Tosca (welsh) @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Tosca (welsh) @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:15

Het gaat erom, Keedie, dat we nooit rijtechnisch commentaar kunnen geven op zulke foto's. En je vriendin het allemaal niet echt doorheeht en een beetje apart voorbeelden geeft. En vooral denkt dat zij het bij het rchte eind heeft (denk ik ook wel eens) maar werkelijk niemand dat met haar eens is. Haar posts, stuiten mij gigantisch tegen de borst, vandaar mijn felle reactie. Respectloos hoe zij over de pony praat, alsof het een object is.
Jullie zijn allebei 15 jaar, als ik me niet vergis, kijk om je heen en neem dingen van mensen aan. Mensen met veel meer ervaring, mensen met een opleiding op dit gebied of gewoon een buitenstaander die dingen ziet die jullie zelf al niet meer zagen. Ik heb ook iets te lang door gereden op mijn eerste pony, niet zo lang als dit (bovendien was ik vrij mager en mijn pony wat breder dan dit. Dat kwam omdat ik niets anders had, super gehecht was aan mn pony en ze is mijn ogen te moeilijk was voor een klein kind. Dit bleek ook nonsens, pas later had ik dat door!
Ga met deze pony, mits ze gezond genoeg is, lekker met de kar weg, longeer, wandel, laat kinderen erop rijden, desnoods hou jij haar vast (vaak zijn ze heel lief met kinderen, alsof ze het aanvoelen), ga vrijheidsdressuur doen en ga op een ander paardje rijden. Komt vast wel goed.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:28

Desperado_ schreef:
Over dat te groot zijn had ik natuurlijk wel weer verwacht dat dat geroepen zou worden, het is geen mooi plaatje meer maar TS verhinderd de pony absoluut niet, anders had de eigenaresse of de pony zelf dat wel laten merken.
Over de ontspanning die was inderdaad ver te zoeken maar momenten ging het ook erg lekker waar we natuurlijk geen foto's van hebben.

Maarreh ... laat de pony dat juist niet merken door niet te willen ontspannen en met ´r hoofd in de lucht te lopen? Hoe moet ze het anders laten merken dan? Het kan best zijn dat de ruiter heel erg z´n best doet om de pony te laten ontspannen maar als dat niet LUKT, dan wordt het gewicht wel een probleem.

Ik merk het zelf al bij mijn paard. Ik ben 1.70 en 65 kg, en mijn Arabier is 150 stokmaat. Op zich kan dat nog wel, maar toch merk ik wel dat als mijn bijrijdstertje er op gereden heeft (zij is 40 kg, scheelt dus nogal) dat hij bij mij niet goed meer wil ontspannen. En wat doet hij dan? Juist, hoofd omloop en rug wegdrukken. En dan heb je het over een combi die "officieel" nog wil.

Dus ja, sorry, het is niet wat je wilt horen natuurlijk , maar ik vind je echt te groot. Ook omdat je kont (sorry) de maat van dat zadel nu eenmaal nodig heeft, anders is het zadel te klein voor je, maar dit zadel ligt dan weer niet lekker op die te kleine pony. Dus dat is gewoon geen combi!

en dan kun je vreselijk je best doen en het beste voor hebben met die pony, maar m.i. moet je dan niet meer willen doen dan een beetje stappen. Of liever dan zonder zadel rijden, zodat het te grote zadel niet voor extra problemen zorgt.

Kan er niets anders van maken hoor. En dressuurmatig kan ik dus ook verder geen commentaar geven, omdat ik denk dat wat ik ZIE vooral voortkomt uit het niet willen/kunnen ontspannen van de pony in reactie op het ongemak van zadel+ruiter.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:41

waarom word negatief commentaar gelijk als afkraken gezien,er hoeft toch niet alleen positief commentaar te worden gegeven?

maargoed,ik vind Tosca wel een super leuke pony,echt een plaatje.
als je op haar rijdt,zou ik het niet meer met dit zadel doen,omdat het te klein voor jou is,en daarmee teveel druk op de achterkant terechtkomt.

