Teveel looplust.,zowel in de bak als buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: Teveel looplust.,zowel in de bak als buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:05

Hij reageerd overigens prima op zit etc. kan heel langzaam met hem draven. Als ik ga doorzitten kan dat 2 dingen betekenen voor hem.. of we gaan een pasje wijken of galopperen. dus dan is hij wel gewoon geconcentreerd.en komt hij ook terug in tempo.(ik kan nl echt niet doorzitten als hij op hoog tempo draaft) Maar om een rit te doorzitten is ook niet alles.

Maar omdat hij daar rustiger van gaat lopen.. zit ik wel vaker door als voorheen.

Het zal ook wel deels aard van het beestje zijn.maar het zou toch fijn zijn als hij wat rustiger zou gaan lopen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:20

Charlenexx schreef:
Mijn paard is ook heel loperig, maar ik moest hem van mijn trainer dan nog maar iets harder laten lopen want hij was totaal niet aan mijn been of aan mn hand. Dat harde lopen was gewoon om onder het werk uit te komen. Dus ik moest gewoon goed been geven, goed door de hoeken rijden (krijgt ie automatisch goede stelling) en dan gewoon wachten.. Paard werd vanzelf trager voor mn been en ging beter luisteren. Gaat niet over 1 dag ijs natuurlijk, maar heb het nu wel voor elkaar, hell, mn paard is soms gewoon traag Bloos!

Daar ga ik in mee. In het begin was het probleem waar ik bij mijn paard tegenaan liep ook telkens die loperigheid, vooral in draf.. Ze ging gewoon véél te snel, maakte zich druk in vanalles, na de galop was ze nog 'gestresseerder' en wilde ze nog meer lopen. Als ik trager ging lichtrijden of op mijn zit haar terugnam, dan kwam ze ook wel terug, maar elke keer ging het dan ook weer over in dat té hoge tempo. Probleem ? Ze nam gewoon té veel zelf de touwtjes in handen, ze ging vooruit in HAAR tempo, niet in dat van mij. Dus daar is een oplossing voor gekomen, die enorm tegenstrijdig klinkt (voor mij in het begin ook toen mijn instructrice dat zei): VOORUIT rijden, been eraan en vooruit, in dat hogere tempo dat JIJ zelf bepaald begin je maar oefeningen te rijden. Slangevoltes, kleine voltes, door S van hand veranderen,... Maar het niet te makkelijk. En in elke oefening blijven denken: vooruit rijden, vooruit rijden, vooruit rijden. Als je paard in een boog van de slangevolte terugkomt naar een normaal tempo, niet toelaten, vooruit rijden in JOU tempo. Na een tijdje begin je tussenin op je zit volledig terug te rijden, naar een héél trage draf, tegen de stap aan, na 10 meter terug vooruit vooruit vooruit, op jou tempo. Van de moment dat je voelt dat hij het tempo weer in handen heeft, geef JIJ benen bij.

Het gaat inderdaad niet over één nacht ijs, maar je paard leert wel op jou te letten, in plaats van zelf de touwtjes in handen te nemen. Ik heb ondertussen een paard dat op een braaf basistempo kan blijven lopen, zonder dat ik me ermee moet moeien.. Ik moet nogaltijd niet vaak vooruit rijden omdat ze te traag is Haha!, maar echt te snel is ze zeker niet meer.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:22

Dat is wel een mooie tip! die ga ik onthouden.
In galop hebben we in de bak trouwens geen problemen. daar is hij dan weer heel rustig in.
Maar buiten wil hij maar 1 ding en dat is harder en harder

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:01

idd, veel tempo wisselingen rijden. Hou het tempo laag maar compact en constant.
Ik ben met mijn paard endurance gaan rijden, dat heeft heel erg geholpen voor zijn hete karakter en loperigheid.
Ik weet niet of je het leuk vind hoor maar laat de werklust van je paard voor je werken.

