Bono tips gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meklabo

Re: Bono tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 22:39

bedankt voor de mensen die wel een leuke en leerzame reacties hebben gezeten. en voor de mensen die het willen weten, ik rijdt normaal wel met zadel en een hoofdstel met neusriem. ik vraag hier alleen om tips om hem te laten ontspannen en andere tips zijn ook welkom. en hoezo kun je op dit soort foto's niet oordelen. volgens mij kun je uit dit soort dingen genoeg te weten komen en blijkbaar denken andere mensen hier ook zo over die proberen mij te helpen zodat het voor mens en paard beter en leuker wordt. die beginnen niet steeds met afkraken over een goed zadel en neusriem. rijden doe je zelf niet die spullen. en een neusriem is niet altijd van belang. en heb je ooit een bit horen klapperen in een paardenmond? ik zou liever zo een bitje in mn mond hebben dan een neusriem die strak aangesnoerd wordt waardoor ik niks meer kan met mijn mond en als er dan iemand lekker in loopt te trekken dan ik er niet onder uit kan komen maarja. sorry als het erg bot overkomt. ik heb alleen iets aan commentaar als je verteld hoe ik het op kan lossen. gelukkig dat er mensen zijn die ook echt berijdt zijn me te helpen *LOL* mijn dank Bloos

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:56

Wat mijn opvalt is dat je pony (erg leuk beestje trouwens) op veel foto's zijn mond open heeft. Het bit heeft duidelijk geen stabiele ligging en hij probeert aan de druk te ontkomen door zijn mond te openen. Dit veroorzaakt hoe dan ook spanning. Doe zelf je kaken maar eens van elkaar en voel die spieren in je hals. Je zou er dus goed aan doen om:
1) Veel minder steun te zoeken in je teugels, dus een stillere hand
2) Misschien het bit te stabiliseren met een neusriem

Zoals je hem op de 5e foto hebt lopen vind ik hem een prettige halshouding hebben. De rest is mijn iets te opgericht. Verder doe je er zelf goed aan om je handen meer te dragen en ook op één plek te houden.

Rijd je hem ook weleens aan de lange teugel op enkel been en zit? Dat zou denk ik een goede oefening voor jullie zijn. Vooral als je zonder zadel zit ben je eerder geneigd om alles met teugelhulp op te lossen, terwijl zonder zadel rijden zich bij uitstek leent om je paard op de zit te rijden.

Succes verder samen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:07

Ik vind de laatste reactie van je niet juist. Een neusriem ondersteund het bit het bestaat niet voor niets maar dat is gewoon eigen keuze, ook is goed tuig zeer belangrijk!! Ten tweede hoort zo'n riempje dan ook niet 'vastgesnoerd' te worden en ten derde hoeft het paard nergens onderuit te komen want dan is de ruiter fout bezig. Samenwerking tussen paard en ruiter is belangrijk en als de ruiter op de juiste respectvolle manier consequent rijdt, ontstaat er geen spanning en verzet. Zo is ook rijden met je benen zo ongelooflijk belangrijk, veel overgangen en lekker buigen in voltes en slangenvoltes. Travers, schouderbinnenwaarts zou ik ook nog niet aan beginnen. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar foto's met zadel ookal bedoel je het heel goed dat je op zoek bent naar ontspanning..! Knipoog

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:03

mijn stukje was ook niet helemaal zo bedoelt, ik weet ook wel waar het goed voor is, het was maar een voorbeeld. ik wil echt niet zeggen dat iedereen zo rijdt hoor *LOL*. maar verder heb je het over op je zit rijden. ik kan mijn pony rijden zonder hoofdstel, hem laten sturen, versnellen en remmen. en ja ik rijdt ook op mijn zit, maar doe ik dat in jullie ogen niet omdat ik met mijn benen los rijdt?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:06

meklabo schreef:
ik kan mijn pony rijden zonder hoofdstel, hem laten sturen, versnellen en remmen. en ja ik rijdt ook op mijn zit, maar doe ik dat in jullie ogen niet omdat ik met mijn benen los rijdt?

