Wat doe ik fout?? niet voorwaarts en ik gebruik...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:44

linlovesyou schreef:
Ik denk dat jou paard echt gek van je is, dat die voor je wilt lopen!! Tuurlijk moet je ze soms wakker maken en soms heb je je zweep ook wel nodig maar ik vind niet dat je hem moet gaan lopen meppen met de longeerzweep en striemen er op slaan...
paardrijden moet toch leuk blijven, ook voor jou maar ook voor je paard!

O guttegut wat regent ut......we zijn weer op het Pennymeisjes niveau beland.... Lips are sealed
Denk je nu echt dat paarden het rijden leuk vinden? Dat het ook maar enigszins natuurlijk is? Als je het aan een paard zou overlaten, dan liep hij het liefst de hele dag in de wei, en had hij helemaal geen boodschap aan werken.
De enige die er lol aan moet beleven ben jezelf. Je paard accepteerd je alleen maar. De ene wat makkelijker dan de ander. Maar ze accepteren het. Dat is nou juist het mooie aan paarden. Ze vergeven gewoon dat jij erop kruipt....
Je betaalt er overigens genoeg voor om een paard te onderhouden. Dan mag hij of zij ook wel eens werken voor de kost.

Als je gedurende het rijden fouten maakt, of niet iedere keer reactie van het paard verlangt op je been, kan je op een gegeven moment een paard krijgen die dood is op het been. Het enige dat helpt is een flinke tik. Ben je daar in het verleden niet streng genoeg in geweest, neemt het paard op een gegeven moment een loopje met je. Ook met het tikje erbij reageert hij niet. En dan is het enige wat helpt een flinke pets. Tot de striemen op zijn kont staan....

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:53

pff rustig maar hoor, je hoeft je niet zo te verdedigen, t was niet voor jou bedoeld maar je voelt je kennelijk aangesproken. Ik zei al; ieder zijn eigen manier! ik zeg al nix meer hier haha Extreme duivel

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:56

dat laatste was voor renske20

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:01

tss een pennymeisje.... sorry hoor maar ik zeg alleen maar dat ik vind dat je je paard niet in elkaar hoeft te slaan... ik heb niet gezegd dat een tik niet de bedoeling is, want je hebt je zweep soms nodig als !! maar ook zonder je zweep moet je je paard aan het lusiter kunnen krijgen... en niet alle paarden zijn makkelijk en streng zijn is ook nodig maar je kan wel een beetje respect hoduen voor je paard, paarden hebben ook lol in het rijden hoor!!!

en sorry hoor een pennymeisje, dat vind ik echt nergens op slaan, kan je niks beters verzinnen?
verder ben ik heir niet om ruzie te maken maar ik heb mijn mening gegeven en ik vind dat je je paard niet in elkaar hoeft te slaan om wat voor elkaar te krijgen!!!!

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:03

en dit was voor cassidy
en verder ga ik hier geen ruzie om maken, ik vind dit punt uit.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:03

ik verdedig me niet, ik reageer alleen op jouw mening dat er meerdere bokkers zijn die volgens jou dus te veel met de zweep rijden en dat we eens een NH boek ofzo moeten lezen en dat je een paard zonder sporen en zweep moet kunnen rijden

ik vind dat onzin!

kijk ook even naar wat cassidy heeft geschreven, die heeft dus ook helemaal gelijk!

heb je een paard wat dood is voor je been(zoals bv corina) dan is het enige wat helpt een goede tik!

en als je nix zinnigs hebt te zeggen, doe dat dan ook niet!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:07

oke linlovesyou, tuurlijk kan je een paard rijden zonder zweep, maar wat versta je onder rijden?

gewoon simpel aan de teugel, wat figuurtjes, wat tempowisselingen en een pasje wijken?tuurlijk dat lukt de meeste wel zonder zweep/sporen

maar wil je meer, en dus meer verzamelen, moeilijkere (dressuur) oefeningen dan ben je nergens zonder sporen/zweep!dat wil niet zeggen dat je iedere pas een tik moet geven of een prik met je sporen, maar het zijn hulpmiddelen voor bv de verzameling of een bepaalde oefening!
gebruik je je zweep/sporen met verstand dan ben je pas echt aan het rijden, en dat is voor je paard echt niet minder fijn dan zonder zweep en sporen in de bak rondhobbelen!

zoals ik al eerder zei: waarom denk je dat je op wedstrijden vanaf de M1 met sporen MOET rijden?

heb ff alle spelfouten eruit gehaald!

