Probleem met alleen buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Re: Probleem met alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 17:20

@ welsh160: je bedoelt letterlijk stil blijven staan tot ik denk dat het weer 'kan' (m.a.w. richting paard: dat hij van mij weer 'mag')? Beetje rustig zelf rondkijken (gewoon vanaf z'n rug, toch?), beetje tegen m kletsen, bij wijze van spreken een liedje gaan zingen... als ik m maar op een of andere manier afleid, toch? Dat halthouden kan dan dus ook echt een paar minuten duren denk ik? Of langer... Je hebt gelijk als je zegt dat zodra ik opgeef (d.w.z. zelf het inititiatief neem om om te draaien), hij weet dat het de volgende keer ook mag. Dat moet ik dus voorkomen.

@ danneke80: regio Den Bosch bij mij en regio A'dam bij jou als ik het goed gezien heb... da's wel een eind alleen rijden voor ik bij jou ben om te oefenen. Haha!

@ Bolieke, sunny_l0ve en Breghje: het verhaal van leider vs. volger (en mijn paard is dus overduidelijk het laatste) werkt verhelderend. Logisch, maar zo had ik het nog niet bekeken. Ik ben helemaal niet bekend met grondwerk, maar weet dat sommigen die hun paard bij dezelfde pensionstalling hebben staan als waar mijn paard staan, daar wel mee bezig zijn. Dus ik ga er eens wat meer informatie over verzamelen.

@ _nicolle_: goede tip, dat is echt iets wat ik meteen de volgende keer kan proberen als ik met een ander paard naar buiten ga: kleine stukjes verder van elkaar afrijden, om een boom of struik, even twee tellen uit elkaars zicht.

_shadow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:28

We hebben ook een volbloed staan. Maar die doet het zelfs als we met 2 zijn.. Een grote groep van minstens 7 is alles ok en loopt ze zelfs vanvoor. Maar is de groep minder dan begint ze te stoppen en achteruit te gaan , geeft ge benen dan steigert ze , dat heeft ze al van toen ze 7 was (nu 17). We hebben schrik om alleen of met 2 de bos in te gaan want ze durft zich letterlijk achterover te laten vallen.. Wat wij doen is eerst veel longeren dat ze wat rustiger is aan de hand het bos eerst gaan verkennen en daarna opzadelen en vertrekken. Als wij het zo doen dan gaat het al vele beter. Gewoon proberen zou ik zeggen. Nu dit is wel een veel erger probleem. maar deze middeltjes zouden misschien bij jou paard kunnen helpen. Groetjes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:29

welsh160 schreef:
wat belangrijk is dat als je tegen een probleem opstuit, is om naar jouw situatie te kijken. jou paard heeft een probleem met alleen in het bos zijn, waardoor hij een andere 'leider' nodig heeft. vaak is het zo dat je als ruiter onbewust toch teveel aandacht aan de situatie geeft waardoor jou paard hetgeen opmerkt als iets angstigs/spannends. je kan beter rustig blijven zitten en hetgeen totaal negeren waardoor je paard ook zal inzien dat er niets aan de hand is. als hij toch stilstaat en niet verder wilt, laat hem maar stilstaan vereist wel wat geduld maar ook van je paard. laat hem niet omdraaien maar hou hem halt. net zolang totdat jij zegt dat hij weer verder mag. geniet ondertussen van het uitzicht en maak je vooral niet druk.
door om te keren zal je paard weten dat hij dan naar huis mag, en zal hij de volgende keer zo'n situatie misschien gaan uitlokken. geef je paard vertrouwen, en zorg dat jij hem leidt. dwang is nooit goed. wanneer hij echt niet verder wilt leidt hem dan af op een positieve manier waardoor hij het hele 'ik stond stil' vergeet. wandelen is een optie zodat hij went om alleen te zijn, maar niet om zelf de eerste stap te zetten. succes!

dit is nog altijd de beste tip

houd je voor de dome en ga er niet op in dat die blijft staan
leid hem om de tuin heen en vooral niet afstappen want dan gaat die dat vaker doen
en zul je denkelijk binnen de kortste keren niet eens meer het erf af komen

veel succes
mijn paard is ook zo een draak
hoe ik ermee omga ik negeer het gewoon en doe of blond ben Vork

