Bastet (v. Liberty M ) tégen haar zin @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KanCa

Re: Bastet (v. Liberty M ) tégen haar zin @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:20

goed dat je weer gaat beginnnen aan de basis ,!
maar ik sluit me aan bij het meeste mensen hier.
probeer te ontspannen en het lijkt of je je handen vast zet ,
probeer anders je teugels losser te pakken en weer te beginnen met laag en rond rijden!

succes verder!!

RianneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:47

Hee..
Alles is eigenlijk al gezegd, ben er met het grootste deel wel eens.

Maar ik denk ook dat je zadel niet goed ligt en dat je daardoor ook een beetje raar gaat zitten zegmaar!
Ook kan het paard hier last van onder vinden/krijgen als een zadel niet goed past, ik vind dat het op de foto's te veel naar voren ligt en dat de achterkant soms lost komt (zo lijkt het tenminste)

Achter de schouder van je paard moet je zadel het neer leggen.. Misschien ff een tip.

Succes verder!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:56

bulck schreef:
het is zoals ik al eens vermelde bij een topic van Alison, het lijkt wel of er in Oost en west vlaanderen anders gereden wordt. trek ze in de krul en rijden maar.

Oeeeeeh dit is zoooo offtopic dat ik er helemaal pissed van wordt.
West-Vlaming hier dus en volgens mij is dit zo onderbouwd als een paard horens heeft.

Dus nu terzijde.
Mieke, ik moet zeggen dat je eerst teveel naar voren zat, nu zit je teveel naar achter.
Het is een beetje zoeken in je nieuwe zadel naar een goed punt. Ik heb met mijn zadel in het begin nogal wat moeite gehad met m'n houding netjes te krijgen maar uiteindelijk zat ik wel waar ik moest, maarja, ik had wel geen knieblokken dus dat was ietsje lastiger.

Maar ik zie je houding veranderen, dus verander nog een beetje en dat komt wel beter.
Ik vind Bassie niet zo lekker lopen. Behoorlijk hangerig en ik vind dat er geen lossigheid van het plaatje straalt.
Maar je zei dat de les niet goed ging, dus ik wacht af tot je volgend topic Lachen

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:24

Nou nou...

scherpe kritieken hoor...
ik snap wel waar je naartoe wilt, als ik de foto's zie.
Ik ga er voor't gemak maar gewoon even vanuit dat je instructeur kundig genoeg is je zit wat bij te sleutelen (want da's idd wel nodig) dus daar verder maar niet NOG meer commentaar over.

Persoonlijk zou ik mijn einddoel bijstellen. Wanneer je paard in zo'n bui is en duidelijk frisse tegenzin heeft, mag je haar best eens aanpakken, natuurlijk. Het rottige is alleen dat ontspanning nou eenmaal niet af te dwingen is.
Dus: stel een andere eis, en als ik in jouw schoenen stond zou dat in dit geval zijn;
lekker scherp aan het been maken en de hoofd hals houding maar even laten voor wat het is (ik begrijp dat je zegt dat je paard jou in je hand trekt, maar JIJ geeft haar iets om te trekken, nietwaar?)
Goed schakelen totdat je een vlotte reactie krijgt en je haar om de paar passen terug kan nemen en (ACCUUT!) weer vooruit kan rijden, doet ze dat braaf; KLAAR. (en wedden dat ze dan stiekem ook al wat lichter wordt in je hand en een tikkeltje actiever?!)
En natuurlijk, je paard mag een keer zijn dag niet hebben, maar als er verder geen fysieke oorzaken voor zijn, dan mag je best even doorpakken op bovenstaande manier want lopen kan ze heus wel.

P.S; wat probeert je instructeur je in vredesnaam duidelijk te maken op de laatste foto; hoe je op moet stijgen? Haha!

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:42

leuk beesie ik sluit me aan bij deze mensen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:32

Ik vind het zorgwekkend dat deze foto's van het latste kwartier afkomstig zijn...Juist dan had dit paard al veel meer ontspannen moeten lopen.

