3jarige kwpn'er (SamR x Houston) 1ste x rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nano05

Re: 3jarige kwpn'er (SamR x Houston) 1ste x rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 15:07

@Adil18: Ieder zijn eigen manier, ik ben van mening dat dit juist wel de goeie manier is. Je begin ook met hangen, hangend een stukje stappen etc... daarnaast wil ik veilig en normaal kunnen op en afstappen, hiermee waren wij aan het oefenen, daarnaast vind ik het heellll belangrijk dat hij vertrouwen in mij heeft, daarom dat ik heel veel tegen hem praat en regelmatig een aai geef.

@Nomi_Unique: Toch is hij 3 jaar. Veel groter hoofd (cob) zal hij niet krijgen.

@Tagger: Dat klopt inderdaad en daarnaast heeft Alano zijn moeder ook een klein hoofd.

@Annemarie: Ja klopt is bij mij thuis Lachen. En ja doe rustig aan met hem. Wilde hem eigenlijk pas volgend jaar zadelmak maken omdat het echt een laatbloeiertje is, maar denk als ik dat had gedaan dat het niet zo makkelijk was gegaan als nu. Want er zit echt een heel slim koppie op die echt doet wat hij zelf wilt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:10

Ik ben nu iets verder dan jij (ik heb er 3 keer op gezeten Tong uitsteken ) en ik rij wel licht, maar ik doe mn beugels een gaatje korter en steun dan heel erg op mn knieën zodat ik suikerzacht kan zitten. Doordat ik lichtrij kan ik de overgang draf-stap maken zonder aan de teugels te hangen. En ik doe ook een touw om Abels nek, zodat ik daar aan kan hangen mocht het verkeerd gaan en niet aan de teugels.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:12

als eerste heel leuk paardje doet idd nog erg jong aan had ook niet gedacht dat die al 3 was hahaha
en wat betreft het inrijden gewoon doen zoals jezelf het beste lijkt en wat jij als fijnste ervaart voor het paard ben benieuwd hoe het gaat over pakweg een jaartje we wachten af Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:44

maykie schreef:
@Adil18: Ieder zijn eigen manier, ik ben van mening dat dit juist wel de goeie manier is. Je begin ook met hangen, hangend een stukje stappen etc... daarnaast wil ik veilig en normaal kunnen op en afstappen, hiermee waren wij aan het oefenen, daarnaast vind ik het heellll belangrijk dat hij vertrouwen in mij heeft, daarom dat ik heel veel tegen hem praat en regelmatig een aai geef.

Het hangen over de rug heb ik niks op tegen, maar wel het hangen waarbij druk wordt uitgeoefend op één stijgbeugel, zoals in ieder geval op de laatste foto van toepassing is...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 18:00

@Adil18: Die mening mag je zeker hebben en uiten, daarom heb ik dit topic ook bij Horses at work gezet. Maar ik deel jouw mening zeker niet, omdat dit een moment was van opstijgen/afstijgen en ik hem duidelijk wilde laten merken dat ik er was, vind het belangrijk dat hij daaraan went.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:04

maykie schreef:
@Adil18: Die mening mag je zeker hebben en uiten, daarom heb ik dit topic ook bij Horses at work gezet. Maar ik deel jouw mening zeker niet, omdat dit een moment was van opstijgen/afstijgen en ik hem duidelijk wilde laten merken dat ik er was, vind het belangrijk dat hij daaraan went.

Afstijgen moet met beide voeten uit de beugels, dat kun je in elke boek vinden en leer je op de goede maneges op je eerste les. En dit niet zonder reden. Ik zei ook alleen maar wat ik zou doen, dat jij het niet met me eens bent is jouw keuze en jouw goed recht Ja Lachen

Edit: interessant en zie het nu pas! Kun je me je keuze voor een Engelse neusriem verklaren? Lachen

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:38

Ziet er goed uit hoor! En indd rustig aan.

Wat ik zelf fijn vind bij jonge paarden is toch een veelzijdigheidzadeltje of springzadel. Met een dressuurzadel erop (ja toch, dat heb je erop liggen meende ik?) vind ik het toch minder makkelijk om 'licht' te zitten. En helemaal als ze wat rare sprongetjes willen maken dan kan je makkelijker even verlicht zitten met kortere beugels.

En door indd vrij licht te gaan zitten of lichtjes lichtrijden leren ze mooi op eigen benen lopen en kunnen ze ook makkelijk 'onder je door' bewegen.

Trouwens over dat afstappen, niet echt dat het ertoe doet, maar met Viertal moesten we op 'mar-us' eerst één enkele (de rechter) stijgbeugel uitdoen, dan aan een kant 'hangen'+druk op de linkerbeugel houden en daarna pas beide beugels uit (maar of dat ertoe doet met beleren, dat is maar net wat je zelf handig vind).

Succes ermee!!!!!

dewy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:56

ziet der al goed uit hoor kel ben trots op je!..

op naar het crambixs hoe je dat ook mag schijven hahahah

doeiiiiiiiiiiiiiiixxxxx

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:42

hej kel,

ziet er goed uit! lekker ontspannen alles op zn gangentje! Lachen
Alano is wel echt paard aan het worden nu, echt leuk! Hij ziet er netjes verzorgd uit Lachen

verlichte zit vind ik een goede keuze, lekker zijn ruggetje ontlasten Lachen

Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe jullie er samen uit gaan zien over een paar jaar!

Enne, 1.64 is een mooi maatje voor je aangezien je zelf ook niet zo lang bent ziet het er heel leuk uit Lachen

Veel plezier nog met Alano!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:48

Ziet er goed uit voor het begin, lekker rustig opbouwen.

Zelf zou ik wel kiezen voor een touw om de hals, dit niet alleen voor jouw eigen balans mocht er iets geks gebeuren maar ook als extra rem ipv in de mond moeten trekken.
Ik heb gemerkt dat de jonge dieren sneller stil stonden als je ook druk op de "nekrope" zette.

Verlichte zit ben ik geen voorstander van want je zet alle druk op de beugelophanging die de voorkant van de boom in de rug van je paard drukt.
Zwaar zitten is een betere drukverdeler Knipoog

Veel plezier nog met je mooie mannetje Ja