[AC] Acapulco@work Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Acapulco@work Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:34

Thnx Knipoog

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:42

Hoi hoi,

Leuke foto's, inderdaad het is een hele omschakeling van rijden. Ik vind dat hij lekker loopt, goed voorwaarts mooi met het neusje eruit. Je houding, tell me about it, ik ben nu vanaf februari op deze manier aan het rijden, maar het kost me nog heel wat denkwerk. Maar ook ik ben van houding -3 naar een 6je gegaan.

Lekker doorgaan meid!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:00

stoer dat je je foto's plaatst, mooi onderbouwd commentaar van verschillende bokkers, ik vind dit echt heel leerzaam, hier vanuit had ik het nog nooit bekeken. Je bent heel bewust bezig met de training van je paard en jezelf dat is fijn te lezen. Succes verder !
Ben heel benieuwd naar de foto's over een jaar.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:31

mooie foto's Ja
goed bezig zou ik zeggen Knipoog

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:56

Dank je wel voor de leuke reacties. Ik heb er inderdaad echt voor gekozen om echt gericht bezig te zijn en ook te leren wat ik nou aan het doen ben en waarom vooral. Dat het een hele omschakeling is voor mij en me paard dat is zeker zo haha. Leuk om te lezen dat meer bokkers ermee bezig zijn.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:02

Binnenkort rij ik dr zo mee weg Clown Die woeste hengst..
Vind jullie de meest vorderende combi, maar je hebt dan ook alle 3 de keren meegedaan

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:02

Stoer paard heb je. Pling
Ik zie alleen een paard wat over zijn tempo wordt gereden en totaal uit elkaar ligt. Wat eerder in dit topic werd gezegd, wat je er vanachter in stopt moet je van voor opvangen. Op deze manier kan je je paard nooit bij elkaar rijden en uit ervaring weet ik dat dat ook niet gaat gebeuren met methode De Bodt, helaas. Knipoog

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 00:24

Jammer dat jij er zo'n ervaring mee heb. Ik heb gelukkig anders gezien, ik heb al verschillende keren zijn leerlingen/ docenten die al veel verder zijn met deze methode zien rijden onder begeleiding van Antoine en het ziet er geweldig uit een doel voor mij om dat ook te kunnen bereiken. Wat ik er in stop van achter wordt van voor ook opgevangen Knipoog
Het berichtje van Teigetje geeft een mooie uitleg, en nu is het mischien nog niet allemaal perfect maar het is ook pas mijn 3 de les.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:27

Ik heb 4 jaar op deze manier gereden, dus enige ervaring heb ik er wel mee geloof ik. Na 4 jaar liep mijn paard nog steeds op de voorhand, uit elkaar en over zijn tempo. Ook mijn eigen schuld, dat geef ik gelijk toe, maar je verwacht na 4 jaar wel iets meer.
Als jij je er goed bij voelt moet je er zeker mee doorgaan, helaas ken ik geen voorbeelden die het ver geschopt hebben op deze manier. Knipoog

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:30

Ik ken deze methode niet erg goed en kan geen rijtechnisch commentaar geven, behalve dan het naar voren kijken (heb begrepen dat het erg belangrijk is en erg moeilijk, trouwens niet alleen bij deze methode natuurlijk Knipoog )
Even een vraagje.... Als je naar voren gaat zitten om je paard sneller te laten lopen, raak je je paard dan niet eerder kwijt doordat hij over zijn eigen tempo heen gaat. Ik heb zelf namelijk met rijden de fout dat ik voorover ga zitten als het paard sneller gaat lopen met als resultaat dat het paard nog sneller gaat en slecht terug te rijden is.
Hoe werkt dat eigenlijk in de galop? aangezien je moet staan is je gewicht toch wat naar voren en zou het paard dus gaan versnellen....of zie ik dat helemaal verkeerd?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:55

Ik ben zelf ook bekend met deze methode en vind het een erg fijn beeld geven. Hij is fijn ontspannen en loopt fijn.
Denk zelf om je hakken en je benen (die mogen af en toe wat meer naar voren).

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:59

goh, dat ziet er wel heerlijk ontspannen uit! Ik ken de hele methode niet, maar misschien is het wel iets om mij ook in de verdiepen....

Leuke foto's hoor!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:28

Sammie schreef:
Het wordt wel wat moeilijk om zo (veel) commentaar te krijgen/geven.

Het naar voren zitten snap ik niet helemaal, maar heb verder weinig kaas gegeten van die methode (en eerlijk gezegd heb ik er ook niet veel mee)
Wat mij zo opvalt van de foto's is het tempo. Gek genoeg is een foto een stilstaand beeld, maar ik krijg een gehaast beeld bij de foto's. Dus kunnen 2 dingen kunnen betekenen, hij loopt over z'n tempo (en uit elkaar) of je slaagt in je doel: Sneller maken voor het been en voorwaarts lopen.