Het vergt veel oefening en tempo training maar je paard word van 1 ritje per week gegarandeerd rustiger.
Denk er maar eens over na....hihi Haha!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:10

tantjeuh schreef:
Charlenexx schreef:
Mijn paard is ook heel loperig, maar ik moest hem van mijn trainer dan nog maar iets harder laten lopen want hij was totaal niet aan mijn been of aan mn hand. Dat harde lopen was gewoon om onder het werk uit te komen. Dus ik moest gewoon goed been geven, goed door de hoeken rijden (krijgt ie automatisch goede stelling) en dan gewoon wachten.. Paard werd vanzelf trager voor mn been en ging beter luisteren. Gaat niet over 1 dag ijs natuurlijk, maar heb het nu wel voor elkaar, hell, mn paard is soms gewoon traag Bloos!

Daar ga ik in mee. In het begin was het probleem waar ik bij mijn paard tegenaan liep ook telkens die loperigheid, vooral in draf.. Ze ging gewoon véél te snel, maakte zich druk in vanalles, na de galop was ze nog 'gestresseerder' en wilde ze nog meer lopen. Als ik trager ging lichtrijden of op mijn zit haar terugnam, dan kwam ze ook wel terug, maar elke keer ging het dan ook weer over in dat té hoge tempo. Probleem ? Ze nam gewoon té veel zelf de touwtjes in handen, ze ging vooruit in HAAR tempo, niet in dat van mij. Dus daar is een oplossing voor gekomen, die enorm tegenstrijdig klinkt (voor mij in het begin ook toen mijn instructrice dat zei): VOORUIT rijden, been eraan en vooruit, in dat hogere tempo dat JIJ zelf bepaald begin je maar oefeningen te rijden. Slangevoltes, kleine voltes, door S van hand veranderen,... Maar het niet te makkelijk. En in elke oefening blijven denken: vooruit rijden, vooruit rijden, vooruit rijden. Als je paard in een boog van de slangevolte terugkomt naar een normaal tempo, niet toelaten, vooruit rijden in JOU tempo. Na een tijdje begin je tussenin op je zit volledig terug te rijden, naar een héél trage draf, tegen de stap aan, na 10 meter terug vooruit vooruit vooruit, op jou tempo. Van de moment dat je voelt dat hij het tempo weer in handen heeft, geef JIJ benen bij.

Het gaat inderdaad niet over één nacht ijs, maar je paard leert wel op jou te letten, in plaats van zelf de touwtjes in handen te nemen. Ik heb ondertussen een paard dat op een braaf basistempo kan blijven lopen, zonder dat ik me ermee moet moeien.. Ik moet nogaltijd niet vaak vooruit rijden omdat ze te traag is Haha!, maar echt te snel is ze zeker niet meer.

Go jij! Go jij!

Probleem was ook bij mijn paard als ik m dan heel erg terug reed, hij ook achter de teugel ging lopen om alsnog het werk te ontwijken, terwijl je wilt dat ie tegen je hand aanloopt dat je het rustig kunt opvangen wat hij "te hard" wil en daardoor gaat ie dus meer gesloten en over de rug lopen.

Onze paarden zijn gewoon heel slim Knipoog Niet echt een voordeel met rijden, maar wel leuk Tong uitsteken Mijn paard verzint dagelijks nieuwe trucs om onder het werk uit te komen. Vandaag ging die zijn hoofd naar links kantelen en dan met zijn kont rechts naar binnen ROFL Ooohja tuurlijk vriend, wat jij wil ROFL

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:14

Charlenexx schreef:
tantjeuh schreef:

Go jij! Go jij!

Probleem was ook bij mijn paard als ik m dan heel erg terug reed, hij ook achter de teugel ging lopen om alsnog het werk te ontwijken, terwijl je wilt dat ie tegen je hand aanloopt dat je het rustig kunt opvangen wat hij "te hard" wil en daardoor gaat ie dus meer gesloten en over de rug lopen.

Onze paarden zijn gewoon heel slim Knipoog Niet echt een voordeel met rijden, maar wel leuk Tong uitsteken Mijn paard verzint dagelijks nieuwe trucs om onder het werk uit te komen. Vandaag ging die zijn hoofd naar links kantelen en dan met zijn kont rechts naar binnen ROFL Ooohja tuurlijk vriend, wat jij wil ROFL

Achter de teugel kruipen, deed mijn paard ook ROFL . Mijn merrie blijft ook wel uitvinden, in het begin dat ik haar reed was dat héél lastig, omdat ik totaal niet wist hoe ik dat allemaal moest aanpakken... Nu ik haar echt ken, geeft dat gewoon iets interessants aan de trainen.. Het zou nogal saai worden anders geloof ik Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:34

