Ik wil de controle weer terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cherrypop

Re: Ik wil de controle weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:10

unamie schreef:
Charlenexx schreef:
Begin met longeren met bijzet en ga er daarna pas opzitten.
Doe een elastiek om en ga dan rijden.
Trap en sla m helemaal de grond in, dit kan dus blijkbaar even duren, daarna niet te veel meer vragen hij moet alleen braaf zijn, afstappen en morgen weer verder.
En qua middeltjes raad ik magnesium aan, dat maakt paarden ook rustiger in het hoofd (ik gebruik Sterivet steri-kalm voor mijn paard).

Sorry, maar hier ga ik van over me nek Misselijk
zo ga je niet met paarden om
Stel nu dat ie iets heeft wat ontzettend pijn doet!

Magnesium daarin tegen vind ik weer een prima tip
gestreste paarden verbruiken (te) veel magnesium en kunnen daardoor nog gestrester worden
spieren kunnen ook verkrampen bij een tekort magnesium

kijk eens op http://www.equilin.nl = nieuw produkt

Tja m flink aanpakken helpt hem meer over de zeik, dan zal je door moeten gaan tot ie daar overheen is. Ik geef toch ook andere tips, maar soms helpt slaan gewoon echt even Boos! Ik doe het eigenlijk nooit... Maar heb zat vrienden (professionals) die weleens een rotbok hebben en die hem dan gewoon écht hard slaan. Vaak is het vervelende gedrag dan wel klaar...
natuurlijk moet je dit ALLEEN doen als je weet dat ie geen pijn heeft, maar dat leek me logisch:S

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:30

Hoe komt het gedrag op jou over? Puberaal of medisch?
Gezien de leeftijd zou puberen mij ook niet verbazen.

Mijn paard heeft ook af en toe hier last van, waarbij het geen medische kwestie is (uitgesloten).
Ik merk dat als mijn paard dingen echt eng/spannend vindt of niet begrijpt, hij dan gaat steigeren. Heel frustrerend en lastig, wel of niet straffen?
Hij heeft het nu al enige tijd niet gedaan. Maar bijvoorbeeld op de volte, het tweede stuk of bij de hoeken, de tweede bocht, tegen het hek aan willen lopen en dan gaan staken. Oplossing? Tijdig (voor binnenhoefslag) wenden en nu kan het wel weer gewoon. Verder is ook het aangalopperen herkenbaar.
Daarin heel consequent zijn, aangalopperen = terugnemen en opnieuw proberen zonder hem over de zeik te laten gaan. Heel rustig blijven en doen alsof er niks is gebeurd.
En tenslotte begin en eindig op de makkelijke kant (in jullie geval linksom). Voor jou en paard een stuk fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:34

Ik voeg me ook bij de tip van de afwisseling.
Op die manier proberen het weer interesant te maken, zijn aandacht bij die dingen te leggen.
Zoals eens wat balkjes draven, zig zag ook tussen de balkjes door.
Sprongetje maken.

En wat meer terug naar d basis.

Verdr als hij toch bijv aan galopeerd, wat doet hij als je hem dat een kwartier laat doen, zakt hij terug in tempo, hup naar voor, jij wilde galoperen, dan mag je ook...maar wel zolang als jij wilt in het tempo wat jij wilt. Zo wordt hett och weer jou galop
Verder dan niet streng worden in de hand zofo, laat maar lekker onder je door gaan...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:58

Zoals ik het lees zeg ik...terug naar de basis, voorwaarts/neerwaarts rijden en puur naar de ontspanning werken, geen gekkigheid als SB, travers ect. overgangen rijden en een wending en een voltetje hier en daar totdat hij weer vertrouwen heeft en heb je die ontspanning weer dan van daaruit weer rustig op gaan pakken. Niet verwachten dat het in één keer lukt, neem er de tijd voor. Het komt wel vaker voor dat paarden ineens in de staak gaan omdat ze het in hun koppie allemaal niet meer kunnen verwerken en zich dan op alle mogelijke manieren "vast" gaan zetten.
succes ermee!

edit* moet er wel bij zeggen dat ik het vanachter de pc moeilijk vind om hier echt goed over te kunnen ordelen, als je een paard in de praktijk ziet kun je veel gerichter tips geven.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:49

Ik dacht ook meteen aan een flinke stap terug doen. Ik volg jou en je paard een beetje qua topics enzo omdat ik vind dat je bijna altijd goed advies geeft aan bokkers. Het viel me altijd op dat je met je 5-jarige al flink aan het werk was qua oefeningen. Als hij dit aankan is het geen probleem natuurlijk en ik kan dat helemaal niet weten want ik heb jullie nog nooit irl gezien. Maar het was gewoon het eerste dat in mij opkwam.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:08

Als ik dit allemaal zo lees krijg ik gewoon het idee dat jouw paard op dit moment enorm gestresst is. Misschien is vakantie voor hem wel even de oplossing, maar dan niet 1 week. Maar misschien wel een maand.

