Springen met een halfblind paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Springen met een halfblind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:13

@Clyde, dat ervaar ik dus ook.
Je kunt het hem niet leren.
Ik had laatst een wedstrijd en daar moest je door een sloot om op het terrein te komen en hem hem er met mijn stem doorheen geloodst.
Ook ik zeg let op als er oneffenheden zijn en ik merk nu ook dat hij zich daaraan aanpast. Haha!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:20

Ja valtniet altijd mee he? Maar ja ik heb het toch als waardevol ervaren. Ik heb veel van mijn blinde kippie geleerd en vind het erg jammer dat ik niet meer op hem kan rijden (rugproblemen).
Wel ervaar ik met mijn nieuwe paard wat een rust het me geeft dat deze wel kan zien. Zet hem op hoor en geniet ervan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:06

Dank je wel.
Genieten doe ik zekers. *LOL*
En doorzetten ben ik ook de beste in. Knipoog

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:26

Mijn paard is ook blind aan zijn linkeroog en volgens de dierenarts kan hij rechts ook niet meer perfect zien. Maar springen vindt hij echt geweldig. We doen ook mee met springlessen, caprilli en onderlinge springwedstrijden op de manege en de jaarlijkse cross (we zijn zelfs een paar keer eerste geworden). Bruine balken (kleur van het bakzand) daar moet ik hem wel even op attenderen dat we naar een hindernis rijden, maar dat ziet hij wel op tijd. Diepte inschatten gaat ook goed zolang er een balk onder ligt en bij de wat hogere sprongen ook balken ertussen. Maar hij springt echt super, ik hoef niets te doen, hij vliegt eroverheen. Het hoogste wat ik met hem heb gesprongen is ongeveer anderhalve meter, maar ik denk dat hij nog wel hoger kan! En met dressuur merk ik wel dat hij idd wat scheef loopt. Hij probeert altijd met wat stelling naar links te lopen zodat zijn rechteroog wat meer in 'het midden' komt. Maar dat wordt al een stuk minder. Volgens de dierenarts is dat een ook kwestie van vertrouwen. En als er meerdere andere paarden in de bak zijn is hij op de linkerhand wat schrikkeriger omdat hij ze dan niet kan zien. Maar verder heb ik er geen last van dat hij half blind is en hijzelf gelukkig ook niet.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:39

Heej,

Ik dacht dat paarden met 1 oog zoiezo niet konden springen, wie me dat heeft aangepraat weetik ook niet.. Hoe gaat he tnu met springen??

Groetjes

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:47

Morgen gaan we voor het eerst een oefenparcours springen van 50 t/m 80 cm denk ik.
Ligt aan de bodem en hoe hij zich gedraagt.
Zondag hebben we een onderlinge en daar start ik BB.
Gaat dat goed, dan de week erop B op de clubkampioenschappen.
Springen gaat gewoon echt super met hem.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:05

Ik werd door iemand naar dit topic verwezen, omdat ik sinds vandaag weet dat mijn Haflingermerrie van 4 jaar ook blind is aan haar linkeroog. Het oog is inmiddels aan het verkleuren tot een blauwe waas en volgens de DA komt dit door een agressieve onsteking die in het hoornvlies zit en die te laat is opgemerkt. Voorlopig krijgt ze haar rust, om aan de nieuwe situatie te wennen. Ze is inmiddels 4 maanden dragend en we gaan veel grondwerk met haar doen. Springen zal pas volgend jaar weer aan de orde zijn, als dat wil en gaat.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:08

[SPR-ITP] Ons geslaagde B debuut!
Joy is ook links blind, ze heeft waarschijnlijk toen ze 3 was een infectie aan dr oog gehad, dit is te laat opgemerkt, en toen was er niets meer aan te doen, je merkt niets aan haar, ze doet alleen haar hoofd wat scheef als ze links wat hoort, en op vreemd terrein, op wedstrijden als we links worden ingehaald, wordt ze wat zenuwachtig. springen gaat super, zoals je op de foto`s kan zien!

Edit; @Neantje dit is mij ook altijd geleerd, omdat je met 1 oog geen/slecht diepte ziet, en de afstanden dus moeilijk zijn in te schatten.
Laatst bijgewerkt door __inge__ op 19-09-08 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:10

Mijn vroegere pony was blind aan een oog. Ze sprong super en we zaten in het Z. Het enig waar ik mee op moest letten was dat ik in de barrage de wending aan haar blinde zijde niet te kort moest nemen, zodat ze wel op tijd de sprong kon zien.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:12

Ik heb dit topic geopend en kijk eens:
[SPR-ITP] Joris doet het gewoon.....
We hadden de derde plek. Vork
Ik heb gewoon op save gereden, mooi netjes voor de hindernis. *LOL*
Nu heb ik zondag clubkampioenschappen en doe weer BB, maar dan hc.
Ik vind persoonlijk de B nog te "hoog" voor ons, ik weet wel dat hij het kan, maar wil er gewoon geen druk op leggen, dat komt nog wel. *LOL*

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:03

Clyde schreef:
Hoi,

Je kunt je paard geen diepte leren zien. Het is helaas inherent aan zijn handicap. Wat jij beschrijft heb ik ook zo ervaren. Altijd voor hem kijken en dat is niet altijd ontspannen.
Ik leerde hem wel het commande let op hoog (als we een stoerand of heuvel op gingen) en dan tilde hij zijn benen op.
en het commando let op laag. Hij wist dan wat er komen ging.

Ik vind dit een hele goede "aanpak"

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:08

Mijn paardje mist een oog. Dat is verwijderd omdat er een tumor op zat. Hij moest in het begin even wennen, maar al snel ging alles prima. Ook met rijden (dressuur, bosritten, springen, over de weg) ging alles heel goed, ik merkte nauwelijks verschil, had alleen het idee dat ik iets meer voor hem moest kijken aan de kant waar hij een oog mist, vooral met buiten rijden (takken en dergelijke). Met heuvels heeft hij geen problemen, maar misschien scheelt het dat hij de omgeving en het bos goed kent.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:15

Ik rijd een paard wat met zijn linkeroogje heel slecht ziet, waarschijnlijk omdat hij er eens een takje oid in heeft gekregen.
Hierdoor heeft hij ook een grote witte vlek in zn oog.
Hij heeft alleen moeite met de galop op een hand, en mijn kanjer heeft vroeger Military gelopen, dus springen kan ie zeker!
Ook nu springt hij nog de sterren van de hemel en we hebben er beiden erg veel plezier in Knipoog