Mag een stakend paard olympisch zilver winnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Mag een stakend paard olympisch zilver winnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:32

paardje2005 schreef:
LiSSy schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=mjD4kcQ1_Qs

dit is het filmpje van de kur, bij 2 minuten en 45 seconden gaat ze de mist in

Bij mijn filmpje gaat hij meteen staken, scheel weer zoeken!

dit topic gaat over beide proeven, dus ook over de kür. vandaar dat ik die er ook bij zet

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:33

Het is toch vrij bekend dat de duitsers flink hebben zit klagen over anky's manier van rijden. zelfs een aanklacht over geweest, die anky gewonnen heeft. Daar deed isabel ook aan mee.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:35

LiSSy schreef:
_Zsazsa_ schreef:
wij hadden deze discussie ook al.. Maar isabel zit wel te zeuren over anky's manier van trainen.. Dat het zo dier onvriendelijk is. Terwijl satchmo toch even heeel duidelijk laat zien dat hij het met die manier van rijden dus echt niet eens was. Ik vind zon staking als satchmo deed echt niet meer kunnen. Een paard is een paard maar staken is ook staken.

staken komt echt lang niet altijd voort uit het slecht of onvriendelijk berijden van een paard.

Urissa ging ook wel eens in de staak als ze haar kop verkeerd had staan en dan reed ik echt niet anders (of onvriendelijk) dan anders!

Waarom staken ze volgens jou dan, als ze het er mee eens zijn doen ze het niet lijkt mij. En al helemaal niet meer op dit niveau.. en ze had namelijk omdat hij stil viel in de laatste kur ook even flink zitten pikken, volgens mij deed hij het daarom.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:38

dat vind ik wel heel makkelijk geredeneerd... er zijn zo ontelbaar veel redenen voor het staken.
ik vind trouwens dat ze het netjes oploste, prikken heb ik dan ook niet gezien. het was gewoon hand voor en been geven. dat doet iedere ruiter in zo'n situatie

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:40

Ik vond het vooral sneu voor haar maar ja, ik vind zilver tòch onverdiend dan. De moeilijkheidsgraad was natuurlijk een stuk hoger dan die van nr 3. Vandaar heeft ze wss zilver gewonnen maar komt tegenover de "leken" toch vreemd over.

Afbeelding

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:49

Klopt inderdaad gewoon, dat als je de rest 10en rijdt, je nog kunt winnen. Dan zou er een regel moeten komen, dat staken diskwalificatie betekent... want op dit niveau staken is gewoon vloeken in de kerk. Vork

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:50

Als ze dan inderdaad een verder foutloze kür neerzet, oke. maar dit was toch echt niet het geval, alle keren passage en piaffe waren zwak. en daarbij was hij na het het staken in de stap ZWAAR onregelmatig. dat ze op zo'n manier zilver heeft kunnen halen vind ik echt een schande voor de dressuursport.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:54

LiSSy schreef:
dat vind ik wel heel makkelijk geredeneerd... er zijn zo ontelbaar veel redenen voor het staken.
ik vind trouwens dat ze het netjes oploste, prikken heb ik dan ook niet gezien. het was gewoon hand voor en been geven. dat doet iedere ruiter in zo'n situatie

Tja maar je moet je wel afvragen waarom een toppaard dit doet en toevallig altijd in de piaffe..
Ik vind dit staking tegen de manier van rijden. Hij probeert er namelijk echt onderuit te komen. En de laatste keer al helemaal! Zie slimmeriks filmpje..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:22

Hij knikt erachter in zijn hals en loopt zo van het achterbeen af,het is inderdaad onttrekken.Nu vind ik het al knap dat ze met zo'n paard zo hoog kan rijden.Maar overgewaardeerd was het zeker,want daarna liep ie ook niet zo lekker meer.En het belangrijkste:zo is het geen happy athlete,en dan kun je over Anky zeggen wat je wilt.Maar Salinero liep wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:23

Oja en de manier van rijden van Isabell mankeert niet aan hoor,zij rijdt altijd erg symphatiek.Maar dat paard heeft zijn bouw/karakter niet helemaal mee.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:26

Tja als hij dat allemaal niet mee had, zou hij ook niet zo hoog lopen, wat vind je dat er mis is met zijn bouw dan? Dan vind ik salinero moeilijker gebouwd. Maar je hebt wel gelijk, ik vind isabel meestal ook een sympatieke ruiter. Maar dit is toch echt gewoon haar eigen schuld.. Als hij het 1 keertje doet.. Dan denk ik kan gebeuren maar geen 3x!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:28

