Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Renee_tjuh schreef:Mij lijkt het als je erop zit. Als hij er dan vandoor gaat dan kun je em niet loslaten ( Tenzij je er afvalt...) Dus dan kun je hem wel tegen houden. Het tegen houden gaat bij mij zoiezo makkelijker als ik erop zit dan dat ik er langs loop.

Shariff_ schreef:ik vertrouw mijn paard 110% meer als ik buiten terein er naast loop. Ik heb absoluut geen bom proof paard, en is erg kijkerig.
Staat vaak stil om te kijken en doet dan geen stap meer voor uit. Ik kan hoog of laag springen als ik er op zit, maar dit heeft weinig zin. Vaak moet ik dan ook afstappen om er langs te komen. Wanneer ik naast hem loop, heeft hij meer vertrouwen en 'volgt' me.

Vedette schreef:Laatst vertelde iemand mij, dat als je buiten het terrein bent en je zit op het paard, dat je dan meer te vertellen hebt, dan wanneer je naast het paard loopt.
Enerzijds ben ik het hier wel mee eens, je voelt, imo, je paard als je erop zit beter aan en kunt betere hulpen geven. Anderzijds kan het paard gigantisch aan de kletter gaan en het bit tussen zijn tanden pakken. Dan ben je helemaal nergens.
Hoe denken jullie hierover en waarom vinden jullie dat?

dees_daan schreef:op het paard denk ik, als je er naast loopt, en je paard schiet weg, dan ben je al snel de teugels/halstertouw kwijt, als je er op zit, dan blijf je iig zitten, als het paard wegspringt kan hij idd op je springen, en als hij aan de kletter gaat, zonder extreem te bokken oid. dan blijf je wss wel zitten, ernaast hou je hem toch niet.. ik zit er dus liever op als er iets 'eng' of vreemd is, dan dat ik er naast loop.

) en dat ik er dan liever alleen achteraan moet lopen dan dat ze met ruiter en al onderuit gaat op het asfalt o.i.d. Noem mij egoïstisch, maar het paard redt zich wel, en dan denk ik in eerste instantie aan mezelf en wil ik liever veilig op de grong staan zónder pony dan dat ons beide iets overkomt.
Yamcha schreef:Ligt ook een beetje aan de persoon denk ik. Ik sta er zelf liever naast in een "enge" situatie, anderen zitten er liever op.
Ik vind het voordeel van ernaast staan dat je voor het paard kunt gaan lopen (de positie van de leidende merrie) en het paard er op die manier langs leiden en geruststellen.
Vind controle over het paard eigenlijk wel iets mafs.... de heoveelheid controle die je hebt, is toch voor een groot deel wel afhankelijk van de goodwill van het paard. Als het paard echt niet wil, heb je toch niks te vertellen, of je er nu op zit of er naast staat....