Skywalker 1e keer onder het zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Skywalker 1e keer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:36

Leuke pony. Tijdens het galloperen kun je hem heloen door iets verlicht te zitten. Nu zit ze hem net iets tegen.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:37

Ik rij sinds kort een jonge tinker, en ook deze loopt uit der eigen al nageeflijk. toch zou ik proberen om de beugels langer te doen.
wat ik zelf vind is dat ook al ging het zo goed,(heb hte over de galop)
ik zou het vooral rustig aan doen..
het is ene leuke pony en het ziet er ook dus wel goed uit!
Succes ermee

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:10

Bedankt voor de reacties allemaal.

Dat van de verlichte zit in de galop werkt inderdaad bij sommige paarden wel, maar we hebben er ook genoeg gehad die dat als uitnodiging zien en dan beginnen te bokken of rennen Knipoog

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:12

suuzepuus schreef:
Italia schreef:
Anders doen wij het ook niet hoor. De pony bood het zoals gezegd zelf aan, en galoppeerde later op een hulp ook netjes weg. Liet zich ook weer prima terugnemen vervolgens.

je spreekt jezelf erg tegen, eerst zeg ja dat het galopperen perongeluk ging en nu zeg je dat hij op de hulp goed aansprong....... ik ben klaar met dit topic, wees eerlijk en plaats anders niks.

Als jij nou eens fatsoenlijk leest ???
Voordat je gaat aanvallen!???

Ze zegt: eerst sprong hij vanzelf aan en omdat dit zo goed ging heeft de amazone hem daarna nog een keer op de hulp aan laten springen!
Dus eerst lezen voordat je zo'n reactie durft te plaatsen!
Verder die beugels, snap ik volkomen!!
Rij zelf ook graag met korte beugels, zit je veel vaster Lachen
En omdat ik commentaar moet geven, probeer hem niet te laten duiken, niet te diep zeg maar.. Lachen
Verder ziet het er super uit!

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:14

Bedankt! Het is een beetje moeilijk om het opkroppen tegen te gaan. Beenhulpen snapt hij natuurlijk nog niet zo goed, maar we proberen hem zo veel mogelijk lang in de bovenlijn te laten door hem ruimte van voor te geven, zodat hij mooie lange passen maakt en zich zo niet opkropt. In stap heeft hij hier nog wat moeite mee zoals je ziet.

Dit is wat we zo veel mogelijk nastreven:

http://i112.photobucket.com/albums/n162 ... G_7596.jpg

Ontspannen, lang in de bovenlijn (je ziet ook duidelijk dat de ruiter hem ruimte geeft), op eigen benen maar toch actief van achter. Het lijkt alsof hij op de voorhand loopt maar als je goed kijkt zie je dat de foto scheef genomen is.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:19

suuzepuus schreef:
Italia schreef:
Anders doen wij het ook niet hoor. De pony bood het zoals gezegd zelf aan, en galoppeerde later op een hulp ook netjes weg. Liet zich ook weer prima terugnemen vervolgens.

je spreekt jezelf erg tegen, eerst zeg ja dat het galopperen perongeluk ging en nu zeg je dat hij op de hulp goed aansprong....... ik ben klaar met dit topic, wees eerlijk en plaats anders niks.

dan moet je goed lezen.hij sprong de 1e keer uit zichzelf aan en daarna probeerde ze het op hulp omdat het zo braaf ging en op hulp ging het ook goed.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:55

jajaja dat hoeft geen 20 x hoor en ok niet allemaal per pb. ben niet doof....

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:49

Erg mooie pony Lachen
Ziet er goed uit, tsja, die beugels moet de ruiter zelf weten, het lijkt mij niet lekker zitten.
Over dat nageefelijk.. veel jonge pony's doen dit, ze zoeken balans..
Veel succes, echt een leuke pony Lachen

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:23

suuzepuus schreef:
jajaja dat hoeft geen 20 x hoor en ok niet allemaal per pb. ben niet doof....

Hoef je ook niet doof voor te zijn maar voor te kunnen lezen Vork

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:24

Aangezien ik nog commentaar moet blijven geven ..

