Ik durf me weer te vertonen [Scarlet@work]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Re: Ik durf me weer te vertonen [Scarlet@work]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:35

Ik ben van mening dat je altijd eerst op het voorwaarts moet oevenen, als het paard goed voorwaarts is zal het van zelf neerwaards komen.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:42

Waarom zou je haar een beetje extra druk willen geven??
Je geeft aan dat je paard angstig is om ingesnoert te worden, wat doe jij om dat te verhelpen, haar insnoeren!! Ok, ze kan omhoog met haar hoofd, maar ze is en blijft wel ingesnoert en voelt extra druk, een druk die er zonder al die touwen niet zou zijn.
Het is aan jou om haar ontspannen te rijden. Alle druk weg halen dus juist. Ze moet het fijn vinden om zo te gaan lopen. En niet om "nou ik ga maar zo lopen dan ben ik eindelijk van die druk af".

Er staan veel nuttige tips boven mij. Kijk daar goed naar Lachen

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:48

Zodra er geen druk is is ze ontspannen, en met druk begint het ook al steeds meer ontspannen te worden. We gebruiken de elastiek juist omdat ik mijn handen niet goed stil kan houden [ word idd aan gewerkt] en ze dus steeds wat trekken in haar mond krijgt. En zo met de elastiek gaat ze op constante druk naar beneden en ik kan zo ook beter mijn handen stil houden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:53

_Micha_ schreef:
Ja het klopt dat ze meer voorwaarts moet rijden, maar we zijn nu eerst bezig haar nagefelijk te rijden want, ze vind dat nogal moeilijk en denkt dat ze niet meer door kan lopen. Eerst even nagefelijk en dan komt het voorwaartse weer.

En dat met je benen naar achter houden snap ik niet helemaal?

nee, nee ; dat heb je niet goed; het allerbelangrijkste is voorwaarts!!!!!!
eerst voorwaarts en actief op het been en dan pas nageeflijk
nageeflijk rijden is bijzaak en kun je pas doen als het paard goed op de hulpen is en goed voorwaarts is
anders krijg je op den duur een paard wat niet voorwaarts is, niet op de eigen benen kan lopen en snel in verzet gaat

ik vind met elatiek rijden ook niet echt verstandig
de elastiek zit achter haar oren op de hals te drukken en lijkt me niet echt prettig voor het paard
probeer het eens zonder elastiek en anders eens een keer met losse slofteugel
een slofteugel kun je namelijk los laten hangen als je paard gewoon met de juiste stelling loopt

maar feit blijft dat het hulpteugels zijn en dat je het echte probleem rijtechnisch op moet lossen

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:21

nee met slofteugel gaan we niet proberen, daar kan ik duidelijk over zijn. Het enigste hulpmiddel wat bij haar werkt is een elastiek.
We gaan dit 'probleem' ook niet oplossen met elastiek.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:27

als je elastiek gebruikt om eigenlijk jouw onrustige handen 'op te lossen' vind ik helemaal dat je bij jezelf moet beginnen (zoals elke ruiter eerst aan zichzelf dient te werken). mijn instructeur hamert er ook elke keer weer op: als je als ruiter niet onafhankelijk kunt zitten dan kun je je paard ook niet volledig nageeflijk rijden. Het is verbazingwekkend om te voelen hoe snel je paard ontspannen en makkelijk gaat lopen als je zelf in de juiste houding zit. (ik moet daar zelf ook hard aan werken hoor Knipoog )

Mocht je je paard voorlopig bescherming geven tegen je handen dan is een martingaal daarvoor het beste: de ringetjes absorberen dan onrustige bewegingen vanuit de ruiter. Veel manegepaarden lopen daarom ook met deze hulpteugels.

