Magnum @ 1ste keer erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Magnum @ 1ste keer erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:58

Ook ik vind dat je er begeleiding bij moet hebben met zo'n jong dier. Het paard heeft nog totaal geen balans, maar jij ook niet! De foto dat je door de bocht gaat, wil je hem graag op de hoefslag hebben, maar je hangt zelf naar binnen. Zo snapt het pard natuurlijk nooit wat je nou met je binnenbeen probeert te vertellen. En het commentaar wat hier gegeven wordt is goedbedoeld en volkomen terecht, misschien kun je daar iets vriendelijker op reageren? Je openingspost was mij ook lang niet duidelijk.

Je hebt een leuk paardje waar je zuinig op moet zijn, dus laat je goed begeleiden, dan heb je in ieder geval een goede basis voor de rest van jullie tijd samen!

IlbaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:39

pff , sorry maar vind het zo dom dat jullie zo fel reageren hier op Verward
Hallo dit was de eerste keer okee ze dee dingen verkeerd maar zou dat bij jullie ook niet gebeuren ?
En waarom zeggen jullie elkaar na je ziet toch dat andere personene dat al gezegd heeft ofzo !
Moeten jullie dat dan steeds herhalen sjee vind het echt stom van jullie Nagelbijten / Gniffelen
Je was super lies voor je eerste x Knipoog het zal binnekort echt super gaan Lachen x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:35

kan je misschien ABN typen? Lachen prima dat je het stom vind, als ze geen commentaar wil ,moet ze de foto's bij ITP zetten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:52

zou trouwens niet gaan terug rijden zoals paar post terug zei.. Ben bang dat je je paard daarmee verpest in het gangenwerk. Een jong paard nooit terug rijden, lekker voorwaarts/neerwaarts houden. als je terug gaat rijden kan die dat echt nogniet aan...

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:09

Ja hoor, ze mag best terug gaan rijden Haha! . Ze bedoelt dat ze weer gaat rijden. En aangezien ze een goede instructrice heeft, waarom niet? TS: ga lekker, vooral ontspannen en zonder haast, aan de balans van jullie beiden werken. Samen met het ontspannen en voorwaarts is dit toch wel het belangrijkste. Je hebt gelukkig je begeleiding al, komt vast goed Knipoog .

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:39

Idd,wat Knollol zegt,met ik ga woensdag terug rijden bedoel ik dat ik weer eens op hem ga rijden en ga werken aan jullie tips.
(Ik ben van België dusja,misschien van daar dat je de zin anders begrijpt Knipoog)
Maar het zal voor zondag zijn (mss wat vroeger,maar denk het niet),want zit hier nu ziek thuis en zal waarschijnlijk morgen daardoor niet kunnen rijden jammer genoeg,maarja Lachen

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:40

dees_daan schreef:
kan je misschien ABN typen? Lachen prima dat je het stom vind, als ze geen commentaar wil ,moet ze de foto's bij ITP zetten.

Ik wil best commentaar hoor,maar soms komt het nogal bruut over Knipoog

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:16

ja jeetje nogal logisch het is meestal ook nogal bruut! ik vind gewoon dat mensen bij HAW niet normaal kunnen reageren. Ik ben zelf ff aan het kijken voor tips enzo maar op deze manier laat ik het lekker voorbij varen. Wat een vervelende mensen zeg!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:01

Een jong paard mag je nog niet rijden zoals een ander paard.

Ik begin altijd met heel weinig contact in stap. Als mijn paard zijn hals laat zakken zoekt het zelf contact en aanvaard het mijn hand. Hoe kan je je paard zijn hals nu laten zakken en dus vwnw rijden? Blijf van die mond! Je paard kan alleen zijn hals lager brengen als hij zijn achter benen goed onder zijn lichaam brengt. Je paard moet actief lopen.
De basis is dus ruimte aan de voorkant geven en goed drijven. Wanneer je paard in stap voorwaarts neerwaarts loopt kan je hieraan de volgende keren gaan werken in stap en daarna in galop. Geloof mij, hier zal je wel een tijdje zoet mee zijn Lachen

In draf mag je iets meer contact hebben maar ga vooral niet trekken. Meisje, dit is een heel cruciale fase... Alles wat jij nu fout gaat doen gaat je paardje heel zijn leven last van hebben.

