[AC] Nero @ klassieke dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Nero @ klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:44

leuk dat je ook aan klassieke dressuur doet, imo een stuk vriendelijker. ziet er goed uit, maar probeer misschien wel echt contact te krijgen, anders is het eigenlijk geen vw nw.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:15

Dat ziet er superlekker uit!
Ik ga mee in het commentaar wat hier gezegt is over je tenen. Wellicht rijden Nikes anders dan rijschoenen Knipoog Die eerste foto, die is echt erg leuk!

Enne, als je nog eens een setje wil slijten; let me know hahah! Geweldig Lachen

Eventjes offtopic en heeel positief bedoelt; ben je afgevallen? Bloos Ik heb jullie topics redelijk gevolgd en zie toch wel verschil!

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:34

Het ziet er erg ontspannen uit. Verder sluit ik me aan bij het commentaar wat gegeven is over de handen en ook beenligging.
Ligt de pijn in je enkel misschien aan hoever je je hakken wel/niet uitdrukt? Misschien kan je daar eens mee spelen en kijken wat je goed volhoudt

Kirsten_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:59

ik vind het er erg netjes uitzien.
alleen probeer wel contact te houden met je teugels;)
het kan natuurlijk ook moment opname zijn Clown

Charaz

Re: [AC] Nero @ klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:46

Ik vind het er goed uitzien Dani al rijd je Nero volgens mij altijd wel vriendelijk.
Zo lekker laag en het neusje eruit helpt bij Azra ook goed om haar los te maken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:08

ziet er ontspannen uit, dat iig
al vraag ik me wel af hoe je evt spierproblemen kunt signaleren als je zo longeert?
je hebt nauwelijks contact,paard kan alle kanten op met hoofd en lichaam en kan je prima voor de gek houden als het ergens vast zit/pijn doet

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:53

Het ziet er zeker ontspannen uit alleen is hier de stempel klassieke dressuur niet op zijn plaats. Ook bij een eerste les begin je vanuit een heel ander perspectief dan het laten zakken van de neus tot op de grond. De waslijnen in je teugels kloppen daarin tegen wel. Als je richting de klassieke dressuur aan het trainen bent zal je het hoofd minimaal diagonaal voor je moeten hebben, neusje eruit en over het hekje heen kijken (kaak openen). Veel terug rijden in tempo, verzamelen, en actief maken van het ahterbeen zodat er meer gewicht op het achterbeen komt. Door het te ver laten zakken van het hoofd en de hals kun je nooit meer gewicht verplaatsen naar het achterbeen. Je bent gewoon goed bezig maar probeer niet de stempel erop te drukken dat je met klassieke dressuur bezig bent want dat is in mijn ogen niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:02

Lieve nickynicole!

Zoals je in mijn reacties kan lezen zijn we dus idd bezig deze pony zijn hoofd meer te laten dragen.

We gaan idd richting de horizontale houding, en dan daaruit idd naar verzameling en de rest. Voor mij is de 1e les een beetje aftasten omdat ieder paard verschillend gereden is, en pas na die 1e kennismakingsles begin ik echt een plan te maken van hoe en wat nu verder!

Over het niet klassieke gedeelte, tjah, ik rijd zelf toch echt klassiek, en geef zo dus ook echt les!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:38

blijkbaar bestaan er dan ook verschillende opvattingen van klassieke dressuur.... Nog maals ik vind het er wel goed en ontspannen uitzien maar niet klassieke dressuur. Doordat dit de eerste les is kon je dit dus niet bereiken. Jammer want ik was erg hoopvol gestemt bij het openen van dit topic.

off topic: In je profiel kan ik ook niet echt het klassieke dressuur eruit halen of zijn dat alleen oude foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:40

Je hebt in het klassiek ook verschillende stromingen he Knipoog
Maargoed, zoals eerder aangegeven, verder via PB, want dit is gewoon niet de bedoeling!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:37

Met klassieke dressuur heeft het niets te maken, lijkt meer op uitdraven/stappen met lange teugel.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 14:56

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:01

Ik zie natuurlijk liever de meest recente foto's, maar daar gaat het niet om. Ik geef alleen maar aan dat ik de foto's niet direct kan plaatsen bij klassieke dressuur..... Maar ik ben via PB verzocht om die discussie hier niet aan te gaan dus dat zal ik verder ook niet doen........

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:05

Wat betreft je tenen, als je het goed doet zijn zere enkels geen excuus, tenzij je altijd ook met je tenen naar buiten loopt door je enkels. Knipoog
Het probleem bij jou is namelijk (en overigens is dit het probleem bij heel veel mensen) dat je je been al vanaf je heupen naar buiten hebt gedraaid. Je moet je been vanaf je heup naar binnen draaien, dan steken ook je knieën niet meer naar buiten, en ligt alles op 1 lijn en hoef je geen moeite te doen voor je tenen, want die liggen dan vanzelf al goed.
Probeer het maar eens! Kans is wel aanwezig dat je spierpijn in je liezen gaat krijgen. Ik spreek uit ervaring. Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:14

Neroo schreef:
Dat het zo lijkt, wil niet zeggen dat het zo is Lachen

Zo liep ie bij mijn vorige instucteur
http://i183.photobucket.com/albums/x165 ... Les035.jpg
Weet niet wat je liever ziet OK dan!
Ik vind dit er beter er uit zien als op de andere foto's van dit topic. Ik vind dat als je je paard op de voorhand rijd (wat je bij de meeste foto's van dit topic ziet.) Dat je dan niet goed bezig bent. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik de klassieke dressuur niet ken, maar mij lijkt dat als je je paard op de voorhand rijd dat dat erg belastend kan zijn voor je pony.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 17:14

Ik ga het eens proberen, dankjewel voor de tip Haha!

