Zsazsa (v.Rhodium) op PAVO-cup @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: Zsazsa (v.Rhodium) op PAVO-cup @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:09

Leuk paard zeg!

En wat dat dragen betreft ben ik het met Suelza eens Lachen Ik denk namelijk dat hier door elkaar wordt gehaald tussen dragen en stuwen qua oefeningen in de dressuur,(bv verschil b proef en z proef) maar als je kijkt naar bewegingen van het paard kan het ene paard beter dragen ipv stuwen. En dat heeft niets met training te maken. Maar goed idd een andere discussie!

Veel succes nog met haar, maar dat gaat vast goedkomen!!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:05

Hey Sas!

ze is erg mooi geworden hoor, je rijdt haar fijn!
Ik wil er nog steeds ff zien hoe ze nu is Haha!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:21

Enorm mooi paard en toch ook nog een paar prachtige foto's van je zwartje.

Ik heb ook zaterdag gereden met de 5 jarige paarden. Vond het jammer dat er zo weinig commentaar gegeven werd.
Maar je hebt een mooi paard, probeer haar heel te houden.

Uitleg over dragen en stuwen van de vorige pagina vind ik persoonlijk een beetje tevbeel opgedreund uit het 'les' boekje.
Je paard moet gewoon naarmate de training vordert, zichzelf meer gaan dragen, maar om het paard nu meteen af te stempelen als een stuwer?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:54

hee Mies en TAbitha hebben weer mooie plaatjes van je geschoten. Jammer van de lage punten. Ach, je paard wordt er gelukkig niet minder om. Op naar de wedstrijden zou ik zeggen!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 23:07

Roos_s schreef:
Leuk paard zeg!

En wat dat dragen betreft ben ik het met Suelza eens Lachen Ik denk namelijk dat hier door elkaar wordt gehaald tussen dragen en stuwen qua oefeningen in de dressuur,(bv verschil b proef en z proef) maar als je kijkt naar bewegingen van het paard kan het ene paard beter dragen ipv stuwen. En dat heeft niets met training te maken. Maar goed idd een andere discussie!

Veel succes nog met haar, maar dat gaat vast goedkomen!!

thx! maar even over je verdere reactie...
Weet zo net niet of het beter kunnen stuwen/dragen niks met training te maken heeft.
Er is natuurlijk een aangeboren manier van lopen, maar je kan het doortraining wel verbeteren en leren.
Ik denk niet dat ik je helemaal begrijp Ach gut .

@ nimroy: Je bent altijd welkom om haar in IRL te zien, dat weet je!

@ Abrahams: Ze hebben zeker mooie plaatjes geschoten. Ben blij met ze, dat ze er waren! Nu moet ik nog kiezen welke ik zal bestellen Haha! . Zondag gaan we het voor de 3de keer op wedstrijd proberen! Knipoog

Kel2004 schreef:
Enorm mooi paard en toch ook nog een paar prachtige foto's van je zwartje.

Ik heb ook zaterdag gereden met de 5 jarige paarden. Vond het jammer dat er zo weinig commentaar gegeven werd.
Maar je hebt een mooi paard, probeer haar heel te houden.

Uitleg over dragen en stuwen van de vorige pagina vind ik persoonlijk een beetje tevbeel opgedreund uit het 'les' boekje.
Je paard moet gewoon naarmate de training vordert, zichzelf meer gaan dragen, maar om het paard nu meteen af te stempelen als een stuwer?

Bedankt voor je leuke reactie! Jij hebt ook een erg mooi paard! En ik ben het met je eens omtrendt het commentaar. Iedereen had bijna hetzelfde protocol....
Ik ben heel voorzichtig met haar! Wil haar graag heel houden. Daarom ben ik sinds kort ook met haar in de B gestart en niet meteen L.

Denk niet dat ze Zsazsa meteen als stuwer afstempelen, omdat ik dat nog niet eerder over haar gehoord heb. Foto's zijn momentopname en tuurlijk liep ze hier zo. Maar denk ook dat het bij haar een beetje door de spanning komt van het hele gebeuren op PAVO terrein.

