De training op weg naar de Z-ZZ

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: De traning op weg naar ze Z-ZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:30

Is een mooi streven, maar ziet er nog lang niet uit alsof je inmiddels in de buurt aan het komen bent. Ik gun het je, maar werk er stap voor stap aan, zonder stukken in de basis over te slaan. Dan zie je wel waar jullie uitkomen.
De vos loopt bij momenten onstpannen, maar op de overige foto's is het plaatje ook nog niet compleet. Met name je houding vergt nog aardig wat bijschaving ; meer rechtop, handen niet terug laten werken, maar netjes naast elkaar bij de schoft, meer zìtten op je kont en je been langer houden. En waar ik zeg dat ie bij momenten ontspannen loopt, bedoel ik echter nog niet dat ie op waardig M niveau oogt; nog veel te horizontaal in de oprichting en nog veel te veel uit elkaar.

Ook bij de schimmel zit er veel spanning in je rijden (op de foto's); kijk naar het orenspel; hij kijkt niet erg vrolijk, wat de staart op de foto's ook laat zien. Ook bij het springen werk je erg terug met je handen (ze zitten bij je navel), en je zit nog lang niet in balans. Het ziet er allemaal erg trekkerig uit en het riempje van de hackamore zit (bijna) in zijn ogen.

Tips: ik zou met de schimmel vnl. lage sprongetjes oefenen, bijv. in-uitjes, zodat hij niet zo hard kan gaan en jij kunt leren rechtop en in balans te blijven zitten.
Met de vos zou ik lekker doortrainen op het niveau waar je nu bent en de pogingen tot pirouettes nog even laten voor wat het is. Lekker schakelen terwijl ie rechtgericht blijft is nuttiger, lijkt mij.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 03-09-08 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Als ik al geen koppijn had dan kreeg ik het nu na het bekijken van die foto's van de schimmel...

Wat ben je daar aan het doen met die hackamore? Dat grenst aan pure mishandeling, die druk op de neus moet bijna ondragelijk zijn! Ik VOEL het gewoon bijna Verdrietig

Alsjeblieft, doe je paard een lol en haal hem er af en begin eerst eens aan de B te denken voordat je begint over Z of ZZ..... Je bent oneerlijk bezig tegenover jezelf en je paarden, echt, dit is niet goed.

Neem les van een goede, eerlijke instructeur die weet waar hij/zij mee bezig is en die ook jouw talenten eerlijk kan beoordelen en je geen fantasieën kan voorspiegelen, want dit is zeker geen M/L niveau waard.

MarliesV

eefangel schreef:
Meid, ik zou zeggen: eerst maar eens terug naar de basis,
voordat je met oefeningen als pirouettes gaat gooien.
Zonder de ontspanning kun je namelijk dat soort dingen niet gaan vragen van zo´n paard.

En wat jij ´oprichting´ noemt, noem ik optillen van het hoofd, en wegdrukken van de rug.

Allemaal leuk en aardig dat jij het Z voor ogen hebt,
maar ik zou eerst maar eens constant wp´s gaan scoren in de lagere klassen.

Compleet mee eens Afgod

Ga alsjeblieft back to basic, hack er af, bitje er in. Als hij sterk is niet oplossen met een hack maar met je basis er goed in. Dit ziet er echt niet fijn uit. Paarden lopen opgekruld zonder echt achter aan het werk te moeten. In de krul trekken is niet wat ze willen zien op wedstrijden.

Heb nog wel ff een vraagje, je praat over L1 en M2 niveau, rijdt je in deze klasses ook wedstrijden?

XLC70

virgin_lady schreef:
Hier even een foto dat het niet echt zo dicht bij zijn oog zit.
Afbeelding
Hij moest met hackamore omdat die er altijd in zit de laatste tijd vanwege hij het bit niet inkan. Heeft een tandprobleem gehad.

Misschien omdat je op deze foto de teugels lang hebt... En niet zo gruwelijk eraan trekt als op de trainingsfoto's.... Vork

Mayflower_

Begin eerst maar eens in de B. Je hebt de schimmel te krampachtig vast wat betreft de teugels, rij hem gewoon eens op een dubbelgebroken trensje of een rubberen bitje als hij last heeft van zijn mond in plaats van naar beneden te duwen met de neus. En wat betreft die hackamore, laat dat ding in de kast hangen.. Begin nou eerst even bij het begin en weet wat je doet... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 03-09-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

ja je hebt ook gewoon bitloze hoofdstellen, en ik denk niet dat hij bedoelt met de hack in zn oog maar op de foto's zie je duidelijk dat hij dat riempje heel dicht bij zn oog heeft waardoor hij zn ogen dicht knijpt.

