Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Charlenexx schreef:Mijn paard is ook heel loperig, maar ik moest hem van mijn trainer dan nog maar iets harder laten lopen want hij was totaal niet aan mijn been of aan mn hand. Dat harde lopen was gewoon om onder het werk uit te komen. Dus ik moest gewoon goed been geven, goed door de hoeken rijden (krijgt ie automatisch goede stelling) en dan gewoon wachten.. Paard werd vanzelf trager voor mn been en ging beter luisteren. Gaat niet over 1 dag ijs natuurlijk, maar heb het nu wel voor elkaar, hell, mn paard is soms gewoon traag
, maar echt te snel is ze zeker niet meer.
tantjeuh schreef:Charlenexx schreef:Mijn paard is ook heel loperig, maar ik moest hem van mijn trainer dan nog maar iets harder laten lopen want hij was totaal niet aan mijn been of aan mn hand. Dat harde lopen was gewoon om onder het werk uit te komen. Dus ik moest gewoon goed been geven, goed door de hoeken rijden (krijgt ie automatisch goede stelling) en dan gewoon wachten.. Paard werd vanzelf trager voor mn been en ging beter luisteren. Gaat niet over 1 dag ijs natuurlijk, maar heb het nu wel voor elkaar, hell, mn paard is soms gewoon traag
Daar ga ik in mee. In het begin was het probleem waar ik bij mijn paard tegenaan liep ook telkens die loperigheid, vooral in draf.. Ze ging gewoon véél te snel, maakte zich druk in vanalles, na de galop was ze nog 'gestresseerder' en wilde ze nog meer lopen. Als ik trager ging lichtrijden of op mijn zit haar terugnam, dan kwam ze ook wel terug, maar elke keer ging het dan ook weer over in dat té hoge tempo. Probleem ? Ze nam gewoon té veel zelf de touwtjes in handen, ze ging vooruit in HAAR tempo, niet in dat van mij. Dus daar is een oplossing voor gekomen, die enorm tegenstrijdig klinkt (voor mij in het begin ook toen mijn instructrice dat zei): VOORUIT rijden, been eraan en vooruit, in dat hogere tempo dat JIJ zelf bepaald begin je maar oefeningen te rijden. Slangevoltes, kleine voltes, door S van hand veranderen,... Maar het niet te makkelijk. En in elke oefening blijven denken: vooruit rijden, vooruit rijden, vooruit rijden. Als je paard in een boog van de slangevolte terugkomt naar een normaal tempo, niet toelaten, vooruit rijden in JOU tempo. Na een tijdje begin je tussenin op je zit volledig terug te rijden, naar een héél trage draf, tegen de stap aan, na 10 meter terug vooruit vooruit vooruit, op jou tempo. Van de moment dat je voelt dat hij het tempo weer in handen heeft, geef JIJ benen bij.
Het gaat inderdaad niet over één nacht ijs, maar je paard leert wel op jou te letten, in plaats van zelf de touwtjes in handen te nemen. Ik heb ondertussen een paard dat op een braaf basistempo kan blijven lopen, zonder dat ik me ermee moet moeien.. Ik moet nogaltijd niet vaak vooruit rijden omdat ze te traag is, maar echt te snel is ze zeker niet meer.
Niet echt een voordeel met rijden, maar wel leuk
Mijn paard verzint dagelijks nieuwe trucs om onder het werk uit te komen. Vandaag ging die zijn hoofd naar links kantelen en dan met zijn kont rechts naar binnen
Ooohja tuurlijk vriend, wat jij wil
Charlenexx schreef:tantjeuh schreef:Daar ga ik in mee. In het begin was het probleem waar ik bij mijn paard tegenaan liep ook telkens die loperigheid, vooral in draf.. Ze ging gewoon véél te snel, maakte zich druk in vanalles, na de galop was ze nog 'gestresseerder' en wilde ze nog meer lopen. Als ik trager ging lichtrijden of op mijn zit haar terugnam, dan kwam ze ook wel terug, maar elke keer ging het dan ook weer over in dat té hoge tempo. Probleem ? Ze nam gewoon té veel zelf de touwtjes in handen, ze ging vooruit in HAAR tempo, niet in dat van mij. Dus daar is een oplossing voor gekomen, die enorm tegenstrijdig klinkt (voor mij in het begin ook toen mijn instructrice dat zei): VOORUIT rijden, been eraan en vooruit, in dat hogere tempo dat JIJ zelf bepaald begin je maar oefeningen te rijden. Slangevoltes, kleine voltes, door S van hand veranderen,... Maar het niet te makkelijk. En in elke oefening blijven denken: vooruit rijden, vooruit rijden, vooruit rijden. Als je paard in een boog van de slangevolte terugkomt naar een normaal tempo, niet toelaten, vooruit rijden in JOU tempo. Na een tijdje begin je tussenin op je zit volledig terug te rijden, naar een héél trage draf, tegen de stap aan, na 10 meter terug vooruit vooruit vooruit, op jou tempo. Van de moment dat je voelt dat hij het tempo weer in handen heeft, geef JIJ benen bij.
