manegepony checky & manegepaard rabbit@ manegeles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lemanthia

Re: manegepony checky & manegepaard rabbit@ manegeles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:13

jawel, maar daar ga ik neit over discuseren.

ik wilde graag bruikbaar advies en geen discussie over mijn nivo.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:14

Het kán dat hun 3jaar rijden. maar dan hobbelen ze een beetje rond volgens my, zonder goed op te letten wat er word gezegt Ja

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:15

hoe oud is de ts ?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:15

JumpingQueen schreef:
hoe oud is de ts ?

16 *LOL*

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:16

ik ben 16 Knipoog

ik was 15 toen ik begon.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:17

wat mij opvalt is dat alle paarden hun oren in de nek hebben behalve die vos

als je foto's op haw plaatst kan je wel verwachten dat je dit soort reacties krijgt anders moet je geen foto's hier plaatsen

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:19

ik verwachte reactie's met commentaar waarvan ik kan leren.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:18

Volgens mij zit bij de 1e pony het zadel helemaal niet goed.
Ookal is het van iemand anders , altijd voor dat je gaat rijden alles nakijken. Knipoog
Maar veder is al het commentaar al gegeven.
Probeer zo veel mogelijk zonder zadel te rijden.
Op de tutenburg , mag je ook wel eens zonder zadel , moet je maar vragen , licht er trouwens ook aan op wie je zit.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:20

lemanthia schreef:
heb geen verzorgpony

rij met kinderen die 2-3,5 jaar rijden

Hahha , maar dat maakt ze niet gevordert.
Mijn zusje rijd nu een half jaartje en die rijd in de les met kinderen die bijna 4 jaar rijden.
Ik zelf rijd nu 7 jaar , en zit bij mensen die 5 jaar rijden maar ook bij mensen die al 10 jaar rijden.
En een vriendin van mij , die rijd nu 2 jaar , en die rijd bijna mijn nivo.
En b.v er zitten kinderen in mijn les , die 8 jaar rijden , maar waarvan het er uit ziet alsof ze er nog nooit op hebben gezeten.

Het licht er dus gewoon aan hoe alles loopt. Knipoog

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:26

lemanthia schreef:
ik verwachte reactie's met commentaar waarvan ik kan leren.

nou reacties van die neusriem zijn dus wel oke want daar leer jij van want hij zit gewon fout

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:41

HorsesWoman schreef:
lemanthia schreef:
heb geen verzorgpony

rij met kinderen die 2-3,5 jaar rijden

Hahha , maar dat maakt ze niet gevordert.
Mijn zusje rijd nu een half jaartje en die rijd in de les met kinderen die bijna 4 jaar rijden.
Ik zelf rijd nu 7 jaar , en zit bij mensen die 5 jaar rijden maar ook bij mensen die al 10 jaar rijden.
En een vriendin van mij , die rijd nu 2 jaar , en die rijd bijna mijn nivo.
En b.v er zitten kinderen in mijn les , die 8 jaar rijden , maar waarvan het er uit ziet alsof ze er nog nooit op hebben gezeten.

Het licht er dus gewoon aan hoe alles loopt. Knipoog

Daar ben ik het met HorsesWoman wel mee eens Knipoog
Idd,het hangt er vanaf hoe snel je leert,maar volgens mij ook aan de manege.
Je hebt hele goede lesgevers/lessen,maar ook hele slechte..
In mijn vorige manege reed je met 15,haast 20 in een les,en nee daar was het echt geen pretje.
Ik reed ondertussen al 2 jaar toen ik daar ben gestopt,en kon nog niet eens galloperen laat staan fatsoenlijk lichtrijden,daar waren het echt slechte lessen.
Nu rijd ik ondertussen al bijna 5 jaar en bijna 3 jaar in de manege waar ik nu rijd,en daar leer ik elke dag nog bij,gevorderd,dat kan ik niet zeggen of ik dat ben,maar ik ken toch wel al een heleboel.
In de manege waar ik nu rijd ken ik een jongen,15 jaar,rijd nog geen jaar,kan al lichtrijden,galloperen,en zelfs een parcourtje springen.
Dusja,het hangt puur van de lessen,lesgevers,de manege en jezelf af.

