Mijn paardje was zo lui als dikke stront, zoals ze dat hier zeggen. Ik heb heel veel geoefend met overgangen. En dan beginnen bij het begin. stap versnellen en vertragen op de zit. En dan niet één keer per lange zijde maar wel 25 keer. Geen reactie is meteen één fikse schop onder de buik en gelijkertijd teugels geven. (Ik trok hem op de handrem) Als jij dat concequent volhoudt, gaat ie echt wel vlotter lopen. En dat ook in draf. Ik heb een erg goeie instructrice (privé) die het bij nog een probleempaard heeft verholpen. Bij mij zat er een boel angst in de weg en ging ik mijn paardje op de handrem weer terughalen. Dat was de reden dat hij trager ging lopen bij mij. Was dus gewoon de schuld van mijn eigen rijden. Ik moest dus ophouden om hem aan de teugel te willen rijden. Als je paard goed aan het been is, gaat ie namelijk vanzelf aan de teugel lopen.
En idd veel afwisselen. HEEEL veel afwisselen. Heel veel overgangen rijden (draf, middendraf, bijna stap en blijven herhalen), voltes, slangevoltes. Sam gaat eens per 6 weken naar de bossen. Hij gaat eens per maand op concours en verder moet ie het doen met dagelijks weidegang en een uurtje werken voor mij. Dat uurtje doet hij nu met heel veel plezier voor mij. Bij hem ging het werk tegenstaan vanwege mijn handhouding.
Mijn advies: Bel de vorige eigenaar. Mss kan zij hem nog eens rijden en jou begeleiden? En anders: Laat eens iemand anders op je paard rijden (instructeur?) en kijk wat ie daar doet en wat die doet. Of: Laat je eens filmen tijdens het rijden. Dan kun je het terugkijken. Heb ik veel van geleerd.
Enne zadels: Leg er een witte sjabrak onder en kijk naar de drukplekken. Als je sjabrak na het rijden aan de onderkant overal even 'vuil' is, is het goed. Als het niet goed ligt zie je dat heel goed op het sjabrak.
Hopelijk zit hier een gouden tip bij? Een traag paard is een ellende. Vond ik ook!
en dat je op verkoop niet zit te wachten ook,dat is wel het laatste wat je wil.
.