jammer dat ze zo gespannen is.
misschien las ik eroverheen,maar heb je les?

veel succes verder met haar

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 08:46

@snoevie, niet al het commentaar word als afkraken gezien.. er zitten er genoeg tussen die tips hebben gegeven Lachen
ik heb geen les maar dat wil ik wel doen, bedankt voor je reactie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:49

geen probleem Lachen
ik denk dat het met les(en een ander zadel of zonder zadel)al wel wat zal verbeteren.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 08:51

Ik heb wel is zonderzadel gereden, maar dan zelfs schrikt ze van alles, ontspant ze niet, maar zodra ik naar buiten (park) ging was ze wel weer super braaf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:57

ts reageert normaal op alle tips ,het is degene die de foto's heeft gemaakt die wat gepikeerd reageert.....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:25

Het is natuurlijk prima als je foto's van een slechtere dag erop zet! Van die fouten kun je ook weer leren! Stoer zelfs om dat aan te durven! Knipoog Maar ik had voor de veiligheid toch foto's erbij gezet, van wanneer jullie wel lekker rijden....
Ik wil helemaal niet negatief doen of "zeiken", maar iemand zette op het forum een tekst als "dit is nog niet eens B waardig"en daar ben ik het mee eens. Op deze foto's (maar dat zijn ook maar momentopnamen!) zie je niet een ruiter die rijtechnisch goed oogt..... Je ziet een pony die de rug wegdrukt, en absoluut niet ontspannen loopt. De ruiter straalt ook niet uit, dat ze wat aan de situatie kan doen. Daarnaast zullen de bokkers wel iets "feller"reageren omdat het op de foto's eruit ziet,alsof het echt niet meer past.... Sorry....

Een pony die fel is, overal van schrikt en niet nageeflijk wil lopen, is de baas over de ruiter! En het heeft geen enkele zin om dan op die manier door te rijden, als je het niet om kan zetten in ontspanning. Er is gezegd, dat de TS niet aan het terugtrekken is, maar dat ze de teugels zo blijft houden, omdat ze "anders in het ziekenhuis beland" (quote van de fotograaf). Toch zul je aan deze situatie iets moeten doen! Je moet proberen de pony aan het werk te houden, jij moet in zo'n situatie rust uit kunnen stralen, en los durven laten. Je lost stress niet op met stress, of erop blijven zitten "op de hoop van zegen". Probeer de controle terug te krijgen, door rust en zekerheid uit te stralen. En durf die teugels los te laten! Als je dat niet kan, zet de pony dan aan de longe oid, of zorg dat er begeleiding is! Als je pony in een slechte bui "gevaarlijk"wordt om te rijden (zoals de fotograaf zegt) dan ben je nog heel ver verwijdert van een goede communicatie!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:36

Ik wilde nog een keer zeggen, dat mijn reactie geplaats is nav de foto's. En foto's zijn momentopnames! Ik wil nl TS helemaal geen rotgevoel geven of de grond inboren. Maar mijn eerdere reactie komt misschien wel hard over, ipv duidelijk.... Was niet zo bedoeld!!!! Bloos
Mijn tips zijn dus puur op de foto's gericht.....

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:48

Kamy schreef:
Het is natuurlijk prima als je foto's van een slechtere dag erop zet! Van die fouten kun je ook weer leren! Stoer zelfs om dat aan te durven! Knipoog Maar ik had voor de veiligheid toch foto's erbij gezet, van wanneer jullie wel lekker rijden....
Ik wil helemaal niet negatief doen of "zeiken", maar iemand zette op het forum een tekst als "dit is nog niet eens B waardig"en daar ben ik het mee eens. Op deze foto's (maar dat zijn ook maar momentopnamen!) zie je niet een ruiter die rijtechnisch goed oogt..... Je ziet een pony die de rug wegdrukt, en absoluut niet ontspannen loopt. De ruiter straalt ook niet uit, dat ze wat aan de situatie kan doen. Daarnaast zullen de bokkers wel iets "feller"reageren omdat het op de foto's eruit ziet,alsof het echt niet meer past.... Sorry....

