ex-probleempaardje aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dunno

Re: ex-probleempaardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:15

abcde schreef:
Yamcha schreef:
Ziet er idd beter uit.
Ik zie dat je met dit zadel ook beter zit, dat is fijn Lachen

Toch ff een paar puntjes:
Je beugels mogen langer. Die zijn echt te kort, waardoor je je onderbenen naar voren steekt.
Je zit: je moet je bekken iets achterover kantelen, je zit nu op je doos, waardoor je geen stabiele zit hebt. Als gevolg daarvan gaan je onderbenen wapperen, en is je evenwicht niet optimaal. Kan heel storend zijn voor de pony, omdat ze op die manier steeds rukjes krijgt in haar mond.... waarschijnlijk dat de mond daardoor open is?

Wat doet je vriend op deze pony? Ik dacht dat je haar zou verkopen en een ervaren paard voor hem zoeken? Jouw vriend hoort de eerste jaren nog niet op een jong paard, hij moet les nemen op een ervaren, ouder paard.

Groen & groen = ellende.

Jammer dat je zo slecht geluisterd hebt
.

wie denk jij wel dat je bent dan????
ongeloofelijk wat een uitspraa jij doet, ik geloof dat jij eerst eens naar je eigen manier van iemand een tip gegeven moet kijken Gestoord

ik snap aan de ene kant de reactie van Yamcha ook wel, heb zelf dat ene topic van TS ook gevolgt 'n tijdje en er ook in gereageerd (ziet er trouwens al heel anders uit Knipoog Lachen.)
ze had 't idd beetje anders kunnen omschrijven, maar d8 toen in dat ene topic idd ook gelezen te hebben dat ze 't paardje wouden weg doen, en kijken voor 'n andere toen hebben anderen o.a ik ook gezegd was beter aan gezien dr vriend nog onervaren was/is voor 't paardje (niet kwaad bedoelt Knipoog)
vandaar dat ik de reactie van Yamcha wel kan begrijpen......

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 23:21

vriendlief rijd nu op mijn pony in de piste Knipoog
zijn houding is al heel wat beter en ik moet zeggen , hij en zijn pony ,dat klikt gewoon..
moest je het zelf zien zou je het ook zeggen.
hij zit haar totaal niet in de weg met het wandelen buiten en de pony voelt zich helemaal relaxt.
hij rijd haar ook gewoon met een lang teugeltje en kan ze indien nodig ook rustig oppakken.
we letten er ook op dat hij vooral zijn handen zeer stil houd. Dit doet hij al super.
ook in draf is zijn houding over het algemeen netjes. niet zo super als anky maarja, wie zit zo wel?
galop gaat ook heel goed. hij blijft mooi in het zadel, houd zijn handen en benen stil.
voor iemand die gewoon lekker wil gaan wandelen vind ik dit al goed.
En moest het niet gaan op wandeling ben ik er om haar over te nemen. en dit is nog niet het geval geweest.
Zijn al 10 keer nu gaan wandelen, langs koeien , andere paarden , verkeer , tracktors.. nergens geen problemen geweest.. ze doet helemaal niets op wandeling.. niet het haar hoofd gooien , niet steigeren , niet bokken , niet weg schieten. Helemaal niets dus.
verder is het trouwens niet makkelijk om 2 paarden tegelijk te rijden op wandeling Knipoog mijn vriend kan namelijk niet met mijn pony op wandeling zonder dat wat probleempjes zou geven Knipoog zij is niet 1 van de gemakkelijkste.. ook een gevorderde ruiter kan met haar geen kant uit Knipoog je moet de "knopjes" weten zitten zeg maar.
maargoed , de pony is superbraaf , meer kunnen we niet wensen.
Ikzelf ben al heel trots op haar en op mijn vriend (die nu inmiddels zijn vertrouwen volledig op deze pony heeft terug gevonden) dat ze zo'n vooruitgang maken. zowel afzonderlijk als met elkaar.

