Cees (Fries) voor het eerst op Bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ment

Re: Cees (Fries) voor het eerst op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:46

Ik denk dat jij een fijn gevoel krijgt met rijden als je paardje doorknikt in zijn hals. Dan zal voor jouw gevoel de 'spanning' er al wat meer af zijn. Maar hij zal toch echt een stuk lager moeten in zijn hals. Je zegt dat hij kort in zijn hals is, maar hij kan neem ik aan ook grazen, dus meer zakken moet hij echt kunnen Knipoog. Stofzuigen is erg moeilijk met een Fries met veel front, als ik jou was zou ik naar zijn neus op borsthoogte toe gaan werken, dan moet hij al genoeg kunnen ontspannen in zijn rug.

Dit is best heel moeilijk om voor elkaar te krijgen, ik zou een goede instructrice zoeken die je daarbij kan helpen. Ook longeren zou moeten helpen om hem lager te krijgen.

Je zit er overigens wel netjes op!

Veel succes met hem!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:57

Denk dat je gewoon moet oefenen met hem lager te rijden. Nu heb je meer die knik in zijn hals maar ontspanning is vaak ver te zoeken. Ga in stap gewoon lekker laag rijden en draaf een keer heel voorzichtig aan. Merk je dat ie harder wil gewoon weer terug in stap zetten. En zo gewoon door gaan.

Je hebt trouwens wel een ontzettend mooie fries!

Succes ermee!~

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:02

Probeer hem laag en rond te rijden niet zo opgekropt.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:10

Dank jullie wel voor de tips, ik ga ze zeker proberen!
En bedankt voor de complimentjes Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:30

Robijntjah schreef:
Die stukken die jij netjes vind, vind ik juist ontzéttend gespannen! Hij zet heel zijn lijf vast!

Inderdaad, dat viel mij ook al op bij de meeste foto's dan! Zelf rechter op gaan zitten, vooruit kijken en je beugels misschien een gaatje korter, lijken iets te lang. Ook ben je zelf best groot/lange benen en het friesje ziet er zo wel klein uit eigenlijk Tong uitsteken.
Maar er zitten ook leuke foto's tussen hoor! Succes nog met trainen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:34

Je moet hem lang en laag rijden. Net als vele hier zeggen hij loopt niet ontspannen. Hij zet zijn rug vast en zijn onder hand moet er bij. Succes

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:58

Henrieke schreef:
Robijntjah schreef:
Die stukken die jij netjes vind, vind ik juist ontzéttend gespannen! Hij zet heel zijn lijf vast!

Inderdaad, dat viel mij ook al op bij de meeste foto's dan! Zelf rechter op gaan zitten, vooruit kijken en je beugels misschien een gaatje korter, lijken iets te lang. Ook ben je zelf best groot/lange benen en het friesje ziet er zo wel klein uit eigenlijk Tong uitsteken.
Maar er zitten ook leuke foto's tussen hoor! Succes nog met trainen.

Mijn beugels zitten al korter dan ik normaal gewend ben..
Hij is ook maar 1.50 en ik 1.75 dus dan heb je dit al snel.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:24

Sap schreef:
Stofzuigeren doet hij alleen in stap aan de lange teugel, als ik hem dan aan laat draven, gaat hij rennen..
Iemand daar tips voor?

Ja, om lang en laag in draf, (Halstrekken) heel langzaam draven.

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:49

Ik vind het er idd ook niet erg ontspannen uitzien. Mag ik vragen wie zijn vader is? Ik vind hem op sommige foto's heel erg op mijn fries lijken!
succes verder!

edit: Ik zie nu in je profiel dat zijn opa oege is, dat is bij mijne ook zo!
Laatst bijgewerkt door jUst_eVa op 09-08-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

estherrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:13

waauw ziet er goed uit hoor!
leuk paardje =D
je mag alleen wel proberen je voeten wat stiller tehouden Bloos

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:16

jUst_eVa schreef:
Ik vind het er idd ook niet erg ontspannen uitzien. Mag ik vragen wie zijn vader is? Ik vind hem op sommige foto's heel erg op mijn fries lijken!
succes verder!

edit: Ik zie nu in je profiel dat zijn opa oege is, dat is bij mijne ook zo!

