Inrijden of laten doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle__

Re: Inrijden of laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:22

Ik zou het zelf doen als ik jou was, bij trainingsstallen gaat het vaak allemaal redelijk snel, daar komt bij dat je paard jou volledig moet vertrouwen en het is natuurlijk ook de bedoeling dat jullie een goede band krijgen. Nu kent je paardje je al een beetje, en als je constant goede begeleiding om je heen hebt lijkt het me geen probleem om zelf je paardje in te rijden. Dat je het niet moet doen omdat je het nog nooit gedaan hebt vind ik onzin, voor alles moet een eerste keer zijn toch?

Nja geniet de komende tijd nog maar lekker van je paardje en daarna is de keus aan jou hoe je met 'm aan het werk gaat. Ja

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:16

Ik heb het met alle paarden zelf gedaan, bevalt me goed want dan leer je ze het beste aanvoelen Ja Maar je moet het natuurlijk wel kunnen.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:22

allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie.. ik wil het wel heel graag zelf doen, maarja ik weet niet zo goed wie ik moet hebben voor op de grond haha Sas..?? haha hoe goed ben jij hierin? Tong uitsteken

ik vind het nog wel een moeilijke keuze.. heb gelukkig ook nog wel even om hierover na te denken.. maar toch.

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:30

Michelle_: Bij mijn trainingsstal gaat het helemaal niet snel. Nouja; niet snel.. Ze kijken naar wat het paard aankan. Vandaar ook de keus dat ze er minimaal nog tot eind dit jaar er blijft. Voor hun maakt het geen barst uit, of ze nou van 1 persoon 12 maanden geld krijgen of van 4 personen 3 maanden.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:19

Hee Marin, ik ken jou nog wel van manege de paardenhof Haha!!

Mocht je je paard weg brengen, wij hebben hele goede ervaring met Taams stables in Oostzaan. Ze doen alles rustig & ze houden je paard erg goed in de gaten of hij niet ziek is enz. Lachen

Weet alleen de prijs niet meer (is al 6 jaar geleden).

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:28

hey, daar heb ik inderdaad gereden haha weet ff niet zo gauw wie jij nu bent dan?? Verward
maar igg bedankt voor je reactie!

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:45

Ik zou het zelf doen. als je gewoon goed kan paardrijden Knipoog. en als je goede begeleiding krijgt zal dat vast prima gaan.

mijn nichtje rijd ook nog maar 1,5 of 2 jaar op paard.
En heeft nu een eigenpaard van 3, bijna 4, en isdie ook zelf aan het inrijden.
En als je het door iemand anders laat doen, dan leer je het nog niet.
En uiteindelijk (denk ik) dat je het toch echt zelf wil doen.
en verpesten lukt denk ik niet, ik rijd ook nog niet zo lang paard zon 2maanden dus heb er niet veel verstand van.
Maar je kan hem het toch afleren, of opnieuw beleren bij iets wat hij fout doen of kan dat niet?.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:08

Zou het zelf doen met goede begeleiding. Heb het toen de tijd zelf gedaan en alles wat ik met m deed was onder begeleiding en dat een jaar lang. Maar ik heb nu wel echt super paardje om te rijden. En iedereen die er op rijd vind het ook een super leer paard! Als je ook maar een dingetje anders doet dan zoals het moet doet ie het ook niet. Alleen als je de hulpen op de juiste manier geeft doet ie het Pling .
En als je het zelf doet kan het op je eigen tempo. Als jij vind dat ie ergens nog niet klaar voor is hoeft dat ook niet. Vaak als je het laat doen ergens moet het binnen de afgesproken tijd allemaal erin zitten. Daar heb je dan geen invloed meer op.
succes iedergeval

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:29

Als je het besluit zelf te doen zou ik het idd onder begeleiding van een ervaren persoon doen.
Ik heb mijn 3 jarige dit jaar ook "zelf" ingereden.
Ik had haar meegenomen naar mijn stage, waar ik dus 12 weken lang begeleid ben met het inrijden van haar.
De 1e 4 keer heeft er iemand van daar opgezeten en daarna mocht ik erop.
En iedere keer met rijden (reed haar 2 á 3 keer in de week) werd ik begeleid.

Dus als je zoiets zou kunnen regelen is dat natuurlijk heel leuk!
Ik heb er iig heel veel van geleerd, door het zo te doen.
En ik denk dat ik het bij de volgende ook zo zou willen doen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:31

Hey (eigenaresse van) Nimroy, ik zou het gewoon zelf doen. Ga ik ook doen, al ben ik wel meer van de NH. Ik ga er denk ik wel iemand bijhalen die vaker paarden heeft ingereden op de NH manier, maar ik wil er zelf zoveel mogelijk bij betrokken zijn (en er zelf voor de eerste keer opzitten). Ten eerste is dat leuker, ten tweede kun je dan dingen op je eigen manier doen, ten derde: je kunt alles zelf in de gaten houden (wat bij wegbrengen dus niet kan) en ten vierde: het is erg leerzaam.
Ik denk dat het in alle gevallen beter is als een paard beleerd wordt in zijn/haar eigen omgeving met de eigenaresse erbij.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:36

Het voorbereidend werk (zoals je nu al doet) kan je idd prima zelf doen!
Het inrijden zelf zou ik door een ander laten doen, die er veel ervaring mee heeft, of onder begeleiding van een ervaren persoon hierin.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:44

zo te horen is je paard niet echt moeilijk maar ik denk dat je met goede begeleiding er echt we l komt

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:56

Hoi, ik heb mijn 3 jarige dit jaar zadelmak laten maken (in Utrecht, mis btje ver weg voor jou) en toen ze er een aantal keer hadden opgezeten en hij braaf was ben ik er zelf op gegaan eerst aan de longeerlijn en na een aantal keren los. Je kunt natuurlijk ook zelf aan de gang gaan maar bedenk wel dat je je paard maar 1 keer kunt beleren oftewel onderschat niet het belang in van een fijn aangereden paard daar heb je jaaaaren plezier van, ik rij ook al jaren maar zo'n jong paard is toch wel even andere koek! Heel veel succes!

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:11

Lizet1994 schreef:
zo te horen is je paard niet echt moeilijk maar ik denk dat je met goede begeleiding er echt we l komt

Jup, helemaal mee eens !

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:16

als je zelf totael geen ervaring hebt met inrijden dan moet je dit zeker niet zelf gaan doen'
vooraal omdat je al aangeeft dat je van fjord naar kwpn gaat en dit is nogal een verschil qua temperament e.d.
als je je paard naar een trainingsstal brengt dan rijden ze je paard op de correcte manier in binnen 1 maand meestal; de kosten zullen rond de 300 euro zijn maar hiervoor heb je wel een superfijnpaard voor terug

ik heb zelf wel al paarden ingereden en heb vele jaren rijervaring maar mensen denken te simpel over een paard inrijden waardoor er veel mis kan gaan
ik zelf zou het ook niet meer doen en bij aankoop van een jong paard zou ik het naar een trainingstal brengen

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 12:39

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie..
Ik denk ook wel dat ik het zelf wil gaan doen en dan uiteraard met hele goede begeleiding.. alleen vind ik dat nog wel lastig om te vinden.. gelukkig heb ik nog even de tijd!

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:15

ik zou het ook zelf doen...
dat versterkt de band tussen jou en je paard
uiteraart met begeleiding
ik zou eigelijk de zelfde keuze als jij hebben gemaakt