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:14

ik zeg toch ook niet dat ik sporen of een zweep afkeur, je hebt ze gewoon nodig als hulpmiddel bij sommige oefeningen en zeker op hoger niveau... dat gebruik ik zelf ook, maar zoals ik al eerder zei ik vind niet dat je er op los moet meppen totdat de striemen erop staan, een zweepje en een spoor is een hulpmiddel!!
en niet de manier om je paard af te raggen of vooruit te meppen...
ik vind dat je dan op andere manieren kan proberen eerst, met hulp, veel overgangen..,

IK KEUR DUS EEN TIK OF EN SPOOR NIET AF!!

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:15

maar wel met mate graag...Lachen

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:18

Zie jij als je voor de eerste keer op mijn lease-pony zit, hem maar eens aan te laten draven (dat is dus niet voor de ouderen hier, maar linlovesyou en xxx4ya)
Ik kan je garanderen dat dat je niet lukt.. hij staat stil en doet niets meer, met een paar goede tikken en wat kleine protest-bokjes (zijn ze niet eens te noemen) loopt hij wel weer, maar zonder zweep zal het je echt niet lukken. Nu is hij niet de moeilijkste, niet gevaarlijk, maar hij kan wel gewoon doodstil gaan staan en niet meer reageren, of je nou rustig drijft of schopt, dat werkt gewoon niet, misschien 1× zodat hij wegstapt, maar draven zal je dan nog niet lukken, als je weer gaat drijven, sta je weer stil (nu ben ik ook niet de beste ruiter, maar hij doet het bij iedereen op stal)
Dan vraag je dus niet eens een moeilijk oefening, maar de overgang van stap naar draf..
Zoals Cassidy zegt, er is geen enkel paard dat rijden leuker vindt dan heel de dag op de wei staan en lekker doen waar hij zin in heeft..
Corina, gewoon veel blijven oefenen, er zal niet snel verbetering zijn, reken toch op een maand o.i.d, maar het komt wel! Bij mij gaat het ook steeds beter, na toch al een maand, maar hij loopt nog steeds niet echt voorwaarts..
Laatst bijgewerkt door DaphneL op 28-01-03 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:18

xxx4ya schreef:
zo jeez hoe hard en vaak wil je je paard slaan! je paard moet met plezier lopen hoor... misschien heeft ie wel pijn, ligt t zadel niet goed, weet jij veel! Arm beest. Als ik jou was zou ik s wat boeken gaan lezen van natural horsemanship, misschien dat je dan wat normaler met je paard om kan gaan... geld voor veel mensen hier!

Nou ik denk dat je een paard zo snel heel erg zeer doet hoor, onder elkaar gaat het er heel wat onbenulliger aan toe!!

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:32

voor de oudere he... pardon hoor maar wat heeft dit met leeftijd te maken? volgens mij ben ik ouder dan jij ,dus dat slaat nergens op,

EN VOOR DE TIENDE KEER EEN TIK IS WAT ANDERS DAN JE PAARD MET STRIEMEN SLAAAN!!!

en dit is toch mijn mening!! je moet is goed lezen, ik zeg niet dat ze rijden leuker vinden dan in de wei staan maar ik zeg dat er genoeg paarden zijn die het heel leuk vinden om gereden te worden!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:38

oke dan blijf ik dus errug slecht! heb vandaag een striem op zn kont geslagen ja zo eentje die wat dik wordt, en waar het haar vanaf is, ga je nu de dierenbescherming bellen?!

tsja is ook niet iets wat ik dagelijks doe maar ben 2x achterovergevallen toen hij steigerde en heb 2x erg veel geluk gehad, dus als hij voortaan steigerd doe ik er alles aan om hem naar voren te krijgen

o ja als je je dan toch druk maakt om die striem, mn instructeur heeft mn paard een keer de hoek uitgeslagen en een keer van de bakrand afgeslagen(daar stond ie met zn voorbenen op toen ik erop zat!) en dat deed ie met een longeerzweep, en daar heeft hij alle2 de keren een wondje aan over gehouden('wondje' klinkt minder erg dan een striem die een beetje kapot was he!)

