zadelloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: zadelloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:42

ik ben 1m63 (en heb lichtelijk overgewicht met mijn 70 kilo) maar ik kon altijd gewoon op mn paard "springen" (1m69)..

Nu red ik het neit meer (met een ongeluk mn knie naar de kloten geholpen).
En anders: op de vangrail staan is ok makkelijk, of op een bankje Knipoog Paaltjes heb je hier ind e buurt niet, wel sluisjes op het ruiterpad (dus je MOET afstappen) dan is het zeker handig om er zelfstandig weer op te komen (en een van de redenen waarom ik het kon Knipoog )

je hebt ook van die singels, bare-up heet dat volgens mij!
edit: Afbeelding

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:05

ja mja dat is ook slechte belasting voor je paard. ent och duur als het ook anders kan.

mij n paard is jong en groeit nog, daarom kan ik niet op verkeerde manieren belasting. Voltigeren is ook slecht voor rug
: je paard loopt in verkeerder kromming.

conclusie. gwn oefeen op pirelli methode of indianensprong?

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:07

Ik bedenk me net dat ik een dekensingel heb. Zou dat kunnen helpen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:11

maar op de rug van een paard gaan zitten is ook nadelig voor het paard.

Eigenlijk is alles slecht, maar als jij die bare-up enkel heb voor in geval van nood (lees: je stapt op stal op, en gebeurd iets waardoor je halverwege de rit noodgedwongen eraf moet en er weer op meot zonder opstapje) an het weinig kwaad IMO, met een indianensprong erop dan "trek" je ook aan de manen, kan ook niet helemala goed zijn

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:21

heb je gelijk in.

als je een dekensingel zo monteerd dat je een beugel eraan hebt/lus
zou dat gaan?

poniemiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:29

het lukt mij ook nooit, maar das ook wel moeilijk op paarden, pony's gaan wel bij mij.
je moet de manen vastpakken en zo hard mogelijk afzetten, suc6 dermee! Haha!
nu maar hopen dat het mijn ook lukt.

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:33

en als ze geen manen heeft;p stel dat je n fjord hebt Tong uitsteken zonde om aan die manen te trekke Tong uitsteken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:40

@Vera_Valic : dan heb je nog het zelfde probleem: de druk komtm maar aan 1 kant en alsnog trek je dan je paard scheef.
Nadeel van een deken singel (ik neem aan dat je een soort longeer singel bedoeld, met bovenaanringetjes en niet een elastieken singel) is dat je altijd met dat ding zit, ding zit in de weg en zit niet prettig.

Een bare-up (zoals ik dat o pde foto zie) is plat, en glad (als een elastiek singel) dat zit weer een stuk prettiger

Edit: en een fjord... daar moet je toch helemaal gemakkelijk op kunnen springen Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:44

Als je je zoveel zorgen maakt over overbelasting van je paard, moet je een zadel gebruiken. Zadelloos rijden is slecht voor een paardenrug, slecht voor je zit. Als je je afvraagt waarom zou ik de zoekfunctie eens gebruiken, er zijn al ettelijke topics over geweest.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:46

Kuggur schreef:
Als je je zoveel zorgen maakt over overbelasting van je paard, moet je een zadel gebruiken. Zadelloos rijden is slecht voor een paardenrug, slecht voor je zit. Als je je afvraagt waarom zou ik de zoekfunctie eens gebruiken, er zijn al ettelijke topics over geweest.

DUH was dat nou weer voor onzin zeg.....

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:50

gezellig Tong uitsteken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:54

met een (goed) zadel houdt je de ruggegraad vrij en wordt jou gewicht verdeeld over de sterkere de botten van het paard (in dit geval dus de ribben). Als je ZONDER zadel rijdt, dan zit je OP de ruggegraad, en heeft de ruggegraat dus geen "vrijheid".
Nadeel hiervan is dat de ruggewervels niet goed onderling kunnen bewegen, omdat er "druk"/"gewicht" op rust,, wat je met een (goed) zadel dus niet hebt.

Ik heb goed tussen haakjes gezegd, want een slecht passend zadel wat de ruggegraat neit vrij houdt hou ik even buiten beschouwing

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:55

Nou, ik had ook heel even mijn bedenkingen omdat het paard in kwestie nog maar vier is. Hij is dus nog lang niet op zijn sterkst . Maar goed als jij dat wilt dan wil je dat en ik neem aan dat je er wel voor uitkijkt hem iets aan te doen waar hij niet aan toe is.
Ik stap altijd met een krukje op, ik ben namelijk een stijve oude hark. Onderweg heb ik eigenlijk nooit problemen met iets te vinden waarmee ik op kan stappen. Een berm of walletje waar ik mijn paard dan naast parkeer, paaltjes, anwb paddestoelen, omgevallen boompjes, bankjes een hoge stoeprand... Alles kan dienen als opstap. Als je je paard maar goed geleerd hebt om stil te blijven staan als jij dat zegt en vooral niet zijn kont van je af te draaien (grompel)
ik moet wel bekennen dat ik nog niet op mijn paard ga zonder dat hij gezadeld is. Hij is ook vier, maar erg smal gebouwd en ook nog niet zo sterk. Het lijkt me zo pijnlijk voor mijn **** om er nu al op te klimmen zonder zadel. Maar dat komt ooit wel.

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:58

mrie: zou het wel kunnen? zadelloos rijden op een jong paard

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:09

Vera_Valic schreef:
ja mensen zeggen niet doen... maarjah zadelloos rijden is gezonder dusjeh dan zal je er wel op moeten geraken...
en oefenen oefenen... hmmm...