Dat zij aan jouw handen hangt vind ik niet meer dan een normale reactie op de manier waarop jij haar rijdt...Bij jou zit er geen ontspanning in en bij het paard dus ook niet. Bovendien vind ik geen momenten van speling, ik zie nergens een moment waar jij echt de druk van de teugels laat. Ik zie het nalaten van de druk als een beloning voor het paard. Bovendien hebben paarden snel genoeg door dat wanneer zijn nageven de druk minder wordt (het contact moet echter behouden blijven!!!), dan worden de paarden steeds makkelijker.

Ook ik krijg hier een beetje het idee van in de krul trekken, en dat is erg jammer, want jullie zijn een leuke combi om te zien, maar op dit moment vind ik bij geen van beide de lol er af stralen...

En zeg eerlijk, heb je zelf niet na een uur zo rijden inmense pijn in je nek/schouder/rug/armen? Ik zou dat wel krijgen op deze manier...!

Ik weet niet of jij er wat aan hebt met je paardje, maar ik heb een tijd terug zelf een paard gereden die wat zwaarder was op de hand. Ik ben echt helemaal terug gegaan, ik heb me eerst helemaal niet meer op nageeflijkheid gericht. Heeeeeel veel schakelen, er voor zorgen dat ik een actief en alerter paardje kreeg...Het zag er voor veel mensen uit alsof ok eerst een half uur aan het inrijden was voordat ik begon, waarheid was echter dat ik me gewoon ook echt het eerste halve uur concentrerrde op het loswerken, schakelen, actief maken en ontspanning erin krijgen. Dan begon ik in stap wat stelling te vragen, gewoon heel relaxed, niet dwingend. Als ze een tijdje goed liep weer even de hals laten strekken of even weer wat anders doen...Weer in stap stelling vragen, langzaam uitbouwen naar draf etc. etc.

Ik zou ook helemaal weer terug gaan en stukje bij beetje opbouwen. Als je zo door gaat, gaat het op den duur voor jou en je pardje nog veel moielijker worden. En opnieuw starten gaat dan ook veel moeilijker worden...

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Misschien werkt het niet bij elk paard, maar ik heb op deze manier toch al best veel paarden wat makkelijker en relaxter gemaakt Lachen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:53

hej leuk paardje, ik krijg alleen wel het idee dat je zadel wat voorover kanteld?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:04

Poeh, ik ga weer eventjes reageren.

En ik hoop dat iedereen dan ook de moeite neemt om dit te lezen vooraleer ik verder commentaar krijg natuurlijk Lachen

Eerst en vooral deel ik voor een groot stuk jullie meningen. Deze foto's zijn slecht, ik weet dat Lachen Maar om daarbij meteen grove conclusies te trekken, vind ik een beetje voorbarig.

Ik heb meerdere "tips" gelezen dat ik haar eerst moet actiever krijgen & losser moet laten enzo. Ik rijd haar àltijd eerst een hele tijd met veel stelling & diep en voorwaarts neerwaarts. Altijd. Omdat ik weet dat we het ALLEBEI nodig hebben. Gisteren in de les was dit dus ook het geval, alleen was alison er toen nog niet. ( daarom dat ik binnenkort gauw weer foto's maak & die plaats zodat jullie me tenminste daarin kunnen geloven/vertrouwen )
Toen wilden we net hetzelfde doen, ontspannen, zeer licht contact, lekker diep, maar dan terwijl ik doorzat, zodat ik zo op mn gemak kon proberen te zitten & contact te zoeken met het zadel & me niet zou hoeven opspannen & het voor haar ook aangenaam zou blijven. Dus geen getrek/gepluk/spanning e.d.
Maar ze begon telkens door mijn hand in galop te springen & ik kon het niet meteen oplossen. Dus toen hebben we haar eerst enkele toeren laten stappen & dan een 5 à 10tal minuutjes wat doorgereden ( zoals op de foto's dus ) omdat ze anders ging redeneren van "aaaah, als ik dus door haar hand spring, dan laat ze meer los & lang" En dan zou ik er de volgende keer nog meer moeite mee gehad hebben ...

