Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:13

Pastel: We zijn eraan aan het werken, de zin zegt het al: het is dus nog niet goed!

Ik hoop dat we de discussie wel of geen klassiek nu achter ons kunnen laten... Nog 1maal, ook hierin zijn verschillende stromingen, ikzelf heb les van Hans van Herpen.

Van nature, of aan moeten meten, dat zal mij om het even zijn, zo moet ik met ze beginnen!

En we zijn dus idd bezig met hoofdhouding hoger door activiteit in de achterhand! Maar alles heeft tijd nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:15

Bzoem schreef:
Wat mij trouwens opvalt aan de houding van TS en ook aan die van de instructrice (profiel) is dat deze beiden wat voorover zitten.
Is dit zo bedoelt?
Want ik denk dat als TS wat rechter op haar paard zou gaan zitten en soms de benen wat netter aansluit (het lijkt alsof de voeten (vanaf de knieen) naar buiten draaien) dat het paard dan ook rechter kan gaan lopen en wat minder op de voorhand zou vallen.
Misschien is het een kwestie van niet naar het hoofd van je paard kijken maar naar de richting waar je heen wilt, het lijkt als je er op zit niet veel uit te maken maar als je het verschil ziet als je er naast staat, maakt het wel degelijk veel uit.

Over het correct rijden laat ik me verder niet uit, daar heb ik niet genoeg verstand van Lachen

Ik zit in de foto's in mijn profiel idd wat voorover! Dit was voor een operatie, en in een voor mij niet geschikt zadel!

Inmiddels dus geopereerd en een ander zadel.
Als mijn paard wat langer onder zadel is zal ik eens mijn profiel opfrissen!

Dani moet idd ook meer de lengetebuiging aangeven door mee te kijken, maar ook dit gebeurd niet over 1 nachtje Lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:16

x_Marr schreef:
Miracle_ schreef:
Heb het even gelezen. Vind het goed dat je dit hebt laten doen.. Fijn dat je niet te zwaar bent volgens je ostheopaat.
Maar heb je wel eens gekeken naar je lengte? Ik bedoel, je benen hangen behoorlijk onder de buik. Lijkt me niet handig voor je paardje.
En nogmaals, ik probeer je niet zwart te maken of wat dan ook, ik wil je alleen helpen.
Verder kan ik beter niks meer zeggen, voordat ik dalijk de schuldige ben. Vork

Nee je probeert dr niet zwart te maken, je bent alleen een beetje heel erg aan het zoeken naar iets om dr te helpen? Nors opkijken
Komop zeg, als je geen nuttig commentaar kan verzinnen en alleen maar kan meelopen met andere mensen, reageer dan niet Lachen

Geen nuttig commentaar? Hmm, wat jij wil. Geen zin in verdere discussies. Er zijn wel meer "meelopers" hier, zoals jij het noemt.
Of gewoon mensen die hun echt mening niet willen geven. Lachen
En ik help haar wel, op mijn eigen manier, door mijn mening te geven. Als je het daar niet mee eens bent, jammer.
Het is voor haar, en niet voor jou he.. Lachen
En NEE ik probeer haar ZEKER niet zwart te maken. Als dat zo overkomt, helaas, is niet mijn bedoeling geweest. Lachen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:17

hoofdhouding is in mijn ogen altijd ondergeschikt aan de basis van alles; nl activiteit!
Mij maakt het worst van wie je les neemt, als je het allerbegin al niet klaarkrijgt ,en ook ff gewoon menselijk verstand gebruikt tov van TS, zal dit nooit wat worden.
Hoe kan de hoofdhouding ongedwongen zijn zonder activiteit van achteren?!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 23:18

Excusez-moi, maar ik zie van jou geen enkele tip oid staan?
Alleen dat je het compleet met Wildgirl eens bent, en een volgende reactie waar je het hebt over goedbedoelde tips oid, maar dat zijn die van andere, niet die van jezelf.

Van jou heb ik nog geen enkele tip oid gezien in dit topic, je volgt enkel de mening van anderen

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:18

@Nero meid ik heb al vaker naar topics van je gekeken. Ik vind het echt super dat je ondanks het commentaar van mensen toch je foto's plaatst!