Waar ik meestal last van heb, als ik mijn tenen naar binnendraai, mijn gewicht op de buitenkant van mijn enkel terecht komt zeg maar, en dat gaat zeer doen Ja

Heb vandaag beugels eentje korter gedaan, en dat maakte ook wel een wereld van verschil, ze waren iets te lang Ja

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 17:19

Dus pubelia, jij vind een bij elkaar getrokken, valse knik, enorme tactfout, vreselijk gespannen paard fijner om te zien dan een pony die wel ontspannen is, maar een beetje op de voorhand valt?

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:35

Ik vind het er echt super uitzien! Lekker ontspannen Lachen
Ik rij ook klassiek en ik heb ook een half jaar zo rondgereden, nu loopt mijn pony echt super lekker met een nette aanleuning Lachen
Ga zo door!

Wat voor zadel heb je trouwens?

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:44

En het is veel slechter voor een paard op met een valse krul op de voorhand te lopen dan lekker ontspannen. Als ze hem straks op gaat pakken zal ze hem waarschijnlijk ook meer van voor naar achter gaan rijden Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 17:46

En zo is het maar net Widner Haha!, je moet natuurlijk ergens beginnen, en volgens Jolijn heeft Nero een prima ontspannen uitgangspositie om vanuit te werken Lachen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:49

Neroo schreef:
Ik ga het eens proberen, dankjewel voor de tip Haha!

Waar ik meestal last van heb, als ik mijn tenen naar binnendraai, mijn gewicht op de buitenkant van mijn enkel terecht komt zeg maar, en dat gaat zeer doen Ja

Heb vandaag beugels eentje korter gedaan, en dat maakte ook wel een wereld van verschil, ze waren iets te lang Ja

Maar dat komt omdat je nu je enkel draait om je tenen naar binnen te doen. En dat is nu net niet de bedoeling. Je moet vanaf je heup je been naar binnen draaien, en dan zijn je voet en enkel op 1 lijn, je knieën steken netjes naar voren ipv naar buiten en je wijzen netjes naar voren.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 17:50

Oke dan doe ik het idd fout, morgen even uitproberen!

*edit, ik heb een kentaur penelopa zadel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:10

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het herhalen van eerder gegeven commentaar (zowel door de TS als door andere bokkers) alleen herhaald mag worden als je een extra aanvullende uitleg, tip of verduidelijking hebt.

Verder zien we graag dat zowel positief als negatief commentaar onderbouwd en uitgelegd wordt waarom iemand dat vindt.

Daarnaast heb ik enig off-topic discussie gesplit. Als je vindt dat iemand ongelijk heeft met zijn reactie of verduidelijking, dan kun je dat ook op een vriendelijke wijze weerleggen. Graag hier in het vervolg rekening mee houden Lachen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:26

Leuk om te zien dat steeds meer mensen zich gaan bezig houden met klassieke dressuur Lachen

Bij het longeren zou je wat meer lengtebuiging kunnen vragen zodat het paard met zijn binnenachterbeen meer ondertreed naar het zwaartepunt. Op de foto kijkt ie namelijk erg naar buiten maar dat zou natuurlijk ook kunnen komen doordat ie de fotograaf interessant vond.

Wat de halshouding betreft, gewoon zo laten OK dan! . En als dat met waslijntjes is of niet, is in dit stadium niet zo belangrijk. Het paard bepaald immers hoe hoog of laag hij zijn hals houdt. De halshouding geeft namelijk de graad van sterkte in de achterhand weer. Hoe slapper de achterhand, hoe lager de hals (bv stofzuigen). Hoe sterker de achterhand wordt, hoe meer het paard de hals gaat dragen. Uiteindelijk krijg je vanzelf de juiste oprichting wanneer het paard meer verzameld.
Door een paard met een niet sterke achterhand, die dat aantoont met een erg lage halshouding en/of op de voorhand loopt, de hals wat meer omhoog te brengen verdoezel je dus het eigenlijke probleem, nl de achterhand. De hals is nooit het probleem, maar de achterhand. We rijden immers van achter naar voor.

De houding van de ruiter is ook erg belangrijk. Een paard zal nooit fijn kunnen lopene als de ruiter niet in balans zit. Zoals eerder vermeld kun je proberen of je je benen vanuit je heup naar binnen kunt draaien. Heb zelf dit probleem ook jaren gehad maar het gaat me nu steeds beter af dus er is nog hoop Haha!
Gaat wel goedkomen met jullie!

Misschien leuk om lid te worden van onderstaand forum? Zoek nog een 100e lid Haha!

Vind het overigens een erg leuk aansprekend paardje Lachen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:32

pubelia schreef:
Neroo schreef:
Dat het zo lijkt, wil niet zeggen dat het zo is Lachen

Zo liep ie bij mijn vorige instucteur
http://i183.photobucket.com/albums/x165 ... Les035.jpg
Weet niet wat je liever ziet OK dan!
Ik vind dit er beter er uit zien als op de andere foto's van dit topic. Ik vind dat als je je paard op de voorhand rijd (wat je bij de meeste foto's van dit topic ziet.) Dat je dan niet goed bezig bent. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik de klassieke dressuur niet ken, maar mij lijkt dat als je je paard op de voorhand rijd dat dat erg belastend kan zijn voor je pony.

Ben volledig met jou eens pubelia.

En zo die foto. Dat is een moment opname. In oudere topics liep de pony netjes met het hoofd voor de loodlijn en afgebogen. Ik snap niet waarom je dat niet goed vind voor de pony, en waarom je de engelse manier dan afschrijft