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:31

onley schreef:
welsh160 schreef:
wat belangrijk is dat als je tegen een probleem opstuit, is om naar jouw situatie te kijken. jou paard heeft een probleem met alleen in het bos zijn, waardoor hij een andere 'leider' nodig heeft. vaak is het zo dat je als ruiter onbewust toch teveel aandacht aan de situatie geeft waardoor jou paard hetgeen opmerkt als iets angstigs/spannends. je kan beter rustig blijven zitten en hetgeen totaal negeren waardoor je paard ook zal inzien dat er niets aan de hand is. als hij toch stilstaat en niet verder wilt, laat hem maar stilstaan vereist wel wat geduld maar ook van je paard. laat hem niet omdraaien maar hou hem halt. net zolang totdat jij zegt dat hij weer verder mag. geniet ondertussen van het uitzicht en maak je vooral niet druk.
door om te keren zal je paard weten dat hij dan naar huis mag, en zal hij de volgende keer zo'n situatie misschien gaan uitlokken. geef je paard vertrouwen, en zorg dat jij hem leidt. dwang is nooit goed. wanneer hij echt niet verder wilt leidt hem dan af op een positieve manier waardoor hij het hele 'ik stond stil' vergeet. wandelen is een optie zodat hij went om alleen te zijn, maar niet om zelf de eerste stap te zetten. succes!

mijn paard is ook een draak buiten zoals ik al eerder hier schreef
alleen mijn paard gaat op zijn achterbenen,gooit zijn hoof omhoog en draait om en gaat in volle rengalop naar huis Knipoog
dus bovenstaande tip is in principe prima maar wel alleen als het enigste verzet alleen maar stil staan is
als ik bovenstaande namelijk zou doen bij mijn paard dan is vragen om een enkeltje ziekenhuis : )

ik rijd altijd met slofteugel buiten (niet te strak natuurlijk) zodat hij zijn hoofd niet helemaal omhoog kan gooien want zodra hij dat kan is hij niet meer handelbaar
daarnaast riijd ik altijd samen met een ander paard wat braaf is (wel iedere keer een ander paard anders hecht hij zich teveel aan dezelfde) en dan altijd aan de rechterkant van het andere paard
dus het andere paard sluit me als het ware op
en dan vooral goed opletten vanuit mijn kant ; als ik hem onde me vandaan voel spannen ; been eraan; tikje erbij en naar voren rijden
ooit ben ik net iets te laat en dat heeft al eens dramatische gevolgen gehad voor zowel paard als mij helaas

maar het gaat nu al een stuk beter weer dan een jaar terug dus er zit wel zeker voouitgang in Bloos

maar alleen naar buiten?? nee, dat zit er waarschijnlijk niet in. mijn paard kan ook niet alleen op stal of in de weide want dan gaat hij oever de flip
alleen rijden in de binnenbak ging het begin ook niet, nu wel Haha!

dit is nog altijd de beste tip

houd je voor de dome en ga er niet op in dat die blijft staan
leid hem om de tuin heen en vooral niet afstappen want dan gaat die dat vaker doen
en zul je denkelijk binnen de kortste keren niet eens meer het erf af komen

veel succes
mijn paard is ook zo een draak
hoe ik ermee omga ik negeer het gewoon en doe of blond ben Vork

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:33

.... ;? alweer heel mijn getypte tekst weg

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:39

bovenstaande tip werkt alleen goed bij paarden die enkel en alleen stil gaan staan bij verzet
als ik die tip uit zou proberen op mijn paard dan is het vragen om een enkeltje naar het ziekenhuis voor mij

mijn paard gaat buiten op zijn achterbenen, gaat zijn hoofd helemaal omhoog, draait dan vliegensvlug om en gaat in volle rengalop terug naar huis Boos!
dus ik ga altijd samen met een ander braaf paard naar buiten (iedere keer een ander paard anders raakt hij teveel gewend aan 1 paard) en rijdt altijd aan de rechterkant en laat het andere paard langs me rijden en dus als het ware opsluiten (op deze manier kan mijn paard minder snel omdraaien)