Qua rijden vind ik Isabell vaak inderdaad vriendelijker, normaal gaat de piaffe ook zonder veel spanning. Ik denk dat het gewoon aan het karakter van dit paard ligt?
Desondanks moet het toch afgestraft worden, want het draait om de ontspanning, en staken op zulk hoog niveau betekent dat je qua ontspanning weer helemaal onderaan de ladder zit.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:34

Heb de proef ook gezien, je voelde het gewoon aankomen de spanning die erop zat werd steeds groter totdat het dus mis ging.
Satchmo heeft ook een tijdje geen wedstrijden op hoog niveau gedaan omdat die dit wel vaker flikte. Ik vind ook dat het niet hoort maar als de rest van de kur/proef gewoon goed is op die spanning na maakt het bij mij niet veel uit, het is een onderdeel van de kur en jammer als dat mis gaat maar daar moet je je overheen zetten.
Die brons had vond ik netjes rijden trouwens, heb helemaal niks tegen de duiters, als ze beter rijden dan een nederlander of een ander dan doen ze dat zo niet dan wint een ander.
Maar ik vind zelf dat er ook iets mis is dat een paard in de staak gaat op dit niveau dat hoort gewoon niet, een paard wat in de staak gaat is niet ontspannen en in mijn opzicht ook niet klaar voor dit werk, ook al is het natuurlijk pure pech voor Isabell.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:34

Klopt,nou Salinero heeft een veel en dan ook veel beter achterbeengebruik! Dit paard heeft zijn kwaliteiten heus wel,alleen je kan zien dat hij het "zitten" moeilijk vind.Dat zie je ook in de pirouttes bij dit paard bijvoorbeeld.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:39

ja daar heb je gelijk in. Maar satchmo heeft wel een veel makkelijker hoofd/hals gebruik dan salinero, vind ik zelf. En natuurlijk die super knieactie, waardoor zijn appyementen en uitgestrekte draf fantastisch is. Satchmo is heel sensibel, en dat weet isabel. Dan moet ze warum nicht meenemen. (als is dat ook zn zeikert) Ik blijf erbij dat dit niet alleen aan het paard ligt. 3 van de 3 keer in de piaffe. Vind het toch sterk!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:39

Vind het zeker niet ok, om toch nog zilver te behalen, met deze grove fout..

Vond dat hij ook erg veel met zijn staart zwaaide toen hij moest zakken voor de pirouttes..De kwaliteiten van dit paard liggen hier zeker niet..Toen ze weer een overgang maakte naar draf, en hij losliet, verdween het staart zwiepen..

Hmm.. Verward

Denk dat het paard hier ook niet helemaal klaar voor is geweest..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:43

ik zat toen in het topic van de dressuur olympische spelen. Bij de eerste piaffe van Satchmo, zag ik al dat hij heel heftig met zijn staart zwiepte, dit zei ik ook bokt. Maar ik wist trouwens niet dat het de vorige keer ook in de piaffe mis ging. En ja hoor, bij de volgende piaffe staakte hij. Ik zag het dus al een beetje aankomen. Nee ik vind, dat hij eigenlijk ook geen tweede mag zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:47

Zsaza: dat lijkt makkelijker,maar is het niet.Want als het paard er zo makkelijk achterknikt heb je geen verbinding meer van achter naar voor,en kun je dit soort dingen krijgen.Maar ik snap wel wat jij bedoelt,het ziet er wel makkelijker uit.

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:48

Aan de ene kant ben ik het wel eens met de TS, dat Isabell Werth geen zilver had mogen halen in Beijing omdat haar paard Satchmo staakte want bij het commentaar is een aantal keren gezegd dat deze hoge rang van de paardensport bewijst dat je het paard onder controle hebt, het paard en ruiter zijn één, in harmonie en daar is dit (Isabell Werth met Satchmo) dus totaal geen voorbeeld van.