En tja... als een paard al wordt geboren en meteen kan dragen... wat hebben we dan nog te trainen? Kunstjes leren kan je ieder paard, toch?! Knipoog

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:39

Hee wat goed. Je was dus al begonnen met de wedstrijden. Heb je inmiddels al wat punten verzameld?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:37

oja sas, misschien idd kijken voor n amder jasje. deze zit niet zo mooi, hij maakt n propje van je die je niet ben hihi

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:09

Ziet er mooi ontspannen en vriendelijk uit. Probeer hem alleen losser te krijgen in de hals, het stukje achter de oren. Dan krijg je hem ook wat makkelijker bij elkaar.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:36

Hei... een naamgenoot van mijn paard. Zijn is ook vier en heet ook Zsa Zsa...
Ik vind het er goed uitzien. Ze is inderdaad een beetje kort in de rug, zoals de jury zegt.
Verder, vind ik ze in draf soms wat op de voorhand vallen, zoals ze hierboven vertellen, stuwt ze meer dan dragen, maar van een vierjarige kan men niet alles verwachten. Zij moeten hun evenwicht in het lopen soms nog zoeken in het voorwaartse. (beter zo dan in de hand van de ruiter)
In galop is dat het duidelijk te zien, ze treedt wel onder maar scharniert niet genoeg in het spronggewricht. Een teken ook dat ze haar bovenlijn wat gespannen houdt.
Jullie zijn duidelijk op de goeie weg... dat komt dik in orde.
Tip : veel overgangen binnen de galop en balkjes galoperen. Brengt afwisseling en maakt soepel.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:52

Suelza schreef:
LoveLeandro schreef:
Ik vind dit echt een heel mooi paard! Loopt ook lekker! Je rijdt haar ook mooi vriendelijk! Lachen

Om toch nog wat aan te merken te hebben, probeer jezelf lang te maken. Zodat je echt op je zitbeenknobbels zit.

Toch wil ik nog even reageren op Suelza. Het is heel belangrijk dat je je paard eerst leert stuwen, dan pas dragen.

Ben ik ab-so-luut niet met je eens. Zelfs niet een heel klein beetje Knipoog Maar goed, dat is een hele andere discussie...

Zou ik mogen weten waarom? Misschien heeft dit met trainingsmethodes te maken?
Het ene paard kan beter dragen dan het andere, maar élk paard moet je eerst leren stuwen, dan pas kunnen ze leren dragen. (Of bedoelde je de eerste 2 zinnen van mij?)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:36

Suelza schreef:
LoveLeandro schreef:
Ik vind dit echt een heel mooi paard! Loopt ook lekker! Je rijdt haar ook mooi vriendelijk! Lachen

Om toch nog wat aan te merken te hebben, probeer jezelf lang te maken. Zodat je echt op je zitbeenknobbels zit.

Toch wil ik nog even reageren op Suelza. Het is heel belangrijk dat je je paard eerst leert stuwen, dan pas dragen.

Ben ik ab-so-luut niet met je eens. Zelfs niet een heel klein beetje Knipoog Maar goed, dat is een hele andere discussie...

Interessante discussie, als dit hier mag.

Ik het met Leandro eens. Een jong paard leert eerst zijn evenwicht houden door het voorwaartse. Via veeeeeeeeeel oefeningen komt het paard meer en meer tot dragen, daar is hij als 4 jarige bijlange na niet sterk genoeg voor. Het dragen komt pas tot stand wanneer het paard zijn gewicht stilletjes aan meer en meer op die achterhand kan krijgen. Daarom zijn de verzamelende oefeningen ook pas veel later in de proeven. (het principe 60% - 40% naar 50%-50% en 40%-60%)
Zsazsa toont dat vooral in de galop. Zoals ik al zei, ze houdt haar bovenlijn stijf, kan zo haar spronggewricht niet genoeg laten scharnieren en draagt ze niet genoeg. Wel te verstaan voor een 4-jarige. Ze heeft van nature veel sprong, maar kan dit nog niet omzetten in bergopwaards. Ze is nu bij een vals plat, maar niet bij een berg af, zoals ik hier veel zie.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:40

Leuk om nog een topic van ZsaZsa voorbij te zien komen. Vond haar echt super verbeterd t.o.v. de oefenavond in de Beemster. Jullie gaan hard vooruit. Helpt ook wel dat je nu wedstrijden met haar rijdt, raakt ze waarschijnlijk steeds meer gewend aan zulke omgevingen. Schrok echt eigenlijk toen ik de punten hoorde, had echt meer verwacht. Maar er is vaak toch geen touw aan vast te knopen op de PAVO hoor. Gewoon lekker blijven rijden, en je houdt er een fijn sportpaard aan over.

