Vera (v. Equador) @ privéles

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Vera (v. Equador) @ privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:17

Kadanzlover schreef:
Prisca, ik heb het er met mijn instructrice over gehad en ik gebruik mijn spoor niet met drijven. Dat is ook aan mijn paard te merken, want zodra ik mijn spoor ook maar iets aanleg krijg ik een vlieg reactie. Ik zal kijken wat ik met je tip kan, maar ik vind dat ik Veer nog niet volledig kan gaan verzamelen. Vooral ook omdat ze het nog nooit echt gedaan heeft. We doen het op haar tempo en dan ga ik dat niet forceren Knipoog

Zo geeft het beeld het niet. Lichte aanraking raken ze aan gewend meer vliegen ze idd vooruit.

Dus als het haar niet bevalt doe je een stap terug?. Komt voor mij over als paard maar zijn zin geven ipv een stapje verder komen want het paard heeft het nog nooit gedaan.....
Sorry mijn paard moet ook zoveel doen wat nieuw is en soms gaat het makkelijk en soms verzet EN toch moet hij daar doorheen. Soms met wat meer druk en soms probeert hij het zelf. MAAR ik zit wel op mijn kont en rij met mijn zit. Dat zie ik bij jou niet.

Toch zal je eens je paard moeten gaan leren verzamelen als je zo lang blijft rijden zal ze nooit leren te verzamelen en als je het gaat proberen komt er verzet.
Ook dat ik lees dat ze je uit je zadel trekt en dus schijnbaar toelaat geeft voor mij aan dat je het telief doet en ze iedere keer de zin krijgt. Wat doe je dan?.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:21

iets rechter op zitten en je voeten iets naar voren houden
en over je paard heen kijken ipv de manen in

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:36

Prisca, ik ben niet te lief voor Vera. Maar waarom zou ik forceren? Als zij gaat trekken krijgt ze echt haar zin niet hoor. Ik ben heel duidelijk tegen haar. Ze weet hoever ze mag gaan, maar ze blijft het proberen. Ik ben van mening dat ik goed bezig ben en dat ik het op haar tempo doe. Knipoog
en vind het erg knap dat je alles wat je zegt van een paar foto's kunt zien Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:52

Ik bedoel het niet banketstaaf ik zie het niet alleen in de foto's maar ook wat je hierboven schrijft.
Als je schrijft dat ze je uit je zadel trekt vind ik dat niet echt positief en als ik dan de foto's zie lijkt het erop of je haar haar zin geeft (je valt naar voren en benen gaan naar achteren). Soms moet je nodige forceren om aangeleerde maniertjes op te lossen en dan niet alleen paard zijn maniertjes maar ook die van jou.

Bedoel het niet banketstaaf maar zie zoveel ruiter tegenwoordig die het zielig vinden om een paard "aan te pakken" alles moet op de lieve manier.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:10

Hey wat leuk, een Equador!
Heb zelf ook een Equador(ook een reus Clown ) en rij hem in het Z2!

Je hebt een leuk paard! Probeer haar alleen iets meer dood de kaak te krijgen(maar je geeft zelf al aan waar het probleem ligt) en soms laat je haar wat uit elkaar vallen.
Probeer zelf ook wat meer op je achterwerk te gaan zitten en je hakken meer uit te drukken.
Je hebt wel erg mooie laarzen aan hoor!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:28

Prisca, ik begrijp wat je bedoelt. maar geloof me als ik zeg dat ik haar echt niet haar zin geef. Als zij me uit het zadel trekt geef ik aan waar ze wel mag blijven. Ze is gewoon altijd lang en laag gereden en vind het erg moeilijk om rond te komen. Daarom heb ik dat niet 1,2,3 voor elkaar... We werken eraan en ik ben ervan overtuigd dat ik met de hulp van mijn huidige instructrice Veer zover krijg.

IndianSummer, leuk! Ik zal er inderdaad aan werken.
Ik heb vandaag me stijgbeugels 1 gaatje korter gedaan en erger me er kapot aan, maar probeer morgen met de les te kijken of het uitmaakt. Schijnheilig
misschien is het leuk als je hier ook eens kijkt?
[FB] Nakomelingen van Equador

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:10

Ziet er goed uit Pauline Lachen!
Ik zou Veer meer bij elkaar gereden zien worden, maar dat valt niet mee met zo'n groot paard en zeker niet op de manier waarop ze gereden is bij vorige eigenaren. Je geeft al aan dat je daar mee bezig bent, dus volgens mij gaat het helemaal goedkomen met jullie Knipoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:22

Wat ik hier zie, is een ruiter die door het paard uit zadel getrokken wordt.
Probeer haar wat meer op te richten, ik denk dat het totaalplaatje (dus ook jou houding) dan wat beter word!.

Verder vind ik het een práchtig paard om te zien en je zit er netjes op, als je zorgt dat je rechtop blijft zitten en je ellebogen aan je lijf hebt Knipoog

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:54

Hey Pauline!
Ik zie de foto's nu pas Bloos
Veer is zo'n onwijs leuk paard!!