verders rijd ik buiten altijd met slofteugel na vorig jaar een wildemansrit beleefd te hebben wat voor hem en mij niet fijn afliep Verdrietig
door de slofteugel kan hij zijn hoofd niet helemaal naar achteren gooien en heb ik dus net wat meer controle
verders moet ik goed aanvoelen als hij zich begint te spannen want dan moet ik mijn been extra aanleggen en eventueel wat bijtikken met zweep en dus naar voren rijden
als ik net te laat ben dan is het een drama
maar het gaat al een stuk beter dan een jaar geleden dus we gaan vooruit Tong uitsteken

mijn paard is gewoon echt en draak buiten en zal waarschijnlijk nooit alleen naar buiten kunnen
hij kan ook niet alleen zijn op de stal of wei want hij gaat dan over de flip
in de binnen bak wilde hij eerst ook niet alleen zijn maar dat gaat nu wel goed Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:44

misschien raar wat ik nu zeg,maar kun je niet gewoon met hem de routes wandelen aan de hand,zodat hij ze kent.
Trouwens mijn paard heeft dat ook een klein beetje,ik neem altijd een hond mee,die hobbelt dan voorop dan is het een stuk minder eng...(dan moet je wel een hebben natuurlijk...oh,mag dat in nederland?ik geloof het niet,een hond die losloopt?)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:58

geerke schreef:
misschien raar wat ik nu zeg,maar kun je niet gewoon met hem de routes wandelen aan de hand,zodat hij ze kent.
Trouwens mijn paard heeft dat ook een klein beetje,ik neem altijd een hond mee,die hobbelt dan voorop dan is het een stuk minder eng...(dan moet je wel een hebben natuurlijk...oh,mag dat in nederland?ik geloof het niet,een hond die losloopt?)

was dat voor mij of de ts bedoeld??
want als je het topic door had gelezen dan weet je dat ik bovenstaande al 1 jaar heb geprobeerd zonder het gewenste resultaat

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:58

Neem dat paard een mee met de trailer en rijd naar huis. Gaat dat wel goed?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:02

wat bedoel je daarmee yolande?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:07

Ik ken het probleem precies het is net of je beschrijft wat ik ook mee heb gemaakt.
Mijn oplossing voor het probleem was misschien niet de vriendelijkste manier maar dat was hem tussen de oren slaan met een springzweep zodra hij terug wilde en ging steigeren en dat heb ik een tijdje zo volgehouden en nu gaat het al een paar jaar heel goed.
Nu is hij soms echt bang en dat merk ik meteen dan dus niet gaan slaan maar dan juist rustig blijven.
Ik heb nu nog altijd mijn springzweep bij maar heb hem nooit meer nodig rij heel vaak alleen en dat gaat super!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:11

paard gewoon even omdraaien en stukje achterwaarts gaan.
heb dit ook gehad met me pony, hij wilde simpel weg niet verder en deed alsof hij wat eng vond maar dat viel allemaal wel mee.
ook liep hij altijd achteruit richting sloot of iets dergelijks. nu doet hij het nagenoeg nooit meer maar anders een meter achteruit genoeg om hem weer even te laten zien wie er slimmer is Knipoog
dus gewoon creatief zijn is vaak al genoeg Ja

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:53

fancylover schreef:
paard gewoon even omdraaien en stukje achterwaarts gaan.
heb dit ook gehad met me pony, hij wilde simpel weg niet verder en deed alsof hij wat eng vond maar dat viel allemaal wel mee.
ook liep hij altijd achteruit richting sloot of iets dergelijks. nu doet hij het nagenoeg nooit meer maar anders een meter achteruit genoeg om hem weer even te laten zien wie er slimmer is Knipoog
dus gewoon creatief zijn is vaak al genoeg Ja

dit heb ik ook geprobeerd tijdens het wandelen
ik ging wandelen om hem wat braver en meer ontspannen te krijgen als hij buiten kwam
dus ging ik met hem wandelen
maar hij ging na 200 meter op de rem en wilde alleen nog maar achteruit en ging toen steigeren
ik had toen van een proffesional als tip gekregen om het paard de kant op te draaien waar het naar toe moet en dan het paard in zijn achteruit te zetten desnoods honderen meter achteruit maar net zolang tot het paard weer respect kreeg voor de begeleider en volgde

