Britt19 schreef:nee ze staat nooit stil dat is haar probleem..
ik probeer altijd zo snel mogelijk op testappe,maar zodra ik dr naast sta en mijn voet in de beugel wil steken wil ze omhoog komen of gaat ze draaie en gek doen... * zadel is een maand geleden nog op maat gemaakt* en met haar neus naar de muur etc heb ik al geprobeert,dan springt ze opzij.......
zo snel mogelijk opstappen heeft geen zin, je moet juist rust creeren.
Jazzit schreef:Maar als het niets medisch is... zit het misschien een stukje in de opvoeding / respect?
Mijn paard had in het begin geen geduld met stilstaan. Na een jaartje oefenen met stilstaan lukt het vrij aardig. Wel vooraan beginnen, opstijgen is voor gevorderden
Oefenen is:
- Stilstaan op de poetsplaats (zonder te steigeren, dus)
- Stilstaan aan een touw(halster) terwijl jij ernaast staat.
- Stilstaan als je er op zit (eerst juich je bij 10 seconden, later bij 10 minuten)
Stilstaan bij het opstijgen: wellicht kan je je laten helpen? Een krukje is prettiger voor je paard (maar het moet wel veilig zijn!) En tja, als hij niet stilstaat, dan stijg je af en doe je het gewoon weer opnieuw. Net zolang totdat hij blijft staan. (Mijn vriend is daar erg goed in: die stapt soms 5x achter elkaar op - en af. Ons rooie ros vergeet af en toe wat ie geleerd heeft

)
hier een paar goede tips, want zoal sik al eerder heb gezegd, je hebt een probleem dat veel breder is dan alleen het opstijgen, omdat ze helemaal niet wil staan. Ook niet aan de hand, met poetsen etc. En dan moet je dus enorm eel geduld hebben, en in het begin met kleine stukjes tevreden zijn. Dit los je niet n een dag op, maar met een week een consequent aanpakken moet je een behoorlijk verschil zien, mits je het dus echt goed doet en je paard niets mankeert.
meggiemeg schreef:Inderdaad eerst uitsluiten dat er niets aan de hand is. Dan aan de gang gaan een stukje overnieuw opvoeden, stil staan is stil staan. Wij hebben er 1 op stal die moet altijd even blijven drammen bij het stil staan (zowel aan de hand als erop) Elke pas vooruit is bij mij weer 2 achteruit als we gingen stilstaan. Dit werd hij snel zat en nu blijft hij keurig stil staan.
nog een goede tip, zelfde soort als degene hiervoor.
Britt19 schreef:dat heb ik al geprobeert. maar zodra ze weet dat je wilt opstijgen krijg je het gezeur... heel vreemd
dit is nu ook niet raar, ze heeft pijn dus is opstappen naar. Eerst dat probleem met die baarmoeder oplossen en in die tijd meteen werken aan het halthouden aan de hand, Uiteindelijk moet ze alleen op jouw lichaamstaal al stil gaan staan, en dan net zo lang wachten tot jij weer een teken geeft.
poes schreef:Ook als het ooit pijn gedaan heeft, kan dit dus nog geassocieerd worden met opstijgen, zelfs al zou de pijn weg zijn.
Dit is een pure opvoedingskwestie, en met de juiste mensen los je het ook in no time op.
De truc is consequent zijn en er echt op hameren!
Bekijk stilstaan ook als een ACTIEVE oefening (iets doen) en niet als een passieve (niets doen) die je opbouwt naar duur, kwaliteit (perfect rustig stil is het doel, je begint met een nanoseconde drammerig stil), etc.
weer hetzelfde soort advies
hippo schreef:Ik heb een tijdje het probleem gehad dat mijn paard achteruit ging als ik wilde opstappen.(gewoon op z'n dooie gemakkie hij wilt altijd graag naast me staan) Nog een jong paard dus tja kan gebeuren. Nu heb ik hem geleerd dat als ik halt zeg hij ook halt houdt. Goed beloond steeds. Ook gewoon een aantal minuten naast hem staan met 1 voet in de beugel als hij dan een poging wilt doen dan meteen HALT! T gaat sindsdien een stuk beter hij probeerd het natuurlijk nog wel af en toe maar gewoon goed consequent blijven. Met veel geduld kom je ver

Succes
en nog een
paard wil niet stil staan bij het opstijgen
LindyH schreef:Houd je de teugels strak als je opstijgt?
Zo ja, probeer het dan eens met losse teugels. Natuurlijk loopt je paard dan weg, maar dan zet je haar achteruit tot waar ze stond. Het kan zijn dat ze tegen het bit in 'dramt'. Dat heeft te maken met de werking van een trensbit. Dat kan heel gemeen inwerken bij het opsijgen (notenkrakereffect). Losse teugels of een ander (zachter!) bit kunnen dan helpen.
Als je paard al wegloopt terwijl je nog (half) op de grond staat, zet je je paard vanaf de grond een paar passen achteruit.
En de aller aller aller belangrijkste tip bij opstijgproblemen: Als je eenmaal zit en je paard eventueel achteruit gezet hebt, blijf je een tijdje stil staan. Dat mag best wel een minuut zijn ofzo, maar in ieder geval 20 seconden. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste is het een beloning voor het paard. Het leert dan dat zodra het opstijgen is gebeurd hij even niks hoeft, en zal voortaan dat opstijgen graag snel en zonder poespas gedaan willen hebben. Ten tweede het is veel logischer voor een paard om stil te blijven staan bij het opstijgen, als daarna ook stilstaan volgt. Als na het opstijgen wegstappen volgt, hebben veel paarden zoiets van "ik ga alvast", terwijl het opstijgen nog niet klaar is. Het idee dat je paard heeft:"Als ik haar laat opstijgen moet ik aan het werk", moet je zien om te zetten in "Als ik haar laat opstijgen hoef ik lekker niks te doen". Gelukkig zijn paarden dom genoeg om die link even later alweer kwijt te zijn.

Heb je al eens geprobeerd vanaf de andere kant op te stijgen? Je hebt best kans dat je paard daar zo perplex van is dat ze het hele 'ritueel' vergeet en gewoon braaf is. Dan natuurlijk belonen en vooral: stil blijven staan! Als ze echt heel braaf is: even stilstaan, afstijgen, afzadelen en klaar voor vandaag!
edit: Deze tips klinken misschien als quick-fixes, maar je zult ze toch wel even vol moeten houden voor je resultaat gaat zien.
nog twee aardige tips
Britt19 schreef:nou dat heb ik dus ook al geprobeert met een opstapje weetje wel. aleeeen dat vind mvr eng. JaJa ik weet het heb een moeilijk gevalletje

wat vindt ze eng? Het krukje op zich, of alleen het daadwerkelijke opstappen. Dat krukje heb je ze zo geleerd, kwestie van even wat tijd aan besteden zodat ze weet dat het niet eng is.
Britt19 schreef:nou dat heb ik dus ook al geprobeert met een opstapje weetje wel. aleeeen dat vind mvr eng. JaJa ik weet het heb een moeilijk gevalletje

en dat is dan zo, het is inmiddels een dergelijk groot probleem geworden dat je erniet meer komt met een simpele aanpak. Maar eerst je voorwerk doen, want daar begint het al.