Rydar steigeren en de capriole

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sofionna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:23

Haha! Vantasties Tong uitsteken

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:09

Debo"]
Bedankt voor jullie leuke reacties en complimentjes.. Haha!

[quote="Lisette schreef:
Leuke foto's en filmpje. maar volgens mij gaat een capriole echt anders. Verward

de capriole is een sprong gevolgd door een bok in de lucht... Kijk ry springt nog niet echt maar steigerd en geeft als hij nog in de lucht hangt een bok er achter aan.. het enige wat nog niet klopt is dat hij niet vooruit springt maar dat hij op de plaast blijft.. verder is het toch echt de capriole hoor..
[/quote]

Volgens mij is de capriole een sprong vanuit het steigeren gevolgd door het uitslaan van de achterbenen en niet een bok in de lucht. Zo heb ik het in ieder geval gezien. Maar maakt niet uit ik vind het al heel knap dat je hem dit geleerd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:07

Lisette"]
[quote="Debo"]Bedankt voor jullie leuke reacties en complimentjes.. Haha!

[quote="Lisette schreef:
Leuke foto's en filmpje. maar volgens mij gaat een capriole echt anders. Verward

de capriole is een sprong gevolgd door een bok in de lucht... Kijk ry springt nog niet echt maar steigerd en geeft als hij nog in de lucht hangt een bok er achter aan.. het enige wat nog niet klopt is dat hij niet vooruit springt maar dat hij op de plaast blijft.. verder is het toch echt de capriole hoor..
[/quote]

Volgens mij is de capriole een sprong vanuit het steigeren gevolgd door het uitslaan van de achterbenen en niet een bok in de lucht. Zo heb ik het in ieder geval gezien. Maar maakt niet uit ik vind het al heel knap dat je hem dit geleerd hebt.
[/quote]

ja dat bedoel ik... een bok het uitslaan van de beenen.. wat is t verschil.. Knipoog Haha!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:20

lekker veelzijdig paardje zeg !!! Toppie hoor !

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:32

Erg knap dat je em dat leert! Het ziet er super uit!

Om even over het 'meningsverschilletje' te hebben, een Carpiole is een sprong die veel verzameling vraagt van het paard. Je kunt em snel uitvoeren zoals jij het je paardje laat doen, dit word niet onder klassieke dressuur verstaan, daar is het te 'rommelig' voor. De Capriole zoals aangeleerd in de Spaanse Rijschool gaat in theorie als volgt:
Een paard word tot uiterste verzameling gevraagt doormiddel van een Piaffe waarna het paard stijgert (levade), daarna op de achterbenen een sprong naar voren maakt (courbette) en daarna zijn achterbenen naar achter uitslaat, (wat de capriole maakt) waarna hij weer op de achterbenen land en daarna op zijn voorbenen. Dit is de kroon op jarenlange training van 'de scholen boven de aarde' omdat het een combinatie is van alle moeilijke sprongen. Het stijgeren wat sommige hun paarden leren lijkt ook in de verste verte niet op een echte levade, maar als je er maar plezier aan bleeft en het op VERANTWOORDE manier aanleert! Ik vind het in ieder geval erg knap van je Rydar!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:52

Knap hoor! Superfjord!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 20:06

Knap hoor! Hoe heb je hem dat geleerd?!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:31

Woogy schreef:
hmmmm ik herinner me de capriole ook als een sprong die begint en landt op de achterbenen....hmmm zal wel aan mij liggen
rdar heerst

Een capriole begint op de achterbenen en land (als je echt helemaal goed wilt doen) op 4 benen te gelijk.

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:41

Ziet er gaaf uit. Echt knap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:55

Thanks allemaal..Ach wat maakt t uit hoe je t allemaal moet doen.. Ik vind het alleuk zo.. ben nog aan t oefenen om er een sprong van te maken maarja hij kan het nog maar net ik doe alles rustig aan dus vind het resultaat al behoorlijk wat..