En zoals hiervoor al gezegd. Een paard van deze leeftijd test je niet uit, maar snapt gewoon niet wat er gebeurd. Ook al is hij al zo vaak gereden als je zegt, het blijft eng voor hem. Een paard is een vluchtdier. Wanneer er dan iets op zijn rug gaat zitten voelt het zich vaak bedreigd die eerste keren.
Wees blij! Je hebt een heel flink en braaf paardje op deze foto's.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:08

Wat me opvalt is ook dat de meesten hier verstaan dat ik vanalles van hem vraag,vwnw,rond rijden,enz..
Maar dat is helemaal niet,ik vroeg niets van hem behalve gewoon om hem voorwaarts te houden.

Ik verwacht nogmaals niets van hem,ik weet zeer goed dat een jong paard niet op 123 alles kent,dus vraag ik ook niets van hem tot dat we aan elkaar zijn gewend en hij er aan toe is om wat serieuzer te gaan werken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:18

Wat mij opvalt is iedereen die goed reageert ( Bijna iedereen ) net is ingelogt op bokt . Hoop niet dat jij dat zelf bent TS ?
KAN ook toeval zijn hoor . Niet aanvallend .

Verder ga ik mee met de andere mensen , en zou ik echt iemand die je kan helpen om hulp vragen .
Dat paard snapt jou niet , en andersom zo te zien ook niet .

Voor de rest wel een leuk paard om te zien Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:19

ZarcoTje schreef:
Wat me opvalt is ook dat de meesten hier verstaan dat ik vanalles van hem vraag,vwnw,rond rijden,enz..
Maar dat is helemaal niet,ik vroeg niets van hem behalve gewoon om hem voorwaarts te houden.

Ik verwacht nogmaals niets van hem,ik weet zeer goed dat een jong paard niet op 123 alles kent,dus vraag ik ook niets van hem tot dat we aan elkaar zijn gewend en hij er aan toe is om wat serieuzer te gaan werken Knipoog

Misschien vraag je niks bewust... Maar ik zie op de foto's toch véél te veel contact met de mond, vrij veel druk. En met vwnw rijden is niks mis in dit stadium. Dat zie ik veel liever als jouw foto's (mits die activiteit in de achterhand niet verloren gaat natuurlijk!)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:22

Je topic loopt wel Lachen
Maar wanneer heb je privé-les om dit in correcte banen te
leiden?

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:26

het ziet er goed uit,
heb 1 tip vooor je pas op dat je niet te veel naar binnen valt.
veel succes verder!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:58

Nee,degene die goed reageren ben ik zeker niet,ik heb maar 1 profiel op bokt,eerlijk waar Lachen
(Ja,het profiel ZarcoTj,maar daar geraak ik niet op aangezien ik het wachtwoord + e-mail adres niet meer weet,dus dat profiel gebruik ik niet Knipoog)

Deze maand of volgende maand (zou het liefste nog deze maand willen),verhuisd hij naar de manege waar ik nu rijd en staat hij daar dan op vol pension voor enkele maanden (tot dat hij de basis dressuur & springen kent),dan komt hij thuis te staan,en les ik verder bij de club.

Ik probeer dan om 3 x in de week te lessen met hem (2 x privé les en 1 x in groep *is maar groepje van 5 personen met mij erbij*)
Mijn instructrice geeft erg goede lessen,en ik leer in de manege toch iedere les wat bij,ze is zelf ook ervaren met jonge paarden opleren,dus daar zit ik helemaal goed. Knipoog

Ook pas vanaf dat hij in de manege staat ga ik serieuzer te werk,nu rijd ik hoofdzakelijk enkel op hem zodat we aan elkaar kunnen wennen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:01

Is dit de eerste keer dat JIJ op dit paard rijd of is dit de eerste keer dat er IEMAND op dit paard rijd?

Je gaat me toch niet vertellen dat je een 3 jarige op deze manier gaat beleren?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:16

anneliesdj schreef:
Is dit de eerste keer dat JIJ op dit paard rijd of is dit de eerste keer dat er IEMAND op dit paard rijd?

De eerste keer dat IK erop rijd.
Op de 2de vraag reageer ik al niet meer..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:45

Senzafine schreef:
Een jong paard mag je nog niet rijden zoals een ander paard.