Aan de andere kant kan het natuurlijk ook gebeuren dat een paard teveel spanning en stress heeft opgelopen en dat het allemaal even teveel word, het blijven nou eenmaal ''wilde dieren''.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:49

De allereerste keer haalde hij uit op zaterdag met een achterbeen tijdens de piaffe. Hij schijnt inderdaad een poos uit de ring geweest te zijn wegens het niet aan kunnen van de druk in de ring. Zelf heeft ze gezegd het niet aan gevoeld te hebben dat hij zou gaan staken. Maar het kan altijd voor komen, ik weet nog toen ik als tiener naar de dressuur ging kijken in de RAI dat het paard van Nicole Uphoff-Werner in de pirouettes ging staken door met het hoofd richting de sterren achteruit rondjes te gaan lopen. Op beide handen in de proef. Dat was ook dramatisch. Anky is eerste geworden met een 5 voor halthouden Knipoog

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:55

Sentido schreef:
Haha wel grappig, die discussie had ik dus ook met mijn moeder.

Maar goed, zoals LiSSy zegt als de rest van de proef wel goed gaat kun je de punten weer ophalen. Als, want ik persoonlijk vond de rest van de proef helemaal niet zo goed gaan.. Veel spanning en vaak totaal niet meer op de maat.

Ik vond de Heike persoonlijk beter, maar dan kom je in de discussie van of ik er wel genoeg van af weet om dat oordeel te kunnen geven. Ik spaar jullie de moeite, het antwoord is nee..

Om eerlijk te zijn vond ik Heike ook tegenvallen in de kür. Daar zaten ook echt mindere stukken in en stukken dat hij stil viel.

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:59

hmm denk dat dat dan over de grand prix special ging want in de kür voelde ze 't duidelijk wel aankomen. ze reed de eerste piaffe al zo voorzichtig dat hij zn benen bijna niet meer optilde.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:01

Elisa2 schreef:
Zsaza: dat lijkt makkelijker,maar is het niet.Want als het paard er zo makkelijk achterknikt heb je geen verbinding meer van achter naar voor,en kun je dit soort dingen krijgen.Maar ik snap wel wat jij bedoelt,het ziet er wel makkelijker uit.

Het ziet er bij satchmo vind ik altijd wat makkelijker uit. Maar je mag toch verwachten op haar niveau dat je je oplossing wel klaar hebt voor dat achter de verbinding knikken. En natuurlijk als hij dit doet kun je niks meer... Maar ik vond dat je best wel aan haar houding kon zien dat ze dit eigenlijk elke dag wel meemaakt. Want daarna deden ze net of dat er niks was gebeurd. Hij liep gewoon weer aan in passage.. (Na even heeeeeel diep opgepakt te zijn door isabel, voordat ze weer aanreden)
Ik denk dat dit paard qua lopen en rijden echt geschikt is, maar dat zijn karakter te eerlijk en sensibel is om op top te blijven presteren.Want als hij het er niet mee eens is, gaat hij iets verder dan wat staartgezwaai.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:13

magic_lover schreef:
Ze had ver in de 80% kunnen zitten als ze gewoon een goede proef had gereden zonder staken, kwa punten is ze wel gruwelijk afgestraft (terecht natuurlijk, een paard hoort gewoon niet zo verzet te tonen) maar dan nog vind ik het wel erg knap om met 2 proeven, waar het paard in beide proeven op hetzelfde onderdeel verzet toont, nog 2e kan worden.....

Niks tegen isabell ik vind het een super amazone OK dan!, had haar net zo goed goud gegund, en vind het ook vreselijk voor haar dat het gebeurde, anders had ze anky er dik uitgereden denk ik (en nee ik heb ook niks tegen anky Knipoog).

Hier kan ik me ook in vinden. Bedenk wel dat er heel veel druk op je staat. En wat zou je zelf doen op dat moment?
Ik wil het niet recht praten, maar overal is er wat voor te zeggen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:18

Een stakend paard mag van mij best zilver winnen op de OS. Ik vond dat ze het verder heel goed deed. Zoals eerder gezegd: er werd meer gedaan dan staken, dat compenseert elkaar mooi. Ik vond het er verder eigenlijk mooier uitzien dat de kur van Anky, maar dat is persoonlijk (ben wel pro-Anky, maar vind Salinero niet zo'n kippenvelpaard).
Alle paarden lopen volgens mij ergens anders beter dan in Hong Kong, het klimaat zal wel niet zo fijn zijn om te rijden.

Leuk om te lezen dat iedereen hier zo'n uitgesproken mening over heeft, gefundeerd of ongefundeerd laten we maar in het midden; dressuur is ook een gevoelskwestie!