Succes in elk geval!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:31

Ik denk toch dat je het elastiek het beste af kan doen.
Volgens mij denk je dat het elastiek nodig is,
terwijl het - volgens mij - ook zonder kan. Dan kan je vanuit
daaruit naar de ontspanning toe rijden. Als je handen teveel
bewegen, moet je aan je zit gaan werken, en het niet proberen
op te lossen door er een elastiek aan te hangen.
Want je kan niet eeuwig met elastiek blijven werken,
ooit zal hij toch afmoeten..

edit: quadripes was me net voor xD

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:41

Als dit paard niet herstellende is van een blessure, geen klachten heeft of ontzettend stijf is en het een normale conditie heeft; zet het dan alsjeblieft eens aan het werk want ze voert werkelijk geen fluit uit! Knipoog
Als ze enorm met haar hoofd loopt te zwaaien kan je het elastiek eraan laten zitten, anders zie ik het nut er niet heel erg van in, maar goed, echt veel kwaad zal het niet kunnen.
Laat dat hoofd verder maar even voor wat het is en maak haar maar eerst eens goed aan het been en zorg dat ze gaat lopen. En dan bedoel ik niet in hoog tempo met een rug als een plank door de bak, maar ONDER jou, AAN je been, op EIGEN benen en van ACHTER naar VOREN.
Niet teveel rommelen met je handen, gewoon stil houden en vergeet niet haar te belonen als ze zakt. En hou dan goed je been erbij, zodat ze niet terugvalt in tempo.
VEEL overgangen rijden en NOG MEER schakelen. Niet steeds over de hoefslag, maar ook binnenhoefslag en dan goed op twee teugels houden. Uiteraard je figuren rijden, maar maak het niet te gek anders ben je al gauw weer met teveel bezig.

Er zijn al heel veel goede tips gegeven. Verwar ' voorwaarts' niet met ' hard/snel', maar met de wil en constante intentie van je paard om naar voren te gaan OP JOUW BEEN.

Succes, ik vind jullie echt een leuke combi maar hier is wel meer uit te halen!
Plaats je binnenkort nog eens foto's als je aan het werk gaat met al je tips?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:05

en wat mijn paard trouwens enorm heeft geholpen: longeren! gewoon aan het halster en dan veel overgangen laten maken. Daar wordt de bovenlijn losser van en dan ontspannen ze veel beter. Zijn balans is zoveel beter geworden aan de longe en nu ook onder het zadel. Dat wou ik je ook nog even meegeven. Ik ben een groot voorstander van veel longeren (als je het goed doet tenminste).

Ze zal waarschijnlijk niet meteen gaan 'stofzuigeren', maar als je het vaak genoeg doet, ontspant ze vast steeds sneller. De overgangen zorgen er ook voor dat ze vanuit de achterhand moet ontspannen. Mijn paard snapte vorig jaar niets van longeren, dat was nog nooit gedaan met hem en nu loopt ie als een trein, heel mooi in balans. Hij sprong eerst telkens overkruist aan, dat doet ie nu eigenlijk nooit meer. Hij begint nu ook in de galop langzaam wat meer voorwaarts te strekken en dat terwijl hij 14 jaar (!) lang met zijn hoofd in de lucht heeft gelopen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:34

zullenwe een slotje op het topic doen? aangezien je ervan overtuigd bent dat je neits fout doet, en je geen tips aan neemt want hoe jij het doet is goed, waarom plaats je een topic? neem eens wat aan, in plaats van meteen in de aanval ertegenin.

Maar even zonder gekheid: het plaatje in het algemeen ziet er neit verkeerd uit, maar ik denk dat het mede door het elastiek komt. Ik heb een paardje (die overigens ontzettend op de joune lijkt!) die ook ontzettend moeilijk voorwaarts te rijden is. Ik ben nu ene jaar bezig, en nu begint hij af en toe een beetje te zakken.

Mijn paardje gaat ook terug in tempo als ik hem wat naar beneden trek, dan spant hi jzijn halsspier wle aan en gaat hij 'voor het oog' nageeflijk lopen, lekker met de neus naar beneden, maar ervaring heeft geleerd dat dit alles behalve nageeflijk is. Hij zakt dan inderdaad meteen terug in tempo maar houdt zijn hoofd wel laag, want als hij niet door hoeft te werken is het lekker makkelijk! Zodra ik er een elastiek tegenaan gooi loopt hijexact als jou paardje: wel mooi laag, maar absoluut niet door. Na een jaar van eindeloos de mond met rust laten maar alleen maar voorwaarts rijden (wat dus inderdaad neit is hoog tempo, maar de continue voorwaartse drang van je paard, als je dat ene keer hebt gevoeld snap je gelijk wat ik bedoel, ik riep ook steeds hij is wel voorwaarts, tot hij het een keer echt was! zelfs als je heel langzaam draaft heb je nog het idee dta hij heel voorwaarts is)

Eindeloos overgangen, schakelen heen en weer, heel veel verguren, en ondertussen maar voorwaarts houden en die achterhand er onder proberen te krijgen. Ik begin nu eindelijk te krijgen dat hij wel lekker met zijn koppie naar beneden gaat, al is het nog lang niet wat het moet wezen.

