Paard wil niet sturen en stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mepril

Re: Paard wil niet sturen en stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:22

ik ben dan de eigenaresse van de fjord maar helaas is er niks meer aan te doen ik laat zoiezo niks weer daar beleren en kijk nu eerst wel es goed voor dat ik mijn paarden bij andere mensen achter laat en de volgende keer wil ik er ook bij zijn als ze er mee bezig gaan dat mocht nu ook niet omdat het paard anders teveel met mij bezig was als met zichzelf dat vond ik al een raar verhaal maar dacht ach het zal wel

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:05

notalways schreef:
ja maar als die harder gaat kan je helemaal niets meer
dus ook niet sturen
hoe los ik dit op dan?

Opnieuw beginnen, aan de longeerlijn en op stem hulpen rijden, hoef je niet te sturen, leert hij op je houding en stem lopen, als of je zitlessen krijgt, kan je gelijk aan je eigen ontwikkeling werken qua houding en zit (is misschien niet nodig maar geeft altijd verbetering) baat het niet schaad het niet. Haha!
Erg vreemde africhtings stal, als ze niet met voorstellen komen hoe op te lossen, geen paarden mensen dus, maar mensen met paarden, ik zou op zoon stal niet willen staan. Boos!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:10

mepril schreef:
ik ben dan de eigenaresse van de fjord maar helaas is er niks meer aan te doen ik laat zoiezo niks weer daar beleren en kijk nu eerst wel es goed voor dat ik mijn paarden bij andere mensen achter laat en de volgende keer wil ik er ook bij zijn als ze er mee bezig gaan dat mocht nu ook niet omdat het paard anders teveel met mij bezig was als met zichzelf dat vond ik al een raar verhaal maar dacht ach het zal wel

Is een beetje vreemd, wij hebben er geen moeite mee als de eigenaar of ruiter er bij is, graag zelfs kan je mooi zien en mee groeien hoe hij gaat lopen en kan gaan reageren.Ach gut
Hij zal met jullie verder moeten als hij weer thuis is, is het handig als je weet hoe hij werkt en reageerd.
Pling Cool

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:40

Inderdaaa! Jammer genoeg zijn er veels te veel van dit soort stallen, en als het praatje goed is...en dat kunnen ze, geloof mij, dan trap je er jammer genoeg in.
Eenmaal verpest is de terugweg heel lang en moeilijk!
Misschien dat de Balinghof een optie is? Kost ook weer geld natuurlijk, maar een paard waar je niet veilig op kan rijden is ook weggegooid geld elke maand.

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 00:01

goh ik ken die africht praktijken maar al te goed...
zie het hier vaak gebeuren met friezen in de omgeving.
er word een zadel opgegooid, een bit ingedaan, vastsnoeren met slofteugels, sporen aan, zweep mee en gaan met die banaan.
het paard wordt helemaal in de knoop getrokken en kan geen kant op. word met de zweep geslagen en geschopt met de sporen net zolang tot ie geen fut meer heeft om op z'n benen te staan.
het is een kind wat je iets aan het leren bent... dan doe je dat toch niet op zo'n manier??!!
het is voor zowel jullie zelf als voor het paard geen leuke ervaring. misschien is het voor het paard wel traumatisch, weet je veel kan maar zo...
heb zelf een paard ingereden en dat ging perfect. we zijn zolang bezig geweest. eerst alleen maar longeren en de commando's stap draf, enz aanleren. daarna met zadel longeren en dan een keertje erop zitten en er weer af. dan een rondje stappen en er weer af... zo steeds verder en dat ging prima. het beestje is niet bang geweest en dat is toch veel fijner voor zo'n paard.
so what als je een jaartje bezig bent, zo'n rustig leerjaar geeft het paard plezier voor de rest van z'n leven inplaats van altijd bang blijven of het niet snappen van de ruiter.

vind het goed dat jullie hem nu naar die meneer toe brengen om hem / haar te laten corrigeren. blijf er wel veel kijken, misschien neem je dan nog wat tips en trucs mee naar huis!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 00:27

Als ik een tip mag geven over opnieuw africhten: www.paardelarij.nl . Ze gaan hier heel kalm met de dieren om, zijn heel duidelijk in waarom ze doen wat ze doen. De eigenaar wordt veel betrokken in het proces van het inrijden (oa dmv dagboekjes op het internet) je kunt er helemaal toezicht op houden als je wilt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:58

Ik weet ook wel een adres, Haha!