en dat doe ik niet voor mn plezier, en mn instructeur ook niet, maar puur als laatste redmiddel voor ik weer met paard en al op de grond lag!

verder weet je al hoe ik over het zweep en spoor gebruik denk, zo min mogelijk, alleen als het nodig is ze met verstand gebruiken!

o ja ik heb wel een keer een meisje van dr pony afgesleept, omdat ze dat beestje bleef slaan, en hij allemaal striemen op zn kont had, want dat ging nergens over, hij snapte iets niet, en zijn bleef slaan....alsof ie het dan wel snapt?! op die manier vind ik het dus gestoord als je zo je zweep gebruikt, maar soms kan je helaas niet anders!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:39

en met oudere....bedoelde ze denk ik de bokkers die hier al wat langer zijn dan jij en xxx4ya

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:42

dus omdat we hier niet zo lang zijn, is onze mening minder belangrijk?
nou ja maakt niet ui... loze discussie en echt helemaal niet meer ontopic!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:52

linlovesyou...wat heeft in hemelsnaam je leeftijd ermee te maken of dat wat je op bokt loopt te verkondigen serieus genomen moet worden of niet? For the record, ik ben 37, dus dan heb je in ieder geval iemand voor je die ouder is dan jij en die je serieus moet nemen? Kruip voor mij in het stof.....als je dat wilt tenminste...Haha!

Dacht het toch even niet hoor. Maar in deze heb ik dus wel gelijk. Als je een paard een aanwijzing geeft die hij moet opvolgen, maar dat niet doet, en je vraagt het vervolgens nog een keer, en EIST niet van hem dat hij het doet...denk je dat een paard je de volgende keer serieus gaat nemen?

Omdat jij zo loopt te dwepen met Natural Horsemanship: laat ik je een keertje een stelling geven van Pat Parelli. Degene die voor mij de GURU is van NH. Pat Parelli zegt dat hij: 1- een paard een SUGGESTIE geeft voor wat hij moet doen. Doet hij het dan nog niet dan:
2- het van een paard duidelijk VRAAGT wat hij moet doen. Doet hij het dan nog niet dan:
3- van een paar duidelijk EIST dat hij het gevraagde gaat doen.

Voor mij is het denken dat je je been gaat aanleggen: de suggestie.
Voor mij is het aanleggen van het been: de vraag.
Voor mij is het tikken van de zweep: de eis.

Pat Parelli heeft ook nog de meest overtreffende trap van alles in petto. Hij zegt dat je een paard het gevoel moet geven dat je hem levend vilt als hij je suggestie/vraag/eis niet opvolgt. En dat is voor mij de mep TOT DE STRIEMEN OP ZIJN KONT STAAN....

(en tussen twee haakjes: die striemen op zijn kont: dat heb je snel voor elkaar hoor)

En Linlovesyou, mag ik vragen hoeveel probleempaarden jij al in handen hebt gehad?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-01-03 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:52

Met de ouderen, bedoel ik idd de mensen die hier langer zijn en die i.m.o. wat ouder typen, oké, dat is misschien vreemd uitgelegd.
Idd, je bent ouder dan ik, maar dat wil nog niet veel zeggen.
De discussie is nog redelijk on-topic, het gaat er toch nog steeds over hoe je een paard voorwaarts en attent kunt houden op je been.
Bij sommige paarden los je het niet op met alleen een tik, dan kunnen er idd zulke harde knallen moeten vallen dat er striemen staan, voor het paard luistert. Dat is gewoon moeilijk te beoordelen van achter je computer.
Sommige paarden moet je gewoon hard aanpakken, wat door jou dus in elkaar slaan genoemd wordt..
Het is niet zo dat jullie mening minder belangrijke is, maar des te meer berichtjes iemand heeft, des te beter je een beeld van die persoon kunt vormen, dus hoe je die berichtjes van zo'n persoon opvat.
Tsja, je zult je eigen mening erop na houden, maar als je niet op zo'n manier elkaar kunt proberen te overtuigen, zou er dus helemaal geen discussie mogelijk zijn..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:56

ik sluit me helemaal aan bij Cassidy en DapheL!

en dat jullie hier nog niet zo lang komen maakt jullie niet minder belangrijk, maar op deze manier weten we nog weinig van jullie rijervaring, soort paarden?enz enz.

ik kom hier ook nog niet zo lang, maandje of 2/3 zoiets, maar omdat ik meer berichtjes dan jullie heb geplaatst weten andere bokkers een beetje wat mijn manier van omgaan met paarden enzo is, van jullie weten we vrij weinig, ja dat jullie tegen hard slaan met de zweep zijn, maar meer ook niet!

vul anders ff uitgebreid je profiel in(liefst met foto's!) dan weten andere bokkers meteen wat meer van jullie!

