Instructeur laten rijden, of niet,.......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

Re: Instructeur laten rijden, of niet,.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 17:29

aerdenhout1 > In dit geval heeft het met pennie niks te maken, maar met het vetrouwen wat bij hem tussen z'n oren zit. Er hebben al een aantal mensen op gereden sinds ik hem heb en deze konden de knoppen veel beter vinden dan ik hoor, maar de stress schiet gelijk in z'n lijf.

unamie > Er is lichamelijks niks met hem aan de hand, wel toen ik hem kocht. Daarom werd hij met slof gereden, omdat hij dwars was, maar hij had gewoon pijn. Als hij nu ook maar ergens een pijntje heeft laat hij dat heel duidelijk merken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:34

unamie schreef:
Een rijtechnisch probleem is meestal een lichamelijk probleem.
natuurlijk kun je je instructeur laten rijden, hij kan em er wel doorheen rijden.
maar of dat eerlijk is, hangt af van de lichamlijke conditie van het paard.
het kan best zijn dat het paard pijn heeft oid
waarom reed de vorige eigenaar het paard met slof?

Als je het zo bekijkt kan ik dus eigenlijk wel stoppen met lessen Clown

@TS ik zou het gewoon proberen ik neem aan dat je een kundige instructeur hebt en hij kent je paard de kans dat het goed gaat is vrij groot lijkt me

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:24

Thanks allemaal, ik heb m'n instructeur gevraagd en we zullen zien hoe het gaat over 1,5 week. Hij is nu met vakantie Slapen ik laat jullie weten hoe het is gegaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:33

Als je een goede instructeur hebt zal deze altijd op je paard kunnen rijden Knipoog 'altijd' is wel een heel groot woord, maar ik bedoel in de meeste gevallen Lachen

Je instructie is meestal een heel stuk verder qua niveau dan jij, en dan hopelijk op zo'n niveau dat hij/zij goed aanvoelt wat het paard doet, reageerd en hoe hij/zij er dan mee om moet gaan.
Mijn instructrice rijd ook vaak op mijn paarden (United is zelfs door haar opgeleid, voordat ik hem van haar over kocht Knipoog )
En ze zit wekelijks op tientallen paarden die niet van haar zijn.

Ik denk sowieso dat het goed is voor een eenkennig (of angstig) paard dat er weleens iemand anders op gaat... maar dat wel een ervaren persoon die het paard goed aan kan voelen. Zo komt je paard van de 'eenkenigheid' af en kan jij ook met een gerust gevoel een keer iemand anders erop laten zonder je paard te veel stress te bezorgen Lachen
Want stel dat er ooit iets met jou gebeurt waardoor je lange tijd niet mag rijden.... wat doe je dan met je paardje? Dan zou ik graag iemand achter de hand hebben die ik vertrouw en die goed op mijn knolletjes kan rijden Haha!

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:31

Eerlijk gezegd ben ik er errrrg op tegen als problemen uit de weg gegaan worden mbt paarden. Een paard heeft een leider nodig, en als je toegeeft aan zijn grillen, dan weet ik wel wie de leider is:-) Ik zou, mits de instructeur inderdaad een goede ruiter is, dit juist WEL doen. Soms zit je zelf vast in een circel met je paard, en die circel moet dan misschien door een ander doorbroken worden.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:45

Ik zou je instructeur er ook zeker op laten. Die van mij is ook moeilijk en wat dressuurrijden betreft eenkennig en gaat voor een ander ook niet aan de slag zomaar. Maar ik laat mijn instructrice er ook wel eens op. Gaat ook niet altijd goed, maar zij weet wel wat ik voel.
Ik zou hem er gewoon opzetten. Jij kan ervan leren omdat je vanaf de zijkant je paard eens ziet lopen, hij kan aanvoelen wat jij voelt en de lessen wellicht daardoor verbeteren. En je paard zal toch aan andere moeten wennen. Wat als je een keer ziek bent of met vakantie, is toch wel prettig om te weten dat er gewoon eens iemand anders op kan.

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:24

ik denk dat je gewoon zelf moet blijven rijden met veel hulp van je instructuur. JE hebt er niets aan als je paard het bij iemand anders wel doet en bij jou niet. Je frustratie zal dan alleen maar groter worden. Iedereen rijd anders en de een kan dit wel en de ander kan dit weer niet

_Cynthiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:08

Ik denk dat je beter zelf moet blijven rijden. Het zou wel handig zijn als je instructeur er ook op kan omdat die de problemen aan kan voelen, maar als ik zo lees is het niet goed voor je paard.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:31

Al gaat het nog niet eens specifiek misschien om het feit dat jouw instructeur nét even wat meer eruit kan toveren dan jij, ik ben van mening dat 1 paard meerdere ruiters moet kunnen toestaan op zijn/haar rug.
Dit ingeval je zelf eens dúsdanig in een situatie komt dat je zelf een (lange) tijd niet kunt rijden, als je het paard moet/wilt verkopen of andere dingen.

Dus ík zou zo zeggen: ja, laat je instructeur erop, of je paard het nou wel of niet leuk vindt, het zal eraan moeten wennen om ook eens op een andere manier gereden te worden (want íedereen rijdt weer anders).
Wat je wel even kunt doen, is het voorval uit te leggen en je instructeur te verzoeken om niet meteen teveel te willen van je paard. Wellicht kun je eens voorstellen dat je instructeur meerdere malen van de laatste 10 minuten jouw paard even (na)rijdt en dit rustig aan opbouwt wat betreft inspanning voor het paard.