nou mijn paard vond dit niet grappig en beet me!! Heeft hij nog nooit gedaan maar hij viel echt naar voren met oren naar achteren
dus dat was voor mij ook geen optie
paar flinke tikken en vervolgens wekenlang iedere keer wandelen werkte beter
maar het buitenrijden zelf gaat nog steeds niet zoals het moet Boos! maar al wel een suk beter en het wandelen is wel al beter geworden
alhoewel hij nog steeds wel heel kijkerig is maar dit levert wel mooi fotos op; zie de fotos in mijn profiel van 27 augustus
ik ging wandelen en mijn vriend maakte de fotos

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:26

Oef.
Dat is nou zo'n situatie waarvan ik denk: wat nu?
Je hebt een aantal mogelijkheden maar waarschijnlijk al uitgeprobeerd.

1) Aantal keer buiten wandelen aan de hand.
2) Iemand laten meelopen, geen paard: een mens.
3) De manieren die je al hebt geprobeerd.

En verder: Profecionele hulp inschakelen als het echt niet meent te lukken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:30

Ik herken je probleem, ons paard heeft er ook een handje van om ineens de handrem aan te trekken, en geen stap meer te verzetten. Als je dan been geeft komt hij omhoog of gaat in de achteruit. Enige wat ik heb gevonden dat werkt is al meteen vanaf dat ik erop ga zitten tijdens een buitenrit stevig mijn been eraan houden en meer dan normaal met voorwaartse druk rijden zodat hij minder kans krijgt om stil te gaan staan. Als hij keurig door blijft lopen, beloon ik hem (lief tegen hem praten). Gaat hij in de staak, dan wordt hij even aangepakt, been eraan en zweepje erbij net zolang tot hij weer naar voren gaat. Maar meestal is goed voorwaarts houden voldoende om hem aan de praat te houden en meestal is hij na een minuut of 15 a 20 voldoende ontspannen om de druk eraf te halen en kan hij met een los teugeltje lopen. Ik moet wel zeggen, ik rijd hem nu 1,5 jaar en pas het laatste half jaar heeft hij genoeg vertrouwen in mij gekregen om ook met mij alleen op pad te durven. Het heeft dus zeker tijd nodig.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:50

Wat ik zowieso voor iedereen wil aanraden die problemen heeft met aan de hand lopen (steigeren bijten en dergelijke) neem contact op met josien van der poel. Zij is 1 keer bij mij langsgeweest en sindsdien heeft mij paard nooit, maar dan ook nooit meer gestijgert. Wat het bij mij was, en wat het bij sommige van jullie ook duidelijk is, is dat het paard de leiding heeft overgenomen. Bij Tamaramt die haar paard achteruit ging laten lopen, wat er goed is, en wat die proffesional haar verteld klopt ook, accepteerde het paard dat achteruitlopen absoluut niet! Dat is ook een dominantie kwestie. Josien van der Poel heeft mijn paard terug op haar plek gezet, en aan het eind samen met mij en mijn paard nog wat oefeningen gedaan, en ik heb er een ander paard voor teruggekregen! Zoals ik jullie bezig zie, dat deed ik ook, maar zonder enig goed effect (misschien wel op lange termijn maar het duurde zeer lang!). Het feit dat het paard met jullie erop ook niet doorloopt/luistert heeft ook te maken met geen goede leider/volger verhouding van ruiter en paard. En alles begint met een goede basis, en die basis begint op de grond, met grondwerk.
http://www.clerx.nl/jvdpoel/de_methode.htm Ik hoop dat ook zij jullie kan helpen!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:59