Ik heb een beetje het idee dat jij haar in elk geval met haar hoofd naar beneden wil hebben want dan is ze 'nageeflijk' (wat ze dus in feite niet is, ze loopt alleen met haar neus laag) zodat het in elk geval voor de omgeving eruit ziet van wat rijden we goed. Ik heb dit gevoel ook heel lang gehad, en heel veel moeite moeten doen dat gewoon te negeren, en hem voort te laten banjeren met zijn neus omhoog gedrukt, dan maar jammer voor de omgeving. Het resultaat is wel dat ik nu een paard begin te krijgen dat op een correcte manier nageeflijk is, maar dat heeft mij dus wel een jaar gekost!! en we zijn er nog lang niet. We moeten beide nog veel leren. Ik zou het elastiek eraf halen en eerst bezig gaan met voorwaarts rijden, is het zo erg als ze met haar neus ohoog loopt? het goed ekomt vanzelf!! zoals velen voor mij al zeiden: nageeflijk en voorwaarts is iets dta absoluut niet los van elkaar staat, bij een paard dat nageeflijk loopt komt zoveel kijken, dat is neit een handeling opzich, maar een reactie wat volgt uit eerdere handelingen!

Ik zie dat je in elk geval erg hard je best doet om haar correct te rijden, het is ook een erg leuk paardje! ik denk dat als je haar achterhand eronder krijgt, zodat ze ook mooie ruime gangen gaat maken, en ze gaat zakken, het ene heel mooi paardje om te zien is! ik raad je echter sterk aan om asjeblieft wel alle goede tips van iedereen aan te nemen, en iets meer aan je paardje te denken, en iets minder aan hoe jij graag wilt dat het eruit ziet! accepteer dat paardrijden nu eenmaal niet makkelijk is en afhankelijk van je paardje, en accpeteer ht beeld hoe het is, probeer niet iets mooiers er van te maken als het is. Ik vind je houding overigens wel erg netjes. Jullie komen er zeker als je met al deze tips in dit topic aan de gang gaat, veel succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:53

quadripes schreef:
en wat mijn paard trouwens enorm heeft geholpen: longeren! gewoon aan het halster en dan veel overgangen laten maken. Daar wordt de bovenlijn losser van en dan ontspannen ze veel beter. Zijn balans is zoveel beter geworden aan de longe en nu ook onder het zadel. Dat wou ik je ook nog even meegeven. Ik ben een groot voorstander van veel longeren (als je het goed doet tenminste).

Ze zal waarschijnlijk niet meteen gaan 'stofzuigeren', maar als je het vaak genoeg doet, ontspant ze vast steeds sneller. De overgangen zorgen er ook voor dat ze vanuit de achterhand moet ontspannen. Mijn paard snapte vorig jaar niets van longeren, dat was nog nooit gedaan met hem en nu loopt ie als een trein, heel mooi in balans. Hij sprong eerst telkens overkruist aan, dat doet ie nu eigenlijk nooit meer. Hij begint nu ook in de galop langzaam wat meer voorwaarts te strekken en dat terwijl hij 14 jaar (!) lang met zijn hoofd in de lucht heeft gelopen.

klopt!
hier ben ik ook een groot voorstander van
toen ik mijn paard net kocht was er het laatste jaar weinig mee gedaan dus qua conditie en spieropbouw was het niks meer
ik heb toen in het begin heel veel gelongeerd (met losse bijzetteugels) en mijn paard is er heel veel beter van geworden
momenteel longeer ik hem nog steeds 2 keer in de week 20 a 30 min met bijzet en de andere dagen rijd ik hem
op deze manier heeft hij veel meer spiermassa en vermogen gekregen en zet hij er de achterhand veel beter onder