hier ook nog 2 foto's van hen op wandeling

normaal heeft hij cap op , alleen voor de foto even mijn pet Knipoog

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kellykeuhh op 21-08-08 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 23:24

Yamcha schreef:
Je zit: je moet je bekken iets achterover kantelen, je zit nu op je doos, waardoor je geen stabiele zit hebt. Als gevolg daarvan gaan je onderbenen wapperen, en is je evenwicht niet optimaal. Kan heel storend zijn voor de pony, omdat ze op die manier steeds rukjes krijgt in haar mond.... waarschijnlijk dat de mond daardoor open is?

ook als ik men teugels helemaal losgooi loopt ze met haar mond open.. Knipoog verder liggen mijn handen zeer stil. ik weet namelijk zelf hoe belangrijk dat is bij een jonge pony..

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:10

ik ben het niet eens met iedereen dat een neusriem noodzakelijk is en hoort.
Ik wil echter niet zeggen dat het in jouw geval niet kan helpen.

Ik zou wel als ik jouw vriend was rijlessen gaan nemen zodat hij straks wel fijn weg kan rijden met zijn paardje.
Anders kan je wel opnieuw problemen gaan krijgen door de onkunde van je vriend.

Verder denk ik dat het paardje juist nerveus wordt door het contact met de mond, dus ik zou hem rustig met een langere teugel laten lopen, zoals je op de meeste foto's wat doet,
als je een rustige hand houdt, en alleen contact vraagt wanneer nodig, dan weet het paardje toch wel dat je contact hebt, een losse contactteugel is ook contact het hoeft niet korter en strakker. op die manier krijg je bij dit paard denk ik meer verzet.

Ik zou het dus losser houden wel zorgen dat je licht contact hebt. veel voltes rijden grote voltes. en dan als het paardje soepeler wordt je hand gaat zoeken dan pas ga je ze verkleinen.
tempo wisselingen rijden. en geeft het paard de tijd om te reageren. en niet meteen een gang terug trekken (ik zeg overigens niet dat je dat nu doet hoor) Dus gewoon zitten op die kont een ophouding geven en wachten op reactie ook al blijft ze in dezelfde gang lopen maar verlangzaamd ze dan al beloning geven, en opnieuw vragen voor meer verlangzaming
en hetzelfde geld voor versnelling
veel belonen voor alles wat goed is.
dan leert het paardje het heel snel om rustig te gaan lopen.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:44

Als een paard met de mond open loopt ligt de oorzaak vaak in het gebit, wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?
Ook is het vaak een rijtechnisch probleem, heb je lessen etc?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:56

maximiliaan schreef:
Als een paard met de mond open loopt ligt de oorzaak vaak in het gebit, wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?
Ook is het vaak een rijtechnisch probleem, heb je lessen etc?

tandarts is een maand en half geleden geweest..
ik heb lessen gehad..
maar zowel met men eigen paardje als met dit paardje vind ik dit niet zo'n super idee.
want :
mijn pony : zij wordt al een jaartje ouder en rij ik niet meer in de piste wegens stofallergie en lichte artroze in de achterknie.. zij word dus gewoon lekker mee op buitenrit genomen.
deze pony : bij mij op stal gaan ze ervan uit dat een jong paard onmiddelijk met zen hoofd naar beneden moet lopen en zou ik een zweep en sporen moeten aandoen.. waarom weet ik niet wrsl gwn uit princiepe..
maargoed, dan zou ze gwn gestressed rake en dat willen we nu niet..
binnekort ga in wel privéles nemen op de manege Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:01

Is dat die stakende/steigerende pony? Wow!

Knap hoor dat het zoveel beter gaat!!