Ze idd wel op elkaar!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:17

Hoi,

prima dat je hem wat terug in tempo wilt rijden om controle te behouden.
Maar dan maak je het hem wel moeilijker. Wat mij betreft mag het tempo best iets hoger om hem wat tegemoet te komen (en uiteraard heb ik het niet over ' rondjes crossen' ). Ik heb niet het idee dat je erg bezig bent met hem duidelijk te maken wat je van hem wilt, nl. zakken en loslaten. Natuurlijk kun je dit niet afdwingen, maar help hem in ieder geval door op alle manieren duidelijk te maken wat je wilt. Ik vind je zit niet onaardig, maar je handen te onrustig in draf. Teveel een los/vast verbinding en daardor zal je paard ook het bit minder makkelijk aannemen en wat durven te zakken. Dus let op een onafhankelijke zit, het lichrijden mag niet doorwerken in jouw handhouding!
Je zult meer met je benen moeten gaan werken, hoe lastig dat ook is met een loperig paard. Maar anders krijg je hem nooit in je handen gereden en blijft hij het bit ontwijken en voor je been uitlopen, zoals hij nu doet.
Succes, het is een mooi beest!

(Als je mijn tips wat te algemeen vindt, geef dan even aan waarin ik wat concreter moet zijn en wat ik eventueel verder moet verduidelijken! Knipoog )

-edit-
Filmpje nog eens terug gekeken; denk dat ik het anders moet verwoorden: niet zozeer in een ' hoger tempo' gaan rijden, maar meer naar voren rijden! Je werkt nu teveel terug. Je wilt hem met je handen bij je houden, maar dat gaat echt niet, zo krijg je een paard niet ' onder' je. Dat bij dat naar voren rijden (beheerst, niet een keer naar voren schoppen zonder voldoende op te vangen) het tempo iets hoger komt te liggen nemen we maar voor lief, gewoon steeds op je zit weer terug rijden (let op dat je je handen dan niet gebruikt!) en dan weer naar voren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:32

Hey, allereerst, mooi paard!
Zo en nu al het commentaar! (Uiteraard wel opbouwend en nuttig Knipoog )

Over jou houding, je zit netjes, alleen je moet voor je kijken, z'n hoof kan je onder het poetsen ook bestuderen, desnoods onder het uitstappen als je de bovenkant ook graag wilt zien. Je schouders mogen wat meer naar achter, dan zit je echt trots en recht op. Het valt me op dat je door de houding soms wat voorover valt. Let hier ook op, en trek dan ook niet je hakken op.

Je beenhulpen: Als je been wilt geven, trek je direct je hakken op, en geef je een prikje. Kun je niet beter proberen je paard al op kuitdruk te laten reageren? Want nu denkt je paard iedere keer dat je voorover valt en je hakken wat optrekt dat 'ie sneller moet. (Heb ik 't idee.) Deze hulp is ook wat relaxter voor je paard.

Over je paardje: Hij is wat kort, maar ik denk dat ik wel wat tips voor het uitschuiven heb. Ga op een volte, en vraag daarbij lekker veel buiging. Daarbij je binnenhand als het even kan net niet op je knie, en zo om je binnenbeen laten buiging. Als je paardje daar geconcentreerd mee bezig is, en lekker los begint te raken, wie weet uit zichzelf wat gaat zakken, kun je de teugel iedere keer wat door je hand laten glijden, zodat hij niet zo snel merkt dat hij steeds meer teugel krijgt.

Dit kun je eigenlijk met wel meer figuren doen, gewoon voorzichtig door laten glijden, maar wel "steun" blijven bieden, dus contact houden.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:42

Citaat:
Het is een kort paard, met een korte nek, en daarom ziet het er snel opgekropt uit.

Eigenlijk vind ik hem helemaal niet kort.
Wat ik zie is heel veel spanning waardoor hij zijn onderhals eruit drukt en zijn rug wegdrukt.
Ik zou hem aan de pessoa gaan trainen naar ontspanning toe.
Waarom rij je eigenlijk met een spoortje?

edit*** filmpje gekeken daar zie ik stukjes dat hij wel wil gaan zakken, je zet je hand vast lijkt het.
lekker werken aan ontspanning, je hebt een erg leuk paard onder je kont.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:51

ik vind het allemaal wel meevallen...ik denk dat die spanning voor een groot gedeelte te wijten is aan die enorme machines op de achtergrond....ik zou geen twee minuten op mijn fries blijven zitten zelfs,met deze achtergond "muziek"
Hij is een knappe fries!!wel een beetje op je handen letten naar voren en hem de ruimte geven....verder denk ik dat je die sporen beter uit kunt doen,willen die effect hebben moet je je hakken wel heel raar omhoog draaien.
Op naar de volgende foto's zonder monsterlijke graafmachines,zo te zien zijn ze nog niet helemaal klaar met hun werk...