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 16:58

hebben al een adres gevonden die man is al 3 keer bij ons geweest en je ziet duidelijk verbetering ook gaat dit alles heel vriendelijk en merk je direct dat ze die man erg leuk vind
dus wie weet word het nog wat

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:49

notalways schreef:
kehdra schreef:
jeutje mina! Hoelang is het paardj nu onder het zadel?
Vergeet niet; als het paard de teugel en beenhulpen nooit heeft geleerd, kan jij het natuurlijk ook niet gebruiken he...

[edit] hoezo met Slof beleerd? En door wie is dit inrijden gebeurd?

Hee,
Ongeveer een half jaar nog maar!

Ze is met slof beleerd, waarom weet ik niet, we konden er nooit bijzijn, want dan hadden ze geen tijd.

dat is altijd fout, je moet er weleens bijzijn. voor hetzelfde geld doen ze dus niets of word je paard alleenmaar verpest

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:52

Brr idd nooit meer naar toe brengen dan.. Een jong paard hoort geen slof om.. ik denk dat die dit doet uit onbenulligheid (niet weten hoe ofwat) en zeker wel bang voor de hand.

Ik hoop voor jullie dat het snel voor elkaar is bij die man.. Want ik heb ook verschillende malen van dit soort paarden ter corrigeren gehad etc.. en daar kon soms maanden overheen gaan, voor ik ze eindelijk weer fatsoenlijk op eigen benen had lopen!!

Ik zou persoonlijk die mensen van de oude stal even "vriendelijk" benaderen en het zegje toch even tegen hun doen!! Ik ben blij dat er met die man al wel wat vooruitgang in zit...

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:48

sorry hoor maar ik vind het maar raar?!

-hoe ben je aan die affrichtings stal geraakt? (kennisen ofz,en wat zeggen zij erover?)
-Moest ik een jong paard hebben ,zou ik er iedere keer bij zijn..
-dus hij heeft het peerd gewoon zo meegegeven,van ooh ze is beleerd,niet uitgelegt hoe en wat?
-Wie beleerd in godsnaam een paard met een slof?
-heb je een naam ofzo?
-En ook raar dat ze nooit tijd hadden als jij tijd had? Verward

Ofwel ben jij sierieus in de maling genomen..
of wel klopt je verhaal écht niet! *LOL*
Nors opkijken
en ik heb de rest van je topics gelezen? Slapen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:15

indd een raar verhaal...

Maar over die slof.. ik wil niet moeilijk doen hoor en ik weet dat bokt ANTI-slof is.

Maar ik heb aardig wat paarden zadelmak gemaakt... en ingereden. als bij mijn baby's de motor werkte aan de achterkant(voorwaarts) en het stuur gemonteerd was aan de voorkant, ging er bij mij ook een slofje om..

Het hangt ervan af hoe je die gebruikt.. als jij je paard rond trekt ben ik het er mee eens dat het slecht is..

Maar die van mij gingen al zakken omdat de motor werkte.. alleen steeds omhoog... en dan is een los hangend slofje ideaal om te begrenzen.
En daar zie ik het probleem niet van in??