Ik hoop wel dat je vriend en jij beide goede les zoeken, jij om zelf de pony er wat beter door te rijden nog, en hij gewoon om nog veel beter te worden uiteraard Lachen

Deze foto's tonen echt al een mooi begin Ja
Let alleen op dat je je handen niet laag vastzet, of naar beneden drukt Lachen

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:03

poes schreef:
Let alleen op dat je je handen niet laag vastzet, of naar beneden drukt Lachen

ja, dat is ze Knipoog
idd, daar moet ik op letten.. maar binnekort gaan we beiden lessen nemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:46

abcde schreef:
Yamcha schreef:
Ziet er idd beter uit.
Ik zie dat je met dit zadel ook beter zit, dat is fijn Lachen

Toch ff een paar puntjes:
Je beugels mogen langer. Die zijn echt te kort, waardoor je je onderbenen naar voren steekt.

Wat doet je vriend op deze pony? Ik dacht dat je haar zou verkopen en een ervaren paard voor hem zoeken? Jouw vriend hoort de eerste jaren nog niet op een jong paard, hij moet les nemen op een ervaren, ouder paard.

Groen & groen = ellende.

Jammer dat je zo slecht geluisterd hebt
.

wie denk jij wel dat je bent dan????
ongeloofelijk wat een uitspraa jij doet, ik geloof dat jij eerst eens naar je eigen manier van iemand een tip gegeven moet kijken Gestoord

Ik ben iemand die dat al vaak genoeg mis heeft zien gaan, groen en groen is gewoon geen goede combinatie Lachen

Bovendien had TS in het vorige topic, na adviezen van verschillende mensen, gezegd dat ze een ouder, ervaren paard zou kopen voor haar vriend, dat heeft ze dus niet gedaan. Ik vraag me af waarom niet, omdat ze toen naar mijn idee wel inzag dat deze combinatie idd niet zo'n goed idee was Lachen

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 15:36

pff... ik heb geen zin in terug die discutie..
het gaat nu super met hun..
we hebben geen ander paard gekocht omdat zij nu superbraaf is..
ze doet echt niets meer verkeerd.. zowel niet in de piste als op wandeling..
MAAR, moest ze nu plots terug stout gaan zijn mag ze terug naar de vorige eigenaars..
maar nu is dit niet nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:08

Je bent de discussie toen zelf begonnen Lachen

En je hebt zelf toegegeven dat het beter was een ouder paard te kopen Lachen
kellykeuhh schreef:
MAAR, moest ze nu plots terug stout gaan zijn mag ze terug naar de vorige eigenaars..

Hier ga je er weer vanuit dat het aan het paard ligt, wat meestal neit het geval is Lachen
Met deze pony is gewoon niks mis.

En paarden worden niet opeens "stout". Da's vaak een gevolg van het gedrag van de eigenaren.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:18

Yamcha: Je kan een paard/combi ook een extra kans geven? Ik zou zo'n paard ook niet meteen wegdoen, lkkr makkelijk...
Vind het er super uitzien vergeleken met de vorige keer(kan ook niet anders;)), die laatste fotos op buitenrit zien er ook wel ontspannen uit.. Ik zou ook gewoon zo doorgaan, langere teugel, ontspannen rijden tot het gevoel&vertrouwen terug is bij paard en vriend.. Misschien zou je daarna kunnen proberen wat meer te vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:29

Het gaat niet om makkelijk of niet.
Soms moet je gewoon reëel zijn in je kunnen, en je afvragen wat het beste is voor het paard Lachen

Vriendlief rijdt gewoon nog te kort om een jonge pony goed op te kunnen leiden Lachen
Rijden is niet alleen maar lol, als je een paard aanschaft neem je daarbij ook de verantwoordelijkheid om het dier op een goede manier op te leiden, zodat het zijn lijf tot op hoge leeftijd goed kan gebruiken Lachen
Alleen heb je daar wel ervaring en kennis voor nodig, en die ervaring en kennis heeft een beginner gewoon niet Lachen

Een beginner doet er dus wijs aan om een ouder, ervaren paard aan te schaffen, een paard wat de ruiter iets (veel) kan leren Lachen
Door het op die manier te doen, worden zowel de ruiters als de paarden goed opgeleid Lachen

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:36

rensju schreef:
Yamcha: Je kan een paard/combi ook een extra kans geven? Ik zou zo'n paard ook niet meteen wegdoen, lkkr makkelijk...
Vind het er super uitzien vergeleken met de vorige keer(kan ook niet anders;)), die laatste fotos op buitenrit zien er ook wel ontspannen uit.. Ik zou ook gewoon zo doorgaan, langere teugel, ontspannen rijden tot het gevoel&vertrouwen terug is bij paard en vriend.. Misschien zou je daarna kunnen proberen wat meer te vragen?

