Paard knarst op zijn tanden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dahnee

Re: Paard knarst op zijn tanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:56

het kan zijn dat hij zijn tanden is aan het wisselen,
of eraan moet wennen als het bit uit is.
.
xx

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:21

Pivanti schreef:
Het kan inderdaad zijn dat hij het moeilijk vind.
Ik heb hem nu 4 maandjes en hiervoor werd hij heel anders gereden. Toen was het een kwestie van ruk aan de binnenteugel en liep in een krulletje... Nu moet hij dit anders leren uiteraard Knipoog En ik ben nu dus druk bezig hem goed op de buitenteugel te laten nageven en constant op twee teugels te lopen. Maar hij vind dit nog erg moeilijk. Gaat wel al stuk beter dan in 't begin, maar dat constante is er nog niet. Dus misschien dat het hierdoor komt, en m'n instructrice daarom van mening is dat dit niet erg is...

Ik denk als je meer stelling vraagt met de binnenteugel en hem daar zacht op kan maken, je buitenteugel ontspannen, alleen begrenzen als hij te veel stelling pakt dat het wat beter voor hem qua begrijpen word en hij meer zal gaan ontspannen.
Juist te veel druk op de buiten teugel is misschien te veel als je ook wil dat hij dragend word op het binnenachter been.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:38

oke bedankt voor de tip Hij zet z´n achterhand ook teveel naar buiten (waren we laatste les toevallig mee bezig, de lessen daarvoor moest ie alleen maar rustiger lopen omdat hij zo ontzettend druk en opgefokt was en kon afgelopen les eindelijk eens aan iets anders werken Knipoog )
Maar als jij z'n achterhand te veel naar buitenzet, dan gebruikt hij het binnenachterbeen niet goed (of hoe je het wilt noemen)... toch? dus dan zou het wel kloppen dat ik misschien nu teveel met de buitenhand bezig ben... zoals je hier boven zegt

Ik moest laatste les met mn buitenbeen z'n achterhand meer naar binnenzetten en stelling vragen naar binnen. Dat vond hij rechtsom erg moeilijk..

Ik zal eens proberen wat minder buitenteugel en wat meer binnenteugel en met de stelling oefenen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:05

Ik denk dat oefeningen zoals traver en schouderbinnen heel erg goed zullen zijn om het paard soepel en buigzaam in de achterhand te krijgen, maar dan moet het eerst voor in orde zijn, juiste stelling, licht in de hand , goeie buiging en schouders tussen de teugels en zit te kunnen sturen en niet op het bit/hoofd, want dan word hij in de schouderbinnen getrokken wat je heel vaak ziet, schouder vraag je met de teugel naar buiten zomaar een paar passen en je zet hem met de tege;l en zit weer terug, zo moet je het stapje voor stapje opbouwen, als dat lukt pak je het volgende stukje erbij en op den duur plak je alles aan elkaar,

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:24

Ja precies, maar goed zover zijn we nog niet. Hij moet eerst gewoon netjes met goede aanleuning, juiste stelling, en buiging en lichter in de hand worden Knipoog Daar zijn we nu nog mee bezig... Heb wel al goede stukjes gevoeld, dus komt 'vanzelf'... kost tijd Lachen

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:19

mijn merrie doet dit ook met aansingelen en soms met rijden idd bij moeilijke oefeningen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:27

Met aansingelen heb ik het ook wel eens gehoord! Maar ik hou dit even in de gaten.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:31

Een paard bij ons op stal doet 't als ik mijn pony wat lekkers of eten geef ( Hij staat er naast)
Bij hem is het puur schooi gedrag, omdat hij weet dat ie eten krijgt als ie zo'n irritant geluid maakt. ( Want eten geven = geen geknars meer)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:58

ik ken een oudje die dit ook doet....

Lottiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:06

Mijn pony doet het ook tijdens het rijden. De laatste tijd doet ze het niet zo vaak meer. Echter kan het bij de mijne bijna geen stress zijn, want ze doet het juist bij het stappen aan lange teugel.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:42

Oeehhh heel naar geluid! Bij ons op de manege deed eentje het ook.. Die deed het toen ie er net was, waarschijnlijk gewoon spanning dus.. Maar nu, omdat er veel verschillende mensen op rijden ook weer Boos! Heel jammer want, het geluid is niet alleen irritant, hij blokkeert ook! Dus ik lees met je mee Knipoog

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:45

Het is idd verzet op spanning. Jester doet het soms, maar dan vooral als ik streng ben in mijn hand. Dit doe ik soms onbewust, dan hoor ik haar en denk ik oja.

Wat kan helpen, is je paard iets zand geven Knipoog

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:47

Gatsie :p ja dan zal ie 't wel afleren he??? ieuuwww als ik er aan denk krijg ik kippenvel

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:52

Mijn pony knarst ook, maar bij haar is het juist een teken van ontspanning! Als ze lekker door dr lichaam loopt dan begint ze ermee... ik vind het zelf niet storend, ben eraan gewend.
Iemand zei een keer dat het een teken is van kwaadheid, maar hier ben ik het bij mijn pony absoluut niet mee eens! Ook kreeg ik de tip van iemand om voor mn wedstrijden een lepel zand in dr mond te doen zodat het minder knarst. Dit vind ik echt dierenmishandeling!
Laat mijn pony maar lekker ontspannen knarsen hoor, heb dr geen enkel probleem mee, het is voor mij juist een teken dat ze lekker aan het lopen is.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:32

Mijn paard deed het ook. Het is echt een vorm van spanning.
Tegenwoordig doet ze het alleen als ze iets moeilijk vind.
Maar ik zou uitsluiten dat ze pijn heeft doordat het zadel bijvoorbeeld drukt of misschien lichamelijk iets niet lekker zit.

Zand geven vind ik een beetje raar? Ze doet het waarschijnlijk niet zomaar (tenzij het een gewoonte is geworden)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:37

Mijn 3,5 jarige knarst ook, maar alleen tijdens het buitenrijden, in de bak doet hij het niet.. Dus vorm van spanning, misschien opwinding, maar het hoeft denk ik echt niet altijd negatief te zijn, want mijn paard vind buiten rijden toch echt heel leuk Haha!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:57

Tja, ik ga mijn paard denk ik ook geen lepel zand geven hoor, haha. Maar dit is mij wel eeens verteld. Mijn pony doet het ook alleen als ze heel erg gespannen is, en dat komt dan door mij. Dan ga ik haar dus geen zand geven, gelijk heeft ze.

Maar als het een gewoonte is, kan je het wel geven vind ik. Want dat tandenknarsen schuurt wel steeds een stukje tand eraf zeg maar, en dat is niet echt heel erg gezond. Dan kan je het wel doen vind ik (als het geen medische reden bijv heeft)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:04

ik ga nu na het andere uiterste maar mijn vorige pony deed dit ook en die bleek een maagzweer te hebben...tandenknarsen kan dus ook daar op duiden..