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:04

ik ga er nu niks meer over zeggen, iedereen doet met zijn haar paard wat hij of zij wilt...
ik heb ook foto's in mijn profiel staan, en ik zeg niet dat je ouder moet zijn om belangrijker te zijn maar zo kwam het op mij over dat ze dat bedoelde.

En ik heb helemaal niks gezegd over natural horseman ship bla
iedereen heeft hier zijn eigen mening over gehad, mijn paardje was toevallig een super probleem paard die vanaf het moment dat je iets vroeg gewoon ging stilstaan en bleef bokken, en dan ging het niet eens om een moeilijke oefening maar gewoon om weg te stappen was al een ramp...
verder wil ik helemaal niet in discussie gaan en dat doe ik dus ook niet meer en ik ga lekker slapen

iederen moet lekker doen wat die wilt en wat die de beste manier vind!!

groetjes Lindsay

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:09

linlovesyou schreef:
ik ga er nu niks meer over zeggen, iedereen doet met zijn haar paard wat hij of zij wilt...
ik heb ook foto's in mijn profiel staan, en ik zeg niet dat je ouder moet zijn om belangrijker te zijn maar zo kwam het op mij over dat ze dat bedoelde.

En ik heb helemaal niks gezegd over natural horseman ship bla
iedereen heeft hier zijn eigen mening over gehad, mijn paardje was toevallig een super probleem paard die vanaf het moment dat je iets vroeg gewoon ging stilstaan en bleef bokken, en dan ging het niet eens om een moeilijke oefening maar gewoon om weg te stappen was al een ramp...
verder wil ik helemaal niet in discussie gaan en dat doe ik dus ook niet meer en ik ga lekker slapen

iederen moet lekker doen wat die wilt en wat die de beste manier vind!!

groetjes Lindsay

Dan wens ik je welterusten. En ik hoop voor jouw dat je in de toekomst niet tegen een paard aanloopt waar de manier van handelen die je op je eigen paard hebt toegepast totaal AVERECHTS werkt. Een dominant paard, die niet alleen bang is, maar je gaat uitproberen TOT DE DOOD EROP VOLGT...

(Dat neemt niet weg dat ik de eerste ben in zo'n geval die zo'n paard een enkeltje slachthuis gunt....Haha!)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:15

ja ik bedoelde met die foto's in t profiel alleen xxx4ya, maar de rest, van meer berichtjes plaatsen dat iedereen je dan beter kent, dat geldt voor jullie alle2.

en wat betreft je probleempaard....probeer Quentin maar eens...die gaat geijk omhoog als je bv wil aandraven ofzo, dus begin vooral niet over 'probleempaarden'

ik geloof vooral in 'probleemruiters/eigenaren'

die NH opmerking maakte xxx4ya, maar jij was het wel erg met haar eens in dit hele topic en begon voer die striemen, en je begon met je berichtje dat mijn paard wel echt gek op me zou zijn ofzoiets...

maargoed, dit topic ging over Corina

en daar ga ik dus nog even iets zinnigs op zeggen.

goed dat het werkte, teugels in 1 hand en een flinke mep geven!
nu consequent blijven, benen stilhouden, zodra ze in tempo terugvalt been erbij, geen reactie=net zo;n harde knal als dit weekend!

blijf verder veel overgangen&tempo-wisselingen rijden, en zorg voor afwisseling, dus niet iedere dag dezelfde rondjes in de bak rijden, maar ga eens naar buiten, of een keer springen of longeren, op die manier blijft je paard het ook leuk vinden!

maar vooral: blijf consequent!op die manier heb je haar heel snel goed aan je been!

