Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammie schreef:Het wordt wel wat moeilijk om zo (veel) commentaar te krijgen/geven.
Het naar voren zitten snap ik niet helemaal, maar heb verder weinig kaas gegeten van die methode (en eerlijk gezegd heb ik er ook niet veel mee)
Wat mij zo opvalt van de foto's is het tempo. Gek genoeg is een foto een stilstaand beeld, maar ik krijg een gehaast beeld bij de foto's. Dus kunnen 2 dingen kunnen betekenen, hij loopt over z'n tempo (en uit elkaar) of je slaagt in je doel: Sneller maken voor het been en voorwaarts lopen.
Verder; rechtmaken en impuls krijgen (reactie op been en vw zijn) kun je ook voor elkaar krijgen door hem op te vangen. Nu raak je eigenlijk al de energie kwijt wat je er van achter in stopt, daar doe je nu niks mee van voren. Misschien komt dat nog in een later stadium, maar dat is eigenlijk zonde. Opvangen en hij gaat van zelf meer [b]dragen [/b](impuls krijgen)
Succes verder
Bets schreef:Sammie schreef:Het wordt wel wat moeilijk om zo (veel) commentaar te krijgen/geven.
Het naar voren zitten snap ik niet helemaal, maar heb verder weinig kaas gegeten van die methode (en eerlijk gezegd heb ik er ook niet veel mee)
Wat mij zo opvalt van de foto's is het tempo. Gek genoeg is een foto een stilstaand beeld, maar ik krijg een gehaast beeld bij de foto's. Dus kunnen 2 dingen kunnen betekenen, hij loopt over z'n tempo (en uit elkaar) of je slaagt in je doel: Sneller maken voor het been en voorwaarts lopen.
Verder; rechtmaken en impuls krijgen (reactie op been en vw zijn) kun je ook voor elkaar krijgen door hem op te vangen. Nu raak je eigenlijk al de energie kwijt wat je er van achter in stopt, daar doe je nu niks mee van voren. Misschien komt dat nog in een later stadium, maar dat is eigenlijk zonde. Opvangen en hij gaat van zelf meer [b]dragen [/b](impuls krijgen)
Succes verder
Ik ben het hier volledig mee eens. Paard valt enorm uit elkaar en het lijkt erop dat paard over tempo gejaagd word. Als je juist begint met een wat langzamer tempo maar wel activiteit van achteren vragen (door erg consequent te werk gaan, dan gaat paard gelijk al wat meer dragen en trekt hij buikspieren aan en laat de rug los en je krijgt daardoor dus al veel beter op achterhand. Dus die stappen die je nu doet... sla ik zelf paar van over zodat ik paard al eerder bij elkaar rijd. Ik ben wel bekend met systeem.
Romyv schreef:Bets, je zegt nog steeds wat ik denk![]()
Wat is trouwens de reden dat je zo nadrukkelijk rechtricht?
DendroFleur schreef:Ik heb een keer een theoriemiddag hierover gevolgt en vond het wel erg lastig om daar vandaan zelf aan de slag te gaan. Maar ik kon wel merken dat mijn merrie sneller haar hals ontspande als ik mijn handen hoog hield omdat ik dan zelf geen spanning kon maken.
Ik zie dit meer als basis voor de basis die meestal bedoeld wordt. Paard is voorwaarts, recht en daarna kan pas begonnen worden met het sterker maken en gymnastiseren. Lijkt me ook niet dat je zo een jaar moet rijden maar je paard moet eerst goed lopen en je zal het zelf ook moeten snappen en aanvoelen. Hierna kan je eigenlijk pas beginnen met de "gewone" dressuurtraining.
Romyv schreef:@Bets: Hahhahaha ja altijd he!! Lang geleden trouwen, ik ga je even PB'nDendroFleur schreef:Ik heb een keer een theoriemiddag hierover gevolgt en vond het wel erg lastig om daar vandaan zelf aan de slag te gaan. Maar ik kon wel merken dat mijn merrie sneller haar hals ontspande als ik mijn handen hoog hield omdat ik dan zelf geen spanning kon maken.
Ik zie dit meer als basis voor de basis die meestal bedoeld wordt. Paard is voorwaarts, recht en daarna kan pas begonnen worden met het sterker maken en gymnastiseren. Lijkt me ook niet dat je zo een jaar moet rijden maar je paard moet eerst goed lopen en je zal het zelf ook moeten snappen en aanvoelen. Hierna kan je eigenlijk pas beginnen met de "gewone" dressuurtraining.
de reden dat ze gemakkelijker ontspannen wanener je je handen hoog houdt is omdat je druk van het bit anders in de mond ligt waardoor ze gemakkelijker hun kaak ontspannen en dus nagevelijk worden. Wanneer een paard zn hoofd kanteld, vast houdt aan 1 kan, over de schouder valt in de wending ed. kan je ook je hand omhoog doen om zn kaak te deblokeren en zo je paard recht te zetten. Het nadeel hiervan is dat het een bestrijding is van de symptomen en niet van het daadwerkelike probleem. Ik ben er dan ook geen fan van om je handen zo hoog te houden omdat je contact niet correct is en je niets meer achter de hand hebt..
tomcat701 schreef:Mag ik ook nog wat vragen?
Is deze methode van rechtrichten ook daadwerkelijk rechtmaken?
Ik bedoel, mag je dan nog wel in stelling rijden?
En wat een prachtig hoofdstel!
Mooie koppie van je paard ook hi hi
VivaLaVida schreef:ik heb ook een poosje volgens die manier getraind, maar vond het niet fijn om 100% zo te rijden. Heb wel stukjes ervan meegenomen in de manier waarop ik nu train (contra om recht te stellen etc etc)
Maar ik begin nu gewoon met lange teugel en stel haar elke keer om.
DendroFleur schreef:Dat gebruik ik inderdaad ook soms als ze echt niet los willen laten. Maar dan is het even hand omhoog en daarna weer laag.
Bij mijn merrie begin ik vrijwel zonder teugelcontact omdat zij altijd opgekropt wilde lopen. Na een half rondje begin ze spontaan de teugel op te zoeken en daarna ook nog te zakken. Zij maakte dus teugelcontact, ik bood alleen maar aan.
Romyv schreef:VivaLaVida schreef:ik heb ook een poosje volgens die manier getraind, maar vond het niet fijn om 100% zo te rijden. Heb wel stukjes ervan meegenomen in de manier waarop ik nu train (contra om recht te stellen etc etc)
Maar ik begin nu gewoon met lange teugel en stel haar elke keer om.
dat heb ik ook!! Ik combineer allerlij dingetjes uit verschillende methodes.. Heb in iedere methode dingen waar ik me wel in kan vinden en dingen die ik echt belachelijk vind!!