In galop sterk. Martingaal of slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Re: In galop sterk. Martingaal of slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:14

shera schreef:
Ik heb het zelfde ''probleem'' met mijn paard.
Ik ben normaal niet van de hulpteugels maar op een buitenrit gebruik ik een martingaal die ik vrij kort zet.
Ze is buiten zo enthousiast en sterk dat ik haar niet altijd houden kan. Met een martingaal gaat het prima. Ik heb het ook wel eens met slof geprobeerd maar dan heb je je handen zo vol. Op deze manier kunnen we lekker buitenrijden en verklein ik de kans op gevaarlijke situaties.

Ik doe het al jaren zo en ze is en blijft gewoon vrolijk (en sterk) op een buitenrit. In de bak is er niets aan het handje en rijden we dus zonder de extra versiersels.

vind dat je gelijk hebt; en 't is niet omdat je met een slof rijdt dat je daarom niet écht goed kunt rijden!! x

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:23

Bedankt allemaal voor de tips!
Weet wel zeker dat ik er iets mee kan Lachen

Ik kan helaas niet veel buitenrijden, eigelijk alleen in de zomer want in de winter word het alleen een rondje over de weg stappen en dat ben je na 3x ook wel zat. En verder is het stalgenootje waar ik altijd mee ging van stal verhuist maar gelukkig is er weer iemand gekomen waar ik evt ook mee kan. Probeer het nu wel steeds vaker te doen.

En het is idd die baccarat in mijn profiel Knipoog
Heeeerlijke beesten die baccarats haha Lovers

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:28

Ik zou inderdaad ook niet gaan trekken.
Maar je kan wel kleine ophoudingen op je teugels maken, door er zachtjes in te knijpen en zodra het paard los laat doe jij dit ook zonder het contact te verliezen.
Ga anders een keer een buitenrit maken samen met je instructeur als je paard gaat trekken kan hij/zij je leren om ermee om te gaan.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:57

Ik zie niemand hier zeggen dat ruiters die met hulpteugel rijden slecht en onbekwaam zijn. Maar het zijn 'hulp'teugels en geen remmen.

Ik heb zelf met slof buitengereden, omdat ik simpelweg bang was dat mijn pony op hol zou slaan. En inderdaad dan ging ze snel, maar zodra ik trok, ging zij sneller.

Nu wacht ik gewoon tot ze luistert naar mij en mocht er een noodsituatie zich voordoen, dan is er altijd nog de noodstop.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:01

Ik ben ook niet zo voor hulpteugels opzich. Maar als 600 kilo dreigt met mij aan de kletter te gaan dan is alles geoorloofd. (veiligheid voorop !!!!)

Er staan al hele goede tips bij. De belangrijkste blijft; als jij niets geeft om in te hangen of aan te trekken kán een paard niet gaan hangen of trekken. Ik denk dat het em vooral in oefenen van gehoorzaamheid zit !!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:05

Ga samen rijden met iemand een rustige pony of paard. En probeer het vertrouwen op te bouwen.
hoe harder jij trekt hoe meer je paard de drang krijgt te vluchten.

Succes!!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:07

laat hem gewoon eens helemaal uitrennen! Dan word hij wel rustig. Hij is gewoon blij dat hij buiten mag rijden. Laat hem gewoon. En anders neem je hem steeds terug naar de stap. Zij 3 dingen. 1tje werk vast wel?! Maar ga geen hulpteugels gebruiken...

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:39

mireya schreef:
laat hem gewoon eens helemaal uitrennen! Dan word hij wel rustig. Hij is gewoon blij dat hij buiten mag rijden. Laat hem gewoon. En anders neem je hem steeds terug naar de stap. Zij 3 dingen. 1tje werk vast wel?! Maar ga geen hulpteugels gebruiken...

OOHW dus jij zou je paard laten rennen langs een drukke baan met auto's, fietsers, voetgangers enzovoort, gewoon omdat je paard eens wil rennen??
Ik ben vééél meer voor natuurlijke manieren dan voor 'aanvechten' met een hulpteugel maar als het rijden daarom veiliger is, nou ja dan moet het maar!
Ik zet mijn leven, dat van mijn paard en dat van de mensen rondom mij niet op het spel omdat ik persee overdreven paardvriendelijk wil doen!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:46

nee niet langs de weg natuurlijk. Maar langs de weg ga je sowieso al niet galopperen. Maar wat doe je als je paard niet voorui wil maar alleen achteruit? precies! Dan laat je hem expres een heel eind achteruit lopen zodat hij nog doet wat jij vraagt. Zodat jij wint. Gaat je paard ineens keihard galoperen. Dan laat hem maar keihard galopperen totdat JIJ zegt dat hij terug moet.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:48

daar heb je gelijk in; maar mijn paard écht helemaal haar zin laten galopperen (op terrein die we niet kennen) zou ik toch persoonlijk niet doen, meeste paarden zijn schrikkerig op andere plaatsen en ik heb toch altijd graag een beetje van de controle..
Maar stel nu dat jou paard in paniek schiet langs een drukke weg, hoe hou jij hem dan in?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:21

achter over zitten en een ophouding maken. en met het hoofd naar de anderte kant van de weg sturen maar haar rechtuit laten gaan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:25

mireya schreef:
Gaat je paard ineens keihard galoperen. Dan laat hem maar keihard galopperen totdat JIJ zegt dat hij terug moet.