Hou het tempo van jou: als het niet lukt om langzamer te gaan, ga dan harder. Verder wil het werk op een volte ook wel eens helpen. Als een paard merkt dat die volte nergens naartoe gaat en jij heel specifiek op de cirkel blijft rijden, gaan ze zich daarop concentreren.
Belangrijkste is tempo-controle, wat niet betekend dat je langzamer gaat, maar dat je op JOUW tempo rijdt.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:37

tantjeuh schreef:
Achter de teugel kruipen, deed mijn paard ook ROFL . Mijn merrie blijft ook wel uitvinden, in het begin dat ik haar reed was dat héél lastig, omdat ik totaal niet wist hoe ik dat allemaal moest aanpakken... Nu ik haar echt ken, geeft dat gewoon iets interessants aan de trainen.. Het zou nogal saai worden anders geloof ik Haha!

Daar ben ik het hélemaal mee eens! Als ie een dag echt heel braaf is en heel de tijd niets doet, heb ik na het rijden echt altijd zo iets van Hmm heeft ie me nu genaaid? Is ie onder het werk uitgekomen zonder dat ik het gemerkt heb?! Dit kan gewoon niet goed zijn Tong uitsteken

Verder zijn we wel echt een team want in de ring doet ie altijd super zijn best (mits ik hem enigszins vrijheid geef, als ik alles wil controleren gaat ie weer zitten vervelen. Weirdo Tong uitsteken)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 15:24

Dat doet deze meneer ook. Ook opkroppen als je hem tegenhoudt. en als je hem vooruitdrijft lekker op zijn bit hangen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:28

Een paadr kan niet hangen op het bit als hij niets te hangen heeft Knipoog je kunt ook voltes rijden aan een lange teugel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:30

larrylurex schreef:
Ik ben met mijn paard endurance gaan rijden, dat heeft heel erg geholpen voor zijn hete karakter en loperigheid.
Ik weet niet of je het leuk vind hoor maar laat de werklust van je paard voor je werken.

Bij mijn paard heeft het ook geholpen. Op de langere afstanden (zeker vanaf klasse 2) leerde hij beter met zijn energie omgaan, beter zijn energie verdelen. Wat niet inhoudt dat je 'm als een idioot door het parcours moet laten gaan (zitten andere deelnemers ook niet op te wachten) maar ik merk bij mijn paard dat hij rustiger wordt naarmate hij langer in één (beheerst maar toch vlot) tempo kan/mag lopen. Op de een of andere manier werkt dat ook door in de dressuur. Natuurlijk heeft hij nog wel een heet karakter, maar ik merk toch dat hij zich beter heeft leren beheersen én tegelijkertijd beter de energie kwijt kan waar hij vol van zit. Hij heeft iig niet meer dat ongecontroleerde - een heel enkele keer nog, maar het is niet standaard meer.

En als je paard graag loopt, waarom hem dan niet 'belonen' met dat wat hij het liefste doet, namelijk lopen? Kan prima in de endurance Lachen en daarnaast kun je natuurlijk gewoon aan dressuur blijven doen. De manieren waarop je dat het beste kunt doen staan hierboven al beschreven, daar heb ik zelf weinig aan toe te voegen: dingen als veel tempowisselingen, niet aan de teugels gaan hangen, dingen met je zit oplossen pas ik ook allemaal toe in mijn dressuurtraining.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:22

Het is altijd een idee om endurance te gaan trainen natuurlijk.

Mijn eigen probleem met rijden is dat ik mjn teugels langer laat worden,onbewust (hoe vaak ik niet hoor.teugels op maat!)
Dus daar heeft ie niets aan te hangen..maar zodra ik wel aan die teugels zit. gaat hij er precies tegenin doen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:25

Snackie schreef:
Het is altijd een idee om endurance te gaan trainen natuurlijk.

Mijn eigen probleem met rijden is dat ik mjn teugels langer laat worden,onbewust (hoe vaak ik niet hoor.teugels op maat!)
Dus daar heeft ie niets aan te hangen..maar zodra ik wel aan die teugels zit. gaat hij er precies tegenin doen.