Een pony die fel is, overal van schrikt en niet nageeflijk wil lopen, is de baas over de ruiter! En het heeft geen enkele zin om dan op die manier door te rijden, als je het niet om kan zetten in ontspanning. Er is gezegd, dat de TS niet aan het terugtrekken is, maar dat ze de teugels zo blijft houden, omdat ze "anders in het ziekenhuis beland" (quote van de fotograaf). Toch zul je aan deze situatie iets moeten doen! Je moet proberen de pony aan het werk te houden, jij moet in zo'n situatie rust uit kunnen stralen, en los durven laten. Je lost stress niet op met stress, of erop blijven zitten "op de hoop van zegen". Probeer de controle terug te krijgen, door rust en zekerheid uit te stralen. En durf die teugels los te laten! Als je dat niet kan, zet de pony dan aan de longe oid, of zorg dat er begeleiding is! Als je pony in een slechte bui "gevaarlijk"wordt om te rijden (zoals de fotograaf zegt) dan ben je nog heel ver verwijdert van een goede communicatie!

tos hoeft van mij niet eens nageeflijk lopen..
als er maar ontspanning is waar er dus aangewerkt word voor de 10e keer.
Nageeflijkt komt later wel, of niet. Knipoog
Ik hoef ook geen paard die in dressuur het goed doet aan de teugel rijden, enzo. Als ik er maar plezier van heb, heb ik me altijd laten vertellen.. Maarja bij heel veel mensen draait het toch alleen maar om nageeflijk lopen enzo. Maar maakt niets uit hoor. Iemand die ik ken waar ik niet mee omga mocht een eigenpony, dus zij zoeken, kwam ze uiteindelijk bij een super leuke pony het klikte goed, maar deed niet rond rijden. Als het goed klikt wat laat je? Hwet kom van zelf dus heus wel allemaal Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:51

ontspanning en nageefelijk lopen gaat samen...

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:51

maar eerst komt ontspanning, en dan pas nageeflijk.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:52

Ik heb altijd geleerd dat het pret voor jezelf EN je paardje moet zijn. En dan kan het paardje misschien wel heel dol op je zijn, en dat geloof ik ook echt el en daarom misschien toch haar best voor je doet. Maar op alle foto's zie je gewoon dat je je paardje hinderd en zelfs een beetje pijn doet... sorry. In hoeverre kun jij er dan van genieten vraag ik me dan af?
En heel goed dat je je niet blind staart op in de krul lopen, maar een teken van ontspanning is natuurlijk wel nageeflijkheid....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:54

Het gaat niet zozeer om het nageefelijk lopen maar wel om een goed ruggebruik van de pony. Als die pony op deze manier blijft doorlopen ondervind ze daar lichamelijk schade van. En voor een pony die al wat benauwd is lijkt het me niet goed wanneer ze haar hals zo krampachtig houdt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:56

Ook ik vind de ruiter te zwaar voor deze pony. En daardoor lijkt het of de pony onder die druk uit wil lopen (hoofd in de lucht, en rug wegdrukken).
Tips zouden zijn om deze pony aan de longeerlijn wat sterker te maken, mits dit mogelijk is met de bronchitis. Ook zou ik, wanneer mijn pony zo zou hoesten in galop niet doorrijden. Maar de pony in stap wat op adem laten komen. Ooit zelf wel eens hoestend aan het hardlopen geweest?
Tijdens het longeren zou je dmv bijzetten de pony wat nageeflijker kunnen laten lopen en daar ook ontspanning in kunnen vinden. Ook tempowisselingen willen werken om een temperamentvolle pony wat beter bij de les te houden. Niet enkel hele stukken draf, maar ook eens draf,stap, draf oefenen. Zodat ze meer moet opletten, en minder op de omgeving kan letten. Maar nogmaals, dat zou ik met een andere ruiter erop oefenen.