En ik had haar graag losser gelaten & vanop de foto's te zien had ik dat ook idd meer moeten doen. Maar de mensen die hier praten over nauwelijks contact en gewoon goed vooruit rijden, bedoelen dat allemaal goed, maar kennen het paard niet, want dat is gewoon niet wat ik nu moet doen met haar. Ze wil door mn hand lopen, ze wil net lang&diep lopen en tempo maken. Ze barst van de looplust, maar vanaf ik haar dus losser laat & laat lopen, kukkelt ze ook op de voorhand en heb ik er daarbij nog eens niets van controle over ... Ik heb al verscheidene instructeurs gehad en allemaal zeggen ze dat ze altijd wil vooruitcrossen, niet naar ophoudingen wil luisteren...

Over mijn zadel, het is net een nieuw zadel. Ik heb er de zadelmaker 2 keer voor laten komen. Dus zeg niet dat ik daarin egoistisch ben ofzo Vork Ik kreeg de indruk dat hij vooruitschoof, dus de zadelmaker kwam opnieuw en zei dat dat de bouw van mn paard was. Daarom ga ik dus deze week om een voorsingel, zodat het zadel niet meer vooruit kan schuiven...

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:08

Weet je wat ik hier zie.
Een meisje met ontzettend veel lef!
En iedereen komt hier wel erg bot uit de hoek!
Waarom zou je altijd foto's moeten plaatsen die perfect zijn?
Ja omdat iedereen dat doet ja, niemand durft meer foto's zoals deze te plaatsen.
Wat ik hier zie, is gewoon een iets gespannen plaatje, met nadruk op PLAATJE.
Verder loopt ze toch lekker omlaag met haar hoofd, misschien iets teveel.
Maar het kan toch niet altijd goed gaan?
Daar moeten meer mensen even bij gaan stilstaan en niet meteen zo'n rot commentaar geven!
Meid ga zo door.. Lachen

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:10

Afbeelding

En kijk ook eens naar deze foto.
Als jullie hier geen beginnende ontspanning in zien?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:14

Ik snap alleen niet zo goed dat jij haar zo gaat rijden als ze 'door jouw hand heenloopt'. Hoe harder jij in je hand wordt, des te harder wordt jouw paard, vooral omdat de ontspanning ver te zoeken is bij zowel ruiter als paard...

Heb je wel eens geprobeerd haar gewoon te laten lopen, de ontspanning weer op te zoeken en vanaf dat punt weer verder te werken...? Als dat werkt heb je daar meer aan dan dit Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:18

Adil: ik zou haar zeker niet continu zo rijden, zeker niet. Maar toen moest ik gewoon heel eventjes doordoen, omdat ik kèn mijn paard & dan doet ze het de volgende keer gewoon opnieuw.

En ja, dat heb ik al geprobeerd, ik heb al zoveel geprobeerd! Lachen We rijden ook af en toe bitloos en dan kan ze volledig ontspannen.
[HAW] BWP Bastet (v. Liberty M ) @ Eerste bitloze drafpasjes!

Ik heb ook nog oudere foto's gevonden:
[HAW] Sexy tutje, Kijk en Kwijl!

Het lijkt alsof iedereen hier denkt dat ik een vreselijk boeman ben die enkel denkt aan het "in de krul rijden" maar dat is helemaal mijn bedoeling niet & ik vind het vreselijk dat iedereen dat lijkt te denken.
Oké, dit zijn slechte foto's & ik weet dat, maar ik DURF ze plaatsen omdat ik zo eruit kan leren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:25

Bij het laatste topic vind ik haar beter lopen, maar jouw houding (metname je hand- en armhouding) is daar ook veel beter. En daar doel ik op. Ik snap niet dat je het 'door de hand heen lopen' met deze houding (wat erg gespannen en trekkerig overkomt) wilt oplossen, want dat gaat gewoon niet werken...