Verder; rechtmaken en impuls krijgen (reactie op been en vw zijn) kun je ook voor elkaar krijgen door hem op te vangen. Nu raak je eigenlijk al de energie kwijt wat je er van achter in stopt, daar doe je nu niks mee van voren. Misschien komt dat nog in een later stadium, maar dat is eigenlijk zonde. Opvangen en hij gaat van zelf meer [b]dragen [/b](impuls krijgen)

Succes verder Lachen

Ik ben het hier volledig mee eens. Paard valt enorm uit elkaar en het lijkt erop dat paard over tempo gejaagd word. Als je juist begint met een wat langzamer tempo maar wel activiteit van achteren vragen (door erg consequent te werk gaan, dan gaat paard gelijk al wat meer dragen en trekt hij buikspieren aan en laat de rug los en je krijgt daardoor dus al veel beter op achterhand. Dus die stappen die je nu doet... sla ik zelf paar van over zodat ik paard al eerder bij elkaar rijd. Ik ben wel bekend met systeem.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:33

Bets schreef:
Sammie schreef:
Het wordt wel wat moeilijk om zo (veel) commentaar te krijgen/geven.

Het naar voren zitten snap ik niet helemaal, maar heb verder weinig kaas gegeten van die methode (en eerlijk gezegd heb ik er ook niet veel mee)
Wat mij zo opvalt van de foto's is het tempo. Gek genoeg is een foto een stilstaand beeld, maar ik krijg een gehaast beeld bij de foto's. Dus kunnen 2 dingen kunnen betekenen, hij loopt over z'n tempo (en uit elkaar) of je slaagt in je doel: Sneller maken voor het been en voorwaarts lopen.

Verder; rechtmaken en impuls krijgen (reactie op been en vw zijn) kun je ook voor elkaar krijgen door hem op te vangen. Nu raak je eigenlijk al de energie kwijt wat je er van achter in stopt, daar doe je nu niks mee van voren. Misschien komt dat nog in een later stadium, maar dat is eigenlijk zonde. Opvangen en hij gaat van zelf meer [b]dragen [/b](impuls krijgen)

Succes verder Lachen

Ik ben het hier volledig mee eens. Paard valt enorm uit elkaar en het lijkt erop dat paard over tempo gejaagd word. Als je juist begint met een wat langzamer tempo maar wel activiteit van achteren vragen (door erg consequent te werk gaan, dan gaat paard gelijk al wat meer dragen en trekt hij buikspieren aan en laat de rug los en je krijgt daardoor dus al veel beter op achterhand. Dus die stappen die je nu doet... sla ik zelf paar van over zodat ik paard al eerder bij elkaar rijd. Ik ben wel bekend met systeem.

Bets, je zegt nog steeds wat ik denk Clown

Wat is trouwens de reden dat je zo nadrukkelijk rechtricht?

Splinter

Re: [AC] Acapulco@work Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:52

Ik vind het er voor het begin goed uitzien, ik heb zelf ook bij Mier gelest, helaas voor mij ging ze verhuizen Haha!

probeer zelf je hakken meer uit te drukken, veel succes nog verder

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:55

Romyv schreef:
Bets, je zegt nog steeds wat ik denk Clown

Wat is trouwens de reden dat je zo nadrukkelijk rechtricht?

Wij liggen vaak op dezelfde lijn.

Ik neem aan dat je 2e vraag voor TS bedoeld is.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:06

Ik heb een keer een theoriemiddag hierover gevolgt en vond het wel erg lastig om daar vandaan zelf aan de slag te gaan. Maar ik kon wel merken dat mijn merrie sneller haar hals ontspande als ik mijn handen hoog hield omdat ik dan zelf geen spanning kon maken.
Ik zie dit meer als basis voor de basis die meestal bedoeld wordt. Paard is voorwaarts, recht en daarna kan pas begonnen worden met het sterker maken en gymnastiseren. Lijkt me ook niet dat je zo een jaar moet rijden maar je paard moet eerst goed lopen en je zal het zelf ook moeten snappen en aanvoelen. Hierna kan je eigenlijk pas beginnen met de "gewone" dressuurtraining.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:10

@Bets: Hahhahaha ja altijd he!! Lang geleden trouwen, ik ga je even PB'n Knipoog

DendroFleur schreef:
Ik heb een keer een theoriemiddag hierover gevolgt en vond het wel erg lastig om daar vandaan zelf aan de slag te gaan. Maar ik kon wel merken dat mijn merrie sneller haar hals ontspande als ik mijn handen hoog hield omdat ik dan zelf geen spanning kon maken.
Ik zie dit meer als basis voor de basis die meestal bedoeld wordt. Paard is voorwaarts, recht en daarna kan pas begonnen worden met het sterker maken en gymnastiseren. Lijkt me ook niet dat je zo een jaar moet rijden maar je paard moet eerst goed lopen en je zal het zelf ook moeten snappen en aanvoelen. Hierna kan je eigenlijk pas beginnen met de "gewone" dressuurtraining.

de reden dat ze gemakkelijker ontspannen wanener je je handen hoog houdt is omdat je druk van het bit anders in de mond ligt waardoor ze gemakkelijker hun kaak ontspannen en dus nagevelijk worden. Wanneer een paard zn hoofd kanteld, vast houdt aan 1 kan, over de schouder valt in de wending ed. kan je ook je hand omhoog doen om zn kaak te deblokeren en zo je paard recht te zetten. Het nadeel hiervan is dat het een bestrijding is van de symptomen en niet van het daadwerkelike probleem. Ik ben er dan ook geen fan van om je handen zo hoog te houden omdat je contact niet correct is en je niets meer achter de hand hebt..

