verschikkelijk bang na ongeluk met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: verschikkelijk bang na ongeluk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 06:32

ik heb allerlei vallen meegemaakt met springen en crossen, van hele grappige tot hele nare, een paar keer over de kop gegaan of in de hindernis gevallen.
Ik ben ook echt bang geweest na een val, tot tranen toe. Maar met een betrouwbaar paard en een goede instructeur is dat nog altijd goed gekomen. Alleen sinds mijn laatste val in juni heb ik nog niet kunnen springen (gebroken arm) maar ik verwacht niet dat ik schrik heb gekregen nu.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 06:58

Ik heb in juni een ongeluk gehad. Ik reed op een jonge haflinger en hij weigerde een halve meter voor de hindernis met een zeil eronder. Vol tegen de paal aangeknald. Neusvleugel was er half afgescheurd, diepe snee van mijn neus richting mijn mond en aan de binnenkant was mijn lip los gescheurd. Meer dan 40 hechtingen in mijn gezicht en een hersenschudding.

Sinds dien heb ik niet meer op het paard gereden vanwege verwondingen, waar ik nog heel lang last van heb gehad. Daarnaast heb ik ook niet meer gesprongen. Ik voel nu geen angst, maar dat kan er wel zijn als ik op een paard ga zitten en moet springen. Helaas heb ik momenteel alleen jonge moeilijke paarden tot mijn beschikking.

Ik ben zelf van plan om een keer op een braaf manege paard te gaan en rustig op te bouwen Lachen

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:15

Ik ben ook als de dood geweest voor springen, een hele tijd lang.
Maarja, ik wilde mijn ruiterbewijs halen en dan moet ik toch echt 60 cm kunnen springen. Ik heb niet echt een ongeluk gehad dat ik bang ben geworden, maar wel op twee lespony's gereden waar ik altijd vanaf viel tijdens het springen - de pony's hielden absoluut niet van springen.
Alleen al als ik een hindernis in de bak zag staan met een 20 cm kruisje viel ik bijna op de grond van angst - en dan hoefde ik dat ding nog niet eens te springen Nagelbijten / Gniffelen .
Tja, en dan? Ik heb een paar keer met een brave pony geprobeert te springen, maar vond dat nog veel enger: wist ik veel hoe het voelde als dat beest weigerde? De pony is braaf, ja, maar ik kende het beestje helemaal niet.

In ieder geval, wat bij mij heel goed hielp was twee hindernispalen en een balk op de grond ertussen neerlegen in de bak. En rijd daar maar een stuk of honderd keer overheen in de verlichte zit. Eerst in stap, dan in draf. Galop heb ik niet gedaan, ik was bang dat ze op de balk zou springen. Ik weet nu wel dat ik haar passen kan beheersen, maargoed, als je bang bent moet je zoiets niet doen.
De hindernis heb ik toen een keer op 2e gaatje kruis gezet, en dat in stap en draf gedaan, wel met een pony die ik goed kende.
Ik weet niet wat bij mij de doorslag heeft gegeven, maar op een gegeven moment wilde er een ouder iemand wel helpen tijdens het springen. Ik vond dat erg fijn, dan had ik tenminste het idee dat iemand de pony kon halen als ik op de grond lag Clown .
Die heeft de hindernis opgebouwd tot 4e stijl (+- 40 cm). En na die "les" durfde ik de hindernis zelf te springen, vanuit een heel rustig drafje.

Bij mijn nu eigen pony weet ik wanneer ze niet uitkomt. Gelukkig is ze een vreselijke lieverd, ze heeft nog nooit iets geweigerd. Zelfs niet als het mijn schuld was. Tot mijn grote pech ( Clown ) is Viola dus een springpony. Ze vindt het heerlijk, dus ja, dan wil ik wel eens met haar springen.
Ik durf nu veel meer, maar alleen omdat ik Viola volledig vertrouw (we zijn heel laag begonnen, heb haar een paar keer expres niet laten uitkomen om te kijken hoe dat zou gaan etc.). Ik weet dus precies hoe het voelt, kan nu zelfs zonder handen springen. Lachen
Met haar en die brave pony heb ik ook controle geoefend: ineens halthouden voor de hindernis, achteruit zetten, in draf over de balk.
Drie passen na de sprong weer halt, ga zo maar door. Gewoon om even zeker te weten dat de controle er was.
Door die superlage hindernissen en balken op de grond en het gevoel van controle en vertrouwen. En het ruiterbewijs heb ik gehaald. Met een vreemde pony over een 60 cm oxer, en ik vond het nog steeds eng Clown . Maar ik wist nu wel hoe het moest voelen, en dat die pony bijna wekelijks dit sprong.
En nog beter - zaterdag heb ik een onderlinge springwedstrijd Haha! . Dat is ook tot 60 cm, maar ik heb nog nooit parcours gesprongen. En ik heb er zin in! De sprongen zijn niet te hoog voor mij, maar ook niet te laag voor de pony dat ze niet springt.
En ter voorbereiding heb ik laatst het hoogste ooit gesprongen: 13e gaatje steil (+- 90 cm) . En dat voelde heel goed Haha! .

