Plassen na het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Plassen na het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:07

VeerenAshley schreef:
Maar overigens blijft staan wat ik al eerder heb geschreven, en wat feitelijk ook blijkt uit veel reacties hier: m.i. is het beter als een paard tijdens het rijden de rust heeft en neemt om te plassen, i.p.v. het op te houden tot na het werk. Veel paarden houden echt hun plas op als ze aan het lopen zijn, en dat is toch gewoon onprettig?

Het is ook beter als een paard de rust neemt om tijdens het rijden te plassen, alleen wil niet elk paard onder het zadel plassen. Daarnaast, als je kijkt naar jezelf, stel dat je een beetje moet plassen dan kun je ook besluiten om het nog even op te houden tot een beter moment (als de keuze bijvoorbeeld is 'plassen op het NS station of even 15 minuten wachten totdat je thuis bent'). Wellicht dat een paard ook een dergelijke afweging maakt.

Die van mij plast ook standaard na het rijden, maar hij plast ook tijdens het rijden als hij echt heel nodig moet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:16

Blijkbaar maakt mijn paard die afweging ook: als hij het nog even kan ophouden plast hij liever in zijn box, in zijn vertrouwde omgeving, zonder ruiter op zijn rug (vaak zelfs nog voor ik het zadel eraf heb gehaald). Als hij écht nodig moet, dan gaat hij er onderweg wel voor staan. Ik voel het vaak ook aankomen, hij gaat dan van achteren een beetje lopen zwabberen. Ik zet hem dan stil, komt er niets, dan merk ik vanzelf wel wanneer hij de tijd rijp vindt, dan gaat hij er vanzelf voor staan. Sommige paarden willen gewoon echt niet plassen waar anderen bij zijn. Of ze zich nou bekeken voelen weet ik niet. Clown

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:47

Mijn verzorgpony gaat altijd plassen wanneer ik de hindernissen ga verplaatsen, of wanneer ik de hinernissen hoger zet.
Hij doet het ook NOOIT onder het rijden, nog nooit meegemaakt.
Lijkt altijd alsof hij netjes wacht totdat ik eraf ben Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:48

Misschien vindt hij het prettiger om te plassen als het gewicht van zijn rug af is. Als je niet weet dat hij moet plassen, dan kun je het ook niet voor zijn door voorover te gaan zitten. En dan nog - sommige paarden wachten gewoon liever tot de ruiter eraf is.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:06

Lisje plast nooit onder het werk, in de training of op wedstrijd...

Wel als ik een buitenritje maak, of haar aan het uitstappen ben. Ze kent dat verschil dondersgoed. Overigens plaste ze eerder echt NOOIT onder het zadel, pas als we thuis waren. Tot ze een keer echt moest. Toen deed ze het toch en heb ik haar uitgebreid beloont. Nu is het eigenlijk standaard na een les dat ze op de terug weg even plast. Als we op wedstrijd zijn plast ze trouwens alleen in de trailer, te veel mensen denk ik... Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:07

Plassen op de trailer doet mijn hartelapje ook altijd Haha! . Ik probeer hem vaak even te laten plassen voordat hij op de trailer gaat, maar dat lukt niet altijd Scheve mond

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:09

Plassen na het rijden gebeurt zelfs na het rijden op een wedstrijd tijdens OS Knipoog

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:15

Mijn paard plast alleen in zn stal, het liefst voor het rijden of anders erna.
En, als hij heeeeeel nodig moet, dan voor zn stal(als hij net de bak uit komt!).. tijdens het rijden, in het bos of in de bak, en ook op wedstrijd, plast hij nooit (zit altijd genoeg rust bij hoor!). Ik zie hem ook nooit in de wei plassen..
Als ik kom en hij staat nog op stal sochtends, gaat hij ook nog wel even plassen (ook een beetje aangeleerd, althans probeer ik).

Maar ookal moet hij zo nodig tijdens het rijden, hij wacht toch altijd. En savonds bij het op stal zetten gaat hij meestal ook direct plassen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:38

Mijn vorige paard (ruin) moest vooral nodig als ik door het hoge duingras naar het strand liep. Kietelde aan z,n buik, dacht ik dan Haha! Plassen in het mulle zand was waarschijnlijk ook fijn, spetterd niet zo erg Pling