Niet banketstaaf bedoeld, maar waarom hang je dan zo aan de teugel?, je ziet op de foto's dat je de houvast aan de teugels zoekt.
en ook al heb je een heet paard, hij moet je wel accepteren, je moet je benen aan kunnen leggen, zonder druk te geven.
Dat hij fel reageert op een beenhulp is op zich niets mis mee, je hoeft dan maar weinig te doen en hij gaat al.
Maar in principe moet je paard accepteren dat je je benen aanlegt. zoniet moet je daar naartoe gaan werken

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:39

dat mijn pony zo fel is en zo ligt reageert komt mede door zijn verleden, en ja natuurlijk ben ik daar mee bezig maar ik wil hem eerst goed ontspannen hebben voordat ik daarmee bezig ga *LOL* ik snap jullie commentaar allemaal wel, maar het is nou eenmaal geen standaart pony Bloos en dat ik zo vasthoud aan mijn teugels is niet om mijzelf tegen te houden, dit is om de pony te ondersteunen om rustig te blijven, hij reageert wel even op een zithulp, maar daarna wil hij gewoon weer vlot verder.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:14

ik snap je wel TS.. we willen je helpen, maar kennen je paard niet:) Jij kent m natuurlijk wel, ben benieuwd naar nieuwe fotos waar je iets met de tips doet, en hopelijk zit er dan vordering in:)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:30

meklabo schreef:
dat mijn pony zo fel is en zo ligt reageert komt mede door zijn verleden, en ja natuurlijk ben ik daar mee bezig maar ik wil hem eerst goed ontspannen hebben voordat ik daarmee bezig ga *LOL* ik snap jullie commentaar allemaal wel, maar het is nou eenmaal geen standaart pony Bloos en dat ik zo vasthoud aan mijn teugels is niet om mijzelf tegen te houden, dit is om de pony te ondersteunen om rustig te blijven, hij reageert wel even op een zithulp, maar daarna wil hij gewoon weer vlot verder.

Een hele leuke pony inderdaad!!

Even een reactie hierop het dikgedrukte;

Deze rede vind ik niet goed, je moet dan constant je paardje inhouden als ik het goed begrijp?
Als je paard zo rennerig is, moet je zelf het paard gewoon steeds weer terugnemen en dan direct weer ontspannen, gaat ie weer rennen, huppa weer terugnemen, op gegeven moment valt dan het kwartje. Zolang jij steeds spanning op de teugels houd, kan je nog heel lang wachten op die ontspanning die je zo graag wilt. Durf af en toe ook toe te staan met je handen. Verder is het zaak dat je je benen WEL kan aanleggen, ook hierin geldt, is je paard niet aan je been, dan kan je ook hier weer lang wachten op ontspanning. Ook schreef je eerder dat je op je zit rijd, als dat het geval was dan hoefde je de teugels ook niet zo vast te houden wat je aangaf.
Als laatste wil ik ook nog dit kwijt, je wilt heel graag tips en als mensen die dan geven dan noem je het afkraken, mijn bericht is dan ook afkraken??
Ik zeg dus bij deze alvast, mijn tips zijn goed bedoelt en hoop dat je er iets aan zult hebben, succes!

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:57

Ik zou toch weer met zadel en hoofdstel rijden, dit is voor een keer niet erg. maar je rijdt nu erg veel op je hand, en steekt je benen af. zo kun je een paard niet rijden. een paard moet aan het been. en met een zadel erop zal dat ook beter lukken.
ook doordat je nu doorzit, spant de pony zich toch meer dan als je lichtrijd op een zadel, dan kan je pony zich meer onstpannen.
probeer veel overgangen te rijden, zo word je pony gehoorzamer.
verder vind ik het echt een hele leuke pony!
succes ermee, het gaat vast goedkomen.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:27

hallo,

klomp, ik heb niks tegen het commentaar dat jij geeft, jij zegt hoe je het op kan lossen, daar hebt ik iets aan. ik heb het over reacties zoals ik vind het er zielig uitzien enz. ik bedoel er alleen mee te zeggen geef dan ook aan waarom en hoe dit opgelost kan worden *LOL* en voor de mensen die wel tips geven HEEL ERG BEDANKT! ik ga het proberen Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:28

Gelukkig dat je er iets mee kan, heel veel succes!!

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:30

en om nog even op jou commentaar terug te komen, zo doe ik het ook, ik denk dat het er ook aan ligt dat het momentopnames zijn ( en nee niet als excuus ) en aangezien ik hem ook zo vaak terug moet nemen zal het op veel foto's lijken ofdat ik op de teugels hang.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:37

Ik denk dat je de meeste tips ivm de ontspanning al hebt gekregen ondertussen.
Wel gek, rijden in je sokken (niet slecht bedoeld overigens hoor) Ik zou als de dood zijn als ik afstap, dat hij op m'n teen zou staan Nagelbijten / Gniffelen

Erg mooie pony ook, ziet er een pittig ding uit!

