien zij het veulen zelf houdt!

Verder ga ik er niet op in.. vindt het de moeite niet waard om hier een discussie over te voeren...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:40

81Puck schreef:
Feliciaa, het maakt helemaal niks uit dat ze iets hangt, ik kan nu de foto's niet zien. Maar als wij de paarden zadelmak maken, en we willen een bocht om, hangen we ook wat naar binnen, zodat het voor hun gemakkerlijker begrijpen is dat ze de bocht om moeten, zonder aan je teugels te zitten.

Dat maakt wel uit. Het paard loopt aan de longeerlijn dus sturen is niet nodig het paard weet waar hij heen moet. Als je heel erg naar binnen gaat hangen breng je het paard uit balans. Met sturen moet je trouwens niet naar binnen hangen maar kan je beter je boven lichaam draaien naar de kant waar je naar toe wil.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:32

Ik snap het probleem niet helemaal.. het is misschien toeval dat ik naar binnen hang..
Maar waarom mag ik hem niet helpen.. op een volte loopt een paard zelf al niet helemaal recht.. en als je heel goed naar de foto kijk zie je dat Pathos zelf ook niet helemaal recht loopt..
Hij gaat zelf ook een beetje schuin de bocht om..

en ik vind dat hij voor een paardje waar 6x op gezeten is, en behoorlijke goede balans heeft...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:08

Je zit schever als dat je paard scheef gaat. Als jij iemand op je rug hebt en die gene gaat scheef zitten raak jij toch ook uit balans? Dat is bij een paard net zo en al helemaal bij jonge paarden die nog niet zo sterk zijn en nog niet zo'n goede balans hebben.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:17

Wow, Phatos ziet er goed uit. Hij lijkt erg veel op Pathfinder, vind ik.
Zie er nu niet echt wat van Tiffaeny in terug.
En dat die het zo goed doet, zijn moeder was ook al een coole, erg lieve merrie.
Trouwens dat laten intolten zijn de meningen erg over verdeeld, de een zegt dit en de ander dat. Doe gewoon waar jij en je paard je goed bijvoelen, als je hem wil wegbrengen naar een tolttrainingsstal, dan moet je dat doen, rij je hem eerst zelf door dan is dat ook goed, het is tenslotte jouw paard.
Die Kentucky merrie, waar jij Phatos gekocht hebt, die heeft ook een hele tijd lopen draven en is na een aantal maanden ineens gaan tolten, als ze een sterkere achterhand krijgen gaat dat meestal vanzelf. Sommige Ijslanders tolten ook pas als ze 6/7 jaar oud zijn. Maar hij zal het wel een keer gaan aanbieden, zowel mams als paps zijn gangenpaarden, dus dan moet hij ook gewoon kunnen tolten.

@Juliette: Ik ben het echt niet met jouw eens, mijn Rockies draven alleen maar in de wei, geen enkele pas tolt, maar onder het zadel bieden ze direct wel de tolt aan en zou je ze draf moeten 'aanleren'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:00

smaos schreef:
@Juliette: Ik ben het echt niet met jouw eens, mijn Rockies draven alleen maar in de wei, geen enkele pas tolt, maar onder het zadel bieden ze direct wel de tolt aan en zou je ze draf moeten 'aanleren'.

Heb je de paarden gereden gekocht? of zelf beleerd? Als je ze bereden hebt gekocht zit het er dik in dat ze al ingetölt waren, dus aangeleerd gedrag. Wij hebben ook een M&M ruin op stal die in de wei draaft en onder het zadel tölt, dat is hem zo geleerd.

Maar even back on topic, geen verkoper maakt mij wijs dat een paard zodra hij sterker wordt hij van de ene op de andere dag gaat tölten onder het zadel als hij dat nooit eerder heeft aangeboden.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:19

Juliette86 schreef:
smaos schreef:

Heb je de paarden gereden gekocht? of zelf beleerd? Als je ze bereden hebt gekocht zit het er dik in dat ze al ingetölt waren, dus aangeleerd gedrag. Wij hebben ook een M&M ruin op stal die in de wei draaft en onder het zadel tölt, dat is hem zo geleerd.

Maar even back on topic, geen verkoper maakt mij wijs dat een paard zodra hij sterker wordt hij van de ene op de andere dag gaat tölten onder het zadel als hij dat nooit eerder heeft aangeboden.

Ik ben zelf in Amerika geweest en heb met mijn eigen ogen kunnen zien hoe ze die paarden inrijden, de meeste Rockies laten alleen maar draf zien in de wei en onder het zadel tolten ze direct weg. Je hoeft ze niet intetolten. En als er ene tussen zit die wel doet draven dan moet je die gewoon in die gang doorrijden dat hij vanzelf sterker gaat worden en zelf de tolt aan gaat bieden. Maargoed, de meeste Rockies moeten wel vanaf de eerste keer onder het zadel direct wegtolten.
Sommige IJslanders laten ook het eerste jaar alleen maar draf zien en gaan in een later stadium pas tolten.
Maar goed, ik wil geen discussie met je beginnen, dit is gewoon wat ik tot nu toe geleerd heb over de Rockies bij een Rocky trainingsstal in Amerika. (Mensen die ruim over de 20 jaar ervaring met de Rockies hebben, denk wel dat die het een en ander ervan af weten!)
Daarbij is van dit paard Phatos van het topic, zowel mams als paps een gangenpaard, dus hij moet ook gewoon kunnen tolten, nu of later, maar het zit er wel in. (Ik heb zelf de moeder gehad)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:21

Ik vind het erg goed eruit zien!
Pathos schijnt zich goed vertrouwd te voelen met ruiterlijk gewicht: kijk die ruime passen eens! Pling
En dan Tinka er ook op: die glimlach van oor tot oor zegt genoeg! Haha!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:47

Ja leuk he.. Lachen

de x er voor zei ze al dat ze er wel graag op wilde, maar omdat hij nog zo onervaren was, voelde zij zich ook zo..

Maar hij was zo braaf toen ik erop zat dat ze toch vertrouwen kreeg.. en ook toen bewees hij dat hij ook met tinka erop super braaf is...

En ze had indd een glimlach Lachen had ik ook gelijk door.. echt super leuk:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:09

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je mag alleen foto's plaatsen waar je zelf op staat. Andere ruiters kunnen een eigen topic openen op HAW.