Lekker ontspannen laten lopen Lachen

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 15:50

Bedankt voor de reacties allemaal!

We hebben de pony vandaag verkocht, hij blijft nog een maandje staan om hier doorgereden te worden en dan gaat hij naar een hele mooie stal in Winterswijk Lachen

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:14

Ik vind het er voor de 1ste keer wel goed uit zien, beugels zou ik persoonlijk langer doen maar is keuze van de ruiter dus daar verder geen commentaar op. Vind het een hele mooie pony om te zien, kan ook mooi lopen zo te zien. Ik zou alleen als ik de ruiters was er wat meer voor proberen de zorgen om de teugels gelijk te houden, op de ene foto hangt er een soort 'waslijntje' en op de andere weer niet.
En meer ontspannen, maar dat komt wel met de tijd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:20

Als dit ECHT de eerste keer is dat er iemand op zijn rug zit, dan is het wel een hele brave. Persoonlijk is het niet mijn manier van zadelmak maken. Ik zou toch voor de veiligheid van de " zeer ervaren?" amazone gaan en hem aan de longe hebben vastgehouden. De amazone zit trouwens belachelijk kort...heeft dat een reden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:28

aan de longe vind ik nou niet bepaald veilig hoor,
de driejarige dat ik doe, eerste maal draven aan de longe, schrikt ze plots, en draait zich om naar buiten toe
mooi dat ik dus in de longe gewikkeld was, en geen kant op kon!

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 10:24

aerdenhout1 schreef:
Als dit ECHT de eerste keer is dat er iemand op zijn rug zit, dan is het wel een hele brave. Persoonlijk is het niet mijn manier van zadelmak maken. Ik zou toch voor de veiligheid van de " zeer ervaren?" amazone gaan en hem aan de longe hebben vastgehouden. De amazone zit trouwens belachelijk kort...heeft dat een reden?

Vind je nogal sarcastisch uit de hoek komen met je betiteling "zeer ervaren" amazone. Ze heeft inderdaad veel ervaring, anders liet ik haar niet mijn jonge paarden en pony's rijden. Waarom ze zo kort zit heb ik al verschillende keren uitgelegd. Aan de longe vasthouden is niet bepaald mijn idee van veiligheid. Als het paard een onverwachte beweging maakt en in de knoop komt met de longe heb je een groter probleem dan wanneer hij zonder longe een keer wegschiet.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:45

Leuke pony, ziet er wel super leuk uit, het meeste commentaar is al gegeven, dus er valt weining te zeggen. Veel succes verder

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:19

Italia schreef:
aerdenhout1 schreef:

Vind je nogal sarcastisch uit de hoek komen met je betiteling "zeer ervaren" amazone. Ze heeft inderdaad veel ervaring, anders liet ik haar niet mijn jonge paarden en pony's rijden. Waarom ze zo kort zit heb ik al verschillende keren uitgelegd. Aan de longe vasthouden is niet bepaald mijn idee van veiligheid. Als het paard een onverwachte beweging maakt en in de knoop komt met de longe heb je een groter probleem dan wanneer hij zonder longe een keer wegschiet.

Als jij je jonge paard goed beleerd aan de longe en het zelf ook goed kan, dan heeft je paard geen enkele kans om aan de longe om te draaien of verstrikt te raken in de longeerlijn. Als je goed longeerd dan gaat het paard op je stem en heeft ook het volste vertrouwen in die stem en persoon die de longe vasthoud. Wat betreft de "zeer ervaren" persoon van wel 16 jaar!!...ik zou in elk geval als ervaren persoon die weet wat een jong paard de eerste keer kan doen, niet meteen de eerste keer naar buiten gaan...maar nogmaals...het is een hele brave!!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:35

aerdenhout1 schreef:
Italia schreef:

Als jij je jonge paard goed beleerd aan de longe en het zelf ook goed kan, dan heeft je paard geen enkele kans om aan de longe om te draaien of verstrikt te raken in de longeerlijn. Als je goed longeerd dan gaat het paard op je stem en heeft ook het volste vertrouwen in die stem en persoon die de longe vasthoud. Wat betreft de "zeer ervaren" persoon van wel 16 jaar!!...ik zou in elk geval als ervaren persoon die weet wat een jong paard de eerste keer kan doen, niet meteen de eerste keer naar buiten gaan...maar nogmaals...het is een hele brave!!