Iemand die het hier niet mee eens is?? zo ja waarom? Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:54

Als een paard geen rem heeft en ook niet is te sturen, kan je mijn niet wijs maken dat de slof goed werd gebruikt.
Om aan wijzingen te geven kan ik in komen, maar een jong paard dat bijna omvalt omdat er zo nodig iemand op zijn rug moet gaan zitten, vind ik die slof echt niet nodig. Eigenlijk wel een beetje…. Boos! En teleurgesteld.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:02

Ik vind een slof zo wie zo NOT NOT NOT done bij een jong paard, heb vaak genoeg jonge paarden ingereden en we zijn die krengen nooit nodig geweest, ik krijg zelfs kippenvel (ja.. serieus) van die dingen. Als je ze al nodig bent dan ben je niet goed bezig, elk paard moet rustig leren zijn lichaam te gebruiken met iemand op zijn rug, de een heeft dat in een week door... de ander pas na een half jaar... geef ze dan ******* KAAAAAS****** de tijd! mijngodenhere... ik draaf door.

Maar schandalig dat het zo gegaan is met dat jonge dier. Persoonlijk zou ik hem eerst een tijdje lekker met rust laten (lekker in de wei en geen gedoe aan zijn hoofd) alsmede je weer begint. Tis al stressvol genoeg zo'n mens op je rug, als je het dan ook nog eens verkeerd geleerd hebt is het al helemaal een verschrikking. Gun hem even vakantie is mijn mening begin nu niet met nog een persoon hoe goed ie ook is.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:38

Benfan schreef:
Ik vind een slof zo wie zo NOT NOT NOT done bij een jong paard, heb vaak genoeg jonge paarden ingereden en we zijn die krengen nooit nodig geweest, ik krijg zelfs kippenvel (ja.. serieus) van die dingen. Als je ze al nodig bent dan ben je niet goed bezig, elk paard moet rustig leren zijn lichaam te gebruiken met iemand op zijn rug, de een heeft dat in een week door... de ander pas na een half jaar... geef ze dan ******* KAAAAAS****** de tijd! mijngodenhere... ik draaf door.

Maar schandalig dat het zo gegaan is met dat jonge dier. Persoonlijk zou ik hem eerst een tijdje lekker met rust laten (lekker in de wei en geen gedoe aan zijn hoofd) alsmede je weer begint. Tis al stressvol genoeg zo'n mens op je rug, als je het dan ook nog eens verkeerd geleerd hebt is het al helemaal een verschrikking. Gun hem even vakantie is mijn mening begin nu niet met nog een persoon hoe goed ie ook is.
.
Ik ben ook niet voor slof,maar als je ze juist gebruikt heb ik er geen probleem mee! Lachen
als je een slof vriendelijk gebruikt..wat is het probleem dan?
okee idd niet op jong paard,maar als ze 5 ofzo zijn,is dat toch geen "drama" persoonelijk idd zou ik nooit een jong paard met slof inrijden,dat nooit!
Trouwens ik geloof geen bal van dit verhaal..ze kan blijkbaar ook niet antwoorden op mijn vorige vragen :

-hoe ben je aan die stal geraakt , via kennissen ofz? (en wat zeggen zij ervan?)
-waarom kon je er niet bij zijn,dat vind ik raar,ik zou er elke keer bij zijn geweest!
-je gaat me toch niet zeggen dat ze je het paard zo hebben gegeven en gezegt jups ze is beleerd?toen mijn ex-paard beelrd was hebben me ze direct uitgelegt ,van je moet zo en zo rijden met hem ,en op dit en dat letten!!
-JE BENT ZWAAR IN DE MALING GENOMEN OOK!

mijn punt is,je verhaal geloof ik echt niet! sorry..
ook in aanleiding van je andere topics!eerst heeft ze geen paard en daarna plots wel.
Laatst bijgewerkt door DevilsFriend op 21-08-08 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:41

Hoe vaak worden ze juist gebruikt, de meeste kunnen ze maar amper vast houden. Ach gut

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:44

montyjansen schreef:
Hoe vaak worden ze juist gebruikt, de meeste kunnen ze maar amper vast houden. Ach gut

idd niet veel,maar als ze "juist" gebruikt worden dan zie ik het probleem niet in!
ik rij zelf ook wel eens met slof voor even ondet toezicht van instructie..
en hij zelf zegt ook dat ik het juist gebruik,ik doe het alleen even voor we springen..
daarna gaat ie meteen af!

