Friese merrie Rjimkje @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabientjeuh

Re: Friese merrie Rjimkje @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:53

kiwi06 schreef:
JOSIEN Haha!
nou de Z ruiter die haar dat verteld heeft geeft geen slap excuus!
wnat ik ken haar namelijk ook (afke tog)
maar madeliefju ofzu, wat makath et nou uit dat ze touwtjes heeft? het kan er alleen maar beter van worden!!

of alleen maar slechter....... laat ik verder maar niets zeggen....

kiwi06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:41

waarom reageer je dan ?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:58

SOmmige mensen, Ik zal het wel even uitleggen. Dit paard staat bij mij op stal en is het ex-paard van mijn nicht. Ze heeft heel wat maanden niks gedaan of soms even een buitenritje. Haar lenden zijn hierdoor erg verzwakt en zo op die manier zal ze gewoon niet gaan zakken en haar rug ontspannen. alleen maar hoog en haar rug gespannen. Josien rijd ongeveer 2x per week met touwtjes en Rjimkje rijd nog 2x per week zonder touwtjes, dan niet door Josien dan wel door mij of Elisa. Soms word er ook mee vrijgesprongen en ook longeren we nog steeds en soms even een buitenritje om het voor haar ook leuk te houden. Want zo'n paard snapt er naturlijk niks van dat er opeens weer wat van haar word gevraagd. Nou, ik en elisa hebben er al heel lang niet op gereden en Josien rijd er dnek ik nu een maand op en ze is al heel wat soepeler qua buiging geworden en acepteert de hand ook veel beter. Als je neit weet hoe een paard is of wat er mee aan de hand is(wat trouwens heel duidelijk zichtbaar is op veel foto's en mensen hier echt een raare reactie bij geven) danm moet je oko gewoon niks zeggen.
Wij zijn helemaal niet zo van de bijzettendheid, eerder alles rijtechnisch oplossen. Maar, probeer het je alleen maar eens voortestellen dat een paard wel aangespannen wil lopen maar alleen hoog wat bij haar juist afrechts zal werken. Daarom word ze 2x perweek 30 minuten met touwtjes laag gezet zodat de spieren kunnen wennen en een beetje kunnen scheuren voor wederopbouw. Bijzetten is niet verkeerd, als je weet hoe je er mee bezig bent en mischein nog wel belangerijker; Waarom je het zo doet

Ik vind het iig een hele verbetering Josien en als ik jou was zou ik het niet verminderen met de touwtjes. Wanneer het niet meer nodig is geef ik het je wel aan;)

Tot mischien morgen en anders... vrijdag i think want ik kom woensdag

XX

Nu niet meer zo zeuren aub, wij weten dat onze advies gevers niet zomaar iets zeggen, anders zou ik mijn eigen instructrise niet moeten geloven omdat een stelletje bokkers dat zeggen haha:P en onze paarden houden lekker wel van ons en rjimkje ook van Josien, nu al! Echt supper lieve foto die laatste Haha!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:07

Ik ga mee in wat Montignac zegt.
Alleen vroeg ik me af zijn het elastieke touwtjes ?
Probeer ander een elastiek te gebruiken. of een goque (ik weet niet of ik het goed schrijf) Want zoals de touwtjes nu vast gemaakt zijn geeft een verkeerde druk. Ik raad vooral een goque aan omdat deze een goede druk verdeling in de mond geeft.

Voor de rest ben ik ook benieuwd naar je volgende Haw.

Off topic: Vind het jammer voor je dat er wat minder leuke reactie's tussen zaten

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:13

Relien schreef:
Ik ga mee in wat Montignac zegt.
Alleen vroeg ik me af zijn het elastieke touwtjes ?
Probeer ander een elastiek te gebruiken. of een goque (ik weet niet of ik het goed schrijf) Want zoals de touwtjes nu vast gemaakt zijn geeft een verkeerde druk. Ik raad vooral een goque aan omdat deze een goede druk verdeling in de mond geeft.

Voor de rest ben ik ook benieuwd naar je volgende Haw.

Off topic: Vind het jammer voor je dat er wat minder leuke reactie's tussen zaten

Nee, we doe n niet aan elastiek, dan vinden wij namelijk juist niet goed. Ik zal er maar niet overuitkomen waarom niet anders zijn er weer 3 pagina's vol:P
En ja, we hebben wel een coque, maar als je mijn reactie hebt gelezen snap je mischien waarom dat een juist niet de bedoeling is, een coqeu zet namelijk een paard redelijk hoog en zorgt kan ervoor zorgen dat achter beter onder wordt gezet, dat is alleen het probleempje niet:P Over een maandje zal ik wel even fotootjes van Josien maken, en dan kunnen jullie echt vast zien wat er van gekomen is. Ik gok namelijk dat we de touwtjes over een maandje niet meer hoeven te gebruiken. Het is echt voornamelijk om de lenden te trainen en daarom ook maar 2x in de week Tong uitsteken
Maar, ik ben t wel eens met je coque! Daar heb ik mijn paardje 2 jaar geleden ook heel ver mee weten te krijgen aan de longe dan alleen Tong uitsteken wat we voor haar gebruiken is een catrolsysteem, dat heet mijn nichtje zo gezegd dat dit moest.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:21