Bij arabieren (en kruisingen daarmee) KAN dat volstrekt averechts werken. Ook voor mijn merrie is dat geen optie, die gaat gewoon door met galopperen totdat jij het opgeeft (of zij dood neervalt als je conditie beter is dan de mijne). Na acht kilometer in forse galop (deel rengalop, rest uitgestrekte galop) heb ik het opgegeven en haar teruggenomen naar draf en stap en denk maar niet dat zij "klaar" was met galopperen, ze liep nog steeds te dansen om weer te gaan. Voor het Baccaratje van TS zou dit dus ook wel eens heel fout kunnen gaan Verdrietig

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:19

mireya schreef:

Ehm, dat werkt dus niet bij alle paarden: ik heb een doodloper. Ze gaat door tot ze er bij neervalt. In de bak wil het nog wel eens helpen maar als ik haar zo hard mogelijk laat gaan dan gaat ze door tot ze op is (hoog percentage xx). En dat stappen werkt helemaal averechts, dat irriteert alleenmaar waardoor ze heter en springeriger wordt en absoluut niet meer van buitenrijden geniet. Kortom, wat ik dus wil zeggen is hoewel de bovengenoemde wel de standaard oplossingen zijn ze niet bij ieder paard werken. En voor beider gemoedsrust (zowel ruiter als paard) een hulpteugel meer rust kan brengen (zie eerdere post) mits deze past bij zowel paard als ruiter.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:05

Mijn kruising arabier zal ook niet opgeven als ik haar eens haar zin laat lopen; ze zal het alleen nog véél meer willen doen omdat ze weet dat ze haar zin krijgt en eenmaal ze begint te lopen, ze verder mag doen..
Als ik moet galopperen tot zei uitgeput is, kan ik gerust een paar uurtjes weg zijn Haha!

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:23

Ik gebruik alleen slof als we naar het bos toe gaan. Gewoon doordat ik haar dan meer onder controle heb, ze luisterd wel erg goed naar m'n stem, maar soms is ze wel is 'oostindischdoof' dan gaat ze gewoon! Met de slof heb ik haar voor mijn gevoel beter onder controle.
Misschien zoals al eerder is gezegd lessen nemen, en proberen je paard op je stemhulpen te laten luisteren.. en zelf ook rustig blijven

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:40

Met hulpteugels etc. los je dit probleem niet op.
Zo verpest je heel je paard.
Gewoon erop oefenen, terug krijgen naar de draf die je door kleine voltes te draaien en niet in de mond te trekken.
Dit hebben veel paarden. Oefening baart kunst.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:13

FELIENTJEEx schreef:
Met hulpteugels etc. los je dit probleem niet op.
Zo verpest je heel je paard.
Gewoon erop oefenen, terug krijgen naar de draf die je door kleine voltes te draaien en niet in de mond te trekken.
Dit hebben veel paarden. Oefening baart kunst.

Ja das echt de enigste manier ik oefen nu een maandje en nu begint het vruchten af te werpen.
Heb vandaag een stukje flink door gegallopeerd toen terug naar de arbeidsgalop en terug naar draf/stap/stilstaan en flink beloond. Haha!

Klinkt voor een ander heel normaal maar voor mij is het SUPER.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 07:12

Dit os een rijtechnisch probleem.
BRT-->RT-P

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:18

Meestal (niet altijd) als wij in de piste rijden rij ik zonder zadel en hoofdstel, en vind dat zoo leuk, maar dat doe ik natuurlijk alleen omdat ik wéét dat ik haar in haar piste wél onder controle krijg en er dus geen gevaar is.. ( ze luistert naar stem)
Maar buiten is ze nogal wakker en rij ik haar voor men eigen veiligheid met een slof.
Als ze dan toch schrikt moet ik haar niet op een volte sleuren, met men hele gewicht naar achteren in haar mondje gaan hangen, uuuren lopen tot IK vind dat ze mag stoppen en eindeloos DRAF! naar haar roepen..
Gewoon die slof (die op wandeling toch meestal vrij los hangt) even aannemen zodat ze goed beseft dat ik er ook ben, en hup ze gaat terug naar rustige galop en draf..
Noem me dan een slechte ruiter, maar als JIJ het beter kunt met mijn paardje mag je gerust proberen! Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:03

Mijn paardje wil ook wel eens sterk zijn, zodra ze moeilijk gaat doen (drammen) maak ik een volte, vraag stelling, schouder binnenwaards of wijken, net zolang dat ze rustig is. Dan kan ik verder aan de lange teugel. (meestal, soms heeft ze gewoon een pestbui en kan ik doen wat ik wil en mevrouw heeft er dan gewoon GEEN ZIN in).

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:03

Lady1969 schreef:
Zou als ik jou was (meer) lessen nemen waarbij je extra oefent op controle hebben en behouden
Hulpteugels zijn GEEN oplossing!

dan leg mij eens uit in hoeverre een martingaal een hulpteugel is en schadelijk is

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:56

juudje84 schreef:
Lady1969 schreef:
Zou als ik jou was (meer) lessen nemen waarbij je extra oefent op controle hebben en behouden
Hulpteugels zijn GEEN oplossing!

dan leg mij eens uit in hoeverre een martingaal een hulpteugel is en schadelijk is

idd ben ook wel beniewd Haha!