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 01:19

DevilsFriend schreef:
Benfan schreef:

.
Ik ben ook niet voor slof,maar als je ze juist gebruikt heb ik er geen probleem mee! Lachen
als je een slof vriendelijk gebruikt..wat is het probleem dan?
okee idd niet op jong paard,maar als ze 5 ofzo zijn,is dat toch geen "drama" persoonelijk idd zou ik nooit een jong paard met slof inrijden,dat nooit!
Trouwens ik geloof geen bal van dit verhaal..ze kan blijkbaar ook niet antwoorden op mijn vorige vragen :

-hoe ben je aan die stal geraakt , via kennissen ofz? (en wat zeggen zij ervan?)
-waarom kon je er niet bij zijn,dat vind ik raar,ik zou er elke keer bij zijn geweest!
-je gaat me toch niet zeggen dat ze je het paard zo hebben gegeven en gezegt jups ze is beleerd?toen mijn ex-paard beelrd was hebben me ze direct uitgelegt ,van je moet zo en zo rijden met hem ,en op dit en dat letten!!
-JE BENT ZWAAR IN DE MALING GENOMEN OOK!

mijn punt is,je verhaal geloof ik echt niet! sorry..
ook in aanleiding van je andere topics!eerst heeft ze geen paard en daarna plots wel.

het is maar net wat je gelooft ik vraag hier gewoon advies en meer niet en als je me die niet kan geven zeg dan niet van die dingen zoals dat het niet waar is

maar even antwoorden op je vragen

de eigenaresse van de fjord heeft haar daarheen gebracht en die kende de vrouw nog van school
dus ze nam aan dat het goed was

dat ik er niet bij kon zijn is omdat ik de pony nog maar net lease en toen dus nog niet
die vrouw mocht er niet bij zijn omdat de pony dan volgens die mensen teveel naar haar toe trok en alle aandacht naar de eigenaresse ging

en ja de pony is terug gebracht door die mensen die haar beleert hebben en zeiden dat ze klaar was maar verder nog wel dingenmoest leren nou ja dat denk je toch bij ieder paard want hoe lang ze ook onder het zadel zijn ze moeten altijd nog wat leren
dus de eigenaresse dacht dat het goed was totdat ze er zelf op ging en over de rand van de bak ging
ook mij is dit overkomen en mijn instructrices hebben ook bepaalde dingen meegemaakt

dat we zwaar in de maling genomen zijn dat weten we nu ook wel

daarom vraag ik hier om tips om het paardje weer zo goed mogelijk te krijgen en ik haar door mag leasen want anders moet ik stoppen van mijn moeder omdat het te gevaarlijk is

ik hoop dat het nu duidelijker is

ook heb ik een ander topic wat voor bit ik moet gebruiken omdat mijn instructrices mij allemaal soorten bitten willen aansmeren waar ik de werking niet eens van weet

dus nogmaals vraag hier alleen maar advies

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 01:36

Even over de slofteugelzadelmakmaker in dit topic: Als je het paard aan de longe goed genoeg voorbereid in een fijne houding te lopen en zijn lichaam te leren gebruiken, dan heb je neverstenooitniet een slof nodig.
Omdat de rugspieren dan al zo sterk zijn dat het ruitergewicht in balans gedragen kan worden. Daarom gooien ze dan ook het hoofd niet omhoog.

Dus neem iets meer tijd(twee maanden) om het paard goed voor te bereiden op het dragen van een ruiter, dan kun je je slof weggooien.