Misschien een tip tussendoor, jullie gebruiken touwtjes om haar laag te krijgen. Is een pessoa gebruiken dan wellicht iets? Ik heb ook een Fries, ook met een iets weke rug (wel compacter van bouw) en slappe kniebanden. Dus die achterkant moet ook flink aan de slag. Mij werdt een pessoa, plus balkjes lopen (moeten ze ook goed naar beneden om te kijken hoe ze lopen) etc geadviseerd. Daarna ging het een heel stuk beter, en nu zoekt ze mijn hand in de draf en kunnen we zelfs een ontspannen volte lopen. Ik heb haar ook met de touwtjes gelongeerd op de Haanstra manier, maar hoewel het voor sommigen heel goed werkt, gaat zij er alleen maar mee op de voorhand omdat ze het niet snapte. Nu met de pessoa snapt ze het wel en gaat het motertje naar achteren. Dan is ze waarschijnlijk ook weer wat makkelijker bij elkaar te rijden, wat nu moeilijk is omdat ze zich lang maakt.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:33

Breghje schreef:
Misschien een tip tussendoor, jullie gebruiken touwtjes om haar laag te krijgen. Is een pessoa gebruiken dan wellicht iets? Ik heb ook een Fries, ook met een iets weke rug (wel compacter van bouw) en slappe kniebanden. Dus die achterkant moet ook flink aan de slag. Mij werdt een pessoa, plus balkjes lopen (moeten ze ook goed naar beneden om te kijken hoe ze lopen) etc geadviseerd. Daarna ging het een heel stuk beter, en nu zoekt ze mijn hand in de draf en kunnen we zelfs een ontspannen volte lopen. Ik heb haar ook met de touwtjes gelongeerd op de Haanstra manier, maar hoewel het voor sommigen heel goed werkt, gaat zij er alleen maar mee op de voorhand omdat ze het niet snapte. Nu met de pessoa snapt ze het wel en gaat het motertje naar achteren. Dan is ze waarschijnlijk ook weer wat makkelijker bij elkaar te rijden, wat nu moeilijk is omdat ze zich lang maakt.

Dit is tenminste een fijn commentaartje;)!
Ja, ik zou ook willen dat we een pessoa hadden. Maar, aangezien mijn paardje het niet nodig heeft zal ik er niet een kopen. Hij is van mijn oom en die wil denk ik ook niet een kopen. Maar, we proberen het eerst maar zo. Gelukkig is ze wel actief en ik zal er ook altijd op toezien dat ze actief zal worden doorgereden Knipoog Ik gebruikt wel eens wat dingen uit het lammerhaanstra boek en DVD. ZOals dat balkjes lopen doen wij ook aan de longe.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:24

Citaat:

Niet om het een of ander maar mijn commentaar wordt dus niet als " fijn" beschouwd?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:30

Montignac schreef:
Citaat:

Niet om het een of ander maar mijn commentaar wordt dus niet als " fijn" beschouwd?

Nee joh, naja, weet ik niet eigenlijk. Sommige mensen zetten zulke negatieve dingen neer. Terwijl er vaak tussen expert tot expert nog word gediscuseerd of iets slecht of geod is. En dan willen sommige bokkers wel menen dat hun manier de enige is. Zo ben ik dus niet. Je moet kijken wat er bij het paard past en de ruiter. En ik denk en hoop dat je met dit laatste eens bent? Ik Geloof dat bijna elke paardenliefhebben dit geld, of niet dan? Tong uitsteken Ik hoop dat jij wat verduidelijking hebt gekregen met mijn uitleg?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:32

ja hoor maar ik kan me ook voorstellen dat je door de negatieve opmerkingen de positieve hier niet meer goed herkend. In ieder geval succes met jullie paard!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:37

Montignac schreef:
ja hoor maar ik kan me ook voorstellen dat je door de negatieve opmerkingen de positieve hier niet meer goed herkend. In ieder geval succes met jullie paard!

Ja dat kan idd Knipoog Negatief blijft vaak langer hanger dan positief terwijl de positieve dingen juist leuk zijn Tong uitsteken stom is dat! Maar goed, dat zal wel lukken! Ze krijgt binnen kort ook les van mijn instructrise en ik na gister geloof ik dat ze al heel wat is opgeschoten. Zaterdags rijden ik en elisa er namelijk even op. En elisa binnen kort ook woensdags, maar eerst maar even opbouwen nou!
Bedankt iig...