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:54

Beste TS,

Een paard kan NIET nagevelijk lopen zonder zijn achterbenen onder de massa te zetten, zonder gebruik te maken van zijn voorwaartse motor.
Zijn benen zullen als eerste onder de massa gezet moeten worden, wil het paard jou en zijn eigen lichaam dragen, niet op de voorhand vallen, en nagevelijk lopen.
Een paard wat IN DE KRUL loopt is NIET nagevelijk! Echt niet, jij zult spanning voelen.
Geloof je me niet? Nodig ik je hoogstpersoonlijk een keer uit, om mijn paard te rijden. Dan zul je voelen wat het verschil is!
Mijn paard geeft vanuit het voorwaartse al aan dat hij wil zakken, en vervolgens kun jij zijn hoofd/hals houding dusdanig zelf bepalen. Hij volgt.
Maar niet zonder hem voorwaarts te rijden. Dat is theoretisch, praktisch gezien NIET MOGELIJK!!!

Wil je dat nog niet aannemen, terwijl half bokt dat tegen je zegt, dan ben je eigenwijs!
We hebben het beste met jou en vooral je paard voor, en zet je een topic op bokt, haal dan ook je voordeel hieruit.

Tips voor je houdingproblemen.
Je handen niet stil kunnen houden is erg lastig. Elke week je pony longeren terwijl jij erop zit, teugels in de knoop, en rijd hem maar op je zit.
Jij zult leren je armen stil te houden. Hier spreekt iemand uit ervaring.
Benen steek je te ver naar voren. Ook zitles zal dit goed doen. Tenen optrekken, hakken uit, knieeën niet aanknijpen. En je hakken moeten in één verticale lijn van je heup, schouder zijn!

Voor de rest TS, 1 groot advies! Ga niet gelijk in de aanval. Probeer ook dingen uit. Je hebt echt wat aan bokt. Niet altijd is je eigen mening of ideeën het beste!
Laatst bijgewerkt door Meloen op 18-08-08 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:56

Je hebt bijna alles zelf al gezegt.
Maar als je daar aan werkt ziet het er super uit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:03

Je hebt het over elastiek, maar ik zie een halsverlenger..toch??
Dan heeft deze hulpteugel niet het reseltaat waarvoor hij is gemaakt en dat is dus de hals verlengen. zo te zien zit hij ook niet op de nek van het paard, maar een stuk daarachter dus eigenlijk op de hals. Ik ben zeker geen tegenstander van de halsverlenger of welke hulpteugel dan ook, mits juist gebruikt natuurlijk.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:58

Aeardenhout: Nee hoor dit is echt een elastiek, alleen het overige 'elastiek' zit onder haar hoofdstel zodat ze daar geen last van heeft. Het klopt idd dat hij een stukje verschoven is met het rijden. Daar zal ik de volgende keer op letten.

@ rest: Ik had heel wat te typen haha, maar na al die reacties ben ik de helft weer vergeten.
De tip longeren kwam, ja dat is misschien wel een goed idee maar dan moet ik iemand hebben die me kan begeleiden want ik heb 0,0 verstand van longeren en pony snapt het principe niet eens dat ze niet naar mij toe moet lopen.

quadripes: Een martigaal is geen goed idee, ook dit is al een keer eerder geprobeert, daar schiet ze ook helemaal van in de stress. Ik weet niet wát er vroeger met haar is gebeurd. Maar wel dat ze om niets ontzettend bang kan zijn.

Sjapaz: Het is niet dat ik geen comentaar aan wil nemen, sorry als dat wel zo leek Knipoog Maar in eerste instantie word er [door niet iedereen natuurlijk] alleen maar geroepen dat ik mijn handen stil moet houden en dat de elastiek eraf moet. Maar geef me dan ook tips hóé ik mijn handen stil moet houden. Ik ben daar al 2 jaar mee bezig en het wil niet. Ja nu met de nieuwe tips zal ik er ook verder eraan gaan werken.
Ik ben ondertussen ook al 2 jaar met haar hier mee bezig, het is niet zo dat ik haar voor 'het plaatje' netje wil hebben lopen. Wat we kachelen al 2 jaar zo rond met het neusje omhoog.
Bedankt voor je tips.

Mulan: Ik zal zeker foto's laten zien als we weer wat verder zijn Ja

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:03

_Micha_ schreef:
Ja het klopt dat ze meer voorwaarts moet rijden, maar we zijn nu eerst bezig haar nagefelijk te rijden want, ze vind dat nogal moeilijk en denkt dat ze niet meer door kan lopen. Eerst even nagefelijk en dan komt het voorwaartse weer.