Ik begin altijd met heel weinig contact in stap. Als mijn paard zijn hals laat zakken zoekt het zelf contact en aanvaard het mijn hand. Hoe kan je je paard zijn hals nu laten zakken en dus vwnw rijden? Blijf van die mond! Je paard kan alleen zijn hals lager brengen als hij zijn achter benen goed onder zijn lichaam brengt. Je paard moet actief lopen.
De basis is dus ruimte aan de voorkant geven en goed drijven. Wanneer je paard in stap voorwaarts neerwaarts loopt kan je hieraan de volgende keren gaan werken in stap en daarna in galop. Geloof mij, hier zal je wel een tijdje zoet mee zijn Lachen

In draf mag je iets meer contact hebben maar ga vooral niet trekken. Meisje, dit is een heel cruciale fase... Alles wat jij nu fout gaat doen gaat je paardje heel zijn leven last van hebben.

En zoals hiervoor al gezegd. Een paard van deze leeftijd test je niet uit, maar snapt gewoon niet wat er gebeurd. Ook al is hij al zo vaak gereden als je zegt, het blijft eng voor hem. Een paard is een vluchtdier. Wanneer er dan iets op zijn rug gaat zitten voelt het zich vaak bedreigd die eerste keren.
Wees blij! Je hebt een heel flink en braaf paardje op deze foto's.

Hoe kun je nou van het paard verwachten dat hij vwnw gaat als je teugels
in een boog hangen? Dan blijft hij toch lekker in de houding lopen die hij
het meest prettig vindt; met de kop de lucht in. En dat lijkt mij iets wat je met
geen enkel paard wil (3 jaar of 13 jaar). Wanneer je paard met zijn kop de lucht
in loopt, mag je best druk geven. En als hij naar beneden komt (ook al is het maar
centimeters) je hand direct openen. Dan snapt hij dat je hem graag met zijn hoofd
naar beneden wilt hebben (niet in de krul, maar voor het ruggebruik). Dan is het hoofd
bovenin niet zo fijn als naar beneden, want bovenin is er druk in zijn mond en beneden
niet.
Hoe jong het paard ook is, ruggebruik is HEEL belangrijk, een bolle rug kan veel meer
verdragen dan een holle rug (dat is dus op langere termijn veel beter).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:14

ZarcoTje schreef:
Maar dat is helemaal niet,ik vroeg niets van hem behalve gewoon om hem voorwaarts te houden

Ik weet niet wie je allemaal bedoeld?
Aan de foto's is te zien dat je daar niet mee bezig bent. (Wat best zou mogen voor het paard)
Wat ik zie is iemand die wat weinig ervaring heeft en per ongeluk het paard verkeerde hulpen geeft.
Nu moet iedereen leren en iedereen mag fouten maken, maar ik raak daardoor wel een beetje bezorgd over het jonge paard. Helaas gaat het vaker fout bij jonge paarden, die daardoor als moeilijk of zelfs onhandelbaar verklaard worden (door onbegrip-tegenstijdige signalen) of gewoon lichamelijke problemen krijgen door verkeerde of overbelasting. Voor het paard zijn de eerste rij-jaren zó belangrijk voor de rest van z'n leven.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 17:17

Tijdens de draf ging hij soms ontspannen lopen,met z'n hoofd omlaag,dan gaf ik hem altijd wat lossere teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:19

ZarcoTje schreef:
Tijdens de draf ging hij soms ontspannen lopen,met z'n hoofd omlaag,dan gaf ik hem altijd wat lossere teugel.

perfect!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:38

ZarcoTje schreef:
anneliesdj schreef:

De eerste keer dat IK erop rijd.
Op de 2de vraag reageer ik al niet meer..

In dat geval, ik schrok al.

Hij is dus al wel volledig beleerd, dan is het gewoon miscommunicatie, rijd er nog maar een paar keer op en maak dan maar nieuwe foto's, zul je zien dat het er een stuk beter uit ziet.

Edit; in je topictitel staat; eerste keer erop, vandaar dat iedereen denkt dat je paard nog groen is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:46

anneliesdj schreef:
In dat geval, ik schrok al.

Hij is dus al wel volledig beleerd, dan is het gewoon miscommunicatie, rijd er nog maar een paar keer op en maak dan maar nieuwe foto's, zul je zien dat het er een stuk beter uit ziet.

Edit; in je topictitel staat; eerste keer erop, vandaar dat iedereen denkt dat je paard nog groen is.

Moet je even lezen.....
Paard is nog niet volledig beleerd -moet nog doorgereden worden

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:14

Deze zondag,volgende week woensdag & zondag (in totaal dus 3 keer) ga ik nog met hem rijden waar hij nu staat.
1 Oktober (woensdag) verhuisd hij naar de manege waar ik dan lessen met hem zal volgen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:54

En je zadel ligt wel te ver naar voren, dat ligt niet aan het dekjes.