welsh160 schreef:wat belangrijk is dat als je tegen een probleem opstuit, is om naar jouw situatie te kijken. jou paard heeft een probleem met alleen in het bos zijn, waardoor hij een andere 'leider' nodig heeft. vaak is het zo dat je als ruiter onbewust toch teveel aandacht aan de situatie geeft waardoor jou paard hetgeen opmerkt als iets angstigs/spannends. je kan beter rustig blijven zitten en hetgeen totaal negeren waardoor je paard ook zal inzien dat er niets aan de hand is. als hij toch stilstaat en niet verder wilt, laat hem maar stilstaan vereist wel wat geduld maar ook van je paard. laat hem niet omdraaien maar hou hem halt. net zolang totdat jij zegt dat hij weer verder mag. geniet ondertussen van het uitzicht en maak je vooral niet druk.
door om te keren zal je paard weten dat hij dan naar huis mag, en zal hij de volgende keer zo'n situatie misschien gaan uitlokken. geef je paard vertrouwen, en zorg dat jij hem leidt. dwang is nooit goed. wanneer hij echt niet verder wilt leidt hem dan af op een positieve manier waardoor hij het hele 'ik stond stil' vergeet. wandelen is een optie zodat hij went om alleen te zijn, maar niet om zelf de eerste stap te zetten. succes!
mijn paard is ook een draak buiten zoals ik al eerder hier schreef
alleen mijn paard gaat op zijn achterbenen,gooit zijn hoof omhoog en draait om en gaat in volle rengalop naar huis

dus bovenstaande tip is in principe prima maar wel alleen als het enigste verzet alleen maar stil staan is
als ik bovenstaande namelijk zou doen bij mijn paard dan is vragen om een enkeltje ziekenhuis : )
ik rijd altijd met slofteugel buiten (niet te strak natuurlijk) zodat hij zijn hoofd niet helemaal omhoog kan gooien want zodra hij dat kan is hij niet meer handelbaar
daarnaast riijd ik altijd samen met een ander paard wat braaf is (wel iedere keer een ander paard anders hecht hij zich teveel aan dezelfde) en dan altijd aan de rechterkant van het andere paard
dus het andere paard sluit me als het ware op
en dan vooral goed opletten vanuit mijn kant ; als ik hem onde me vandaan voel spannen ; been eraan; tikje erbij en naar voren rijden
ooit ben ik net iets te laat en dat heeft al eens dramatische gevolgen gehad voor zowel paard als mij helaas
maar het gaat nu al een stuk beter weer dan een jaar terug dus er zit wel zeker voouitgang in
maar alleen naar buiten?? nee, dat zit er waarschijnlijk niet in. mijn paard kan ook niet alleen op stal of in de weide want dan gaat hij oever de flip
alleen rijden in de binnenbak ging het begin ook niet, nu wel
dit is nog altijd de beste tip
houd je voor de dome en ga er niet op in dat die blijft staan
leid hem om de tuin heen en vooral niet afstappen want dan gaat die dat vaker doen
en zul je denkelijk binnen de kortste keren niet eens meer het erf af komen
veel succes
mijn paard is ook zo een draak
hoe ik ermee omga ik negeer het gewoon en doe of blond ben