succes!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:08

Heb dit topic efkes doorgenomen, er worden hier verschillende zaken aangehaald, die allemaal het reageren waard zijn vind ik. Ten eerste vind Ik dat je als ruiter niet doet wat je wilt met je paard ! Een paard moet met respect behandeld worden, en als paardemens en bokker heb je de (ondankbare) taak van ruiters die dit niet doen, daar attent op te maken. Meestal worden paarden verkeerd behandeld gewoon uit onwetendheid, en als jij daar daar een verklaarbare uitleg voor geeft waarom je een bepaald gedrag niet kan tolereren zal men je er meestal nog dankbaar voor zijn ook ! Een paard is een levend wezen dat er inderdaad niet voor kiest om bereden te worden, dat is onze keuze, dus het minste dat we kunnen opbrengen voor die beesten is respect. Dat paarden niet graag werken, daar ben ik het helemaal niet mee eens en daar kan ik tal van voorbeelden van geven ! Een paard is van nature een bewegingsdier en die lopen graag. Ik doe eventing en de meeste paarden vinden dit enig !Akkoord, wanneer je een moeilijke fase doormoet, staan ze waarschijnlijk wel liever op de wei, maar eens ze de oefening meester zijn vinden de meeste paarden het werken niet zo erg. Het is voor hen afwisseling en beweging in hun soms saaie bestaan. Jammer natuurlijk voor alle paardjes die "mismeesterd" worden door hun ruiters, die staan waarschijnlijk veeeeel liever op de weide. Wat deze topic betreft : een paard moet inderdaad aan het been zijn, anders kan je er niet mee rijden, zo simpel is dat, da's een van de eerste vereisten in de africhting. Dus als het paard niet reageert op het been moet je hem inderdaad een flinke lel verkopen of er iemand laten achterzitten. Als je dat consequent en op de juiste manier doet en het paard is gezond zal hij hierop zeker reageren ! Maar verder ben ik wel van mening dat, eens een paard goed aan de hulpen gaat, slaan en schoppen eigenlijk niet meer nodig zijn. Een paard dat goed aan de hulpen gaat heeft geen zweep of sporen nodig. En waarom ze dat op een bepaald dressuurniveau verplichten is mij nog altijd een raadsel. Waarom zou je met sporen rijden als het zonder evengoed gaat ? Mijn motto : more with less, dit gelt niet alleen voor het geven van hulpen maar ook voor het gebruik van hulpmiddelen. Mijn paard doet alle zijgangen in stap, draf en galop en vliegende galopwissel zonder sporen (verder ben ik in de africhting nog niet geraakt). Ik heb wel een dressuurzweepje bij mij, maar gebruik het zelden. Wat aan NH heel goed is en wat klassieke ruiters veelal vergeten is de band die er ontstaat tussen ruiter en paard door het vele grondwerk. De band van vertrouwen wordt veel groter en het paard zal zich makkelijker geven (paard ziet ruiter als leider waar hij zijn vertrouwen kan in stellen) . En daar is in grote stallen meestal geen tijd voor. De paarden worden er wel correct gereden, maar er is geen vriendschapsrelatie tussen ruiter (lees leider) en paard. Even voor Renske, wat dat staken betreft : mijn paard is (was) ook een staker op wandeling, stopte te pas te onpas en begon te steigeren, ook midden op straat, als 't moest. Door veel grondwerk te doen is het vertrouwen veel verbeterd en het wandelen ging echt veel beter, naarmate mijn relatie met mijn paard groeide op de grond, beterde die ook als ik erop zat. Maar jammer genoeg was ze nog niet perfect. Heel af en toe staakte hij nog, maar dan werkelijk puur uit aanstellerij. Dit laatste heb ik, met de hulp van mijn instructrice er consequent uitgereden, door het paard, als hij nog eens staakte zo te overdonderen : slaan, roepen en snokken zo hard je maar kan, zodat je paard denkt : amaai, die hier op mij rug is nog zotter dan ik ! Dat heb ik maar een keertje of drie moeten doen, en sedertdien gaat Flap probleemloos op wandeling (denk ik). Even belangrijk als het straffen is, vanals het paard ook maar de minste medewerking vertoont, hem eveneens overdreven te belonen. Alleen op deze manier heeft straffen zin !