Bram @ work in Huge-dip.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

Re: Bram @ work in Huge-dip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:40

Daffodil: De Ataxie valt bij bram nog wel mee, hij heeft moeite met opstarten, en soms gaat zijn been ergens anders heen Clown Omvallen heeft hij gelukkig niet! Maar misschien is dit inderdaad wel de rede Ja

Laverite: Is inderdaad wel herkenbaar, bij Bram was het ook dat als hij goed doorliep hij vanzelf ontspannen werd (wat je ook ziet in het vorige topic) maar nu is het zo dat ik hem niet vooruit meer krijg.
Instructeur laat me vaak overgangen doen. Lachen

Kamy: Zweep reageert hij helemaal niet op Clown Ook met longeren/losgooien kan je zwiepen wat je wil (op de grond, niet naar het paard natuurlijk) en hij loopt even sukkelig door Vork

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:42

Heb je een link van het vorige topic? Lachen Ik ben wel eens benieuwd.
Wat een rotprobleem trouwens, kan je niet samen met de eigenares kijken om er eens een proff. iemand mee te laten rijden? Lachen

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:46

Staat onderaan de beginpost Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:06

Heb je wel eens geprobeert om het om te draaien: eerst lekker lange teugel en op die manier overgangen rijden en aan je tempo werken en daarna hem pas op proberen te pakken? Dus niet alleen rustig inrijden, maar gewoon echt met neus op de grond (en bij wijze van zelfs waslijnen in je teugels) hem aan het werk zetten. Sturen met zit en been, overgangen proberen te maken op je zit... Op die manier begin je echt vanuit ontspanning en kan je kijken of het daarna lukt om hem ook met kortere teugels ontspannen te houden.

Loopt hij bij de eigenaresse wel ontspannen op een kort teugeltje? Als hij zo heftig z'n hoofd ineens omhoog gooit, zou ik toch kijken of jij (of zij) kunt laten controleren of er niet iets mis is in zijn mond waardoor hij ergens pijn heeft.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:40

Annn schreef:
Kamy: Zweep reageert hij helemaal niet op Clown Ook met longeren/losgooien kan je zwiepen wat je wil (op de grond, niet naar het paard natuurlijk) en hij loopt even sukkelig door Vork

Hmmm, een zweep boven het paard is toch anders als een zweep die hij kan zien.... Mijn paard was ook niet onder de indruk van de longeerlijn, maar het zwiepen tijdens het rijden verrichten wonderen. Maar goed, jullie kennen het paard het beste en weten of het zin heeft!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:18

Rijd hem naar voren en kom niet aan de mond, heeft hij misschien haken? Anders even langs de tandarts?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:31

foto 13 is hij ontspannen.
mijn tip daarom.
gooi de voorkant een poosje los en richt je op je houding én dat het paard scherp aan je been wordt.
Als het paard (mede door je hand) in verzet komt (rug hol, hoofd omhoog) zal hij niet scherp aan je been kunnen worden.

succes

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:27

Wat een inmens beest zeg Bloos! Wow Ann Haha! haha
Najah het meeste commentaar is al gezegd dus ik zal er maar niet meer over zeuren Sigaar

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:39

Ik denk dat je je moet afvragen of jij en de eigenaresse niet teveel verschillen qua rijden! En dat het daarom komt dat jij geen kant meer op kan met het paardje..op wat voor manier rijd zij hem? En hoe is de afwisseling? Je gaat wel met hem naar buiten lees ik..hoe is die daar? Wil die daar wel lekker lopen? Ga hem anders eens een paar keer buiten trainen..lekker het zandpad op en schakelen! Of voor de verandering eens balkjes draven? Misschien vindt ie dat leuk en krijgt ie er weer plezier in?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:57

Anke_Amigo schreef:
Ier schreef:
Hij is al redelijk afgestompt op het been door eigenaresse en ook op de zweep.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb echt met verbazing staan kijken wat ze moest doen om hem uberhaupt in draf te krijgen, maar daar kan Ann natuurlijk weinig aan doen als hij door de eigenaresse wel gewoon op die manier word gereden..

Dus geen reactie > actie met zweep.. is bijna geen doen voor haar denk ik, omdat ie op de zweep al weinig reactie geeft

Ik wil hier toch graag even op reageren. Ik ben zelf ook hard bezig met mijn deelpaard die door 2 andere gereden wordt. De 2 andere rijden met spoor en zweep en zetten bij elke pas die het paard zet de spoor in de buik. Ik heb bovenstaand excuus ook gebruikt tegen mijn instructrice. Mijn paard reageert niet omdat de andere (en ik toen trouwens ook) met sporen rijden en steeds "prikken".
Nu heb ik geen sporen meer om en drijf alleen nog als ik wil dat hij sneller of in een andere gang gaat. De andere rijden nog steeds met spoor en zweep, maar bij mij is dat niet meer nodig. Een paard reageert ook op de ruiter en weet heel goed wie er op dat moment op zijn rug zit (ook als het "maar" 2 keer in de week is).

De ruiter moet dus zelf concequent blijven met de hulpen. Verder denk ik dat de tip over overgangen rijden een hele goede is en inderdaad, laat de hals/teugels maar even voor wat het is, verbinding is voldoende.

Ga ik helemaal in mee, je kan een ander niet de schuld geven dat het bij jezelf niet lekker gaat zeg maar, Een paard is heel slim en weet dondersgoed wie er op de rug zit, Ik zou dus toch de spoor af doen, en toch gewoon wat strenger zijn qua voorwaarts.
hoofd zou ik even laten voor wat het is, elke voorwaartse drang hou je dan tegen met de handen, daarom ging die dus met lange teugel gelijk doorlopen, omdat je hem dan niet meer tegenhoud. (vermoed ik)

Bram is wel een heel leuk paard, en ik zou toch gewoon als die in goede conditie is 2 keer per week gaan rijden. succes verder.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:37

Ik geef de eigenaresse ook niet de schuld, ik heb eerder ook al gezegt dat zij heel goed met dit paard bezig is, vroeger was er helemaal niets mee te beginnen namelijk Knipoog
Het is alleen lastig dat hij op 2 verschillende manieren gereden wordt Lachen

Maar bedankt voor de tips allemaal!! Lachen
Ik kan er zeker wat mee, en ga er ook mee aan de slag.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:41

hebben jullie les van dezelde instructeur, zoja dan zou die je toch kunnen helpen om op dezelde manier te gaan rijden. zou dat wel een beetje op elkaar gaan afstemmen. als de eigenaar er wel mee overweg kan, dan doet die toch blijkbaar iets goed.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:44

We hebben inderdaad dezelfde instructeur. Lachen

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:48

Ik heb al heel wat goede tips in dit topic gelezen en ik denk zeker dat je een leuk paard onder je kont hebt waar je best wat mee kunt.
Maar stop allereerst met friemelen. Ik zie op de eerste foto's veel gefriemel met de handen en de sporen terwijl je eigenlijk geen reactie krijgt. Zinloos werk dus. Maak het dier scherp aan je hulpen. Ik heb jarenlang naast verschillende andere ruiters op een paard gereden en iedere keer moest ik de eerste tien minuten het paard weer scherp aan mijn hulpen zetten, maar het lukte wel. Het is dus niet onmogelijk om een paard scherp te maken, al rijd je maar eens per week. Gewoon overdreven duidelijk en consequent zijn. En als je paard eenmaal het juiste tempo heeft direct stoppen met drijven. Een paard heeft niet iedere pas drafondersteuning nodig, dat kan hij best alleen. En laat die voorkant los, die aanleuning komt wel. Veel succes!