ik denk dat dit volledig afhangt van paard tot paard.
de belg die ik rij weet ik dat ik niet blij kan maken met teveel te werken.
over het algemeen loopt ze dag een goed, dag twee ook, dag drie iets minder en dag 4 heeft ze geen zin niet meer (uitgaande van 1 X per dag onder het zadel, dressuurwerk, dag vier doet ze wel nog alles, maar niet met volle enthousiasme, ik rij ze dus maximum 2-3 dagen na elkaar, en dan minstens een dag ertussen, vaak zelfs langer.
Wat ik bv wel zou doen, is als ik ze smorgens gereden heb, tegen de avond nog een buitenritje doen, maar dit zou maar eens sporadisch gebeuren, zou ik ook niet te veel mogen doen want dan zou ze niks meer willen.
de fries die ik rij is zo een type van, ofwel heeft ze zin, ofwel niet.
kan dus gebeuren dat ik ze 5 dagen na elkaar gereden heb dat ze dag 6 nog altijd met de oortjes erop staat, kan evengoed gebeuren dat ze net enkele dagen vrij heeft gehad en dat ze toch geen zin heeft (maar dat is ook het type paard dat de ene dag de sterren van de hemel loopt, en de andere dag meent dat ze nog niet zadelmak is, of voor manegepaard speelt, of ...)
Wanneer ik wel denk dat het zinvol kan zijn is om bv een nieuwe oefening aan te leren.
ik zeg maar iets, wijken, is simpelweg opzij gaan voor de kuit
op het moment dat je die oefening "aanleert"
kan het in mijn ogen zinvol zijn dat je de oefening smorgens aanleert, en ze dan savonds nog eens erbij pakt om te bevestigen
op die manier heeft het paard tijd gehad om het beetje te verwerken, maar nog niet genoeg tijd gehad om het terug te vergeten.
indien je dit dan 2 of 3 daagjes doet, kan het paard de oefening bevestigen, maar dan moet je ook enkele dagen vrijaf geven zodat ze het volledig kunnen verwerken (en ook geen andere zware oefeningen rijden, dus enkel losrijden, enkele keren de moeilijke oefening ertussen en gedaan)
2 maal per dag, 6 maal per week een zware dressuurtraining is in mijn ogen not done
1 maal per dag een gewone dressuurtraining, met een of twee maal per week iets zwaarder, en dan de andere keer een buitenritje, kan in mijn ogen wel weer, maar hangt af van het karakter van je paard...