Wat nu een ander pony kopen, geloof me als je er eentje aanschaft van 168 en je zit nog boven maatje 42 blijf je ook commentaar krijgen.

Anyway nog even over het rijtechnische. Het "onder de knie krijgen van" kan nog wel even duren. Kwestie van het kwartje wat nog moet vallen, je wilt niet weten hoe mijn tweede les eruitzag na mijn overstap naar klassiek. Denk inderdaad wel om je beenligging en maak jezelf trots en kijk vooruit!

Heel veel succes!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:19

bulck schreef:
hoofdhouding is in mijn ogen altijd ondergeschikt aan de basis van alles; nl activiteit!
Mij maakt het worst van wie je les neemt, als je het allerbegin al niet klaarkrijgt ,en ook ff gewoon menselijk verstand gebruikt tov van TS, zal dit nooit wat worden.
Hoe kan de hoofdhouding ongedwongen zijn zonder activiteit van achteren?!

Nogmaals. Hier zijn we mee bezig!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:20

Neroo schreef:
Excusez-moi, maar ik zie van jou geen enkele tip oid staan?
Alleen dat je het compleet met Wildgirl eens bent, en een volgende reactie waar je het hebt over goedbedoelde tips oid, maar dat zijn die van andere, niet die van jezelf.

Van jou heb ik nog geen enkele tip oid gezien in dit topic, je volgt enkel de mening van anderen

Ik heb verder nog niemand hier over lengte horen praten. Maar blijkbaar komt alles wat ik zeg verkeerd over, dus laat ik me maar terug trekken. Ik heb helemaal geen zin in geruzie oid, zo was het ook helemaal niet bedoeld, maargoed.
Geen zin om mezelf de hele tijd te moeten verdedigen, omdat ik blijkbaar verkeerd begrepen word hier.

Weet neit waarom je boos word? Vind het een beetje onzinnig lopen hier nu. Ik probeerde nog gewoon aardig te zijn, maar blijkbaar valt dat ookal niet meer in de smaak.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:22

Wat zijn jullie al vooruit gegaan!
De ontspanning en het juist lopen komt allemaal wel goed als ik het zo zie!

En sommige mensen zoeken gewoon iets om over te zeuren, die zal je altijd hebben, een grote stap erover zetten. Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:24

Misschien omdat de lengte in dit plaatje helemaal geen rol speelt? Nagelbijten / Gniffelen
1 voetlengte onder de buik uit, met een dressuurzadel, en dan zou je al te lang zijn? Nagelbijten / Gniffelen
En nee dat noem ik dus inderdaad geen nuttig commentaar, wat moet ze doen, een voetlengte krimpen? Huilen van het lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:26

x_Marr schreef:
Misschien omdat de lengte in dit plaatje helemaal geen rol speelt? Nagelbijten / Gniffelen
1 voetlengte onder de buik uit, met een dressuurzadel, en dan zou je al te lang zijn? Nagelbijten / Gniffelen
En nee dat noem ik dus inderdaad geen nuttig commentaar, wat moet ze doen, een voetlengte krimpen? Huilen van het lachen

Ha-ha. Leuk. Nee, een groter paard kopen. Huilen van het lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:27

Beugels gaatje korter doen, probleem opgelost Ja
Dani rijdt met vrij lange beugels vergeleken met andere mensen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:28

Heb het topic een beetje doorgelezen, ben van mening dat ruiter en NIET te zwaar is en NIET te groot maar dat is dus MIJN mening... verder heb ik geen verstand van klassieke dressur(misschien toch in verdiepen)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:32

Vooruit gegaan? Ontspanning? Noemen jullie met rug weggedrukt, maar omdat hoofd beneden hangt ontspanning en vooruitgang? We zoeken niet iets om over te zeuren, we kaarten alleen aan wat we zien. Te zwaar meisje met een pony die duidelijk alle moeite van de wereld heeft om haar baasje te plezieren. dat is hetgeen ik zie en kan afleiden uit haar topics. Tuurlijk zal ze dat beestje graag zien en ziet er verder ook verzorgd uit, maar komaan wees gewoon eerlijk tov van jezelf en je pony. Als je hem niet wil wegdoen zijn er verschillende alternatieven, maar rijden is (hoewel nu geen probleem volgens Fysio) op termijn nefast voor deze pony zijn rug en lichaamsgebruik. Ze neemt training dus de intenties zijn er van TS en dat is idd iets om respect voor te hebben. Maar dit zie ik nooit goedkomen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:33