Normaal is het andersom hoor Ja
Met Dagmar ben ik het eens.
Ik ken ook een iemand bij ons op de manege. Die zegt eerst nageeflijk en dan voorwaarts. Haar paard loopt gewoon niet. Je kan op de foto's zien dat je paardje niet lekker doorloopt.
Echt neem van ons aan... eerst voorwaarts dan nageeflijk. En lukt het niet dan blijf je het proberen. Sommige mensen zijn zo gefixeerd op het nageeflijk of "aan de teugel rijden".
Ik laat mijn pony vanaf het begin een mooi tempo lopen en dan begint ze steeds lekkerder te lopen. Ze loopt altijd nageeflijk en ontspannen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:27

Tja...als je je paard goed beleerd, dan heeft hij aan de longe al nageven ( lees ontspannen en zakken in de hals) geleerd en kan dus ook onder de man nageven. Een paard dat met zijn hoofd in de lucht loopt, kan je naar voren rijden wat je wil, maar daar zal dus never nooit een paard uit komen dat over zijn rug gaat lopen en dus KAN gaan nageven!
Nageven en van achter naar voren laten lopen kan dus eigenlijk niet echt zonder elkaar omdat je zonder 'nageven' geen bereik hebt over de rug van je paard doordat hij deze hol maakt en wegdrukt.
Ik heb het dan natuurlijk niet over oprichting, maar vw nw.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:03

Tips voor je handen: allereerst, handen, benen, voeten, hoofden: alle beweging komt voort uit het nog niet in balans zitten van de ruiter. Hierboven werd dat al aangegeven.

Wat je dus moet oefenen, is je zit. Zonder beugels rijden en dan proberen op je zitbeenknobbels te blijven zitten, en nergens klemmen, niet met je knieen, niet met je binnenbenen, niet met je kuiten.
Dat je dan wat gaat wiebelen geeft niets, het gaat er niet om hoe het er uit ziet, het gaat erom hoe het voor je paard moet voelen. Ontspannen dus.

Laat je eens longeren, beugels uit en sluit je ogen een tijdje. Zodat je echt moet voelen. Gymnastiekoefeningen, ook heel leuk.
Als je een brave pony hebt kun je af en toe zonder zadel rijden, super voor je balans.

Daarnaast wat handigheidjes: je kan je pinken op zijn schoft laten rusten, een bruggetje maken, dat betekent dat je je linkerteugel door je rechterhand laat lopen en je rechter door je linker, zodat je een verbinding tussen je handen krijgt.
Ik doe soms mijn duimen even tegen elkaar tijdens het rijden, ook controle of mijn handen even hoog zijn.

Maar let op dat de handigheidjes niet de oorzaak van onrustige handen wegnemen. Dat is je zit.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:08

_Micha_ schreef:
Aeardenhout: Nee hoor dit is echt een elastiek, alleen het overige 'elastiek' zit onder haar hoofdstel zodat ze daar geen last van heeft. Het klopt idd dat hij een stukje verschoven is met het rijden. Daar zal ik de volgende keer op letten.

@ rest: Ik had heel wat te typen haha, maar na al die reacties ben ik de helft weer vergeten.
De tip longeren kwam, ja dat is misschien wel een goed idee maar dan moet ik iemand hebben die me kan begeleiden want ik heb 0,0 verstand van longeren en pony snapt het principe niet eens dat ze niet naar mij toe moet lopen.

quadripes: Een martigaal is geen goed idee, ook dit is al een keer eerder geprobeert, daar schiet ze ook helemaal van in de stress. Ik weet niet wát er vroeger met haar is gebeurd. Maar wel dat ze om niets ontzettend bang kan zijn.

Sjapaz: Het is niet dat ik geen comentaar aan wil nemen, sorry als dat wel zo leek Knipoog Maar in eerste instantie word er [door niet iedereen natuurlijk] alleen maar geroepen dat ik mijn handen stil moet houden en dat de elastiek eraf moet. Maar geef me dan ook tips hóé ik mijn handen stil moet houden. Ik ben daar al 2 jaar mee bezig en het wil niet. Ja nu met de nieuwe tips zal ik er ook verder eraan gaan werken.
Ik ben ondertussen ook al 2 jaar met haar hier mee bezig, het is niet zo dat ik haar voor 'het plaatje' netje wil hebben lopen. Wat we kachelen al 2 jaar zo rond met het neusje omhoog.
Bedankt voor je tips.