Ja, sorryy josien je bent er neit, ik neem het even van je over:P haha

juultju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:43

Haai, Zo wat heb je een leuk paard ! K heb nu echt een domme vraag woon je in friesland ergens in Nijland.Daar woond mijn nicht sins kort en het lijkt daar op,Op een foto Bloos Bloos

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:56

dankje ze is idd een heel lief en betrouwbaar paard Haha! nee het is in snikzwaag Knipoog maar geen domme vraag hoor! domme vragen bestaan niet (A)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:40

Mooi paard. Ik zou door simpelweg meer overgangen en schijnovergangen haar sterker maken. Ze kan waarschijnlijk op dit moment nog niet eens over haar rug lopen, dus waarom zou je dat dat gaan dwingen met touwtjes?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:09

Coby schreef:
Mooi paard. Ik zou door simpelweg meer overgangen en schijnovergangen haar sterker maken. Ze kan waarschijnlijk op dit moment nog niet eens over haar rug lopen, dus waarom zou je dat dat gaan dwingen met touwtjes?

Dan doen wij ook vast niet, overgangen rijden.. nee, ik heb mijn paarden doorgerden na een verkeerd belering door iemand anders en aan overgangen rijden doe ik echt niet dus leer ik het josien ook niet aan..., was héús niet sarcastisch bedoeld:P
nee, maar ehm, we dwingen haar niet hoor. Ze krijgt alleen een wat druk van onderen(niet veel vanwege catrol systeem, altijd genoeg en niet op 1 kant). OP veel foto's kan je ook wel zien dat ze gewoon hoog loopt. Kijk, als wij aan het rekken en stekken zijn, kunnen wij onszelf zeggen iets verder te gaan, even ietsjes erboven op. odat het de volgende keer weer makkelijk gaaat. Ik kan helaas niet tegen rjimkje zeggen, als je dit even doet dat wordt het helemaal beter poppertje! Het is even, en tijdelijk en niet voor lang. En daarom doen we het. Ze word er alleen maar beter van. Dus please niet meer de hele tijd over die touwtjes lopen praten. Want we stoppen er na over ongeveer 2 weken mee. SSSST Tong uitsteken
Kijk gewoon naar het koppel, hoe sweet?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:11

Coby schreef:

Wat heb je trouwens een mooie haflinger

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:17

Femke16 schreef:
Coby schreef:

Wat heb je trouwens een mooie haflinger

Dank je, ook deze haflinger heeft door een zwakke bespiering veel moeten leren. Ik heb dit gedaan door haar aan de longe sterker te maken. Door veel te werken met een pessoa.
Het werken met touwtjes kan goed zijn, maar wat ik nu zie op de foto's dat ze erg tegen de touwtjes in gaat lopen en haar rug als het ware helemaal vast zet. Je krijgt nu dus een valse knik. Vandaar het verhaal van veel overgangen en schijnovergangen om haar sterker te maken. Het is overigens alleen maar een idee. Iedereen heeft immers een andere manier van rijden Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:20

Femke16 schreef:
Breghje schreef:

Ja, ik zou ook willen dat we een pessoa hadden. Maar, aangezien mijn paardje het niet nodig heeft zal ik er niet een kopen. Hij is van mijn oom en die wil denk ik ook niet een kopen. Maar, we proberen het eerst maar zo. Gelukkig is ze wel actief en ik zal er ook altijd op toezien dat ze actief zal worden doorgereden Knipoog Ik gebruikt wel eens wat dingen uit het lammerhaanstra boek en DVD. ZOals dat balkjes lopen doen wij ook aan de longe.

Een pessoa maakt je paard bewuster van de achterhand en zorgt ervoor dat de motor daar aangezet wordt, nu loopt ze teveel op de voorhand. De opmerking niet nodig hebben snap ik niet, als haar achterhand sterker moet worden is een pessoa een heel erg handig hulpstuk om de bespiering van je paard te versterken, en dus het paard zelf in combinatie met goede les. Als ik kijk naar hoeveel beter mijn paard is gaan lopen na een pessoa en zij is een stuk compacter dan jou paardje, zou ik zelf niet hoeven twijfelen....