Verder ga ik mee met de afwisseling, maak eens een sprongetje. Ga er eens lekker relaxt opzitten en aan een lange teugel flierefluiten. Ik denk dat jullie je samen teveel focussen op dit probleem.

Daarnaast is regelmaat erg belangrijk. Helaas door die stallenpech is dat nu ook even ver te zoeken. Maar probeer hem bijvoorbeeld regelmatig te rijden. Niet de ene week maar 2 keer en de andere week elke dag. Gewoon standaard 5/6 keer per week, natuurlijk kan er altijd een dag uitvallen.

Op dit moment denk ik dat jullie even moeten ontstressen en de focus even ergens anders neer moeten leggen. Probeer het voor beide partijen weer leuk en plezierig te maken. Ookal ben je een fanatieke wedstrijdruiter, als ik dit zo lees zijn jullie daar nu even niet klaar voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 15:04

Wat fijn dat iedereen zo mee wil denken!
Vandaag heb ik hem weer gereden en eens geprobeerd om mijn hulpen helemaal te filteren en hij lijkt met name problemen te hebben met mijn hand. Als ik hem heel licht in de hand heb, is er verder niks aan de hand (in een volledig afgesloten binnenbak, ik weet niet wat hij buiten doet natuurlijk) en mag ik ook alles vragen van hem, als er teveel druk op de teugel komt gaat hij in verzet. Op alleen been en alleen zit, luistert hij gewoon naar wat ik vraag.
Ik heb hem nu volledig in de lage lijn gereden, begonnen met lange teugels en langzaamaan steeds ietsje korter gepakt. Momenteel dus even niet gesloten en in verbinding, maar dat komt dan tzt wel weer. Als hij omhoog ging of richting omheining ging heb ik hem zonder teugels alleen op het been naar voren gereden en dan bleef hij ook niet drammen en dreigen. Het fijne van die binnenbak is natuurlijk dat hij niet weg kan, op open veld moet je ergens toch een keer ho zeggen. Verder zijn we gewoon bezig geweest met overgangen en tempowisselingen op zit en been, zonder enige verandering in de hand en dat ging vrij redelijk.
Hij voelt zich op deze kleinere rustigere stal ook wat rustiger heb ik het idee, ook al is het allemaal nog vreemd en nieuw voor hem. Vannacht had hij ook liggend geslapen en dat was lang geleden.

Eventjes reactie op de mensen die gepost hebben:

@ Crossmonster: Qua 'werk en vrije tijd' Clown Hij loopt op de wei, in de stapmolen, aan de longe en dressuur. Soms doen we balkjes lopen of gaan we buiten wandelen. Springen heb ik vorige week nog eens geprobeerd maar dat kan ik echt niet goed meer met mijn rug, dus dat beperkt zich tot af en toe maar vrijspringen. Buitenrijden wilde ik weer eens gaan doen als de dazenellende een beetje over is want ik zit in een verschrikkelijk daasrijk gebied. Hij is nog niet zo mak buiten dus naar het strand durf ik nog niet (ivm geen dazen daar).
Medisch moet hij eigenlijk weer een keer gecheckt worden. Hij werd tot ca. 5-6 maanden terug regelmatig gecontroleerd en behandeld door een osteopaat en masseuze (ook ivm dat omslaan, is gewoon ook niet echt lekker voor zijn rug natuurlijk). Qua rijden is hij ook erg scheef (en ik ook Boos! ) dus sowieso zullen de spieren wel eens een keer goed losgemaakt mogen worden. Qua wervels zou alles goed moeten staan. Kissing spines heeft hij niet, dat heb ik al nagegaan. Volgens de DA's is hij helemaal gezond, maar de masseuze vond hem altijd snel strak in de spieren worden, de stress slaat snel op zijn spieren zeg maar.

