dressuur - springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Individual

Re: dressuur - springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 14:42

Joto schreef:
En nu is mijn vraag.. Waarom zou je springen als je zelf weet dat het dressuurmatig nog niet top is? Niet aanvallend bedoelt maar als je zo door gaat (Parcoursjes e.d.) en 3 x in de week springen dan is je paard snel kapot.. Met name aan zijn rug..

ik spring niet altijd 3x per week hoogstens 3x, daarbij zijn het sprongen van 60 tot 80 cm hoogstens 90 en ik spring er geen 20 hoor
En ik spring omdat ik wil springen, er is niemand die dat mij kan verbieden omdat mijn dressuur ''niet top'' is. Gisteren is btw de eerste
keer geweest dat ik parcour gereden heb, paarden hebben ook donderdag en vandaag rust gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:12

Als je toch op elk antwoord een weerwoord hebt, en reacties cru vindt, waarom open je dan een topic?
Je later geplaatste foto's verbeteren het beeld dat je hebt geschetst niet, sterker nog, bevestigen alleen dat je echt nog niet weet waar het om draait. Paard houdt zich vast in het lijf, dat levert uiteindelijk problemen op. Kun je dressuurmatig oplossen, maar dan moet je er wel voor openstaan.
Overigens ligt je zadel ook niet optimaal op die foto. Veel te veel op de schouder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:24

Dat is toch niet helemaal waar, Sonja. Onderaan pagina 1 zegt ze o.a. dat ze wat meer aandacht wil geven aan de ontspanning.

En dat is een goede zaak! Want dat is een eerste vereiste Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:29

Maar ontspanning is nog niet dressuurmatig rijden...
Ik hoop zo dat ze daar wat enthousiaster over wordt, want dan heeft ze een hartstikke gaaf leerpaard waar ze een hoop van kan opsteken, en misschien nog wel wat mee kan bereiken ook... Maar dan moet er eerst een goede basis in. En die komt niet zonder dressuur...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:41

Dressuur is echt de basis van het springen, dus echt wel noodzakelijk, zeker als je verder wilt komen..

Op de foto's (ook uit je topic) heb ik niet t idee dat je ze dressuurmatig fijn hebt lopen, als je de mogelijkheid hebt zou ik dan ook zeker dressuurles nemen met ze.

Als je ze dan dressuurmatig fijner hebt lopen kun je met springen ook veel meer regelen/ controleren, als je dan lijntjes gaat springen met ze (weer de dressuur erbij) zul je t verschil echt merken...

zoals t er nu uitzag zou ik jouw nog geen parcours laten springen (ook door jouw houding), maar als jij eraan gaat werken dat je de basis goed krijgt (dressuur/ en jouw houding) heb je volgens mij 2 fijne paarden om mee te gaan springen

Geloof me de echt goede springruiters springen max 1 a 2 keer per week, en dan nog lage lijntjes ook, verder alleen maar dressuren om een paard losser en soepeler te maken.. Zo leert een paard zn rug goed te gebruiken en gaan ze veel langer mee!!

succes

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:57

Ik sta op een springstal en alle jonge paarden worden dressuurmatig getraind door de eigenaresse die vroeger nationaal gereden heeft. Pas wanneer zo'n paard dressuurmatig in orde is, goed bevestigd in alle gangen en redelijk verzamelbaar, zeg L-niveau, wordt er serieus mee gesprongen. Tot die tijd eerst vrijspringen, balkjes en af en toe een klein hupje.
Een parcours heeft pas zin wanneer een paard goed te sturen is, galopsprongen af te meten zijn en het paard goed in balans galoppeert en springt. Daarbij verknal je geheid de rug van een paard wanneer het lang springt met een weggezette rug.
Ik heb daar eens een paard terug zien komen die bij een minder goede springruiter had gestaan, je wilt niet weten hoeveel werk ze eraan had voor dat beest weer normaal, soepel liep!

Individual

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:47

Sonja schreef:
Als je toch op elk antwoord een weerwoord hebt, en reacties cru vindt, waarom open je dan een topic?
Je later geplaatste foto's verbeteren het beeld dat je hebt geschetst niet, sterker nog, bevestigen alleen dat je echt nog niet weet waar het om draait. Paard houdt zich vast in het lijf, dat levert uiteindelijk problemen op. Kun je dressuurmatig oplossen, maar dan moet je er wel voor openstaan.
Overigens ligt je zadel ook niet optimaal op die foto. Veel te veel op de schouder.