Ik herken veel van je 'problemen' in Val, die is net zo groot!
Het is idd echt niet makkelijk zo'n grote bij elkaar te rijden, ze gaan snel hangen
en het is niet makkelijk dit zo 123 op te lossen.
Je bent echt op de goede weg! Veer ziet er super uit en zo te zien hebben
jullie het samen goed naar jullie zin!!

Wb je houding, evt. zou je je zadel na kunnen laten kijken, misschien is Veer
in die 4 maanden tijd wel zo veranderd dat je zadel niet meer goed ligt. Bij mij was dit
het geval in 3 maanden tijd. Nu het zadel van voren wat hoger ligt kan ik ook meer in me zadel gaan zitten en wordt ik eigenljk automatisch 'gedwongen' om achterover te zitten.

Heel veel succes samen, ben benieuwd naar de volgende foto's!!!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 13:07

Claudia, dankjewel! ik zal er op letten.

Emmaa, ik heb sinds 1,5 week me stijgbeugels een gaatje korter, dit scheelt echt al een heel stuk. Verder moet ik qua houding er gewoon telkens aan blijven denken. Dat vind ik moeilijk, maar uiteindelijk gaat dat prima lukken.

Tries, dankjewel! Haha!
a.s. maandag komt inderdaad de zadelmaker langs. Hij gaat het hele zadel nakijken. Zelf heb ik namelijk ook het idee dat hij wat naar voren kantelt. Maar daar zullen we achter komen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:50

Patriciavt schreef:
Het is idd echt niet makkelijk zo'n grote bij elkaar te rijden, ze gaan snel hangen

Dat valt best mee hoor! Het is maar net op wat voor manier je je paard gaat trainen. Als je hem zo op de voorhand laat lopen dan gaat hij inderdaad hangen. En ik denk dat je hem daar ook niet makkelijk uit zult krijgen. Je moet zo'n groot dier van achter laten lopen en niet teveel aan de voorkant doen. De aanleuning komt vanzelf wel. Er zijn meer mensen die dat al in dit topic geschreven hebben Knipoog .

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:08

CD28 schreef:
Patriciavt schreef:

Dat valt best mee hoor! Het is maar net op wat voor manier je je paard gaat trainen. Als je hem zo op de voorhand laat lopen dan gaat hij inderdaad hangen. En ik denk dat je hem daar ook niet makkelijk uit zult krijgen. Je moet zo'n groot dier van achter laten lopen en niet teveel aan de voorkant doen. De aanleuning komt vanzelf wel. Er zijn meer mensen die dat al in dit topic geschreven hebben Knipoog .

en dan zeg ik nogmaals dat we daar mee bezig zijn. ik wil gewoon niks overhaasten.
ik waardeer jullie tips en wat jullie zien, maar jullie moeten ook begrijpen dat ik het eerst wil doen op de manier waar Veer zich het fijnste bij voelt. En dat ik nu telkens stukjes meepakken en dat langzaam uitbreiden.
Ze snapt het van achteren naar voren rijden nog lang niet. Ik ben constant aan het werk om het haar uit te leggen. Soms heeft ze het inene door, maar die stukken moeten gewoon langer worden.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:42

Dat snap ik wel maar het gaat niet om overhaast doen of niet, het gaat om het wel of niet op de voorhand laten lopen. Mijn mening is dat je je paard teveel op de voorhand laat lopen. Maar als jij denkt dat dit voor jouw paard goed is dan moet je dat gewoon blijven doen. Ik denk dat het juist beter is om hem meer bovenin te laten lopen. Daar is voor je paard niet zoveel aan te snappen, gewoon niet zoveel naar beneden vragen.

Maar nogmaals; het is jouw paard dus je moet het helemaal zelf weten Haha!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:16

Ik denk dat het voor het paard ook goed is om hem wat meer aan het werk te zetten. Je zegt dat hij het nog niet snapt om van achter naar voren te lopen, dan zou ik daar wat strenger in worden. Veel overgangen rijden en extra veel reactie op je been willen hebben. Je kan ook af een toe een paar keer goed voorwaarts galopperen, zodat je paard wat meer voorwaarts gaat denken. En dan iets hoger in de hals houden en telkens weer voorwaarts in tempo. Als je een tijdje op deze manier traint, denk ik dat je paard nog erg op zal knappen! En als je het niet te snel wil doen, kan je ook gewoon korter rijden of af en toe eens longeren.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:11

Veer kan prima korter lopen, maar heeft problemen met het doorknikken in de kaak. Dit moet ze langzaam onder de knie krijgen door haar wat ronder te rijden. Als ik haar bovenin houd en dan rond wil houden en door de kaak gaat ze verschrikkelijk in verzet. Dit zoeken we uiteraard regelmatig op, ze moet het toch een keer doorkrijgen, maar constant haar daarmee pesten zal bij haar geen vruchten afwerpen.
Ze is verder prima voor het been, zelfs te snel. Ze blijft doorgaan en ik ben vooral bezig controle te houden.
Snel weg galoperen heeft absoluut geen effect daarvan raakt ze alleen maar over de zeik. Ik longeer haar 1x per week en dat pakt ze super op.