Overigens vind ik ook de foto's van het bitloos een genot om naar te kijken Ja
Goed om te zien dat het bij jullie ook heel erg anders kan Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:25

hmm, ik lees steeds moment-opnames.
Maar als ik het verhaal erbij lees, dan kloppen de foto's wel met het gedrag van het paard. Ik hoop dat je daar eens goed over na gaat denken.

Citaat:
ik zou haar zeker niet continu zo rijden, zeker niet. Maar toen moest ik gewoon heel eventjes doordoen, omdat ik kèn mijn paard & dan doet ze het de volgende keer gewoon opnieuw.

Je paard kennen, wil nog niet zeggen dat je zo moet rijden.... daar werk je je paard tegen, dus gaat deze echt niet voor jou werken...

Je wil graag leren, denk dan eens goed na.
Die laatste foto van Mellanii ziet er een stuk beter uit, al moet je gewoon hard werken aan je eigen ontspanning.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:28

Adil18 schreef:
Bij het laatste topic vind ik haar beter lopen, maar jouw houding (metname je hand- en armhouding) is daar ook veel beter. En daar doel ik op. Ik snap niet dat je het 'door de hand heen lopen' met deze houding (wat erg gespannen en trekkerig overkomt) wilt oplossen, want dat gaat gewoon niet werken...

Overigens vind ik ook de foto's van het bitloos een genot om naar te kijken Ja
Goed om te zien dat het bij jullie ook heel erg anders kan Lachen

Dat is het net Lachen Het kan anders & dat is ook meestal zo. Gisteren was gewoon een rampdag & dat zeg ik zeker tot 10 x toe in mijn beginpost.
Maar ik snap jullie meningen op basis van deze foto's Lachen En ik ben ook van plan om er iets aan te doen hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:31

laverite schreef:
Dat is het net Lachen Het kan anders & dat is ook meestal zo. Gisteren was gewoon een rampdag & dat zeg ik zeker tot 10 x toe in mijn beginpost.
Maar ik snap jullie meningen op basis van deze foto's Lachen En ik ben ook van plan om er iets aan te doen hoor.

Maar jij denkt dus dat het komt dóór je paard. Wij (iig ik) denken dat het juist andersom is Knipoog
Paard kan idd een mindere dag hebben, maar "je oplossing" maakt het juist erger... Ach gut

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:33

Superwoman: neen, tuurlijk komt het niet door mijn paard. Ik bedoel, ik maak continu fouten waardoor ze zo loopt, dat weet ik wel Ja Zij begint te lopen hoe ik haar rijd, ik weet dat Lachen Maar als mijn instructeur zei dat ik eventjes haar terug moest rijden, haar eventjes niet meer te veel mocht laten lopen omdat ze ervan profiteerde, dan deed ik dat gewoon Ja En we hoopten allebei dat dat in de toekomst niet meer zou moeten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:40

laverite schreef:
Superwoman: neen, tuurlijk komt het niet door mijn paard. Ik bedoel, ik maak continu fouten waardoor ze zo loopt, dat weet ik wel Ja Zij begint te lopen hoe ik haar rijd, ik weet dat Lachen Maar als mijn instructeur zei dat ik eventjes haar terug moest rijden, haar eventjes niet meer te veel mocht laten lopen omdat ze ervan profiteerde, dan deed ik dat gewoon Ja En we hoopten allebei dat dat in de toekomst niet meer zou moeten.

Zo iets moet nooit gebeuren. Zo rij je het er niet op de juiste manier uit. Het kan veel beter en veel sneller. Deze manier moet je eigenlijk snel vergeten Vork
Niet meer laten lopen (neem aan niet onder je uit) = wat anders dan blokkeren, wat er op deze foto's te zien valt.
Als ze loperig is, moet je steeds korte ophoudingen maken en weer ontspannen (teugel geven).