Dus, ter conclusie van het lange en onsamenhangende verhaal van een "lotgenoot" ( Haha! ) - vertrouwen op het paard en heel laag beginnen, desnoods alleen een balk op de grond is het allerbeste Ja . Op een gegeven moment zal er wel een punt komen dat je denkt dat je wel wat hoger kan, zeker als je een springpaard hebt! Misschien niet gelijk een meter, nouja. Als je weer kunt en durft te springen komt dat allemaal vanzelf.
Heel veel succes, er is nog hoop! Haha!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:22

durf het alleen nog met een paard waar ik heeel maar dan ook heeel veel vertrouwen in heb (dus ook langer ken) en dan gaat het goed!! Langzaam beginnen maar wel op een paard/pony die niet al te gek doet dan met springen zou ik denken...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:57

Ben als kind ooit bewusteloos geraakt na een val tijdens de spring les en dit is hierna nooit goed opgepakt door de instructrice. Ben daardoor nu, 20 jaar later, nog steeds bang om te springen. Door mijn angst ben ik er tijdens spring lessen in mijn latere leven nog wel vaker goed hard afgevallen en daardoor is springen nog steeds niet mijn grootste hobby. Balkjes lopen en een laag kruisje gaan nog net, maar een stijlsprong, oxertje of een lijntje zul je me niet zien springen. Kan je dus helaas niet vertellen hoe je van je angst af kunt komen.
Wat wel ironisch is, gezien het feit dat we sinds vorig jaar ons paard verhuisd hebben naar een stal waar vooral gesprongen en gecrosst wordt. Ik rijd nu dus dressuur tussen het opgebouwde parcours door.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:35

Ik snap niet waarom je persé wil springen als je er bang voor bent. Gewoon rustigere dingen doen en wie weet durf je het ooit toch te doen met een betrouwbaar paardje en goede begeleiding Lachen.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 10:07

omdat mijn paard het heerlijk vind.
en niemand anders haar durft te springen zo goed als, op 2 mensen na dan.
maar wil het gewoon zelf weer leren.
om mijn paardje een lol te doen!

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:24

anders ga je eerst een paar lesjes nemen op een manege pony, deze springen altijd en dan kan je weer een beetje vertouwen op doen. Doe een body protector aan dan voel je je wat zekerder.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:42

Ik ken het ook hoor!!

Mijn paard mocht vroeger nooit springen dus deed dat op een manege paard en ja hoor, Bingo lag dr de eerste keer meteen naast heb jaren niet meer gesprongen tot dat mn paard weer mog springen , Ik was heeel erg bang maar heb een 10/30 cm parcours gedaan op stal en kreeg weer vertrouwen.

Toen ik weer durfte ging ik in een les met hogere sprongen en toen viel ik bij de tweede hindernis weer! Nou toen durfte ik al helemaal niet meer te springen, inmiddels is me paard verkocht en heb ik een verzorgpaard die heel goed kan springen en de eigenaar wou wel dat ik ook ging springen voor de afwisseling. Maar omdat ik zo bang was om te vallen bleef ze de eerste keer dr bij en sprongen we heel laag en van uit stap. Toen heeft ze stiekem een zweep gepakt en vlak voor me sprong klapperde ze met die zweep zodat het paard "versnelde" en verzekkerde me dat dit het engste is wat ze kan doen tijdens het springen en zo heb ik weer een heel klein beetje vertrouwen , Doe het nog niet vaak hoor maar heel soms doe ik een klein laag sprongetje. (terwijl ik vroeg dol graag sprong Clown )

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:26

TS, ik heb mijn angst nooit overwonnen.
Zelf ben ik met mijn paardje op de hindernis gevallen, ik was daar van geschrokken, mijn paard was daar van geschrokken. En sindsdien heb ik eigenlijk nooit meer gesprongen.
Ik heb er ook geen behoefte aan, wel vind ik het leuk anderen te zien springen, maar laat mij maar lekker rijden met de paardjes zoals ik nu doe, zonder springen! Werkt voor mij erg goed Haha!

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:36

Ik ben een jaar of twee terug van een manegepaard gevallen met springen (het beest dacht dat de 50cm hoge hindernis 2 meter was en daar had ik niet op gerekend...)en had toen mijn arm gebroken. Ik durf nog steeds niet goed te springen, alleen op paarden die ik goed ken en echt neit te hoog. De keren dat ik na die val gesprongen heb ging het ook steeds weer mis. dus ik heb het zeker neit overwonnen :S

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:14

Ik zou gewoon beginnen, met een tijd balkjes lopen leg die neer op 1 lange zijde, met iemand die er verstand van heb erbij, iemand kan dan ook naast je lopen. Eerst in stap en je kan altijd een keer over gaan in draf.
Na een tijdje, kan je zeggen aan het eind van die balkjes doe je een keer een klein sprongetje 15 a 20 cm. Als dat goed gaat, doe je eerst dit een tijdje. Je kan altijd nog hoger gaan. Maar je moet het wel rustig opbouwen. En eerst het vertrouwen weer terug winnen, want vergeet niet je paard voelt alles aan.
Heel veel Succes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:42

Ik zou juist niet op een manegepaard gaan oefenen zoals tante t je aanraadt. Die springen echt niet altijd braaf, mijn ergste valpartijen waren juist met manegepaarden.
Ik zou idd op je eigen paard beginnen en dan stapje voor stapje. Al loop je een half jaar balkjes voor je een sprongetje durft te nemen, maakt niet uit.
In het uiterste geval zou je een bijrijder kunnen nemen die eens per week gaat springen met je paard. Mijn man heeft zo ook paarden gereden voor mensen die zelf niet durfden te springen, maar waarvan het paard springen leuk vond.

heartlandamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:27

doe het met stapjes
je komt er wel overeen
toitoi