bulck schreef:
Vooruit gegaan? Ontspanning? Noemen jullie met rug weggedrukt, maar omdat hoofd beneden hangt ontspanning en vooruitgang? We zoeken niet iets om over te zeuren, we kaarten alleen aan wat we zien. Te zwaar meisje met een pony die duidelijk alle moeite van de wereld heeft om haar baasje te plezieren. dat is hetgeen ik zie en kan afleiden uit haar topics. Tuurlijk zal ze dat beestje graag zien en ziet er verder ook verzorgd uit, maar komaan wees gewoon eerlijk tov van jezelf en je pony. Als je hem niet wil wegdoen zijn er verschillende alternatieven, maar rijden is (hoewel nu geen probleem volgens Fysio) op termijn nefast voor deze pony zijn rug en lichaamsgebruik. Ze neemt training dus de intenties zijn er van TS en dat is idd iets om respect voor te hebben. Maar dit zie ik nooit goedkomen.

Hehe, eindelijk iemand die mijn standpunt ook begrijpt. Dit is dus precies wat ik bedoelde..
En nee, ik ben geen meeloper, ik deel zijn mening.

Edit: spelfoutje Lachen Bloos
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 26-08-08 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:38

Ook ik ben het grotendeels eens met Wildgirl, om een uur lang op deze manier te rijden is niet goed voor je paard.
Een keer strekken is prima maar zo leer je hem juist om op de voorhand te vallen, dat hij hier actief loopt is er ook niet af te zien.
Ik zou meer streven naar de laatste foto, ontspannen paard, goede hoofd-halshouding, beter ruggebruik en de achterhand werkt goed mee. Probeer dat vast te houden en werk daarnaast aan je eigen houding, je weegt wat meer dus moet je er extra op letten dat je flexibel bent en hem niet in de weg zit.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:44

sorry niet gemeenbedoelt maar vind het geen mooie combinatie Bloos

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:09

Ik vind de ruiter ook niet te lang of te zwaar voor de pony, anders had haar paard allang wel dmv zwaar portest aan gegeven.

Dit wil niet zeggen dat ik het eens ben met de manier van hoe ze haar pony rijd. IMO kan je je paard niet met een losse teugel rijden. En omdat we al een maatje meer hebben Knipoog moet je er juist als 1 van de eerste dingen aan werken om hem zo veel mogelijk van de voorhand af te krijgen.

Succes ik hoop dat je iets aan me hebt Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:10

montoya schreef:

Is dit alles wat je kan zeggen? HAW is voor vriendelijk rijtechnisch commentaar.... Ach gut

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:11

pubelia schreef:
montoya schreef:

Is dit alles wat je kan zeggen? HAW is voor vriendelijk rijtechnisch commentaar.... Ach gut

Onderbouwd dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:11

Annelies: Dat is precies waar we naartoe werken, die laatste foto idd!

Pubelia: Als je even goed gelezen had, had je geweten dat we idd aan het teugelcontact werken, en dus ook bezig zijn aan het activeren van de achterhand!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 01:35

Ten eerste vind ik het een hele leuke pony! Maar ook ik vind de combinatie niet kloppen. TS kan misschien niets aan haar postuur veranderen maar dan had ik voor een ander formaat paard gekozen.
Rijtechnisch gezien, jullie zijn hard aan het werk en dat is prima. Maar wat wil/kan je bereiken zonder contactteugel. Imo is dat van essentieel belang bij impuls vanuit de achterhand en goed ruggebruik.

urselin schreef:
Maar als TS al negen jaar op Nero rijdt en altijd 'te zwaar voor hem' is geweest.. Dan zou Nero nu toch onderhand wel moeten vergaan van de rugpijn?
Een paard met rugpijn kan niet zo ontspannen lopen met hoofd omlaag en Nero doet dat constant tijdens het rijden. Ik heb ze in real life zien rijden vorige les en Nero mankeert echt niks aan zijn rug.

En hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb met een van mijn paarden ook een hele poos gedacht dat de problemen waar ik tegen aan liep niet uit haar rug konden komen omdat ze zo goed kon zakken met haar hals/hoofd. Ze liep ook het liefst daar. Toch een fysio erbij en wat bleek? Het zat wel degelijk in haar rug. Juist omdat ze daar last had liep ze met haar hals en hoofd laag om de pijn te verlichten.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:44

Ik ben het in de grote lijnen eens met Wildgirl. Niet nodig dus om dat allemaal te gaan herhalen.

Ik rij een paard - dat zou iedereen moeten doen, ongeacht je niveau - altijd van achteren naar voren. En dat doe je door vanachter uit te denken. Zo te zien gaat dat al aardig, maar waar laten jullie die energie die je krijgt? Die gaat er van voren weer uit, met als gevolg dat 'ie op de voorhand kiept en hard gaat. Je moet je teugels dan ook wel dusdanig op maat hebben, zodat hij die steun kan krijgen en jij de energie in je pony laat. Anders heeft dit totaaaal geen zin en bereik je hier alleen maar negativiteit mee; en dat zou zonde zijn!

Op de laatste foto is het al een stuk beter. Maar je hoort ook niet los te rijden aan zo'n lange teugel, want dat moet je later met het rijden weer "goed krijgen". En dat gaat niet zo makkelijk. Met losstappen mag 'ie best lekker lang en diep, maar dat moet je na een minuut of 10 ook weer oppakken en met m aan het werk gaan en zorgen dat het in de stap al goed is, voordat je aandraaft. Niet door te gaan zitten plukken aan de voorkant, maar door ervoor te zorgen dat de energie in je pony blijft; en ja, dat resulteert vaak tot veel gewicht in je handen. Als je geen gewicht in je handen hebt, is het echt foute boel.

Gezien jullie als combinatie, raad ik je ook aan om veel buigoefeningen, als voltes en gebroken lijnen te rijden. Maar hem lekker soepel en "warm" en laat m niet als een voetzoeker aan een los teugeltje op de voorhand denderen. Fysiek niet goed voor je paard en jij rijdt minder lekker.

Buitendat vind ik Nero echt een heerlijkerd om te zien en hebben jullie een gewéldig setje aan! Heel leuk dat paarse wat jij ook onder je truitje aan hebt! Ja
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 27-08-08 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:47

Dit zit er echt goed uit. Lekker ontspannen voor het paard en de ruiter! OK dan! Reed iedereen maar zo!

Heel veel succes nog en de actieve achterhand komt vanzelf. Ik las dat je begeleid wordt door middel van lessen, dus dat moet helemaal goedkomen.

* nog even een toevoeging na de rest van het topic ook doorgelezen te hebben*

Moet het paard dan nu, na zijn 2e les sinds een lange tijd al gelijk zijn rug super gebruiken, zijn achterhand eronder hebben en zijn neus er meer uit hebben?

Meiden kom op zeg! Het paard heeft een hoop gedoe gehad bij de osteopaat, zat vast zo te lezen, dus ze moeten het gewoon rustig aan doen! Laat ze gewoon ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn.

En zo te lezen geeft de instructrice (Robijntje zo te zien) wel degelijk goede instructies, maar lopen ze niet te hard van stapel.

Zijn jullie bij de lessen? Weten jullie wat het paard heeft doorgemaakt? Jullie oordelen alleen maar vanaf een paar foto's, terwijl jullie heel het verhaal erachter niet weten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:54

Ik ben helaas ook niet echt te spreken over je manier van rijden.
Nero valt ontzettend op de voorhand en ik denk dat jij dat met deze houding alleen maar versterkt.
Je valt vrij ver voorover en als je rechtop zou zitten, zou Nero waarschijnlijk ook minder op de voorhand vallen.
Misschien dat dat sowieso al een flink punt voor verbetering zou zijn.
Verder vind ik het gehele plaatje geen mooi beeld geven, maar commentaar ga ik daar verder niet over geven aangezien ik niet bekend ben met de klassieke dressuur.

Alleen één ding...in plaats van het ene setje na het andere te kopen, zou het misschien verstandiger zijn om te investeren in je eigen veiligheid.