Met hoeveel rijden jullie in een les ? En hoe vind jij de lesgevers ? En de manege zelf ?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:42

JumpingQueen schreef:
wat mij opvalt is dat alle paarden hun oren in de nek hebben behalve die vos

als je foto's op haw plaatst kan je wel verwachten dat je dit soort reacties krijgt anders moet je geen foto's hier plaatsen

Dat valt mij ook op ja , maar daar kan de TS niks aan doen.
Dan ben ik blij dat ik op de tut rijd , want daar kunnen we tegen elkaar aan lopen zonder dat ze pissig worden.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:43

op de tuut kun je dat inderdaad doen, hier niet.

max 10-12 ruiters in 1 les, de instructie is goed. en het is een gezellige manege.

maar sta wel op een wachtlijst voor een andere manege, omdat die dichterbij is en de paarden aardiger tegen elkaar doen.
Laatst bijgewerkt door lemanthia op 09-08-08 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:45

Kan jij ook niks aan doen. Knipoog

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:54

Probeer je tenen meer naar binnen te draaien, dat is lastig, maar als je steeds eraan blijft denken van; draai ze naar binnen, gaat het op een gegeven moment ook veel beter.
Verder je handen meer langs je zij houden en probeer toch wat meer contact met de mond te houden.
Ik weet niet of jullie aan ontspanning werken in je les? Dan is druk in de mond toch erg belangrijk.
Lachen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:33

Probeer voor je uit te kijken en je teugels korter te nemen.

Maar een andere tip die ik je wil geven is: zoek een andere manege, hier ga je volgens mij niets bijleren... Als je instructrice nog niet eens ziet dat je neusriem fout zit Bloos

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:44

ZarcoTje schreef:
[In de manege waar ik nu rijd ken ik een jongen,15 jaar,rijd nog geen jaar,kan al lichtrijden,galloperen,en zelfs een parcourtje springen.
Dusja,het hangt puur van de lessen,lesgevers,de manege en jezelf af.

Ook op een manege moeten mensen binnen een paar lessen kunnen leren lichtrijden, doorzitten, galoperen en rondsturen, in de periode die daarna volgt kan alles verbeterd worden en nieuwe dingen als springen of dressuuroefeningen meegepakt worden.

Op basis van deze foto's zou ik haast zeggen kijk eens elders rond, want als de instructie niks doet aan een neusriem die verkeerd zit en eigenlijk iedereen op de foto's wel ergens instabiel zit...

Tips voor jouw, pak idd stap voor stap je houding aan, kijk naar voren, ellebogen in een knik en tegen je aan been lang maken.. mss een keer zonder beugels rijden?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 11:46

ik leer hier wel genoeg bij. maar ik sta al op een wachtlijst voor een andere manege. en heb het hier heel erg naar me zin.

en mijn instructie is goed. maar ze kan niet op alles tegelijk letten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:11

Ten eerste: iemand die nog maar een jaar rijdt kan in mijn ogen ook gevorderd zijn. Het hangt er maar net vanaf hoeveel talent iemand heeft. Zo kan iemand die 10 jaar rijdt in mijn ogen ook nog niet gevorderd zijn. Waar TS zich volgens mij bevindt, daar laat ik me maar niet over uit Knipoog

Verder vroeg ik me af of jullie in die les ook zelfstandig rijden, of alleen achter elkaar aan rijden?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:49

Het is een manegeles. Niet iedereen kan zich de luxe van een goed te rijden eigen paard en prive-instructie veroorloven. Gevorderd of beginner, iedereen weet dat de benaming per manege verschilt en dat het in schril contrast staat met wat je kunt bereiken met een goed eigen paard. Kortom houd op met drammen over de randzaken en geef die meid eens goede tips waar ze door gemotiveerd raakt en verder mee kan.

