Citaat:
Galop is nog erg moeilijk. Halsstrekken in de draf vertikt ze, iemand tips hiervoor?
Vanuit je andere topic, want ik om er anders ook niet aan uit.
De galop is bij mijn eigen haffie ook een probleem, dit is bij mij aan't verbeteren door veel overgangen te rijden, en ja het is saai!! Geloof me, ik heb dat ook niet graag, maar uiteindelijk gaat je haf er echt wel beter van worden, zo merk ik ook aan mijn eigen Woest. Ze gaan beter hun achterhand onder de massa zetten, waardoor ze een betere bergopwaartse sprong hebben , en alles gaat beter.
Halsstrekken: simpel een kwestie van niet kunnen loslaten in de rug. Ze spant haar spieren waarschijnlijk nog te zeer in draf waardoor ze het moeilijk vind ze los te laten, of te rekken zoals wij willen bereiken met halsstrekken, ten tweede kan je haf het nog te gek vinden om met gewicht op haar te lopen en te strekken tegelijk. Mijn raad, Rij haar in vooral met halsstrekken, in stap! ik neem aan omdat je zegt niet in draf, dat ze de stap wel kan strekken?
dan rij je gewoon en op het einde rijd je haar gewoon zeker een 15tal minuten neerwaarts , ga je stappen, is ze onder, vertrek je langzaam weer in draf , tot ze echt niet meer geeft, dan weer stap, uiteindelijk zal ze (hopelijk voor jou) proberen haar rugspieren langer te maken en te strekken.
verder, het lijkt niet of je je teugels vastzet maar wel continue aan zit te leuren. soms zie je het ook aan de mond van je paard. neem je teugels desnoods korter als je haar nageefelijk wil rijden, je moet je paard trouwens geen hand lengte meegeven als je met de nageefelijkheid van je paard wil meegaan, gewoon je hand openen is meer dan genoeg, omdat een paardenmond zo al zo gevoelig is, voelt dit ook als een beloning voor je paard, en zal hij sneller je hand gaan opzoeken (nageefelijk zijn) daarvoor hoef je niet je handen aan je bekken te houden zodat je je halve arm te geven als beloning, want dan is je werk nl weg en valt je paard plots zonder zijn "aanleuning steun" en valt hij op de voorhand en tevens verliest ze dan het vertrouwen in je (of het bit) omdat ze bang gaat worden telkens te worden "los gelaten/ gevallen" als je dat te veel gaat doen!