Ik heb er 3, zelfs een tijdje 4 gehad. En daar heb ik bewust voor gekozen.
Omdat ze stuk voor stuk anders lesgeven. Instructeur 1; Ouderwetse manier, paard hard aan het werk. Instructeur 2; Paardvriendelijk, en kijkt meer naar de losheid van het paard en zijn gezondheid.
Instructeur 3 rijdt zelf in de top, en geeft ook zo les. Zo met springen gaat het niet om de hoogte zoals bij 1, maar om de behendigheid van het paard en ruiter. Instructeur 4 traint weer heel wedstrijdgericht.
Dit alles helpt mij enorm om een tussenweg te vinden, en uit te vinden wat het beste is voor mijn paarden. Tegelijk merk ik dat mijn paarden 'genieten' van de afwisseling, ze gaan steeds meer hun best doen, en vooral ook leren luisteren naar de manier van de ruiter.
Lastig uit te leggen vanuit mijn kant, want het wordt dan gewoon een enorm verhaal.
Maar zo kun je het dus ook bekijken. Al is het dan niet slim om dit als onervaren ruiter te doen, dan kan het helemaal fout lopen.
1 instructeur vind ik persoonlijk ook weer niet goed. Je gaat alle 2 hetzelfde kijken naar de manier van trainen, en bekijkt het dus niet meer vanuit een ander opzicht. Zo kan je er veel moeilijker achter komen op welke manier jou paard het fijner vind, en dus ook fijner gaat lopen.