@geerke.
Inderdaad ontspanning en nageeflijk rijden gaat samen. En zorgt ervoor dat de training voor de pony een stuk nuttiger en plezieriger wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:00

ontspanning ,nageeflijkheid en goed ruggebruik gaan vooral samen met een goede ruiter met een zachte hand,en als die ruiter gebrek aan ervaring heeft is goede begeleiding nodig.....anders loopt deze pony nooit ontspannen.
ze liep toch wel goed aan de longe?
dan ligt het gewoon aan de ruiter,of aan het zadel met de ruiter erop,het zadel zonder ruiter ook al past het slecht heeft geen paard last van...wel als je er 50 kilo opgaat zetten,wat beweegt en scheef zit,dan word het een ander verhaal.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:04

Ik heb niet gezegt dat ze goed liep aand elonge, ik heb gezegt dat ik dat nog nooit heb geprobeerd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:05

Citaat:
maar eerst komt ontspanning, en dan pas nageeflijk.

Voor die ontspanning te krijgen, moet je wel denken aan goede spullen.
Je moet echt even goed nadenken over je zadel. Met dit zadel kan Tosca nooit echt lekker ontspannen, omdat jij een gigantisch druk produceerd.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:42

Ik vind het er ook niet ontspannen uit zien.
Daarbij heeft voor mijn oog jouw hand een behoorlijke invloed.
Wees wat rustiger met de hand. Geef vooral in de galop wat meer lengte.
Jouw beugels zouden ook best een gat korter mogen.
Je benen liggen niet echt op de goede plek. Jouw knieen niet in de wrongen.
Als je weet dat ze zo vrolijk is die dag, loop eerst erlangs even een paar rondjes door de bak.
Of longeer even. Breng wat rust erin.
Neem een goede instruc-teur/trice.

Dan ben ik erg benieuwd naar de volgende set foto's! Lachen

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:15

Keedie schreef:
Kamy schreef:

tos hoeft van mij niet eens nageeflijk lopen..
als er maar ontspanning is waar er dus aangewerkt word voor de 10e keer.
Nageeflijkt komt later wel, of niet. Knipoog
Ik hoef ook geen paard die in dressuur het goed doet aan de teugel rijden, enzo. Als ik er maar plezier van heb, heb ik me altijd laten vertellen.. Maarja bij heel veel mensen draait het toch alleen maar om nageeflijk lopen enzo. Maar maakt niets uit hoor. Iemand die ik ken waar ik niet mee omga mocht een eigenpony, dus zij zoeken, kwam ze uiteindelijk bij een super leuke pony het klikte goed, maar deed niet rond rijden. Als het goed klikt wat laat je? Hwet kom van zelf dus heus wel allemaal Knipoog

Je haalt een aantal dingen door elkaar: Een paard wat in de "dressuurkrul"loopt, hoef niet nageeflijk te zijn. Als het paard door dwingen van de ruiter zo loopt, heb je wel een krul, maar geen nageeflijkheid. Dus ik zeg helemaal niet, dat ik bij jou de dressuurkrul mis!
Nageeflijkheid moet je hebben in alle fasen van training (behalve lange teugel zonder contact dan natuurlijk). Het paard moet de ruiterhand accepteren en daarin ontspannen. Zodat een vriendelijk contact ontstaat tussen ruiter en paard. Dat kan gebeuren aan een langere teugel (bv bij voorwaarts neerwaarts) maar kan inderdaad ook bij een echte dressuurhouding. Zonder die nageeflijkheid kun je niks!
Ontspanning en nageeflijkheid horen bij elkaar! Bij jou zie ik geen van beide.... En beide begrippen horen bij alle ruiters! Of je nou in het bos hobbelt of GrandPrix rijdt. Zonder deze 2 rijdt je je paardje kapot.....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:16

TS, waarom ga je niet in op de veel te kleine maat van je zadel?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:31

Keedie schreef:
Nee meen je dat Bloos!.
Ik weet nu wel dat ze gespannen is. dat hoef ik niet 30 keer te weten..