@Charlene: hij wordt voor het rijden/als losse training al regelmatig gelongeerd met bijzet, slof of pessoa. Als je dit paard op zijn mieter slaat, sta je wekenlang te voet. Ik heb ook ooit al geprobeerd om hem erdoor te pakken (tja, als je niks meer kan, probeer je wat) en dat is bij dit paard echt de verkeerde aanpak. Het is verder ook geen rotbok die niet wil werken ofzo, er zitten net zo goed hele fijne stukken tussen dat hij echt zijn best doet voor me. Mijn ervaring met dit paard tot dusver is dat als hij fel protest geeft, er ook echt iets aan de hand is, hij heeft pijn of voelt zich mentaal niet lekker. In dit geval denk ik aan het mentale omdat het protest na de eerste verhuizing is begonnen en na de tweede verhuizing opnieuw is begonnen. Als hij zich goed in zijn vel voelt en je rijdt hem eerlijk werkt hij voor 400% voor je. Die magnesium zou best eens goede optie voor hem kunnen zijn, als stresskikkertje zijnde.

@Unamie: als het goed is heeft hij geen kissing spines (volgens osteopaat en masseuze). Uiteraard ben ik altijd bereid om hem na te laten kijken verder, maar hij lijkt verder in de training geen last van de rug te hebben. Hij loopt makkelijk over de rug, scoort achten op zijn halsstrekken en ook aan de longe zie je zijn rug mooi deinen.
Tijdens mijn vorige 'stop' heb ik ook Parelli met hem gedaan, wel op eigen houtje dan, van de DVD's af. De level 1 deed hij de basisoefeningen eigenlijk bij de tweede keer dat ik het vroeg al gelijk op fase 1 en 2. Het enige waar hij moeite mee heeft is de stick of een zweep, zal ongetwijfeld iets met zijn minder fijne verleden te maken hebben. Friendly game met handen, plastic zakjes, jassen, dekens, etc. kan vrij ver gaan, ook gewoon op hem flapperen enzo. Porcupine, driving game en yoyo-game doet hij op heel kleine hulp, dat doen we af en toe tussendoor nog even.

@ Yess: Hij is heel erg scheef en heeft ook altijd even tijd nodig om uit te lopen, dus dat doe ik ook altijd met hem Ja Moet hij op de binnenteugel om? Ik heb juist altijd geoefend met hem om hem op de buitenteugel te wenden. De vierkantjes zijn een goede tip voor ons, dat is iets wat ik ook regelmatig mee pak om hem scherper aan de hulpen te krijgen Ja

@Timilon: De manier waarop jij moest longeren is ook de manier die ik aangeraden kreeg van de masseuze, dus dat probeer ik ook. Voor Wrangler is dat wel heel moeilijk, hij wil liever snel, dan hoeft hij zich minder te dragen.
Ik zit idd nog bij Jo, al ben ik al een tijd niet geweest, omdat ik Wrangler eerst weer aan het lopen wilde krijgen, en ik volg zijn raad ook zeker op. Ja
Vandaag lang en laag en traag maar wel actief lopen ging trouwens ook al goed.

@Amadeo: Op buitenrit is hij vrij braaf, wel moet ik veel overgangen rijden want anders zet hij zijn nek erop en neemt het over. Als hij iets eng vindt dan is hij ook snel en impulsief in zijn reacties, dan denkt hij echt niet na, maar doet gewoon, ook al beschadigt hij mij of zichzelf of de omgeving (over mensen rennen, tegen auto's en hekken lopen, omslaan op het asfalt). Maar dat is echt omdat hij snel in paniek is, niet uit dominantie.

@Daffodil: Vervelend voor jou dat het niet goed gaat, maar voor mij wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die met de handen in het haar zit. Knipoog En bedankt voor het compliment Haha!
Ik ben een beetje huiverig om een vreemde instructeur te vragen omdat veel instructeurs die ons geholpen hebben het zoeken in terugrijden in tempo en druk op de voorkant zetten, maar dat werkt juist omgekeerd bij hem. Hij oogt ook heel erg braaf om te zien, mensen schatten hem verkeerd in. Pas als ze hem voelen, vanaf de grond of in het zadel, zeggen ze dat hij heel anders aanvoelt dan het eruit ziet. Jo staat er helemaal achter dat ik begeleiding nog krijg van andere mensen, maar we hebben al veel instructeurs geprobeerd en de mensen die nog vanuit lichtheid werken moeten blijkbaar met een lantaarntje gezocht worden.