Knoopjes in de teugelss! Heb ik ook werkt super Ja

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:56

Ik heb echt hetzelfde probleem met mijn energieke merrie.
Ze staat elke dag buiten, maar ik kan haar nog elke dag rijden en merk bijna niet dat ze moe is.
Ik ben er nu over uit dat het er nooit uit te krijgen gaat zijn en dat ik heel blij en tevreden moet zijn met een eerlijk en intelligent paard dat altijd wil werken en lopen! (al is dat soms weleens moeilijk...)

Ik probeer wel met dressuur voorwaarts-neerwaarts los te rijden zodat ze zich zoveel mogelijk ontspant. Daarna pas oppakken of soms een dagje helemaal niet. Ook kreeg ik juist als tip van mijn instructrice om echt alleen aan de basis te werken. Dus die dag rustig beginnen met stappen en dan ophoudingen maken, lekker rustig en ontspannen terugzitten en terugrijden naar een rustig, bijna langzaam tempo. Ook veel overgangen maken helpt!
Ik rijd ook regelmatig bitloos en dat bevalt ons erg goed!
De tip die gegeven wordt met juist alleen maar voorwaarts rijden werkt bij de mijne totaal niet. Ze wil juist graag rennen dus dan heeft ze haar zin en ze moet wel heel hard rennen wil ze echt moe worden.
Maar dat zal natuurlijk per paard geheel verschillend zijn en alles is het uitproberen waard!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:11

ik ga met karin mee, ook mijn paard(de appie) werd alleen maar drammeriger van al het dressuurwerk
nu heb ik hem een half jaar op buitenrit zijn eigen tempo laten lopen
wat dus inhoud dat hij heel vlot draaft, bijna de hele rit en verder nog in een behoorlijk tempo galopeerd
al heel snel stuiterde hij niet meer bij vertrek maar begon zijn energie te verdelen
niks zo heerlijk om ontspannen te kunnen vertrekken van huis

en nu, na ruim een half jaar, rijdt hij in de bak als een zonnetje
niks geen gejaag of gedram, keurig aan de hulpen, mijn benen kunnen weer zonder problemen aan mijn paard en mijn teugel kan ik rustig even opnemen voor verzameling en daarna weer loslaten waarbij hij de ruiterhand volgt

hij leert nu dat hij buiten mag gaan, maar thuis in de bak bepaal ik het tempo en tot nu toe zijn we daar samen heel tevreden mee

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:39

Ik heb hier een oudje van bijna 20 die zich gedraagt als een 5-jarige.

Die is ook van het "grote stappen, snel thuis -werk."
Af en toe is dat wel vermoeiend hoor.

Maar het gaat echt steeds beter, ik kan haar nu met een los teugeltje laten stappen en draven.

Als ze gaat dribbelen laat ik haar stoppen. En meteen weer lopen en dan weer stoppen. Ze loopt daarna stukken rustiger. Het werkt echt Haha!

Maar haar eigenaar laat haar gewoon boven haar tempo lopen, ik hoop dat ze dan niet in de war raakt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:42

Nadeel is ook dat je dit soort paarden niet nóg harder kunt laten werken. Wordt wel eens gezegd: 'Longeer ze maar flink, dan worden ze wel moe.' Of: 'Ga maar eens een flink eind buitenrijden.' Gaat niet op, wordt het vaak alleen maar erger van: hoe meer ze doen, hoe energieker ze worden. En ook hoe meer conditie ze krijgen, waardoor ze nóg meer energie krijgen. Is lastig hoor, om de balans te vinden.

Ik ben gek op dit soort paarden. Vroeger kon ik er niet goed mee omgaan, ik had te weinig geduld en ik maakte het van kwaad tot erger. Maar ik heb het geleerd in de loop der jaren en ik zou nu niet meer anders willen. Heerlijk, een paard dat altijd voor je wil werken en uit zichzelf loopt. Je moet het alleen weten te doseren, een paard moet leren wanneer hij zich moet beheersen en wanneer hij zichzelf mag laten gaan. En dat leren ze alleen door te doen, en door in verschillende situaties verschillende dingen te doen. Probeer ook altijd rustmomenten in te bouwen - even stappen of draven aan een lange teugel als het paard ontspanning toont, of tijdens een rit even gaan stappen aan een lange teugel, of even stilstaan (tijdens een endurancerit moet dat ook op de groompunten, dat zijn de rustpunten in een wedstrijd).