Dat het gezonder is is prima, maar het is dus niet goed voor de rug als je er met een plof op beland. Dus ja, oefenen en twintig keer verkeerd doen of dan maar zorgen dat je er niet af hoeft? Voor mij snel de keuze gemaakt.

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:13

ja je hebt gelijk Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:17

Ja Vera je stelt een gewetensvraag. Wie ben ik dat ik dat voor jou kan bepalen. Je moet zelf kiezen. Ik kan je wel mijn mening geven.

Ik zou zelf geen risico nemen. Als jij gaat oefenen en ze heeft daar een rot ervaring (plof) bij dan verpest je haar een beetje. Ze zal heel snel leren dat die actie van jou voor haar niet fijn is en er voor zorgen dat het haar niet nog een keer overkomt. Het gevolg is een paard wat niet meer stil staat als jij er op wilt.
Oefenen op een heel ervaren sterk paard of nog beter een houten bok lijkt mij veel en veel verstandiger. Zadelloos is best gezond, maar de rug moet wel goed ontwikkeld zijn en stevige spieren hebben. Al jouw gewicht komt namelijk op een punt. Ik heb voor mijzelf vastgesteld dat ik net als springen daar niet aan begin voor hij zes is, en goed opgevoed. Ik ga er van uit dat mijn paard dan wat meer ervaren is en die stunts van mij wat beter kan verwerken zonder dat hij meteen de bibbers krijgt.
Nu hij vier is ga ik wel heel veel en ook alleen het bos in maar nog niet meer dan 3 uur achter elkaar. We gaan zwemmen en pootje baden wandelen, en voetballen. Dat vind hij leuk...

Ik probeer elk levensjaar te bepalen wat hij dit jaar gaat evaren/uitbreiden/verbeteren.
    Twee stond voor wandelen, leren voetballen, clickeren, leren stilstaan als ik ho zeg, leren dat ik overal aankom bij hem en dat dat ok is.
    Drie stond voor: longeren, tussen de lijnen lopen, zadelmak maken, inrijden, buitenritjes, beginnen met de basis
    Vier: Dit jaar hebben we ons eerste b proefje gelopen, we hebben gewerkt aan laden en lossen in de trailer, ook ga ik dit najaar beginnen met meer conditie, de buitenritten worden geleidelijk langer met langere periodes draven en stappen.
    Vijf: Ocho wordt dit jaar volwassen, hij moet ritten van vijf uur en meer kunnen gaan maken. We hopen de L in de dressuur te bereiken, hij zal meer blootgesteld worden aan anderen op zijn rug en nieuwe omgevingen. Ik verlang meer rust en gehoorzaamheid. Ook wil ik op zijn vijfde jaar een 'buiten' zadel gaan kopen. Het onderscheid tussen buiten en dressuur mag duidelijker worden voor hem.
    Zes: In dit jaar mag hij gaan springen en in het water gaan dressuren (tja dat kan toevallig bij mij in de buurt. het water is ongeveer 40 cm diep)
En verder, tja gewoon lol met mijn knol. Maar ja weet je wat het is, dit is mijn schema, het past bij mijn paard. Als ik een fjord of volbloed had zou ik het misschien anders doen.

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:08

verstandig.

Ze is inderdaad een volbloed. met een gouden karakter. Ze doet alles buitenrijden etc.
het enige wat ze niet doet is water... big issue... dusje voorderest doen we rustig aan

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:29

Het zadelloos rijden gaat prima, ter ontspanning, wandelen is het zeer fijn.

Heeft iemand nog suggesties om mijn paard het water in te krijgen?

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 11:27

suggesties om 300 kg het water in te krijgen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:29

heeeeeeeel veel geduld en veel lieve woordjes?

ik heb mijn pony nu 9 jaar en die vertikt het ook.
ik heb hem nu wel zo ver dat hij door ondiepe plasjes wil.
maar met grotere plassen kan hij de bodem niet zien dan dan voelt hij zich niet veilig genoeg om er doorheen te gaan.

tja, dan maar niet het is niet anders toch?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:37

ik ga altijd bij schouder van paard staan , vervolgens maak soort hupeltje op plaats zodat ik me afkanzetten en bij de 2de keer kan zo erop springen en zit ik Haha!
moet zeggen dat wel op een wat lagere pony geleerd heb maar nu kom ik zo'n beetje overal wel op.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:59

hoi hoi!

Haha, vroegen bij de shetlander ging ikook altijd via de kont zgemaar als Bokje springen er op..

even een uitleg over hoe ik nu opstap bij grotere paarden Clown
- Eerst zet ik het paard stil
- dan ga ik er naast staan en pak ik met mn eene hand zn schoft vast, en met de andere hand zn rug/kont. Lachen
- Dan spring ik, zet ik kracht met me armen en probeer ik mezelf omhoog te trekken.
- als ik mezelf iets wat hoger heb doe ik me been over zn komt en draai ik met lichaam zegmaar. Haha!

voor de duidelijk heid heb ik voor jullie op paint een tekening er van gemaakt. ik hoop dat jij er wat aan hebben:
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:06

wat gaaf die tekening!!!!!!!!!!! Haha!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:54

[quote="ma_rie_tje
Edit: en een fjord... daar moet je toch helemaal gemakkelijk op kunnen springen Knipoog[/quote]

Haha vertel Haha! ik heb dus een redelijk stevige fjord van 1.45 en ben dus echt niet lenig haha ik kon dus ook niet zo op dr rug Bloos