@Sokje: het begon met de eerste verhuizing. Dat kreeg ik na een tijd opgelost. En na de volgende verhuizing begon het weer. Hij is echt duidelijk van slag en misschien ook wel een beetje boos door het verhuizen. Na de eerste verhuizing was hij in de omgang ook heel afstandelijk. Nu gelukkig niet, hij wil nog steeds veel knuffelen en troetelen.

@Arnyek: het zou puberen kunnen zijn, maar dan zou hij het in feite de hele tijd moeten doen. Er zijn ook stukken bij dat hij juist aanvoelt alsof hij hard voor me aan het werk is, zonder gemuts. Medisch denk ik eventueel aan vastzittende spieren (ook omdat hij zo scheef is). Ik denk zelf vooral: onzeker en gefrustreerd door steeds een vreemde omgeving in moeten.
Dat wat jouw paard doet/deed, is precies wat de mijne ook doet, alleen krijg ik hem niet altijd teruggestuurd vanaf de binnenhoefslag. Jouw raad om op de goede kant te beginnen en eindigen volg ik zeker op, dat deed ik al en dat bevalt goed.

@RunningKawa: Als ik hem laat galopperen en ik pak hem zelf niet terug loopt hij zich dood. Ik denk door de adrenaline, voelt hij zijn vermoeidheid niet. Als je er later afstapt, is het precies een ballon die je lekprikt, ineens alle energie eruit. Hij galoppeert wel graag en ik las ook bewust dagen in dat we gewoon aan een lang teugeltje een eind galopperen, dat vindt hij heerlijk om te doen. Maar ik pak hem dus wel terug op een bepaald punt, in zijn eigen belang Haha!

@Judithh en Rytm: Ik rij niet zoveel oefeningen met hem verder hoor Haha! Wat ik doe, is met name controleren of ik de voorhand en de achterhand nog kan verplaatsen. Dit omdat ik hem dan kan blijven sturen en poging doen tot rechter rijden. Maar eventueel kan ik dat achterwege laten.

@Wanted: hij is ook gestressed. Voor OO Sevendag toen heeft hij drie weken vakantie gehad, hebben we alleen aan de hand dingen gedaan.
Weer plezier krijgen is sowieso erg belangrijk denk ik, voor ons allebei Ja

Misschien dat ik morgen de trailer pak en ergens een plek opzoek waar we vrijuit kunnen rijden zonder mensen om te rijden Clown en waar het niet stikt van de dazen (tips? Tong uitsteken ) om gewoon even lekker te freewheelen.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:05

Is hij lichamelijk wel in orde?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:14

goh heb je broertje van mijn paard Bloos
die flinkt me dat ook die heeft 2 weken vakantie gehad en dat is hem bevallen
nu is weer geen land te bezeilen met hem en is die stront vervelend en doet precies hetzelfde als die van jou

ik probeer me niet op die knol te focussen en doe net of ik achterlijk ben
toch proberen hem voorwaarts te laten lopen en hem niet op je benen te laten steunen dus lekker proberen om hem op zijn eigen benen te laten lopen, zodat die wel moet werken
en pas stoppen als je tevreden bent

wat mischien ook helpt ?
als jij aan het rijden bent jij mischien je kunt laten afleiden door met iemand anders te praten en je paard links laten liggen maar wel voorwaarts rijden (dit helpt personlijk wel bij mij)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:18

Charlenexx schreef:
Tja m flink aanpakken helpt hem meer over de zeik, dan zal je door moeten gaan tot ie daar overheen is. Ik geef toch ook andere tips, maar soms helpt slaan gewoon echt even Boos! Ik doe het eigenlijk nooit... Maar heb zat vrienden (professionals) die weleens een rotbok hebben en die hem dan gewoon écht hard slaan. Vaak is het vervelende gedrag dan wel klaar...
natuurlijk moet je dit ALLEEN doen als je weet dat ie geen pijn heeft, maar dat leek me logisch:S

en dan pijnig jij hem even lekker, toe maar ff wat harder slaan, vind ie lekker joh!
ga jij de penny es ff lezen over hoe je met je pony moet omgaan
wat walg ik van jou reactie zeg! en wat heb ik medelijde met jou pony of paard als je die hebt Scheve mond

TS : wat een vervelende situatie, mischien eens proberen langer door te gaan, of geeft hij zich niet over?
weet je héél zeker dat het geklier is, en dattie niet ff de weg kwijt is? Lachen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:04