Ik vond maar een reactie cru, dat ze mij vergelijken op mijn 3de springles met iemand die haast olypsich niveau rijd.
Daar rij ik op die foto's zoals al gezegd ik nog maar mijn derde springles en is dit in de 2de week dat ik de paarden reed.
Mijn houding en instelling veraderd dan nog heel hard. Ik sta wel open voor meer dressuurmatig te gaan rijden, ik heb al
priveelesje geplant voor binnekort. Maar nu wil ik eerst aan de ontspanning werken, omdat ik eerst goede begeleiding wil
alvorens aan het dressuur te beginenn met deze paarden ( heb in spaje gewoont en daar ook les gekregen, vrij andere
stijl, wil het niet verkeerd aanpakken nu)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:50

Als ik spring met mijn pony's rij ik eerst een halfuur tot een uur dressuur, valt te zien hoe het gaat. Daarna pas springen, anders zijn ze niet te controleren of te houden en liggen alle balken eraf.

Springen is gewoon dressuur met hindernissen tussen Lachen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:23

Ik sluit me bij de meerderheid aan: dressuur is de basis. Als je je paard dressuurmatig goed voor elkaar hebt, dan komt de rest wel. Ik denk dat je dan ook meer controle hebt dan zonder die basis.
Misschien had je de foto's beter niet kunnen plaatsen, nu je zegt dat ze geen goed beeld geven van hoe het nu gaat. Het ziet er in ieder geval niet zo ontspannen uit op de foto's. Goed dat je daar aan gaat werken en begeleiding is zo belangrijk! Twee zien en weten meer dan 1 tenslotte. Succes!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:08

ik vind van wel.
een paard moet vind ik goed de basis van dressuur kennen voor je met hem gaat springen

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:06

ik rij liever dressuur ben namelijk geen held met springen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:09

dipstaartje schreef:
ik rij liever dressuur ben namelijk geen held met springen

Das niet bepaald het onderwerp van dit topic

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:15

Dressuur is de basis van alles, een paard dat dressuurmatig in orde is, is in het parcours zo veel makkelijker te rijden! Zit het met de dressuur goed, gaat het in het parcours ook veel beter omdat:
Je paard is nageeflijker waardoor het beter te sturen en te regelen is, de galop;tevens alle gangen; hebben een veel betere kwaliteit door het dressuurmatig werk, je kunt in het parcours zonder moeite verkorten en verruimen omdat je paard dit reeds kent. Kortom algehele vaardigheid van het paard stijgt, daarom vind dat het met de dressuur goed moet zitten voordat je aan springen begint.

yoyoyoyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:19

Individual schreef:
Dit bedoel ik met hun hoofd in de lucht zo rijden ze meestal, met wat goed voorwaarts rijden en veel
tempowisselen en veel overgangen maken worden ze iets nageefelijker maar slechts met momenten
Afbeelding

hier zo een moment, maar nog niet inorde Verdrietig
Afbeelding

Kan je niet nog meer fotos laten zien?
want op je profiel zijn er geen te vinden
& ben toch wel nieuwsgierig
door al je verhalen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:30

Ik rijd ook voor een springruiter. Ook deze heeft nog nooit serieus aan dressurmatig africhten gedacht en springt al 20 jaar sterrekijkend zijn parcoursen. Hij doet het hier zeker niet slecht mee maar heeft kwalitatief zeer goede paarden staan die vast veel meer kunnen.
Ik ben een dressurruiter (ik spring ook, maar niet meer dan B),
het rijden van zijn dieren voelde voor mij als het rijden van manege paarden. Totaal niet aan het been, maar wel vluchterig naar voren, niet kunnen buigen, geen broek en buik bespiering etc.
Ik rij daar nu een half jaar en een aantal paarden begint aanzienlijk beter door het lichaam te lopen. In het begin keek de eigenaar er wat skeptisch tegaan, want het ging toch immers al jaren goed. Nu merkt hij echter dat zijn beste paard meer rust heeft in het parcours en beter onder de sprong kan komen ipv veel te vroeg en te hard. Ook het schakelen gaat veel beter.