Heb wel gehoord dat je met sommige hoofdstellen erg moet oppassen omdat je dus zn neus kan breken..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:31

Hmmmm..... op weg naar de Z-ZZ....... En in welke klasse start je nu op dit moment?

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:31

Hmmm begrijpelijk dat ie dan een hack om heeft maar dan zou ik wel een ruiter op het paard plaatsen die hiermee om weet te gaan... Ik zie in alle foto's alleen maar spanning alleen die met de vos lang en laag niet.... En dat springen, ik zou even heel veel les nemen hoe je moet springen want je houding is echt beroerd sorry...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:32

De hackamore hangt iig wel vrij laag op die foto. Bovendien is zo'n ding ook niet bedoeld om met constante druk te rijden ivm de werking van de scharen. Dat zal ook wel een reden zijn waarom het er niet ontspannen uit ziet allemaal.
Als het paard geen bit in kan en je toch dressuurmatig wil trainen, dan zou ik sowieso voor een andere bitloze optoming kiezen Lachen

Verder sluit ik me volledig aan bij Barmat..
Laatst bijgewerkt door Maroush op 03-09-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

http://i259.photobucket.com/albums/hh31 ... 5_Fzzu.jpg

Als je deze foto bekijkt zie je toch echt dat wanneer jij 'spanning' (oftewel; ik wil niet weten hoeveel druk) op de teugels zet, het bakstuk heeeel dicht bij zijn oog komt.

Ik denk dat je je doelen even moet bijstellen meid.

Vio

Tja wat moeten we hier nu van zeggen??? Beetje jammer...

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:33

Dit kan echt niet... en jij hebt zz in je hoofd?? Begin bij de basis en de ONTSPANNING!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:33

ambities hebben is altijd goed maar hier iets te hoog gegrepen denk ik Lachen

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:34

Het arme paard! Jij hangt met je volle gewicht aan die hackamore boven de sprong. Met andere woorden, jouw volle gewicht op het neusbot in hefboomwerking. Dus een X aantal keer zwaarder dan zonder een hefboomwerking. En het ziet er eigenlijk nog niet eens B waardig uit, sorry dat ik het zeg.
Eerst je paard lekker in de ontspaning rijden, en dan 'gekke dingen' gaan vragen en zorgen dat je de achterhand eronder krijgt.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:35

Is dit een grap?
Sorry maar het ziet er niet bepaalt fijn uit.
Start je nu M? Met deze optoming?
Welke opleiding doe je of heb ik erover heen gelezen?

Verder zijn het wel leuke ponys. Probeer meer met je benen te doen en minder met je handen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:36

hai,

nee geen mooi beeld,

lijkt ook of de schimmel er totaal geen zin in heeft.
waarschijnlijk komt dat door de Teveel druk die je geeft, lijkt niet op oprichting vragen maar oprichting trekken.

dat je een hack moet gebruiken ivm tandprobleem oke maar gebruik hem dan ook goed,
die hoor je bij wijze van spreken met de pinken te moeten kunnen rijden.

succes en ik hoop dat je adviezen aan neemt van een ieder hierboven en hieronder natuurlijk.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:37

Wat zie jij als je naar je foto's kijkt? Als ik kijk zie ik een paard met veel spanning, met zn oren in zn nek.

Voordat je ook maar aan een niveau hoger dan de B denkt moet het begin er zijn. Laat ze eerst maar eens 'gewoon' lopen. Zonder allemaal rare fratsen.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:37

Ik doe Instructeur Paardensport opleiding. En heb stage gelopen op diverse stallen.
Rijd op dat niveau geen westrijden maar daar zijn we op aan het trainen om te kunnen gaan rijden.
Iorrr, de rede heb ik gezegt dat hij de laatste tijd zo gereden wordt omdat hij geen bit inkon door een tand probleem.
Was ook niet van plan om hem op wedstrijden aan te doen want dat mag met dressuur niet. (springen wel toch?)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:39

Naar mijn mening zelfs nog niet Bixie-waardig.

