Nimber schreef:Toch zou ik thuis op trens gaan rijden ikzelf maar ook op het werk rijden we de paard vrij weinig met stang en trens. Je trensje is toch je basis en daarmee houd je ze vaak losser in de aanleuning dan aldoor met S&t te rijden.
Er zijn veel paarden die van wisselen niet beter worden
. Met Tris is het ook óf trens, óf S&T en niet paar keer in de week wisselen (bijv. voor les of wedstrijd). Nu moet ik ook zeggen dat Tris sowieso erg moeilijk in de aanleuning was, heel stug en met de tong rommelen (ivm zéér streng gereden door vorige ruiter) en daarnaast nog het kantelprobleem als nasleep van de blessure. Het zou best kunnen zijn dat hij inmiddels makkelijker is, maar ook met S&T kun je prima aan je basiswerk sleutelen zonder de stang te gebruiken, ik ga dus niet aan het wisselen. Overigens heb ik mijn stang zo (qua kinketting en mét slobberriempje) dat ik hem prima los kan laten zonder dat 'ie gaat klapperen.
Erik is en blijft heel los in de aanleuning, dat is ook een van de speerpunten tijdens de lessen, het paard moet in alle posities nageven (laag, lager, rond, ronder, hoog, hoger, naar links gesteld, naar rechts gesteld en alle mogelijke variaties hierop
). Erik zou zelfs méér aanleuning mogen pakken, en dat doet hij op S&T nog wat makkelijker als op trens, dat verschil is duidelijk te zien
.
tellom schreef:Moest ik iets te veel aan doen dus nu proberen we het zo en dat is nieuw voor me dus dat komt vanzelf wel goed.

Het is ook nooit goed hè