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:30

Mag ik ook nog wat vragen?
Is deze methode van rechtrichten ook daadwerkelijk rechtmaken?
Ik bedoel, mag je dan nog wel in stelling rijden?

En wat een prachtig hoofdstel!
Mooie koppie van je paard ook hi hi

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:49

Romyv schreef:
@Bets: Hahhahaha ja altijd he!! Lang geleden trouwen, ik ga je even PB'n Knipoog

DendroFleur schreef:

de reden dat ze gemakkelijker ontspannen wanener je je handen hoog houdt is omdat je druk van het bit anders in de mond ligt waardoor ze gemakkelijker hun kaak ontspannen en dus nagevelijk worden. Wanneer een paard zn hoofd kanteld, vast houdt aan 1 kan, over de schouder valt in de wending ed. kan je ook je hand omhoog doen om zn kaak te deblokeren en zo je paard recht te zetten. Het nadeel hiervan is dat het een bestrijding is van de symptomen en niet van het daadwerkelike probleem. Ik ben er dan ook geen fan van om je handen zo hoog te houden omdat je contact niet correct is en je niets meer achter de hand hebt..

Dat gebruik ik inderdaad ook soms als ze echt niet los willen laten. Maar dan is het even hand omhoog en daarna weer laag.
Bij mijn merrie begin ik vrijwel zonder teugelcontact omdat zij altijd opgekropt wilde lopen. Na een half rondje begin ze spontaan de teugel op te zoeken en daarna ook nog te zakken. Zij maakte dus teugelcontact, ik bood alleen maar aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:54

ik heb ook een poosje volgens die manier getraind, maar vond het niet fijn om 100% zo te rijden. Heb wel stukjes ervan meegenomen in de manier waarop ik nu train (contra om recht te stellen etc etc)
Maar ik begin nu gewoon met lange teugel en stel haar elke keer om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:56

tomcat701 schreef:
Mag ik ook nog wat vragen?
Is deze methode van rechtrichten ook daadwerkelijk rechtmaken?
Ik bedoel, mag je dan nog wel in stelling rijden?

En wat een prachtig hoofdstel!
Mooie koppie van je paard ook hi hi

Het gaat er niet om of je paard recht is in de zin van --> | recht
maar over dat de spieren links en rechts ongeveer even lang en sterk zijn (ongeveer, want geen een paard is 100% gelijk aan 2 kanten)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:15

VivaLaVida schreef:
ik heb ook een poosje volgens die manier getraind, maar vond het niet fijn om 100% zo te rijden. Heb wel stukjes ervan meegenomen in de manier waarop ik nu train (contra om recht te stellen etc etc)

dat heb ik ook!! Ik combineer allerlij dingetjes uit verschillende methodes.. Heb in iedere methode dingen waar ik me wel in kan vinden en dingen die ik echt belachelijk vind!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:32

DendroFleur schreef:
Dat gebruik ik inderdaad ook soms als ze echt niet los willen laten. Maar dan is het even hand omhoog en daarna weer laag.
Bij mijn merrie begin ik vrijwel zonder teugelcontact omdat zij altijd opgekropt wilde lopen. Na een half rondje begin ze spontaan de teugel op te zoeken en daarna ook nog te zakken. Zij maakte dus teugelcontact, ik bood alleen maar aan.

Wat ik doe als mijn paard op wil kroppen is juist vanachter uit nog actiever maken en contact houden van voren. Doordat je zeg maar wat heter maakt van achteren willen ze naar voren treden maar gaan ze ook nageven waardoor je daarna weer lengte in de hals krijgt. Dus echt vanachter uit naar voren rijden en wachten op reactie van paard dat deze nageeft en loslaat achter de kaak en vervolgens dan vwnw rijden proberen neus nar voren te brengen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:33

Romyv schreef:
VivaLaVida schreef:

dat heb ik ook!! Ik combineer allerlij dingetjes uit verschillende methodes.. Heb in iedere methode dingen waar ik me wel in kan vinden en dingen die ik echt belachelijk vind!!

Ik doe dat ook. Ik heb ook op diverse manieren bezig geweest met rechtrichten en gymnastiseren van paard. En daar haal ik het beste uit. Moet ook zeggen dat ik niet standaard regel gebruik op elk paard. De ene kan wat anders uitvallen als bij ander paard. Ligt aan situatie.