Naomi_unique schreef:
Wat ik zowieso voor iedereen wil aanraden die problemen heeft met aan de hand lopen (steigeren bijten en dergelijke) neem contact op met josien van der poel. Zij is 1 keer bij mij langsgeweest en sindsdien heeft mij paard nooit, maar dan ook nooit meer gestijgert. Wat het bij mij was, en wat het bij sommige van jullie ook duidelijk is, is dat het paard de leiding heeft overgenomen. Bij Tamaramt die haar paard achteruit ging laten lopen, wat er goed is, en wat die proffesional haar verteld klopt ook, accepteerde het paard dat achteruitlopen absoluut niet! Dat is ook een dominantie kwestie. Josien van der Poel heeft mijn paard terug op haar plek gezet, en aan het eind samen met mij en mijn paard nog wat oefeningen gedaan, en ik heb er een ander paard voor teruggekregen! Zoals ik jullie bezig zie, dat deed ik ook, maar zonder enig goed effect (misschien wel op lange termijn maar het duurde zeer lang!). Het feit dat het paard met jullie erop ook niet doorloopt/luistert heeft ook te maken met geen goede leider/volger verhouding van ruiter en paard. En alles begint met een goede basis, en die basis begint op de grond, met grondwerk.
http://www.clerx.nl/jvdpoel/de_methode.htm Ik hoop dat ook zij jullie kan helpen!

je hebt helemaal gelijk
maar heb zelf veel ervaring met jonge, zeer moeilijke en dominante paarden en wilde het toch graag zelf oplossen maar stond wel open voor goede tips
wat ik hierboven omschreef is voorgevallen toen ik mijn paard net had; inmiddels ben ik 1,5 jaar verder en het gaat nu de meeste tijd erg goed
alleen buiten rijden gaat nog steeds niet maar dat ging bij de vorige eigenaar ook niet
mijn paard raakt nu eenmaal snel in paniek als hij alleen is; dat geld ook voor op stal en in de wei e.d.

op dit moment hebben we een erge goede verstandshouding en een klik samen
ooit hebben we nog wel eens wat problemen met rijden (verzet) maar ik weet nu hoe ik hem aan moet pakken en daarom geeft hij zijn dominante en stugge houding weer snel op Knipoog

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:08

TS: jouw paard lijkt me een typisch geval van een dominante dondersteen .
Hij zoekt dingen op waarop hij kan stoppen en daagt jou daarmee uit tot het geven van voorwaartse hulpen, waar hij zich dan tegen verzet. Daarmee probeert hij jou te imponeren en de dominante rol over te nemen. Ik ken er nog zo één Knipoog

Laat je niet voor de gek houden en wees zo snel mogelijk met een stevige correctie. Zodra je voelt dat hij stil wil gaan staan, gelijk flink naar voren rijden, liever met een wat te harde hulp dan te zachte. Probeer hem maar eens te overdonderen. Omdat het hem al een paar keer gelukt is (als jij afstapt of achteruit gaat, leg je je dominante rol even opzij) zal hij in eerste instantie echt niet toegeven. Laat desnoods iemand meelopen die je in het uiterste geval kan helpen en hang er voor je eigen veiligheid een slofje aan. En ja, dan zal het de eerste 2, 3 keren even flink vechten zijn. Als hij zich vervolgens overgeeft en braaf naar je hulpen luistert, mag je hem daar best voor belonen. Dan weet hij straks vanzelf bij welk gedrag hij het meest gebaat is. Dan is de rangorde weer duidelijk en kun je weer fijn samen het bos in, omdat jullie allebei weten hoe de verhoudingen liggen.

Natuurlijk moet je wel zeker weten dat je paard niet echt bang is. Stilstaan is geen logische reactie van een angstig paard, we weten allemaal dat paarden vluchtdieren.
Succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:55

ik heb trouwens vandaag met mijn eigen paard weer een kleine vooruitgang geboekt
ik ben vandaag samen met mijn honden en mijn vriend (te voet) heel klein rondje (10 minuten) naar buiten geweest zonder een ander paard erbij en het ging super
heb wat foto's hiervan in mijn profiel

dus ts als mijn paard vooruitgaat moet het met jou paard ook wel lukken want de mijne is echt een draak buiten Knipoog

je ziet wel weer; de aanhouder wint; Knipoog Knipoog (na 1,5 jaar Knipoog)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:01

Mijn verzorgpaard heeft precies hetzelfde gehad. Oplossing?

dier stond s'ochtens even buiten, s'avonds aan het werk.. Nu: 24/7 weidegang. geen probleem meer gehad Knipoog