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:23

Ziet er goed uit zeg als 4 jarige.
Dat kan nog erg veel beloven! Knipoog

Het commetaar is meerendeels al gegeven.
Met het commetaar ben ik het merendeels dan ook mee eens! Knipoog

Nog heel veel succes in de toekomst, ik hoop dat je ooit nog een nieuw toppic zal maken!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:47

Abrahams schreef:
Hee wat goed. Je was dus al begonnen met de wedstrijden. Heb je inmiddels al wat punten verzameld?

Ja! Haha! , 3 wedstrijden gestart, nu B+8 (191, 193, 192, 193, 203, 204 Bloos )

mytens1 schreef:
Ziet er mooi ontspannen en vriendelijk uit. Probeer hem alleen losser te krijgen in de hals, het stukje achter de oren. Dan krijg je hem ook wat makkelijker bij elkaar.

Was nu lastig voor elkaar te krijgen door wat spanning. Ik begrijp wat je bedoelt! Moet in dat gebied meer ontspanning in krijgen. Thx!

webster543 schreef:
Hei... een naamgenoot van mijn paard. Zijn is ook vier en heet ook Zsa Zsa...
Ik vind het er goed uitzien. Ze is inderdaad een beetje kort in de rug, zoals de jury zegt.
Verder, vind ik ze in draf soms wat op de voorhand vallen, zoals ze hierboven vertellen, stuwt ze meer dan dragen, maar van een vierjarige kan men niet alles verwachten. Zij moeten hun evenwicht in het lopen soms nog zoeken in het voorwaartse. (beter zo dan in de hand van de ruiter)
In galop is dat het duidelijk te zien, ze treedt wel onder maar scharniert niet genoeg in het spronggewricht. Een teken ook dat ze haar bovenlijn wat gespannen houdt.
Jullie zijn duidelijk op de goeie weg... dat komt dik in orde.
Tip : veel overgangen binnen de galop en balkjes galoperen. Brengt afwisseling en maakt soepel.

Fijne tip van je! Evenwicht en balans vind ik zelf ook erg belangrijk. En daar vanuit komt doormiddel van training vanzefl de rest.
De galop is van haar heel sterk, helaas hier minder scharnierend te zien, net wat je zegt door spanning. We werken er hard aan, dank je!

Het is inderdaad een interessante discussie omtrendt dragen en stuwen. Erg lastig, want in beide antwoorden vind ik wel wat zitten.... Bloos
Maar dan ben ik ook eerlijk, wat kan je en mag je van een 4 jarige verwachten. Dit is denk een netjes begin om je paard heel te houden.
PAVO is misschien wat te hoog voor haar gegrepen, daar willen ze spectakel!

VValar schreef:
Leuk om nog een topic van ZsaZsa voorbij te zien komen. Vond haar echt super verbeterd t.o.v. de oefenavond in de Beemster. Jullie gaan hard vooruit. Helpt ook wel dat je nu wedstrijden met haar rijdt, raakt ze waarschijnlijk steeds meer gewend aan zulke omgevingen. Schrok echt eigenlijk toen ik de punten hoorde, had echt meer verwacht. Maar er is vaak toch geen touw aan vast te knopen op de PAVO hoor. Gewoon lekker blijven rijden, en je houdt er een fijn sportpaard aan over.

Ben heel blij met jullie foto's. De zijn toch het mooist!
En het stomme was, dat ik me zelf versprak bij je over mijn punten... Bloos Was dat maar zo 69,5... Volgend jaar nog een kans! En die zal ik zeker gaan benutten! Doe rustig aan deze winter. Gaat al hard zo met haar!
Leuk om te horen dat je ons vooruit ziet gaan !! (moet je even op mijn site spieken... staan foto's van wedstrijd van gister Knipoog ).
Jij gaat ook hard hoor! Z+5, ik verwacht ook gauw weer een topic van jullie!

@ JuulAlexia: Je ziet zeker nog een keer een topic van ons verschijnen!! Dank je.

@ Nimroy: Ja, jasje is volgens mij toch wel een maatje te groot Bloos