Ier schreef:Hij is al redelijk afgestompt op het been door eigenaresse en ook op de zweep..

Ik heb echt met verbazing staan kijken wat ze moest doen om hem uberhaupt in draf te krijgen, maar daar kan Ann natuurlijk weinig aan doen als hij door de eigenaresse wel gewoon op die manier word gereden..
Dus geen reactie > actie met zweep.. is bijna geen doen voor haar denk ik, omdat ie op de zweep al weinig reactie geeft
Ik wil hier toch graag even op reageren. Ik ben zelf ook hard bezig met mijn deelpaard die door 2 andere gereden wordt. De 2 andere rijden met spoor en zweep en zetten bij elke pas die het paard zet de spoor in de buik. Ik heb bovenstaand excuus ook gebruikt tegen mijn instructrice. Mijn paard reageert niet omdat de andere (en ik toen trouwens ook) met sporen rijden en steeds "prikken".
Nu heb ik geen sporen meer om en drijf alleen nog als ik wil dat hij sneller of in een andere gang gaat. De andere rijden nog steeds met spoor en zweep, maar bij mij is dat niet meer nodig. Een paard reageert ook op de ruiter en weet heel goed wie er op dat moment op zijn rug zit (ook als het "maar" 2 keer in de week is).
De ruiter moet dus zelf concequent blijven met de hulpen. Verder denk ik dat de tip over overgangen rijden een hele goede is en inderdaad, laat de hals/teugels maar even voor wat het is, verbinding is voldoende.