Ik ben het helemaal met jou eens. Toevallig is die van ons ook net onder het zadel, maar wij zijn dus al lang met hem bezig en hebben hem al vaak aan de longe gehad. Hij reageert uitstekend op de stemhulp en zet geen stap verkeerd nou moet ik er wel bij zeggen dat die van ons een ontzettende brave is hoor! Maar wat aerdenhout1 zegt, als je goed kan longeren heeft je paard inderdaad geen kans om om te draaien, jij bent de baas hij niet, wat er ook gebeurd. Als deze pony gek doet aan de longe had je hem misschien langer eraan moeten houden voordat er iemand op stapte, hij moet toch alles leren en kunnen.

Voor de rest hebben je echt geluk met zo'n brave, bij paarden die niet aan de longe kunnen uit "veiligheid" en die geen stuur hebben, lijkt het mij nog veel gevaarlijker om los te rijden dan wanneer je die aan de longe heb als je goed kan longeren.

Knappe pony hoorr!

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:57

Heb niet alle reacties gelezen;
Vind het er netjes uitzien en ik denk dat dit helemaal goed gaat komen. Vind de ruiter niet te groot en dat je gelijk hebt dat je geen jong iemand er op wilt hebben ivm de veiligheid van de ruiter. Pas idd alleen op dat hij niet achter de ll gaat lopen, zie ook later op een foto dat hij heel veel ruimte krijg!
Heb er weinig op aan te merken vind het er vriendelijk uitzien!
Veel succes verder!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 02:19

Erg leuk paardje, en ziet er al netjes uit hoor Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:00

aerdenhout1 schreef:

Ik ben het helemaal met jou eens. Toevallig is die van ons ook net onder het zadel, maar wij zijn dus al lang met hem bezig en hebben hem al vaak aan de longe gehad. Hij reageert uitstekend op de stemhulp en zet geen stap verkeerd nou moet ik er wel bij zeggen dat die van ons een ontzettende brave is hoor! Maar wat aerdenhout1 zegt, als je goed kan longeren heeft je paard inderdaad geen kans om om te draaien, jij bent de baas hij niet, wat er ook gebeurd. Als deze pony gek doet aan de longe had je hem misschien langer eraan moeten houden voordat er iemand op stapte, hij moet toch alles leren en kunnen.

Voor de rest hebben je echt geluk met zo'n brave, bij paarden die niet aan de longe kunnen uit "veiligheid" en die geen stuur hebben, lijkt het mij nog veel gevaarlijker om los te rijden dan wanneer je die aan de longe heb als je goed kan longeren.

Knappe pony hoorr![/quote]
Daar ben ik het dus niet echt mee eens.
Zoals al eerder in voorbeeld gegeven: die driejarige die ik doe staat aan de longe wél aan de hulpen, en draait zich zelden nog los.
Maar toen ik er de eerste keer erop zat heeft ze zich wél omgedraaid!.
Waarom? slechte longeerder? geschrokken van iets?
geen idee, feit was wel dat ik half in de longe gedraaid zat, er dus niet veilig kon afspringen en paardlief half panikeerde.
Gelukkig had ik op voorhand geoefend met de longe los (wat sommige van jullie ook als gevaarlijk bestempelen, paard los laten lopen met de longe eraan) en raakte ze niet in paniek toen de longeerder losliep.
Gelukkig had ik ook al op voorhand geoefend met aanstappen en halthouden op druk, waardoor ik ze los vrij snel weer onder controle had.
in een dergelijk geval vind ik los rijden dan dus veiliger, als ze willen gaan gaan ze toch hoor, enkel los heb je minder kans om verstrikt te raken in de longe (want ik daag iedereen uit om een shire van ruim 800 kilo tegen te houden als ze gaat)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:03

snippy schreef:
waarom toch altijd de 1e keer nagefelijk laten lopen ?
waarom gelijk koppie naar beneden en lopen maar ?

niet aanvallend bedoelt hoor maar ze hebben nog helemaal geen evenwicht .

ja dat viel mij ook meteen op! wel mooie pony hoor ziet er eerlijk en lief uit!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:08

Je mag het beestje niet toelaten dat hij nu naar beneden loopt. Op den duur wordt dat hangerig en wordt later aan de teugel lopen nog moeilijker. Tempo enorm hoog houden en hoofd gewoon omhoog!