Goed dat je weer 1 ding tegelijk aan pakt. En dan maar weer beginnen in de binnenbak. Daar niet meteen alle punten die in het verleden goed gingen weer goed willen hebben, maar 1 voor 1 weer voor elkaar krijgen. Prima!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:15

Charlenexx schreef:
Trap en sla m helemaal de grond in, dit kan dus blijkbaar even duren, daarna niet te veel meer vragen hij moet alleen braaf zijn, afstappen en morgen weer verder.
En qua middeltjes raad ik magnesium aan, dat maakt paarden ook rustiger in het hoofd (ik gebruik Sterivet steri-kalm voor mijn paard).

Ik hoopte toen ik dit las echt dat dit een (fout) grapje was!! *shocked*
Een paard hoor je er niet doorheen te meppen, tuurlijk houdt hij dan op een gegeven moment op, omdat hij bang voor je is!!
Ik kan gewoon niet geloven dat iemand zo zijn paard behandelt..maar gelukkig zijn de meeste bokkers het met me eens Lachen
Je hebt gelukkig veel GOEDE tips gehad, hopelijk werken ze ook. Het is altijd maar een beetje proberen, wat voor jouw paard het beste is. Helaas kan hij je niet vertellen wat het probleem precies is. Ja de verhuizing waarschijnlijk, maar moeilijk te zeggen waarom hij zo in de stress schiet.
Heb je al wat grondwerk geprobeerd (is geloof ik ook al genoemd, Parelli bijv)? Sterkte ermee Lachen

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:26

Volgens mij zegt de TS dat ze dat zelf ook alleens geprobeerd heeft hoor Verward En dat werkte dus niet, ik geeft toch ook andere tips? Maar even vraagje voor jullie hoe los je het dan op, als je een gods gods godsvervelend paard hebt die niets wil? Hem een aai over zn bol geven? Of gewoon even streng zijn?
Misschien is mijn tonatie wat cru, maar volgens mij zijn er ZAT mensen die een paard weleens slaan. En een paard een tik geven en als ie dan terug bokt er maar mee stoppen helpt niet, dus dan zul je hem toch echt net zo lang tikken moeten blijven geven totdat ie weet dat jij de baas bent. Of zie ik dat verkeerd en liften wij alleen mee en zijn hun de baas?

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:29

Doe je ook andere dingen zoals longeren? wandelen?
doet hij dit dan ook, zo niet... ga dan terug naar veel longeren,
wandelen enz.

En probeer niet te lang te rijden en loopt hij even goed, dan af te stappen, en wil je hem meer beweging geven, evt. nog te longeren.

veel succes, meer tips weet ik niet te geven, het is een lastig geval, maar het lukt je vast
als je doorzet, geef niet op!
Laatst bijgewerkt door ikowtje op 01-08-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:30

Dat klinkt als Zion een maand geleden Urielle ( en drie maanden daarvoor ook Bloos ). Rennen, de hoek in duiken ( en door het hek zijn we ook al een keer gegaan ).
Godzijdank is mijn paard zo bot als het achtereind van een varken, en helpt gewoon een keer goed doorpakken bij hem wel ( en dan heb ik het helemaal niet over afbeulen, maar gewoon even heel goed laten merken wat de bedoeling is ). Maar die stresskikker van jou zal daar alleen maar erger van over de kook raken.
Het is vervelend dat je instructeur ofzo er niet eens opkan om hem aan te voelen. Bij ons was het echt een vicieuze cirkel geworden, en toen hij ( na een paar weken vakantie ) eens een keer door iemand anders gereden werd, en ik eens op een ander paard klom, kregen we beide weer genoeg zelfvertrouwen om onze problemen op te lossen.
Ik heb daarnaast aan twee dingen gewerkt:
Ik ben mezelf een mentale spiegel voor gaan houden: ik kwam er achter dat ik eigenlijk retebang voor dat beest was en hem daardoor de controle eigenlijk zelf gaf. Door psychologische oefeningen te doen, en gewoon weer te gaan genieten naast mijn paard heb ik op die manier ervoor gezorgd dat het vertrouwen groeide en dit heeft ons zeker onder het zadel veel verder geholpen.
Daarnaast ben ik onder begeleiding van mijn instructrice elke keer dat ik hem reed tien stappen terug gegaan op het moment dat dit ging spelen. Dan maar niet draven, dan maar niet sturen, dan maar geen oefeningen. Dan maar alleen in stap een volte rijden, maar wel mijn volte en niet die van hem. Dus rennen: meteen terugzetten naar stap ( wel op een normale, doch dringende manier ) en dan maar in stap van de hoefslag af en dan weer aandraven. En dat duizendkeer herhalen, tot ik het gevoel had dat ik de baas weer was en toen weer eens in draf geprobeerd.
Het is zwaar frustrerend en ik zat regelmatig te grienen als ik andere mensen bijv, bij HAW hier lekker zag rijden Ach gut Het is te hopen dat je er uit komt. Ik kan je trouwens echt aanraden om een keer lekker te gaan rijden op een ander paard, er ging voor mij een wereld open toen ik ineens doorkreeg dat ik het wel gewoon ontspannen kon oplossen en het meer aan onze onderlinge verhouding lag, dan aan mijn rijkunsten Bloos