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:21

inderdaad, maar dat doen we óók hoor. In een vorig bericht heb je mischien gelezen dat we geen pessoa hebben en omdat het mijn paard niet is en mijne het abslouut niet meer nodig heeft ik mezelf niet echt geroepen voel om er 1 te kopen en het dan maar zo op telossen. Ik moet zeggen dat ze in de draf er zonder tuowtjes nog meer tegen in loopt:P ze houd alles vast en in niet vanplan om bochtjes te maken maar eerder vierkantjes. Voor de rest is wel wel voorwaarts maar absoluut niet actief,(logish omdat ze vrijwel op de voorhand loopt) Met deze touwetjes gaat het al veel beter. En er word 2x per week zonder getraint. Maar, dan weer een klein beetje anders. Het gaat iig als stukken beter dan 2 weekjes geleden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:25

Dan denk ik dat het eerst en vooral nodig is haar actief te maken, en te zorgen dat die motor aangaat. Voorwaarts zonder draging is alleen stuwing, en dan zal ze altijd haar rug weg kunnen drukken. Dus echt van achter naar voren gaan rijden. Kan me voorstellen dat je voor een ander zijn paard geen pessoa gaat kopen, misschien is er ergens eentje een poosje te leen oid? (ik heb de mijne ook te leen van mijn instructrice overigens) Want pas als ze van achter actief wordt zal ze zich van voren los kunnen gaan laten.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:25

Breghje schreef:
Een pessoa maakt je paard bewuster van de achterhand en zorgt ervoor dat de motor daar aangezet wordt, nu loopt ze teveel op de voorhand. De opmerking niet nodig hebben snap ik niet, als haar achterhand sterker moet worden is een pessoa een heel erg handig hulpstuk om de bespiering van je paard te versterken, en dus het paard zelf in combinatie met goede les. Als ik kijk naar hoeveel beter mijn paard is gaan lopen na een pessoa en zij is een stuk compacter dan jou paardje, zou ik zelf niet hoeven twijfelen....

met mijn paard bedoel ik niet dit paard:P Mijn paard is een ander paard en dit paard rij ik alleen maar voor mijn nicht 1x per week en JOSIEN die erop zit, 2 a 3 x per week en binnenkort, als ze wat sterker is 4x. Dus dit is n.v.t neem ik aan... of bedoelde je er ook nog iets anders mee?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:28

Ik krijg het idee dat hier van alles door elkaar aan het lopen is, dat verschillende mensen nu over verschillende paarden aan het praten zijn Verward .

Ik reageer in eerste instantie op een post van TS, zij reageerde op een post van mij. Daarna reageerde ik op een post van Femke16 over het niet actief zijn van ik dacht haar paard.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:32

Dat weten we, maar naja, als je het niet mee maakt, snap je denk ik pas wat er aan de hand is. Je voelt haar niet. haar achterhand is wel sterk genoeg. Haar voorhand ook. Ze moet alleen strekken in de rug, rekken en strekken. En ik moet zeggen dat eergister op heb gerden zonder touwtjes en dat ze als heel wat ontspannender aanvoelde. Dus, het voelt wel dat het werkt, ze liep zelfs een tijdje overhaar rug. Toen benm ik maar gaan stoppen want toen was ze natuurlijk braaf Lachen, maar ik waardeer je commentaar wel hoor op Rjimkje. Josien rijd alleen maar zo, omdat wij haar dat advies geven etc. Maar, ik ben er vanovertuigd. Dat ook al is het niet helemaal mijn leiveling manier, Rjimkje er snel weer boven op komt Knipoog Morgen gaa ik weer even met haar vrijspringen(wat ze leuk vind en waardoor haar rug ook even goed gebruikt word)

Toch bedankt, maar ik dnek niet dat het erin zit zonder te rijden, tot voer 2 weken dan. Dan gaan we als het goed is stoppen ongeveeer. Want ze is in deze 2 weken al 100% verbeterd. Tong uitsteken

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:33

Breghje schreef:
Ik krijg het idee dat hier van alles door elkaar aan het lopen is, dat verschillende mensen nu over verschillende paarden aan het praten zijn Verward .

Ik reageer in eerste instantie op een post van TS, zij reageerde op een post van mij. Daarna reageerde ik op een post van Femke16 over het niet actief zijn van ik dacht haar paard.

Haha, ja maar jij reageerde op iets wat ik tegen iemand anders zij over dat ik geen pessoa ga kopen voor een paard dat niet van mij is. En dat had jij denk ik ook gelezen en zij dat je het snapte dat ik dat niet deed en toen hebben we ongeveer tegelijk weer gereageerd. JIj op dat en ik op het bericht dat ik heb gequote:P, maar goed het doet er ook niet toe:P

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:36

oh trouwens Breghje. Josien verzorgd Rjimkje. EN Rjimkje is van mijn nicht zeg maar. En ik rijd ook eens per week op Rjimkje. Mijn paard staat namelijk naast haar en kan dat dan geod combineren. Dan snap je mischien waarom ik zoveel van haar weet. En mioschien nog wel meer als Josien. Aangezien ik haar al ken zolang ze bij ons staat. Knipoog daarom reageer ik soms even. Want Josien kan sommige dingen gewoon nóg niet weten. Maar, dat komt nog wel hoor josientje Tong uitsteken je rjid haar nog maar 2a 3 weken echt door?