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:22

Karin schreef:
Probeer ook altijd rustmomenten in te bouwen - even stappen of draven aan een lange teugel als het paard ontspanning toont, of tijdens een rit even gaan stappen aan een lange teugel, of even stilstaan (tijdens een endurancerit moet dat ook op de groompunten, dat zijn de rustpunten in een wedstrijd).

Mee eens, maar geloof me dat is echt heel moeilijk om ALLE tempo's te beheersen en van jouw te laten zijn..... Bloos
Maar het is leuk om te trainen en als het lukt heb je een paard die overal naar toe kan (strand, duin en recreatie gebied)
en hij gaat er dan niet als een debiel vandoor. Haha! Haha!

(haha, sorry dat ik endurance zo promoot maar het is zooo leuk en goede training voor een heet paard)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:49

Het is ook echt wel een goed idee denk ik.
Maar juist buiten is hij zo adhd! we kunnen af en toe stappen. de rest is hij opgefokt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:52

Bij mijn paard heeft het idd ontzettend veel tijd en geduld gekost. Toevallig dacht ik er gisteravond nog aan nadat ik eventjes drie kwartier naar buiten was geweest aan een lang teugeltje. Echt een relaxed avondritje. Een jaar of vijf geleden was dat bijna onbegonnen werk geweest. Toen was ook de kans groot dat het een 'wedstrijd' werd als ik samen met iemand anders ging trainen. Inmiddels kan dat na even loswerken en het ritme vinden ook aan een los teugeltje. Natuurlijk komt rust en verstand ook met de jaren, maar het is vooral een kwestie van leren. Karakter verander je niet, maar je kunt een paard wel leren om zijn energie goed te verdelen.

En het klinkt simpel, ik weet het... Maar het kost gewoon tijd en geduld, en idd - dat is een mooie uitdaging om aan te werken. Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:55

Ik denk ook niet dat ik zijn karakter kan veranderen. Tenslotte is hij al 16 jaar.
Maar een heerlijk dier. met af en toe te veel energie.
Nu scheelt dat hij sowieso bij zijn vorige eigenaren maar een enkele keer naar buiten is geweest. en dat hij bij mij minimaal 1x per week mee mag naar het bos.(en verder ritjes polder,die overigens ook steeds beter gaan)

Maar dan ben je in het bos. en zoals de laatste keer gingen we een stapje harder als hand galop.en reed ik achter een tinker. en achter/schuin naast mij een vriendin in handgalop.en op t moment van een klein tikkie harder schiet meneer in rengalop weg en is hij niet terug te rijden. Ik was niet bang op dat moment. maar achteraf schrok ik me kapot.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:57

Klinkt alsof hij niet weet - lees: nooit geleerd heeft - hoe hij zich in zo'n situatie moet gedragen. En dan zit ook zijn energie hem nog eens in de weg. Maar hij is natuurlijk nooit te oud om te leren. Veel naar buiten blijven gaan, ook met anderen. Paarden leren alleen door veel blootgesteld te worden aan de situatie waarin ze iets moeten leren. Fijn te horen dat het iig steeds beter gaat! Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:59

Daarom.

Het gaat zachtjes aan..maar wel vooruit. Maar ben blij met de tips.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:02

Je kan hem ook eerst longeren voordat je ietsmet hem gaat ondernemen. Laat hem even instappen, wat draven en galopperen, zodat hij het al warm heeft en/of bezweet is... Kijk dan of hij rustiger is geworden, en ga hem berijden. Als hij nog niet rustig is, laat hem dan of onder jou galopperen, of aan de longeerlijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:03

Bij loperige paarden werkt dat niet. Daar moet je juist rustig mee beginnen, om die rust erin te krijgen. Dat doe je niet door ze meteen flink te laten werken.

Karin schreef:
Nadeel is ook dat je dit soort paarden niet nóg harder kunt laten werken. Wordt wel eens gezegd: 'Longeer ze maar flink, dan worden ze wel moe.' Of: 'Ga maar eens een flink eind buitenrijden.' Gaat niet op, wordt het vaak alleen maar erger van: hoe meer ze doen, hoe energieker ze worden. En ook hoe meer conditie ze krijgen, waardoor ze nóg meer energie krijgen. Is lastig hoor, om de balans te vinden.