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:42

Charlenexx schreef:
Volgens mij zegt de TS dat ze dat zelf ook alleens geprobeerd heeft hoor Verward En dat werkte dus niet, ik geeft toch ook andere tips? Maar even vraagje voor jullie hoe los je het dan op, als je een gods gods godsvervelend paard hebt die niets wil? Hem een aai over zn bol geven? Of gewoon even streng zijn?
Misschien is mijn tonatie wat cru, maar volgens mij zijn er ZAT mensen die een paard weleens slaan. En een paard een tik geven en als ie dan terug bokt er maar mee stoppen helpt niet, dus dan zul je hem toch echt net zo lang tikken moeten blijven geven totdat ie weet dat jij de baas bent. Of zie ik dat verkeerd en liften wij alleen mee en zijn hun de baas?

Met dat laatste wat je zegt ben ik het niet mee eens. Net zo lang tikken geven totdat hij stopt, is geen oplossing. Je paard krijgt hierdoor absoluut geen respect voor jou, of in ieder geval op de verkeerde manier.
En je hebt natuurlijk slaan en slaan he. Kijk, tuurlijk zijn er veel mensen die hun paard een tik geven. Maar erop blijven slaan is niet de oplossing, je creeert daarmee angst en disrespect. En je wilt tenslotte dat je paardje voor jou iets doet omdat hij het leuk vindt en snapt Lachen

In dit topic zijn veel nuttige tips gegeven over hoe de TS te werk kan gaan. Ik ben benieuwd welke er helpen en hoe het afloopt Lachen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:47

Charlenexx schreef:

Ik vind het iets ouderwets om 'een paard ergens doorheen te slaan'. Dat deed men wel, ik heb het ook nog geleerd, maar ik denk niet dat het de goede oplossing is. Het is veel beter wanneer je stress en spanning kan voorkomen, of dat in elk geval leert, en juist met rust en geduld het paard zover weet te krijgen dat hij doet wat jij wil. Dat is ook wat men verstaat onder 'het paard met plezier laten werken'. En natuurlijk moet je wel consequent zijn, maar voor mij is een zweepje nooit een strafmiddel. Ik zal inderdaad ook wel eens wat strenger doorkomen met mijn hulpen, maar mijn streven is toch echt naar een zo snel mogelijke ontspanning toe, en niet doorgaan totdat ik het idee heb dat het paard 'de strijd opgeeft' (zoals vroeger wel), ik wil dat hij mee gaat werken, ik heb het niet eens over strijd en zeker niet over opgeven.
Ik denk dus wel dat ik snap wat je bedoelt Charlenexx, maar ik vind de woordkeuze ronduit niet van toepassing en ik hoop dat je zelf ook moderner bent dan dat je schrijft. Ik wil je ook niet aanvallen, daarvoor heb ik te weinig input, maar meeliften wilde ik hiermee ombuigen tot samenwerken.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:12

Liezel1 schreef:
Misschien een heel stom idee: zou het niets zijn om hem een tijdje "vakantie" te geven. Lekker op wei, even niets doen...
Misschien krijgt hij dan weer wat rust in zijn hoofd.

ik vind jouw idee helemaal niet stom Tong uitsteken
heb het zelf ook zo gedaan Knipoog

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:14

Amadeo schreef:
Charlenexx schreef:

Ik vind het iets ouderwets om 'een paard ergens doorheen te slaan'. Dat deed men wel, ik heb het ook nog geleerd, maar ik denk niet dat het de goede oplossing is. Het is veel beter wanneer je stress en spanning kan voorkomen, of dat in elk geval leert, en juist met rust en geduld het paard zover weet te krijgen dat hij doet wat jij wil. Dat is ook wat men verstaat onder 'het paard met plezier laten werken'. En natuurlijk moet je wel consequent zijn, maar voor mij is een zweepje nooit een strafmiddel. Ik zal inderdaad ook wel eens wat strenger doorkomen met mijn hulpen, maar mijn streven is toch echt naar een zo snel mogelijke ontspanning toe, en niet doorgaan totdat ik het idee heb dat het paard 'de strijd opgeeft' (zoals vroeger wel), ik wil dat hij mee gaat werken, ik heb het niet eens over strijd en zeker niet over opgeven.
Ik denk dus wel dat ik snap wat je bedoelt Charlenexx, maar ik vind de woordkeuze ronduit niet van toepassing en ik hoop dat je zelf ook moderner bent dan dat je schrijft. Ik wil je ook niet aanvallen, daarvoor heb ik te weinig input, maar meeliften wilde ik hiermee ombuigen tot samenwerken.

nee had het ook al in een PM'tje naar iemand hier gestuurd. Excuses voor het woord gebruik, dat is hier inderdaad niet van toepassing. Mijn paard buitte mijn goedheid namelijk altijd uit en daardoor ging het al maar slechter omdat ik de schuld altijd bij mn zelf zocht en daarna dacht hij He dat is even makkelijk! Toen heb ik hem dus wel flink moeten aanpakken en sindsdien gaat het goed (en sla ik hem dus ook nooit meer).
Het is denk ik inderdaad ook wel oude stijl en tegenwoordig proberen we het anders op te lossen, maar soms is het wel gewoon een simpele oplossing, als je het iig wel met bedachtzaamheid doet. Dus ook niet in het wilde weg rammen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:26

Charlenexx schreef:

Charlenexx schreef:

Mag je mijn arabiertje komen rijden, maar raad dan wel een BP en een goede cap mee te nemen, want die laat zich absoluut achterover vallen als je dit doet!! Als hij gestressed raakt en je houd hem vast dmv een stiek of slof, berg je dan maar.

Ook bij zogenaamde professionals. Die hebben toen aan geraden hem maar naar de slacht te brengen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:42

Urielle schreef:
@Timilon: De manier waarop jij moest longeren is ook de manier die ik aangeraden kreeg van de masseuze, dus dat probeer ik ook. Voor Wrangler is dat wel heel moeilijk, hij wil liever snel, dan hoeft hij zich minder te dragen.
Ik zit idd nog bij Jo, al ben ik al een tijd niet geweest, omdat ik Wrangler eerst weer aan het lopen wilde krijgen, en ik volg zijn raad ook zeker op. Ja
Vandaag lang en laag en traag maar wel actief lopen ging trouwens ook al goed.

dat trage lopen,daar had ik altijd zo'n hekel aan.maar als je een beetje sensibel paard met wat tritt in de benen hebt is dit echt heel fijn om hem sterker en ontspannen te krijgen.de mijne wilde in het begin alleen maar opkroppen en hard lopen,maar hij leert het inmiddels aardig.
ik zie zijn draf ook echt verbeteren,en zijn rug,zo lekker los!balkjes draven aan de longe is ook fijn.
verder voorlopig inderdaad alleen maar simpele en leuke dingen met hem doen.volgens mij moet jou paard het tussen zijn oren gewoon weer op een rijtje krijgen.wees voorlopig blij met een rondje ontspannen door de baan ipv te focussen op wat er fout gaat,dan kom je weer veel sneller op het juiste punt: samenwerking!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:55

@Urielle
Ik lees dat hij snel strak in de spieren is
Krijgt hij extra magnesium?
En stresskippen kunnen daar erg van opknappen Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 06:53

nogmaals; probeer eens de bach rescue spray. Doordat het zowel bij jou als bij hem rust brengt, doorbreek je de viceuze cirkel waarin je nu zit.
Is de tandarts verder al geweest? omdat hij blijkt (vooral) te reageren op teugeldruk en bit?

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:37

Als ik lees dat hij bij weinig teugeldruk wel wil lopen, dan zou ik denken aan het gebit? Is dat wel gecheckt?
Ligt het bit nog wel fijn in zn mond? Heeft hij nergens wondjes?