Veronique01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:10

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben Veronique en lees veel hierop.
Ik heb zelf 2 paarden samen met mijn vriend.
Een 3 Jarige Oldenburger ruin en een 6 Jarige KWPN X Fries. De KWPN X Fries staat overgens te koop..

Ik vroeg me af of iemand in de omgeving van Maastricht weet waar daar een springstal ligt.
Ik heb internet al afgezocht maar kan niks vinden wat in de buurt ligt van Maastricht.
Ik hoop dat iemand van jullie mij verder kan helpen.

Groetjes Veronique.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:34

Individual schreef:
Joto schreef:
En nu is mijn vraag.. Waarom zou je springen als je zelf weet dat het dressuurmatig nog niet top is? Niet aanvallend bedoelt maar als je zo door gaat (Parcoursjes e.d.) en 3 x in de week springen dan is je paard snel kapot.. Met name aan zijn rug..

ik spring niet altijd 3x per week hoogstens 3x, daarbij zijn het sprongen van 60 tot 80 cm hoogstens 90 en ik spring er geen 20 hoor
En ik spring omdat ik wil springen, er is niemand die dat mij kan verbieden omdat mijn dressuur ''niet top'' is. Gisteren is btw de eerste
keer geweest dat ik parcour gereden heb, paarden hebben ook donderdag en vandaag rust gekregen.

Ik spring omdat ik wil springen? Dat is nogal een egoïstische reactie van jezelf niet? En idd, niemand kan je het verbieden. Maar als zoveel mensen met zoveel meer ervaring op dit gebied je hetzelfde vertellen zouden ze misschien toch wel eens gelijk kunnen hebben?

Als je eerst aan die dressuurmatige basis gaat werken gaat het paard beter een parcours lopen, gaat het makkelijker zijn voor jou om een parcours te rijden én is het gezonder voor het paard. Dus waarom zou je het niet doen?

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:32

Ik ben als springruiter "opgegroeid", in Frankrijk, waar ze weinig kaas had gegeten van dressuur. Daar was het op de manege waar ik heb leren rijden springen springen springen en verder niets. Tot dat ik bij een andere trainer ging rijden, die me het nut en de noodzaak van een goede dressuurmatige basis deed inzien. Mijn toenmalig paard en ik zijn toen met sprongen (letterlijk en figuurlijk Tong uitsteken ) vooruit gegaan.

Waarom is een goede dressuurmatige basis nodig? Het werkt een ontspannen en goed ruggebruik in de hand. Een paard dat een slechte rug heeft, zal nooit goed over de sprong komen. Hij springt dan met een holle rug, en dat is het laatste wat je wilt. Bovendien is de dressuur de basis om je paard goed en snel aan de hulpen te hebben, noodzakelijk in parcours, waarin je het tempo moet afstellen om goed uit te komen op de hindernis.

Tijdens dressuurtrainingen gymnastiseer je je paard, natuurlijk doe je dat ook met springen, maar op een hele andere manier. Bovendien, als je een springpaard hebt, wil je niet elke dag springen, want dan hem je binnen de kortste keren naar de fillistijnen. Let wel, we hebben het hier niet over grand prix niveau, en misschien niet eens M niveau. Alhoewel oefeningen als wijken en schoudenbinnenwaarts erg belangrijk zijn voor het rechtrichten van je paard, je wilt ook niet met een scheef paard springen, daar krijg je vroeg of laat problemen mee. En het gaat ook niet om het aan de teugel rijden puur om een mooie halshouding te hebben. Nee, nogmaals, het bevordert een goed ruggebruik, en dat is essentieel.

En je zegt dat je eerst aan de ontspanning wilt werken, alvorens te gaan dressuren. Dressuren IS, zeker in het begin, aan de ontspanning werken... Of wil jij alleen maar aan de ontspanning werken door te springen, want dan wens ik je heel veel succes.

Om op de vraag in je openingspost terug te komen: ja, ik vind dat een springpaard evengoed nagevelijk moet lopen als een dressuurpaard. Dat je dat niet per se terug ziet in parcours is wat anders, maar als je het goed doet, zal een paard dat in parcours zichzelf groot maakt en opgericht loopt, evengoed z'n rug gebruiken.