Informatie Hengst rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Informatie Hengst rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:23

Maar even tussen ons gezegd en gezwegen: aan hoeveel mensen zou jij een hengst toevertrouwen Kiwiko?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:24

LDRD schreef:
Maar dat heeft vooral te maken met de kwaliteit van degene die ermee om gaat hoor.

Mijn hengst zou ik niet graag in onervaren handjes zien, dan is het gewoon een dodelijk wapen Haha!

Klopt ook. Maar dat is bij al mijn paarden zo.. of het nou een merrie of een ruin of een hengst is, dat maakt geen verschil hier, zeker niet onder het zadel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:25

LDRD schreef:
Maar even tussen ons gezegd en gezwegen: aan hoeveel mensen zou jij een hengst toevertrouwen Kiwiko?

hmzzzz in mijn kennissenkring............ een stuk of 5 Haha! Haha! Haha! van de 100 Haha! Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:25

Ik vind dat toch te eenvoudig gesteld hoor. Ik ken toch echt meer merries en ruinen waarmee ik een kind kan wegsturen dan hengsten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:26

@ Navidad.......... een ruin is veel vergevingsgezinder........... en een merrie heeft haar moods...... pak een goede dag en ze doet het voor iedereen....... pak een slechte dag en iedereen ligt eraf

Bij wijze van spreken dan Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:26

Kijk, Kiwiko dat is wat ik bedoel. Hier ontstaat de indruk dat iedereen zich een hengst aan zou moeten schaffen.
Dat zou ik toch 90% ernstig afraden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:28

OOOOOOOO absoluut, maar als het sev op het rijden afkomt........... dan moet je elk paard eerlijk rijden, toch? en is er geen verschil tussen het rijden van een hengst, merrie of ruin.........

van een hengst krijg je ala minute de deksel op je neus........ PUNT, Haha! Haha! Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:31

En daarmee is ie toch 'anders' Knipoog ?

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:32

Hengsten zijn hetzelfde als merries en ruinen, dus maak je er maar niet druk over. Knipoog
Maar alleen reageren sommige hengsten erg op merries maar andere weten als ze aan het rijden zijn dan zijn de merries even niet belangrijk.
Dus het ligt aan het paard.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:32

Ja maar als iedereen zou rijden als zou moeten hoeven we allemaal geen les meer en zouden alle paarden probleemloos lopen, maar helaas is dat niet zo Knipoog

Bij een hengst zijn over het algemeen de consequenties van een fout wat heftiger Ach gut Maar dat wil niet zeggen dat een ruin of merrie ook niet heftig kan zijn hoor. Het is allemaal erg algemeen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:35

Ik begin me nu toch even af te vragen wie in dit topic nou regelmatig met een hengst werkt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:37

LDRD schreef:
En daarmee is ie toch 'anders' Knipoog ?

klopt, wel anders......... maar zou niet moeten Haha! Haha! Haha!

elk paard moet toch eerlijk gereden worden?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:44

Uiteraard, dat lijkt mij het punt ook niet.
Strikt genomen doet een hengst bij dezelfde hulpen dezelfde dingen, daar is hij zeker niet anders in. Alleen achterwaarts, ja lach maar Haha! , is voor een hengst lastiger. Gaat een beetje tegen zijn toch altijd dominante persoonlijkheid in Ja .

Maar verder vind ik een hengst echt anders (niet beter, leuker of weet ik wat).

Op wedstrijden zijn ze toch snel afgeleid en willen vaak laten weten dat ze er zijn. Dat vraagt toch wel het een en ander van de ruiter. Voordeel is dat ze meestal we heel stoer zijn er nergens bang van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:48

hihi een dominante merrie is erger Haha! Haha! Haha!

bij een hengst weet je dat je altijd op moet letten....... bij een merrie of zeker ruin kan je wat meer ladida zijn.........

zou niet moeten mogen, maar is wel zo Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:50

Ja en zelfs dan verrast hij je ongetwijfeld nog een keer Haha! .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:53

abdsoluut......... heb ik nog een leuk anectode over te vertellen...

ik reed een natuurlijk dekkende dekhengst van het Groningerstamboek...... die in de zomermaanden naar huis kwam om te dekken........

ding was zoooo, zoooo sloom, liep in het Z dressuur maar hemellief geen beweging in te krijgen (bij wijze van)

Op een gegeven moment ben ik aan het rijden in de bak, gebeurt er vanalles met allerei paarden om de baan heen........ gaat het ding ineens af zeg!!! Handen vol aan!!!

zegt de eigenaar "gewoon rijden Kim, niet werken!!"

Alsof ik dat wilde!! Haha! Haha! Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:56

Haha! ROFL

Zal maar niet verklappen wat mijn schatje zo af en toe flikt Haha! .