Want: Een paard loopt drie jaar lang met zn harses aan de grond te eten, en dan ineens binnen een paar weken tijd zadel erop, hoofdstel om, longeren, ruiter erop.

Wat denk je dat dat met de rugspieren doet?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:20

Ik zou inderdaad het advies van die meneer volgen, ook al omdat je zelf de ervaring niet hebt om een jonge pony te beleren. Overigens heel goed dat je dat van jezelf weet en daar naar handelt!
Longeren lijkt me prima omdat je dan toch een band met de pony kan opbouwen (jullie kennen elkaar nog niet zo lang) en de pony kennelijk daar geen slechte ervaringen mee heeft. Overigens kan je in het begin dan ook de stemcommando's gebruiken als je beenhulp niet zo duidelijk is voor hem. Ook wat werk aan de hand (grondoefeningen) is heel goed, laat de pony zich op jou richten en je leren gehoorzamen, een goede voorbereiding voor onder het zadel.
Ik zou wel vragen als deze man klaar is of je eerst een paar keer mag rijden waar hij bij is. Hij weet wat de pony gewend is en kan meteen zien of je je hulpen goed geeft. Zo kunnen jullie aan elkaar wennen zonder misverstanden. En natuurlijk met de eigenaresse erbij, zij zal nu zeker willen meekijken! Knipoog Veel succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:54

Martie lijkt mij een goed plan. OK dan!

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 14:17

Martie schreef:
Ik zou inderdaad het advies van die meneer volgen, ook al omdat je zelf de ervaring niet hebt om een jonge pony te beleren. Overigens heel goed dat je dat van jezelf weet en daar naar handelt!
Longeren lijkt me prima omdat je dan toch een band met de pony kan opbouwen (jullie kennen elkaar nog niet zo lang) en de pony kennelijk daar geen slechte ervaringen mee heeft. Overigens kan je in het begin dan ook de stemcommando's gebruiken als je beenhulp niet zo duidelijk is voor hem. Ook wat werk aan de hand (grondoefeningen) is heel goed, laat de pony zich op jou richten en je leren gehoorzamen, een goede voorbereiding voor onder het zadel.
Ik zou wel vragen als deze man klaar is of je eerst een paar keer mag rijden waar hij bij is. Hij weet wat de pony gewend is en kan meteen zien of je je hulpen goed geeft. Zo kunnen jullie aan elkaar wennen zonder misverstanden. En natuurlijk met de eigenaresse erbij, zij zal nu zeker willen meekijken! Knipoog Veel succes!

bedankt voor je advies

we hebben al met die man afgesproken dat ik bij hem les blijf rijden met de fjord omdat hij er ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat ik kan doen maar eerst wachten we rustig af hoe het allemaal verder gaat

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 06:52

Je heb gelijk alles even op een rijtje zetten, uit huilen Verdrietig en opnieuw beginnen succes. Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:07

notalways schreef:
inge81 schreef:
euh, ik zou even contact opnemen met diegene die haar heeft beleerd en toch vriendelijk maar dringend vragen waar die knoppen erop zijn gezet.

Ze is met slof beleerd, en volgens hun is alles goed.
Maar ik kan er niet op rijden, en mijn gediplomeerd instuctrice ook niet, en niemand uit mijn vriendenkring.

Dan heb ik 1 tip voor je, terug naar de basis en dat met behulp van je gediplomeerde instructrice, misschien kan zij hem 2 x per week voor je op nieuw beleren, doe je tussen door longeren en ga je terug naar de basis met beleren. Jammer maar je paard is gewoon niet correct ingeleerd, ik zou maar eens gaan kijken samen met je instructrice daar waar ze jouw paard hebben beleerd, kan je zien wat ze fout hebben gedaan, dan heb je inzicht hoe je je paard kunt corrigeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:22

Dat is ook het enige wat ik je kan adviseren............ terug naar de basis met een kundig iemand naast je