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:34

Mulan en Miss_Malfoy, bedankt voor jullie tips, hier heb ik wat aan!

@ Pastel: Het is een kort paard, zeker vergeleken bij zijn spangenootje. Het is geen langgerekte Fries, hij heeft een korte rug en een korte hals.

Ik rij hem met een spoortje, omdat hij vaak door mijn binnenbeen heen loopt, en ik moet heel veel moeite doen om hem in galop te krijgen zonder spoor. Dan ga ik voorover zitten, trek dus idd mijn hakken op en dan gooit hij zichzelf ineens in galop waardoor ik nog meer naar voren komt te zitten omdat hij aan me trekt, en dan ben ik mijn beugels kwijt.. Met de spoortjes kan ik hem makkelijker in galop krijgen en hem ook kleiner laten galoperen, waardoor hij meer ontspant. Ik ben ze gaan gebruiken op aanraden van mijn instructrice. Het is tijdelijk. Daarbij is het maar een heel klein stomp spoortje.
@ Geerke: Het was weekend, dus dan zijn de machines niet aan het werk. Daar is een soort bedrijf die met grond werken en die machines staan er altijd, meestal stil. De spanning komt dus niet daar vandaan.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:45

Citaat:
@ Pastel: Het is een kort paard, zeker vergeleken bij zijn spangenootje. Het is geen langgerekte Fries, hij heeft een korte rug en een korte hals.

Het enige wat kort is is zijn hals verder vind ik het wel meevallen.
Ik heb zelf 4 friezen waarvan er 1 een wat korte rug heeft, de fries waar jij op rijd heeft zeker geen korte rug.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:25

Ik herken het helemaal dat als je lengte in de hals wil krijgen, dat je paard dan loperig en erg snel wordt.
Ik rij ook zo'n hete fries die alles interessanter vind dan mij tijdens het rijden.
Wat ik nu doe (en wat aardig zn vruchten af begint te werpen) is veeeel voltes, overgangen, slangevoltes,
voltes openen en sluiten 8jes en ga zo maar door rijden.
Uiteindelijk komt dan heel voorzichtig die ontspanning in draf er wel, we gaan dan nog wel wat harder als het
arbeidstempo, maar ontspannen vind ik nu belangrijker, dan komt die tempocontrole later wel (maar als we maar
niet gaan racen, die controle wil ik er nog wel over houden)

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:48

pastel schreef:
Citaat:

Het enige wat kort is is zijn hals verder vind ik het wel meevallen.
Ik heb zelf 4 friezen waarvan er 1 een wat korte rug heeft, de fries waar jij op rijd heeft zeker geen korte rug.

Ik ga er geen discussie van maken of het paard een korte rug heeft of niet.
Voor mij heeft hij een korte rug, aangezien ik langer gewend ben..

@ Cruesli: Bedankt voor je tip!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:19

Paard is compact, maar zeker niet kort in de rug.
Het ziet er allemaal wat gespannen uit, lengte in de hals en ontspanning zijn op dit moment denk ik het belangrijkste om aan te werken. Succes!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:31

Ik heb ook zo'n type Fries, met hetzelfde probleem. Mijn instr. en ik zijn begonnen met haar in stap mijn hand te gaan laten volgen, lekker naar benee en voorwaarts stappen, idd vwnw idee.
Ook heel veel aan de pessoa, zodat ze haar achterbenen ging gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn Knipoog en balkjes lopen ed, zodat de motor achterin aangedraaid werdt.

Nu zijn we bezig om ook op de volte (waar ze dus ook kijkerig werdt, en weg wilde rennen van het werk) bezig met mijn hand laten zoeken en nu komt ze rustig aan ook in draf en op de volte naar beneden, en zelfs al hele stukken mooi ontspannen aan de teugel, helemaal vanzelf.
Dat heeft even geduurt, maar het komt goed, ook met zo'n compact type Fries.

Geef hem vooral vooraan de ruimte, als hij dan gaat rennen is het (bekend probleem bij mij!) een kwestie van idd stilzetten, rustig hulpen geven en weer aandraven. Hierin consequent blijven dan valt het kwartje echt en zal hij in een vast tempo blijven draven, ook dan is de motor aan en zal de balans (die nodig is om te kunnen ontspannen) makkelijker komen. Want wegracen voor werk is vaak een balanskwestie.

Heel veel succes en geduld ermee, gaat zeker goed komen het is een heel leuk paard!!