Het gaat inderdaad niet over één nacht ijs, maar je paard leert wel op jou te letten, in plaats van zelf de touwtjes in handen te nemen. Ik heb ondertussen een paard dat op een braaf basistempo kan blijven lopen, zonder dat ik me ermee moet moeien.. Ik moet nogaltijd niet vaak vooruit rijden omdat ze te traag is, maar echt te snel is ze zeker niet meer.
![]()
Probleem was ook bij mijn paard als ik m dan heel erg terug reed, hij ook achter de teugel ging lopen om alsnog het werk te ontwijken, terwijl je wilt dat ie tegen je hand aanloopt dat je het rustig kunt opvangen wat hij "te hard" wil en daardoor gaat ie dus meer gesloten en over de rug lopen.
Onze paarden zijn gewoon heel slimNiet echt een voordeel met rijden, maar wel leuk
Mijn paard verzint dagelijks nieuwe trucs om onder het werk uit te komen. Vandaag ging die zijn hoofd naar links kantelen en dan met zijn kont rechts naar binnen
Ooohja tuurlijk vriend, wat jij wil
. Mijn merrie blijft ook wel uitvinden, in het begin dat ik haar reed was dat héél lastig, omdat ik totaal niet wist hoe ik dat allemaal moest aanpakken... Nu ik haar echt ken, geeft dat gewoon iets interessants aan de trainen.. Het zou nogal saai worden anders geloof ik
tantjeuh schreef:Achter de teugel kruipen, deed mijn paard ook. Mijn merrie blijft ook wel uitvinden, in het begin dat ik haar reed was dat héél lastig, omdat ik totaal niet wist hoe ik dat allemaal moest aanpakken... Nu ik haar echt ken, geeft dat gewoon iets interessants aan de trainen.. Het zou nogal saai worden anders geloof ik

)
je kunt ook voltes rijden aan een lange teugel. larrylurex schreef:Ik ben met mijn paard endurance gaan rijden, dat heeft heel erg geholpen voor zijn hete karakter en loperigheid.
Ik weet niet of je het leuk vind hoor maar laat de werklust van je paard voor je werken.
en daarnaast kun je natuurlijk gewoon aan dressuur blijven doen. De manieren waarop je dat het beste kunt doen staan hierboven al beschreven, daar heb ik zelf weinig aan toe te voegen: dingen als veel tempowisselingen, niet aan de teugels gaan hangen, dingen met je zit oplossen pas ik ook allemaal toe in mijn dressuurtraining. Snackie schreef:Het is altijd een idee om endurance te gaan trainen natuurlijk.
Mijn eigen probleem met rijden is dat ik mjn teugels langer laat worden,onbewust (hoe vaak ik niet hoor.teugels op maat!)
Dus daar heeft ie niets aan te hangen..maar zodra ik wel aan die teugels zit. gaat hij er precies tegenin doen.
Karin schreef:Probeer ook altijd rustmomenten in te bouwen - even stappen of draven aan een lange teugel als het paard ontspanning toont, of tijdens een rit even gaan stappen aan een lange teugel, of even stilstaan (tijdens een endurancerit moet dat ook op de groompunten, dat zijn de rustpunten in een wedstrijd).
Karin schreef:Nadeel is ook dat je dit soort paarden niet nóg harder kunt laten werken. Wordt wel eens gezegd: 'Longeer ze maar flink, dan worden ze wel moe.' Of: 'Ga maar eens een flink eind buitenrijden.' Gaat niet op, wordt het vaak alleen maar erger van: hoe meer ze doen, hoe energieker ze worden. En ook hoe meer conditie ze krijgen, waardoor ze nóg meer energie krijgen. Is lastig hoor, om de balans te vinden.