Mulan: Ik zal zeker foto's laten zien als we weer wat verder zijn Ja

nee hoor; er wordt voornamelijk gezegd dat je je pony eerst voorwaarts moet rijden en vanuite de achterhand moet laten lopen
en dus niet eerst nageeflijk en daarna wel weer voorwaarts

je gaat toch ook niet eerst een auto kopen en autorijden en daarna pas je rijbewijs halen??

nee, je moet bij het begin beginnen en eerst zorgen dat de basis er goed op zit dus voorwaarts en vanuit de achterhand en los in de rug

p.s. nog een tip; voordat je met hulpteugels gaat rijden en je pony continue de schuld geeft (hij word panisch enz enz) laat je pony eens nakijken door een tandarts en door een da of hij misschien een blokkade in de rug en of hals heeft

als je dit uit kunt gaan sluiten dan moet je eerst je pony de basis leren en jij zelf voornamelijk ook
een goede instructice kan je hier goed bij helpen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:13

Een halsverlenger dus. Die zijn van elastiek Knipoog Op zich een erg fijn hulpmiddel, maar wel als je aanvult met je been. Dus voorwaarts rijd. Anders heeft een elastiek of en halsverlenger geen meerwaarde.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:28

tamaramt: Ik vind het hardstikke fijn dat je me comentaar en tips geeft over voor/neerwaart rijden. Maar je weet níets over hoe mijn pony is en hoe ze reageert op dingen. Kun je niet gewoon van me aan nemen dat er niets mis is met haar, want ja we hebben haar na laten kijken. Maar dat ze sommige dingen gewoon eng vind, of waarschijnlijk is er iets gebeurd in haar verleden. Dat ze zo over reageert op sómmige dingen, en ja ik heb een goede intructrice.

Bedankt voor de andere tips iedereen,

randalinpony: dat zal ik eens gaan proberen, zal wel aan mijn instructrice vragen of we weer een keer een zitlesje kunnen doen Lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:41

ik geef je alleen maar advies en tips net zoals vele anderen hier op het topic
dat jij de tips niet op wil volgen en denkt dat anderen de kennis niet hebben is jammer maar wel in jouw nadeel
mijn paard is ook zeker niet de makkelijkste en gaat ook snel in het verzet en is snel paniekerig dus ik weet echt wel waar ik over praat( en heb ruim 22 jaar rijervaring voornamelijk met moeilijke e/o jonge paarden)
maar ik twijfel aan het feit dat je een goede instructice hebt
want iedereen die les geeft weet dat de basis het belangrijkste is
en dat is dus o.a. voorwaarts, attent op de hulpen, lopen vanuit de achterhand enz.
en dus niet eers nageeflijk en dan pas voorwaarts
elke instructice die dat zegt zou nooit geen les meer mogen geven

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:16

oja, frustrerend is dat he, dat je oo kal 2 jaar bezig bent! Jou paardje is niet hetzelfde als mijne natuurlijk, maar het voelt zo overeenkomstig!

Ik heb mijne ook helemaal laten nakijken door een fysio en door een tandarts.

In elk geval fijn dat je nu iets opener reageerd naar de tips, goed van je!!

Ik ga mee met de tips van dagmar over de houding: zit les is zeeer vermoeiend, maar er lonend voor je houding! en longeren helpt mijn paardje inderdaad erg, dan reageerd hij wel goed overal op, en op bijzets. misschien is er wel iemand bij je op stal ofzo die jou kan helpen met longeren? ik zou als ik jou was eens navragen, want je kan er echt heel veel plezier en voordeel uit halen!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:25

Saskiaatje schreef:
Eerst het voorwaartse, dán het nageeflijke. Knipoog

Volledig mee eens, probeer met je benen anders je beugels een gaatje korter te doen Lachen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:26

_Micha_ schreef:

je zult denk ik eerst voorwaarts moeten rijden voordat je kunt werken aan de nageeflijkheid.
(voorwaarts- neerwaarts)