Aan de andere kant is het ook weer een doetje hoor, want hij wordt op het wedstrijdterrein regelmatig door een 8 jarig meiske op de trailer gezet Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:58

Ja precies............ zo eerlijk zijn hengsten Haha! Haha! Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:58

LDRD schreef:
Ik begin me nu toch even af te vragen wie in dit topic nou regelmatig met een hengst werkt?

Op het gebied van verzorgen alleen heb ik regelmatig een hengst in handen gehad. Op het gebied van rijden heb ik nog niet zo lang geleden enkele keren met een hengst gereden. Dat ging goed maar mijn voorkeur gaat nog altijd naar een ruin of merrie.
Veel ervaring heb ik niet.

Op basis van de ervaringen die ik heb, vind ik het belangrijk dat een hengst in kundige handen komt.
Voor een kundig persoon maakt een hengst, ruin, merrie inderdaad geen verschil.
(Dat wil niet zeggen dat ik de ruinen en merrie's onderschat... maar hengsten reageren veel heftiger waardoor het minder veilig wordt)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:00

En zo dapper is het meiske Haha! . En als hij dan probeert voor haar uit te lopen, dan móppert ze ROFL .

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:01

Ik ben het wel met je eens hoor over de onkunde van de ruiter, zeker ik moet er ook niet aan denken dat ik bijwijze van ineens een hengst achter op komt als ik lekker aan het los rijden ben Haha!

Maar hier word gevraagt om tips, en tips kan ik niet geven. Je moet alerter wezen in dingen zeker weten. als je een seconde de kop er niet bij heb, dan kan het goed mis gaan. klopt zeker, maar ik ben van mening dat je als ruiter zijnde dat bij elk paard moet doen.

Er zijn heel veel verschillen onder de paarden, of het nu een merrie, ruin, of een hengst is.. een hengst is vaak bijna altijd wat potiger, en ik ben ook van mening dat je er mee over weg moet kunnen, zeker weten maar dat neemt niet weg dat die anders gereden moet worden dan een merrie / ruin.

Ik ben het wel met je eens hoor en snap je punt ook, maar laat ik het zo zeggen, ik ben ook begonnen met een hengst te rijden. Ik was 14 en kreeg zodiak onder me kont, goedgekeurd en wel. En je merkt wel verschil dat ze wat potiger zijn, alerter zijn om wat er om je heen gebeurt etc. Op elk paard zit kwa karakter een verschillende gebruiksaanwijzing, zo ook onder de hengsten. dus ben ik van mening dat je elk paard het zelfde moet rijden en op de goede manier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:04

LDRD schreef:
En zo dapper is het meiske Haha! . En als hij dan probeert voor haar uit te lopen, dan móppert ze ROFL .

Gaaf he Haha! Haha! en dan zie je ze denken............ kinderen denken en reageren zo puur........ en dat pakt een paard op Lachen Lachen ik heb van mijn toen 8 jarige foto's op een hengst in mijn profiel staan.......... Ik heb een hersenbeschadiging opgelopen van het dier........... (ongeluk samen gevallen) maar meiske rijd er zo op weg, net met haar beentjes onder het zadel vandaan komend.......

ZOOOO ontzettend eerlijk dier

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:05

Navidad schreef:
Maar hier word gevraagt om tips, en tips kan ik niet geven. Je moet alerter wezen in dingen zeker weten. als je een seconde de kop er niet bij heb, dan kan het goed mis gaan. klopt zeker, maar ik ben van mening dat je als ruiter zijnde dat bij elk paard moet doen.

Ben dit helemaal met je eens. Ik erger me ook vreselijk aan al dat gebep rondom paarden. Houdt je kop en heb je aandacht bij je paard ipv bij vriendinnetjes enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:07

Navidad schreef:
Ik ben het wel met je eens hoor over de onkunde van de ruiter, zeker ik moet er ook niet aan denken dat ik bijwijze van ineens een hengst achter op komt als ik lekker aan het los rijden ben Haha!

absoluut
Er zijn heel veel verschillen onder de paarden, of het nu een merrie, ruin, of een hengst is.. een hengst is vaak bijna altijd wat potiger, en ik ben ook van mening dat je er mee over weg moet kunnen, zeker weten maar dat neemt niet weg dat die anders gereden moet worden dan een merrie / ruin.
precies
Ik ben het wel met je eens hoor en snap je punt ook, maar laat ik het zo zeggen, ik ben ook begonnen met een hengst te rijden. Ik was 14 en kreeg zodiak onder me kont, goedgekeurd en wel. En je merkt wel verschil dat ze wat potiger zijn, alerter zijn om wat er om je heen gebeurt etc. Op elk paard zit kwa karakter een verschillende gebruiksaanwijzing, zo ook onder de hengsten. dus ben ik van mening dat je elk paard het zelfde moet rijden en op de goede manier.

en zo is het Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:08

Is echt schattig hoor. Als hij ook ligt in de stal, zit ze er op haar kont bij en zit ze hem hele verhalen te vertellen. Hij vindt het allemaal erg gezellig Clown .