Dit zijn we dus vanplan.. Lachen
vriendlief gaat nu priveles nemen op manege ( ik ook ). hij rijd de pony alleen nog maar op wandeling.. ik rijd haar in de piste..
Yamcha schreef:

stout is maar een snel gekozen woord Knipoog maw : moesten er zich weer grote problemen voordoen die zowel aan ons als aan het paard kunnen liggen , MAG ze terug naar de vorige eigenaars Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:18

OKé, ik snap je Lachen

Ben het niet eens met je keuze, maar goed, ik laat het erbij Lachen
Ik heb gezegd wat ik erover denk, en een helder en duidelijk advies gegeven, wat je ermee doet, moet je zelf weten Lachen

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:25

poes schreef:

Oke, dit begrijp ik niet helemaal.
Als dit een stakende en steigerende pony is, WAAROM rij je dan ZONDER cap????????????

Als je toch weet dat de pony dit doet, en je zelf al aangeeft dat dit een probleempony is, waarom zet je dat in vredesnaam geen cap op??

Verder vind ik het wel goed dat je dan zover bent gekomen.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:08

de manier van mening geven valt en staat met hoe de persoon het neer zet. op het moment dat ik de reactie van yamcha las .vraag ik me af wie ze wel niet is, om zoiets te zeggen. het is altijd nog aan ts te beslissen wat ze doen. Knipoog

maar ik ben wel van mening dat begeleiding noodzakelijk is, en een ervardere pony miss verstandiger Knipoog

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 18:19

Pop schreef:
poes schreef:

Oke, dit begrijp ik niet helemaal.
Als dit een stakende en steigerende pony is, WAAROM rij je dan ZONDER cap????????????

Als je toch weet dat de pony dit doet, en je zelf al aangeeft dat dit een probleempony is, waarom zet je dat in vredesnaam geen cap op??

Verder vind ik het wel goed dat je dan zover bent gekomen.

gewoonweg : ik ben het niet gewoon van met cap te rijden en in alle opwinding om erop te kruipen ben ik het vergeten Bloos overigens rijd ik haar nu altijd wel met cap hoor Knipoog

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:00

jeetje wat reageren mensen hier betweterig en puur gemeen.
triest.

echt super dat het nu zo goed gaat, en dat er zo'n vooruit gang in zit.
en dat je later lessen neemt is ook heel slim van je Lachen !
ben benieuwd naar naderende foto's Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:44

Ha, nu kan ik eindelijk thuis eens bokken en dus weer alle foto's zien. Wat een verschil zeg, mijn hemeltje!

Goed dat je les gaat nemen. Groen en groen is niet altijd fout (ik ben nl ook groen en Jo moest nog beleerd worden) mits er VEEL en GOEDE begeleiding is. Ik heb die overal om me heen en dat heeft Jo en mij wel een klikkende combi gemaakt. Maar eerlijk is eerlijk, zonder die begeleiding was het niet goed gekomen. Veel priveles nemen dus!

Ik hoop dat je vriend en jij en de ponies nog veel plezier hebben samen!

_HorseAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:20

Echt mooi dat je er een andere oplossing voor hebt gevonden, en dat het paardje nu toch kan blijven! Ik had bij je eerste topic ook gereageerd. Maar nu is het echt een heel ander paardje! En leuk dat je vriend er nu ook gewoon met vertrouwens op kan rijden.! Haha!