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:49

Zonder Bit ja ... Maar zonder Cap enz.
Beetje gevaarlijk niet?
Wat een mooie Pony heb je..
Maar misschien onspant je pony omdat hij teveel bezig is met alle dingen om zich heen want ik zag op een foto dat er een paar Shetlanders los liepen en een Eend..

Topsy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:09

Ik vind dat je een hele mooie & vooral ook leuk paard hebt!
Ik reed eerst zelf ok vaak zonder zadel dus daar heb ik helemaal geen problemen mee Knipoog
Maar je moet er wel opletten dat je niet te ver naar achteren gaat leunen!
Veel plezier & succes nog saampjes Lachen

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 17:39

bedankt voor de leuke reacties Haha! maar even over de omgeving. het maakt niet uit waar ik rijdt, hij heeft er altijd veel moeite mee om te ontspannen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:06

probeer gewoon rij kleding aan te doen.
ik ga niets zeggen over te strenge hand en zo want dat weet je en is gezegt,
ik moet comentaar geven en dat is: ik vind het gevaarlijk dat je rijd terwijl ik pony's los zie lopen.

verder mensen: mijn paard kan ook nog niet helemaal constand aan de teugel lopen.
maar daar doe ik ook schouwder binnewaards mee en heeft gister vliegende wissels gesprongen.
puur omdat ze het kan en leuk vind.
dus ik vind dat als iemand dit wil oefenen is het eigen keus!

succes verder en je heb een hele mooie pony

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:30

@zOrrO

Tuurlijk is dat eigen mening, we geven ook alleen maar tips en zeggen hoe we het zelf zouden doen. Als je recreatief rijdt kan je goochelen wat je wilt vind ik. Maar als je echt ver op wedstrijdgebied wilt komen moet je niet zelf gaan experimenteren als de basis nog niet in orde is. Mijn paardje kan ook alle Z2 oefeningen al, maar ik nog niet en zodra ik nu haar alles zomaar laat doen voor de lol verpest ik het het voor later en zullen ook andere oefeningen hier onder lijden Knipoog

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:18

ik rijdt ze ook omdat mijn pony het zo leuk vind, en als ik ze heb gereden helpt het wel met ontspannen, daarna wordt hij meestal rustiger dus dat vind ik een voordeel. maar ieder zijn eigen mening *LOL*

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:25

Kan het zijn dat je pony toch last heeft van het feit dat je zonder zadel rijdt? Mijn paard heeft daar een uitgesproken hekel aan, die twee zitbeenknobbels die haar in de rug prikken... Zonder zadel wordt ze na een minuut of tien sjaggie, en als ik daar niet op reageer wordt het weer tien minuten later een bokpartij. Zadel ertussen en ze loopt als een zonnetje.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:39

met zadel is hij hetzelfde meestal zelfs erger gespannen ( mede door verleden ) dus dat is het probleem niet hij vind het zelf in mijn ogen ook fijner *LOL* maar k geloof dat veel paarden het niet fijner vinden toch bedankt Knipoog

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:03

Trouwens he, zonder spareriem ben je 10 x sterker in je hand dan met, even dat je het weet! want vind het een belachelijke opmerking!
En ja, waarom die oefeningen als hij nog niet ontspannen is, ik zou gewoon lekker met zadel rijden , als het zadel toch goed is, en dan gewoon lichtrijden en de ontspanning opzoeken, want denk dat het zo langer duurt dan met zadel, zo kun je bijna niet ontspannen lijkt te zien.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 06:42

@mellanii, ja je bent inderdaad sterker omdat het bit losser ligt zodat je t het makkelijk door de mond kan trekken en zo ben je onbewust grof bezig in z'n mond..zo denk ik erover maar ieder z'n mening:) Het is dus toch ook niet de bedoeling sterker te zijn in z'n mond?! Maar we gaan weer ontopic van de Ts wil denk ik graag nog meer tips..

Belfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 06:55

waarom rijden "cowboys" dan eigenlijk zonder neusriem en alles?? is toch ook niet hun bedoeling om lekker hard in de mond te zijn.. lijkt mij dan he..

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:06

Belfor schreef:
waarom rijden "cowboys" dan eigenlijk zonder neusriem en alles?? is toch ook niet hun bedoeling om lekker hard in de mond te zijn.. lijkt mij dan he..

euhhh.. Ik als "cowboy" rij ook heel veel met neusriem Knipoog en idd ook zonder...
het kinriempje houd alles goed op zijn plaats Haha! ...

Leuke pony, ik vind dat je op zich wel netjes zit zo zonder zadel