Ga eerst maar eens terug de basis.Dat is namelijk waar een training om draait...de basis.
Pas als de basis goed is kun je je trainig gaat 'uitbreiden' met oefeningen.
Haal bij het schimmeltje die hackamore eraf en doe er een andere bitloze optoming voor terug.Dat kan al heel wat schelen in de spanning die er nu in zit.

Neem zelf ook eens een goede instructeur/instructrice in de arm en neem zitles aan de longeerlijn.Dus voeten uit de beugels etc etc, want aan je houding kan ook nog wat gebeuren.
En wat betreft de pirouette...die leer aan door een volte steeds verder te sluiten...niet door aan een pirouette te denken.

anneliesdj

Sorry dat ik het zeg maar ik wordt lichtelijk beroerd van de manier waarop je de hackamore gebruikt bij het schimmeltje.
Je bent te ruw met de teugels en daardoor komt het bakstuk in zijn oog. Daarbij is er weinig ontspanning en ruggebruik, je denkt hem verzameld en met oprichting te rijden maar het enige wat je bereikt is dat hij zijn hoofd krampachtig omhoog houd om zo weinig mogelijk last te hebben van de druk op zijn neus, kin en oren.

Ik wil je niet aanvallen maar ik denk dat je je niet bewust bent van het effect van een hackamore op een paardenneus. Door de hefboomwerking van de hackamore is de druk die jij op de neus van je paard zet vele malen groter dan de druk die je in de handen voelt.
Jij denkt alleen de teugels wat meer op te pakken en voor je paard voelt het alsof je zijn neus in een bankschroef zet. Ookal moet je een tijdje rijden zonder bit, probeer dan iets anders te zoeken dan een hackamore, die zijn echt alleen geschikt voor zeer ervaren ruiters en dan nog is het een twijfelgeval.

Om eerlijk te zijn ben ik het verder ook wel met de rest eens, ik denk dat je verwachtingen hoger zijn dan wat je daadwerkelijk kunt bereiken.
Heb je meer springfoto's van de schimmel? Springt hij echt zo goed? Watvoor afstamming heeft hij?

Umpiedumpie

virgin_lady schreef:
Ik doe Instructeur Paardensport opleiding. En heb stage gelopen op diverse stallen.
Rijd op dat niveau geen westrijden maar daar zijn we op aan het trainen om te kunnen gaan rijden.
Iorrr, de rede heb ik gezegt dat hij de laatste tijd zo gereden wordt omdat hij geen bit inkon door een tand probleem.
Was ook niet van plan om hem op wedstrijden aan te doen want dat mag met dressuur niet. (springen wel toch?)

Ik wil je niet beledigen, maar wel even uit de droom helpen. Op deze foto's te zien train je ook niet op dit niveau Knipoog

mdh

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:40

Virgin_lady, lees het commentaar eens wat er gegeven wordt door de medebokkers... leer er alsjeblieft van en doe je paard dit niet aan!

Daarnaast, je zadel lijkt veel te krap te zijn van voren en je plaatst er ook nog een bontje onder??? Dan weet je zeker dat je paard niet ontspannen KAN lopen.. Probeer ook je gewicht wat beter te verdelen over je paard op sommige momenten.

Succes in ieder geval en veel wijsheid gewenst!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:40

wat een spanning zeg! Laat alsjeblieft die hack los... het liefst eraf, er bestaan nog tig andere soorten bitloze optomingen! Dit is niet bedoeld voor continu gigantisch veel druk, daar zal de spanning ook wel vandaan komen.
Ik ga met iedereen mee, terug naar de basis en begin met ontspanning! Vanuit zulke spanning kan je paard nooit goed lopen. Focus wat minder op de voorkant!
Boven de sprong moet je veel meer meegaan, met zowel je lichaam als je handen.
Ik zie ook vaak dat je je voeten naar buiten draait (kijk eens boven de sprong), probeer hier op te letten.

Enne, beetje letten op je nederlands kan ook geen kwaad... Lees je titel eens.... even nalezen voordat je het topic start kan geen kwaad! Wat is traning? en ZE z/zz?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:41

Nou.. ik hoop dat je niet les gaat geven zoals je zelf rijdt Huilen van het lachen