Doe er dan wat mee, met alle tips, nee waarschijnlijk blijf je gewoon op haar rijden, of het haar nou hinderd of niet. Je houd dit zadel etc. en daarom zeggen mensen het herhaaldelijk. Omdat we (ik spreek even voor andere redelijk begripvolle commentatoren die proberen jou en vooral je pony te helpen) niet tot je doordringen. En bij je fotograve al helemaal niet. Probeer eens vanuit je pony te denken, kijk dan nog eens naar het plaatje.

En voor degene die zegt dat de beugels korter moeten, ze zit nu al op de achterkant van het zadel, met de beugels korter komt ze eroverheen te zitten. Aangezien er zonder les heel moeilijk aan de houding valt te sleutelen, zou ik zo zeggen; zoek een goede instructeur als je een groter en gezond paardje hebt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:32

Ten eerste vind ik dat je een leuke pony hebt!, ze is mooi wit & ze kan leuk lopen.

Ik vind je niet te groot, maar je zit er wel net tegen aan.
Je pony is idd heel gespannen, zeker in de galop, dan lijkt het net of ze heel snel gaat en onder je vandaan wil rennen.
Misschien dat je haar kan proberen heel lang en laag te rijden, zodat ze bijna met haar neus over de grond loopt, dan word ze lekker ontspannen Lachen & probeer haar vooral als ze zo schrikkerig is aan het werk te houden, als je iets verwacht dat ze gaat schrikken, net ervoor een volte draaien.
Zo let ze net wat meer op jou!

Over je houding, je mag je teugels wat langer laten, en je benen wat meer naar achteren leggen.
Succes!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:10

Ten eerste, voordat ik begin. Een heel leuk beestje is het. Ja

Verder vind ik je inderdaad te groot. Ik vind het gewoon geen fijn plaatje, en ik zeg dat niet zo vaak, soms zijn mensen ook wel iets te groot maar dan is het zadel goed, en is er fijne ontspanning. En dan zeg je ook sneller van: Ja, je bént te groot voor het plaatje, máár je ponyke loopt lekker ontspannen, en je hebt een goedliggend zadel. Dan is het een ander verhaal. Maar hier is én het zadel te klein en de ontspanning ver te zoeken.

Maar als je gewoon wel verder gaat met rijden toch een aantal tips:
Als tip geef ik daarvoor dan ook, ga lekker longeren of zoiets dergelijks. Zoek lekker de ontspanning op. Veel halsstrekken, tempowisselingen en een correcte zit. En misschien kan jij wel zitles nemen ofzo, dat jij ook goed lekker ontspannen kan zitten.

Verder heb ik ook nog wat commentaar voor je eigen houding:
*Schouders naar achteren, goed rechtop zitten dus.
*Onderbenen terug houden.
*Je zit te ver in het zadel, ik zou toch echt naar een ander zadel gaan zoeken. Maar weet niet of dat de beste optie is. Misschien is het wel beter om eerst lekker te gaan longeren of zoiets dergelijks.
*Tenen naar binnen.

Er zijn tal van leuke dingen die je met je pony kan doen. Longeren, mennen, vd, kroelen, helemaal invlechten of poetsen, lange lijnen, wassen, gewoon lekker wandelen, schriktraining, vrijspringen enz.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips, dit is zeker niet aanvallend bedoeld!
Veel succes Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:17

Eerst een vooral heel leuke pony. Wat mij het meest stoorde aan de foto's is dat je je benen zo naar voor afsteekt (lijkt me eigelijk niet moeilijk als je de ligging/vorm van het zadel bekijkt). Je bent mss net iets te groot voor het plaatje, maar ik zou niet zeggen dat je pony er erg veel hinder van ondervind. Maar ik denk dat je haar wel hindert door je houding. Volgens mij zit je zo heel ongemakkelijk, kun je niet in balans zitten en lichtrijden en dat verklaart een beetje waarom de pony zo gespannen loopt denk ik. Probeer dus eerst die ontspanning erin te krijgen, dan kun je gaan werken naar nageeflijkheid.