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:42

superwoman: dat heb ik ook geprobeerd Lachen En dan begon ze ook haar rug weg te drukken & met haar hoofd zodanig omhoog te lopen dat ze haar rug nog holler maakte ....

edit: wanneer ik helemaal niet in haar mond zit ( zie ook bitloos ) dan loopt ze het best & ontspannen. Maar zo heb ik lang gereden met als gevolg dat ze op den duur niets meer van contact of ophoudingen kon verdragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:48

laverite schreef:
superwoman: dat heb ik ook geprobeerd Lachen En dan begon ze ook haar rug weg te drukken & met haar hoofd zodanig omhoog te lopen dat ze haar rug nog holler maakte ....

edit: wanneer ik helemaal niet in haar mond zit ( zie ook bitloos ) dan loopt ze het best & ontspannen. Maar zo heb ik lang gereden met als gevolg dat ze op den duur niets meer van contact of ophoudingen kon verdragen.

Als ik kijk naar je houding, vind ik dat ook niet zo gek... (zeker niet l*llig bedoeld!)
Het probleem ligt 'm niet in je paard. Deze "oplossing" is dus geen oplossing, omdat hij niet correct is.
Het maakt je echte probleem alleen maar groter

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:50

Superwoman: oké Lachen En wat is dan volgens jou de oplossing als je paard, wanneer je haar volledig laat ontspannen & nauwelijks iets in je hand hebt, toch nog door je hand wil springen?

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:55

Ik vind het er niet zo slecht uitzien hoor misschien eerst haar wat voorwaartser rijden en dan denken aan dat koppie naar beneden
mijn paard van vijf word nooit aan de teugel GEREDEN waneer hj voorwaarts loopt komt hij vanzelf maar snap ook dat dat met niet elk paard even simpel is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:55

laverite schreef:
Superwoman: oké Lachen En wat is dan volgens jou de oplossing als je paard, wanneer je haar volledig laat ontspannen & nauwelijks iets in je hand hebt, toch nog door je hand wil springen?

als paardrijden zo makkelijk was, dan deden we het niet Pling
Ik zie gewoon een groot probleem in je houding.Daardoor is het logisch dat je paard daardoor reageerd. Paard moet op je zit gereden worden, dus als jij kan ontspannen, goed zitten, zal je je paard op je zit kunnen laten luisteren....
snelle,korte en consequente hulpen zorgen ervoor dat je paard niet door je handen heen loopt. (maar wel eerst zorgen dat de reden waardoor hij door je handen heen wil lopen, opgelost is, anders blijf je in de cirkel zitten)

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:01

Het paard loopt best netjes, ik vind alleen dat jij hem tegenwerkt. Ik heb het zelf ook een lange tijd gehad. Je belemmert je paard met je eigen houding. Ik weet heel goed wat je bedoeld met hij zit strak etc. Maar meis, neem maar van mij aan als je eerst eens even met jezelf bezig gaat dat in de loop van de tijd ook een heel ander paard onder je kont voelt.

Ik zat er eerst ook altijd hangerig op met een strakke handhouding, als iemand er wat van zei, zei ik: Ja maar, hij zit zo vast dit en dat...Tot ik op een gegeven moment helemaal vast kwam te zitten met rijden en toen ben ik naar een andere instructeur gegaan (Grand Prix jury) en we zijn eerst maar eens beginnen met "opnieuw" leren zitten. Mijn paard liep voor mijn gevoel helemaal niet meer. Maar stukje bij beetje komt dat goed.

Dus mijn tip: Probeer eerst je eigen houding te verbeteren.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:03

superwoman schreef:
laverite schreef:

als paardrijden zo makkelijk was, dan deden we het niet Pling
Ik zie gewoon een groot probleem in je houding.Daardoor is het logisch dat je paard daardoor reageerd. Paard moet op je zit gereden worden, dus als jij kan ontspannen, goed zitten, zal je je paard op je zit kunnen laten luisteren....
snelle,korte en consequente hulpen zorgen ervoor dat je paard niet door je handen heen loopt. (maar wel eerst zorgen dat de reden waardoor hij door je handen heen wil lopen, opgelost is, anders blijf je in de cirkel zitten)

Precies