Vanavond weer les gehad en ze is al heel erg verbeterd zegt me instructrice. Ze vertrekt met meer achterbeen en begint het van voor naar achteren te snappen zonder te hangen. Er zaten vandaag hele mooie stukken tussen.
Ik weet dat ze op de voorhand loopt, maar het is al 100 x beter dan voorheen. Ik ben inderdaad van mening dat ik goed bezig ben (en dan doel ik op de manier waarop ik haar zover wil krijgen).

Veer komt er vanzelf. Ze is leergierig en wil erg graag. ik ben nu 2,5 week meer van achteren naar voor aan het rijden en ze pakt het prima op. Het duurt gewoon een tijdje voordat ze het echt onder de knie heeft en er sterk genoeg voor is.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:14

CD28 schreef:

Pauline vind het niet makkelijk, ik vind het ook niet makkelijk Bloos
Mijn paard loopt fijn vanuit achteren en toch heb ik af en toe het probleem dat hij gaat hangen of niet fijn is in de aanleuning, omdat ik hem meer bij elkaar wil laten lopen en niet met een giraffennek op zijn eigen manier Knipoog
Ik wil niet zeggen dat alle paarden zo zijn, alleen ik herken haar probleem in de praktijk met mijn paard Lachen

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:17

CD28 schreef:
Dat snap ik wel maar het gaat niet om overhaast doen of niet, het gaat om het wel of niet op de voorhand laten lopen. Mijn mening is dat je je paard teveel op de voorhand laat lopen. Maar als jij denkt dat dit voor jouw paard goed is dan moet je dat gewoon blijven doen. Ik denk dat het juist beter is om hem meer bovenin te laten lopen. Daar is voor je paard niet zoveel aan te snappen, gewoon niet zoveel naar beneden vragen.

Maar nogmaals; het is jouw paard dus je moet het helemaal zelf weten Haha!

Waarom is hogerop lopen beter dan lekker laag en door de rug?? Verward
Mijn instructrice zegt dat het bij die grote lange paarden juist helemaal niet nodig is in dit stadium van trainen om hem hoog in te stellen... Je hebt het over een paard van 6 waar weinig tot niets aan de ontspanning is gedaan, daarvan kun je niet verwachten dat die keurig in balans hoog in de hals loopt..
Ik heb juist zoiets (en aan Pauline der verhaal te lezen/merken zij ook) eerst ontspannen in de lage lijnen en dan pas hogerop...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:50

Ik denk juist dat je van zulke paarden niet kan vragen dat ze laag en rond lopen en dan tegelijk nog achter meekomen. Je maakt het voor zo'n paard makkelijker om hem van voren iets hoger in te stellen, zodat hij minder op zijn voorhand valt, en op die manier van achter sterker kan worden. Daarna kan je hem verder gymnasticeren.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:59

liesje1986 schreef:
Ik denk juist dat je van zulke paarden niet kan vragen dat ze laag en rond lopen en dan tegelijk nog achter meekomen. Je maakt het voor zo'n paard makkelijker om hem van voren iets hoger in te stellen, zodat hij minder op zijn voorhand valt, en op die manier van achter sterker kan worden. Daarna kan je hem verder gymnasticeren.

dat is zo.
maar als een paard moeite heeft met over zijn rug lopen kies ik er toch voor om haar wat ronder en dieper te rijden.
Ik ben van mening dat een paard met deze grote ook makkelijk rond en wat lager gereden kan worden als het neusje maar richting de knieën gaat. Wanneer ze lang worden in de hals maak je het ze pas echt moeilijk.

Maargoed, jullie denken er zo over dat is prima. maar ik blijf doen wat ik denk dat goed is voor mij paard Knipoog

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:34

Patriciavt schreef:
Waarom is hogerop lopen beter dan lekker laag en door de rug?? Verward
Mijn instructrice zegt dat het bij die grote lange paarden juist helemaal niet nodig is in dit stadium van trainen om hem hoog in te stellen... Je hebt het over een paard van 6 waar weinig tot niets aan de ontspanning is gedaan, daarvan kun je niet verwachten dat die keurig in balans hoog in de hals loopt..
Ik heb juist zoiets (en aan Pauline der verhaal te lezen/merken zij ook) eerst ontspannen in de lage lijnen en dan pas hogerop...

Je hebt wel verschil tussen laag en lekker door de rug lopen of op de voorhand lopen. Zeker bij zulke grote paarden moet je oppassen dat ze niet op de voorhand gaan lopen. Die zie ik dan persoonlijk liever wat hoger ingesteld. Ik rij zelf een paard van 184m en die stel ik heus wel eens wat lager in. Maar hij mag nooit op de voorhand gaan lopen, daar bereik je niets goeds mee.

liesje1986 schreef:

Dat bedoel ik dus ook.