Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Desperado_ schreef:Over dat te groot zijn had ik natuurlijk wel weer verwacht dat dat geroepen zou worden, het is geen mooi plaatje meer maar TS verhinderd de pony absoluut niet, anders had de eigenaresse of de pony zelf dat wel laten merken.
Over de ontspanning die was inderdaad ver te zoeken maar momenten ging het ook erg lekker waar we natuurlijk geen foto's van hebben.

Maar ik had voor de veiligheid toch foto's erbij gezet, van wanneer jullie wel lekker rijden....
Kamy schreef:Het is natuurlijk prima als je foto's van een slechtere dag erop zet! Van die fouten kun je ook weer leren! Stoer zelfs om dat aan te durven!Maar ik had voor de veiligheid toch foto's erbij gezet, van wanneer jullie wel lekker rijden....
Ik wil helemaal niet negatief doen of "zeiken", maar iemand zette op het forum een tekst als "dit is nog niet eens B waardig"en daar ben ik het mee eens. Op deze foto's (maar dat zijn ook maar momentopnamen!) zie je niet een ruiter die rijtechnisch goed oogt..... Je ziet een pony die de rug wegdrukt, en absoluut niet ontspannen loopt. De ruiter straalt ook niet uit, dat ze wat aan de situatie kan doen. Daarnaast zullen de bokkers wel iets "feller"reageren omdat het op de foto's eruit ziet,alsof het echt niet meer past.... Sorry....
Een pony die fel is, overal van schrikt en niet nageeflijk wil lopen, is de baas over de ruiter! En het heeft geen enkele zin om dan op die manier door te rijden, als je het niet om kan zetten in ontspanning. Er is gezegd, dat de TS niet aan het terugtrekken is, maar dat ze de teugels zo blijft houden, omdat ze "anders in het ziekenhuis beland" (quote van de fotograaf). Toch zul je aan deze situatie iets moeten doen! Je moet proberen de pony aan het werk te houden, jij moet in zo'n situatie rust uit kunnen stralen, en los durven laten. Je lost stress niet op met stress, of erop blijven zitten "op de hoop van zegen". Probeer de controle terug te krijgen, door rust en zekerheid uit te stralen. En durf die teugels los te laten! Als je dat niet kan, zet de pony dan aan de longe oid, of zorg dat er begeleiding is! Als je pony in een slechte bui "gevaarlijk"wordt om te rijden (zoals de fotograaf zegt) dan ben je nog heel ver verwijdert van een goede communicatie!

Citaat:maar eerst komt ontspanning, en dan pas nageeflijk.
Keedie schreef:Kamy schreef:
tos hoeft van mij niet eens nageeflijk lopen..
als er maar ontspanning is waar er dus aangewerkt word voor de 10e keer.
Nageeflijkt komt later wel, of niet.
Ik hoef ook geen paard die in dressuur het goed doet aan de teugel rijden, enzo. Als ik er maar plezier van heb, heb ik me altijd laten vertellen.. Maarja bij heel veel mensen draait het toch alleen maar om nageeflijk lopen enzo. Maar maakt niets uit hoor. Iemand die ik ken waar ik niet mee omga mocht een eigenpony, dus zij zoeken, kwam ze uiteindelijk bij een super leuke pony het klikte goed, maar deed niet rond rijden. Als het goed klikt wat laat je? Hwet kom van zelf dus heus wel allemaal

Keedie schreef:Nee meen je dat.
Ik weet nu wel dat ze gespannen is. dat hoef ik niet 30 keer te weten..
& probeer haar vooral als ze zo schrikkerig is aan het werk te houden, als je iets verwacht dat ze gaat schrikken, net ervoor een volte draaien.