Als je plezier hebt in het paardrijden moet je gewoon doorgaan. Zoals eerder gezegd kun je tijdens een manegeles goed letten op je houding. Houd je handen mooi rechtop, plaats je tenen naar binnen en ga ontspannen zitten. Wat je ook kunt proberen is om het paard met zo min mogelijk hulpen goed voorwaarts te laten gaan. Probeer hem dus aan het been te maken en eis iedere keer reactie. Wanneer je in de les veel achter elkaar aan rijdt, probeer dan om in hetzelfde tempo de oefeningen net iets netter te doen dan je voorganger. Dus rijd extra goed de hoek in, ga precies bij a afwenden en zorg dat je een volte mooi rond rijdt. Ondanks dat het een manegeles is waarin je minder aandacht krijgt en een minder makkelijk paard hebt, kun je wel heel veel dingen doen. Veel succes!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:13

lemanthia schreef:
ik leer hier wel genoeg bij. maar ik sta al op een wachtlijst voor een andere manege. en heb het hier heel erg naar me zin.

en mijn instructie is goed. maar ze kan niet op alles tegelijk letten.

Nou, ik vind dat het niet zo moeilijk is om als de paarden rondlopen eens te controleren of de neusriemen goed zitten. Scheve mond Als ik van jou was, zou ik toch vragen om er eens naar te kijken. Aangezien, naar de foto's geoordeeld, jullie nog redelijk beginnend zijn (No offence, maar zo ziet het er uit, zeker als je naar de andere kinderen kijkt Knipoog Dat is niet erg hoor, iedereen moest het ooit leren en leert altijd wel bij.) vind ik het wel onverantwoord dat hij/zij niet even het tuig nakijkt. Je hebt een goede houding! Alleen proberen altijd te denken 'Geen kapstokken!'. Dat heeft bij mij erg geholpen, want je corrigeert jezelf meteen. Doe zo verder!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:25

pfff... mogen er alleen nog maar foto's gepost worden van aan de teugel lopende paarden, goed zittende ruiters??

deze TS-er heeft niets voor niets les. en zij zal heus wel luisterne naar wat de instructrice zegt.
en na 3/4/5 jaar rijden hoef je niet gevorderd te zijn, dat ben je nog niet te zien aan de foto's maar dat geeft niet, daar heb je les voor toch? Lachen
het tuig : de neusriem van die 2e zit idd verkeerd, die moet over het bit heen en onder het bit hangen(dus onderop de neus) maar als je dat zelf niet wilt verstellen moet je even je instructrice vragen Lachen
verder vind ik het allemaal wel meevallen, je zit niet in de mond van de pony,eerder de handen zelfs te ver naar voren, maar dat leer je vanzelf allemaal wel.
Les is voor iedereen goed, en laten we het dan ook respect hebben voor degene die niet de mogelijkheid(verzorgpony bijv.) hebben om hun zit te verbeteren, of niet het geld voor meer lessen.
en er zijn ook mensen die doen er iets langer over om iets te leren Lachen

TS-er ga zo door, blijf er plezier in houden, en vraag je instructrice even over het tuig, en zelf je handen netjes rechtop, armen in een knik(je ellebogen) benen netjes eraan, rechtop zitten, borst naar voren, en trots gaan zitten Knipoog en dan komt het allemaal goed!!

en bokt : de beste stuurlui staan aan wal, maar ook stuurlui kunnen hun mond wel eens houden, niet altijd commentaar te hebben!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:28

heb vandaag weer op rabbit gereden, geprobeerd om zoveel mogenlijk te doen met jullie tips. zal wel even een paar foto's van vandaag posten in een link.

instructie ziet wel vooruitgang.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:11

Leuke foto's! Lachen
Hoe heet dat paard op de eerste paar foto's?
Ze komt me bekent voor. Bloos

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 17:27

dat is Rabbit