Eerste keer rijden op haflinger Jim

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Eerste keer rijden op haflinger Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:14

wat gaaf he en wat goed dat je de hulpteugel af hebt kunnen doen zonder problemen Clown
commentaar heb je zelf al gegeven en ik vind dat je het god doet voor het feit dat je zelf ook al even uit de running geweest bent!
wat is ie leuk onder het zadel zeg!
rest is al genoemd, ben benieuwd naar het volgende haw topic, zet hem op!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:26

__LEKKER__ schreef:
ARM PAARDJE!! JEZUS zeg!!

wat een belachelijke reactie... waarom een arm paard???

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:22

Leuke haflinger heb je.
Lastig dat je al met een 18 inch problemen hebt.
Je zadel moet echt een heel stuk verder naar achteren. (achter de schouder moet ie blijven liggen) Eventueel een staartriem gebruiken en mischien een smallere boom. (heb je een verwisselbare boom?)

Ik dacht ook altijd dat mijn zadel goed lag, maar werd er door de zadelmaker op aangesproken dat ie veel te breed was en daardoor op de schouder lag. Nu heb ik een smallere boom waardoor ie niet naar voren glijd.

Bij haflingers heb je dan weer het lastige feit dat ze weinig schoft hebben en vrij rond zijn.
Qau je gewicht moet de haflinger het wel redden, zijn toch sterke dieren over het algemeen.
Wel zou ik het het aankomende jaar nog rustig aan doen vanwege zijn jonge leeftijd en groei nog.
Ik zou niet zoals eerder aangegeven nu een zadel op maat laten maken omdat hij nog veranderd qau bespiering en schoft etc etc door training en groei. (mijn verkochte kruising fries heb ik ook een half jaar met startriem gereden vanaf 3 tot tegen de 4, daarna wat de rug zover veranderd dat het niet meer nodig was, ze kreeg toch nog een schoft Clown )

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:43

Zo LEKKER, is hier ook al lekker bezig
geweest zie ik Nagelbijten / Gniffelen !

Jammer !

Aman wat een leuk dier is Jim zeg !
Echt leuk !
Het ziet er voor de eerste keer goed uit hoor !

Ik ga mee met de post van Peelie !
Denk dat je zo ver kan gaan komen Ja

O en haal die vlechten eraf Bloos, zijn manen zijn erg dun
zo te zien en kunnen ze ook niet meer vast komen te
zitten onder je zadel Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:05

SunnuJaxx: met touwtjes longeren ben ik ook mee begonnen.
Dit gaat op zich wel goed! Rechtsom draait hij nog om als ik even mijn aandacht verslap. Maar dat is gewoon moeilijk Haha!

pandabeertje: ik heb er nu een rode boom in zitten. Blauw was echt te klein. Ik heb zelf het zadel wat te ver naar voren gelegd. Is een leer voor de volgende keer. Het zadel heeft namelijk niet geschoven. Ligt gewoon goed.

Wat de 18 inch betreft: ik heb er normaal heen problemen mee. Ik pas er wel in, het zij net. Mijn vorige bijrijdpaard heeft ook een 18 inch zadel en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ook ziet het er niet uit alsof het niet past.
Ik heb ook mijn twijfels of dat dit wel echt een 18 inch is. Of het andere zadel viel gewoon groot Clown

Flower: die vlechten waren juist om ze onder het zadel uit te houden. Ik heb zelf een hekel aan vlechten en zijn manen hangen verder dus ook gewoon los.
Alleen met rijden zit die bos zo in de weg. Maar misschien volgende keer een hengstenvlecht. Misschien werkt dat beter Ja

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:21

Hoi, even een kleine aanvulling op jimmy. Iemand gaf aan dat Jimmy een achtergrond heeft, nou dat valt wel mee hoor. Wil erop wijzen dat het beestje niets te kort kwam. Helaas was de eigenaar onervaren en had de bijrijdster geen capaciteit ervoor, waardoor ze hem inderdaad met een thiedeman hebben gereden. Als hij eenmaal weet waar hij staat (door consequent te zijn met hem) heb je een leuke. Het blijft helaas een haffie (spreek uit ervaring) die ook zijn streken heeft en die je waarschijnljk gaat uitdagen tot hoever hij kan.
Dat is een fase waar we als paarden/pony eigenaren allemaal doorheen moeten. Helaas zijn haffie net iets koppiger.

Ik wens je heel veel plezier met jimmy. Hoop snel iets te lezen over hoe het met jullie gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 13:18

tropic02 schreef:
Hoi, even een kleine aanvulling op jimmy. Iemand gaf aan dat Jimmy een achtergrond heeft, nou dat valt wel mee hoor. Wil erop wijzen dat het beestje niets te kort kwam. Helaas was de eigenaar onervaren en had de bijrijdster geen capaciteit ervoor, waardoor ze hem inderdaad met een thiedeman hebben gereden. Als hij eenmaal weet waar hij staat (door consequent te zijn met hem) heb je een leuke. Het blijft helaas een haffie (spreek uit ervaring) die ook zijn streken heeft en die je waarschijnljk gaat uitdagen tot hoever hij kan.
Dat is een fase waar we als paarden/pony eigenaren allemaal doorheen moeten. Helaas zijn haffie net iets koppiger.

Ik wens je heel veel plezier met jimmy. Hoop snel iets te lezen over hoe het met jullie gaat.

Jimmy is inderadad niets te kort gekomen. En het is echt super jammer dat ze hem weg moest doen.
Hopelijk gaat het met haar nieuwe paardje wat beter!
Dat klinkt in ieder geval als een lief dier, wat een stuk minder eigenwijs en ondeugend is, dus dat komt vast goed!
Bedankt voor je bericht en ik zal over een maand of 2 nog eens foto's plaatsen.
Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:47

tropic02 schreef:

Ik heb meerdere jonge paarden gereden en ingereden en in handen gehad
Haflingers, rijpaarden, tuigers en dravers, maar ik vond de haflingers toch wel het makkelijkst eigenlijk. zelfs de hengsten in de omgang
Ze kunnen wel grappig uit de bocht komen Clown

Na mijn tuigertje komt er zeker wel een haflinger, die hebben mijn hard gestolen.

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:41

Ziet er superleuk uit zeg, ik ken Jim volgensmij nog van vroeger op mijn manege!
Ziet er goed ontspannen uit, let er alleen wel op dat je je been goed lang houd!
Veel plezier nog met hem, Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:40

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels van HAW verwijderd.

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:34

Daar is Jim dan Haha!!!!
Hartstikke leuk hoor Amanda! Het ziet er inderdaad naar uit dat hij het wel allemaal braaf aanneemt, ik zie geen protestfoto's. Verder is het inderdaad gewoon een kwestie van samen je weg vinden. Voordat je echt helemaal aan elkaar gewent bent en zeker met een jong paard ben je toch wel een tijd verder hoor. Kan uit je eigen commentaar opmaken dat je goed weet waar je mee bezig bent en ik denk ook dat dit inderdaad een goede weg is die je gaat inslaan.
Verder tip die ik nog kan geven is hem ook regelmatig te gaan longeren (eventueel later met bijzet). Zo kan hij leren goed zijn balans te vinden op beide handen zonder het gewicht van een ruiter op z'n rug. Voor jonge paarden is dit vaak een fijne oefening, en zo kan hij ook zijn rug lekker ontspannen want ik las dat hij die nog wel eens een beetje strak wilde houden.
Heel veel succes samen met je onwijs leuke paard!!!