Beugels heb ik geen commentaar op. Ik kan me indenken dat je met korte beugels net meer steun hebt dan als je lang zit. Bij mij was dat toch zo Knipoog

Over het galopperen: als ie het zelf "aanbiedt", moet je hem terugnemen. Het lijkt me niet de bedoeling dat hij aanspringt wanneer hij er zin in heeft? Ik vind sowieso galop iets voor later in de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:24

Tieneke schreef:
Je mag het beestje niet toelaten dat hij nu naar beneden loopt. Op den duur wordt dat hangerig en wordt later aan de teugel lopen nog moeilijker. Tempo enorm hoog houden en hoofd gewoon omhoog!

Beugels heb ik geen commentaar op. Ik kan me indenken dat je met korte beugels net meer steun hebt dan als je lang zit. Bij mij was dat toch zo Knipoog

Over het galopperen: als ie het zelf "aanbiedt", moet je hem terugnemen. Het lijkt me niet de bedoeling dat hij aanspringt wanneer hij er zin in heeft? Ik vind sowieso galop iets voor later in de training.

wat dan? omhoog trappen omdat ie braaf naar beneden komt? En waarom met een enorm hoog tempo met de kop omhoog? Dat mag je me even uitleggen.
Want als je in een enorm hoog tempo gaat draven, zal het dier met regelmaat in een galopje vallen. En waarom terugnemen als de pony zelf in galop springt, de hulpen kennen ze niet dus in het begin zal je het vanuit wegdraven moeten doen.

Kun je straks alles weer afleren omdat ie niet te hard mag, niet met de kop in de lucht etc...

Overigens vind ik het een enorm leuke pony! Mooi model en straks mooi aan de maat!

Grappig dat zoveel mensen zo heftig reageren op die korte beugels, als het meiske dat toch fijn vind is het toch prima? Jullie doen net alsof die pony er wat van krijgt!

Waarom zou je perse aan de longe moetne rijden? Ik doe het ook niet. Toen ik mijn Goodtimes merrie zadelmak maakte heb ik een paar rondjes aan de longe gestapt en gedraafd en daarna gewoon los. ook op en afstappen zonder dat iemand der vasthield. Je voelt echt wel aan of een dier het wel of niet accepteerd.

Nee ik vind dat er weer lekker overdreven gereageerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-08 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:26

Italia schreef:
Ik verontschuldig me niet, ik geef alleen een reden waarom wij het zo doen. Als je de post goed leest zie je dat we al een paar keer eerder met hem gestapt hebben. Het zadel past hem overigens wel qua boommaat etc. maar het aantal inch is te groot voor zijn rug. We hebben dit door de zadelmaker laten nakijken. Hij heeft er geen last van, maar voor het oog zijn we wel op zoek naar een ander zadel. Hij loopt verder lekker ontspannen hoor, maar dat is van de foto's af lastig te beoordelen. En een keer wegschieten kan elke groene pony doen, maar goed, ik snap je reactie wel. Ieder zijn eigen mening Lachen

Als de inchmaat te groot is betekent dat dat het zadel echt te lang is voor de pony. Het zadel ligt hierdoor altijd verkeerd en de pony moet hier dus wel last van hebben. Gezien de pony pas 3 is zijn de groeiplaten nog lang niet gesloten, waardoor ik het niet echt slim vind om er al iemand op te zetten. Dat meijes is misschien niet zwaar, maar voor een nog niet ontwikkelde rug misschien wel te zwaar.