Wel ben ik ervan overtuigd dat je niet je kunsten moet laten afhangen van je instructeur want je moet het zélf kunnen. Maar het is wel goed voor je paard als er zo af en toe eens iemand anders op stapt. Zelf ben ik weleens van een paard keihard afgeklapt omdat het arme dier door dezelfde persoon en niemand anders was gereden. Het paard wist niet wat hem overkwam en dan had ik nog niets gedaan!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:39

heb niet alles gelezen.

maar je krijgt les van je instructeur, en je rijdt dus een beetje op haar manier. ze zal dus moeten rijden zoals ze zelf ook les geeft.

persoonlijk zou ik het wel doen (heb gelezen dat je het ook gaat doen) je kan dan zelf kijken hoe het gaat. wat je voelt kun je nou zien. schiet het paard in de stress kun jij er weer op en dan gelijk weer rechtzetten. ik zie geen grote problemen.

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:19

Rebel_Jits schreef:
Ik vind dat beter jij alleen erop kan rijden. Het is jouw paard en ze moet bij jou goed lopen. Als ze bij een ander goed loopt, daar heb jij niets aan.

Hier ben ik het dus niet mee eens.
Als iemand anders dat stukje wel voor elkaar krijgt waar je zelf iedere keer vast loopt en het lukt bij jou daarna ook al beter heb je toch weer een stukje gevoel erbij waar je moet zijn.
Bovendien weet de instructeur dan ook hoe het voelt en geloof me het ziet er ooit anders uit dan dat het aanvoelt.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:46

Mijn instructrice stapt ook wel eens op Gerbrig, ze voelt dan waar de problemen zitten kijkt naar de mogelijkheden en kan mij de lessen die volgen veel beter helpen.
Nou moet ik zeggen dat Gerbrig zelf ook wel een nuchter en makkelijk paard is.

luciferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:09

ik zou haar er wel op laten rijden,
zo kan ze de problemen aanvoelen en daardoor kan ze je beter helpen.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:04

ik ben mijn pony nu aan het inrijden en mijn instructrice heeft er ook al een keer op gereden.
in mijn ogen is het juist goed af en toe je instructrice te laten rijden zodat ze alles kan aanvoelen hoe je paard op hulpen reageert enz.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:58

Mijn instructrice rijdt ook wel eens op mijn paard. Vertelt mij dan terwijl ze rijdt wat ze voelt en hoe ze dat aanpakt. Mijn paard zie je ook meteen heel anders worden als zij erop stapt, maar het kan echt geen kwaad. Laat ze maar een keer pissig worden, instructrice vraagt ook net iets consequenter dan ik. Het gaat vaak veel beter bij mij daarna, omdat zij inderdaad net dat ene stukje doorrijdt wat ik zelf niet kan op dat moment. Dan kan ik weer even fijn verder rijden daarna! Mijn paard is ook een beetje een eenkennig mormeltje, maar ik vind dat er zo nu en dan best een ander op moet kunnen stappen. Soms is dat iemand die veel beter rijdt dan ik en soms is dat iemand die alleen maar kan blijven zitten (mijn man bijvoorbeeld). Van alles leren we!

bosperdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:05

Mijn instructrice mag ook gerust op mijn paard, inderdaad zodat ze kan voelen waar het nog niet helemaal goed is en dan kan ze mij daar weer bij helpen. Ik denk dat het daar nooit slechter van wordt, mits je instructeur dus wel verstand ervan heeft.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:39

Ik vind het juist wanneer mijn instructrice op mijn paard rijdt. Zij kan net even datgene oplossen waar ik mee zit. En weet ook waar ik tegen aan loop, omdat ze er zelf ook op heeft gezeten.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:42

Ik zou mijn instructrice wél eens op mijn paard laten rijden mocht ik dat nodig vinden. Dan kan zij voelen wat ik voel, en voor mijn paard is het ook eens goed, eens even iemand anders op zijn rug. (Maargoed, we zijn nu pas bezig met inrijden Clown )

marbel

Re: Instructeur laten rijden, of niet,.......update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:43

Het is gelukt Go jij! Go jij! Hyper! Go jij! Go jij!
Afgelopen week heeft mijn instructeur gereden, mijn paard ging de eerste 10 minuten in de "kat uit de boom kijk" stand, probeerde wat slimmigheidjes om eronder uit te komen. Maar was niet opstandig en werkte uiteindelijk goed mee, daarna liep hij super en ik ben echt blij dat we het geprobeert hebben.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:45

Heel goed!

Gefeliciteerd!

Hopelijk kunnen jullie nu weer een stapje verder met zijn 3-en, je instructeur weet nu ook waar je tegenaan loopt, hoe het voelt en kan zich dus makkelijk inleven. Hierdoor wordt het voor hem/haar ook makkelijk om jou op het juiste moment het juiste advies te geven.

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:05

Ik vind het een slechte zaak dat het paard een eenling is geworden, zou er niet gelijk de hele stal op laten zitten maar zou toch meer mensen jou laten helpen zodat hij meer mensen kent en vertrouwt, straks lig jij bijvoorbeeld ziek in je bed en wie doet hem dan?
Je kunt hem vind ik niet weken stil laten staan, het is belangrijk dat je paard meerdere mensen kent/vertrouwt

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:37

Het paard is van jou, nu het zo goed gaat moet je dat volhouden.
Je kan altijd nog zeggen ik laat die er op rijden.
en tenslotte is het jou taak...
als je er een ander op zet, gaat hij straks aan diegene wennen.
en houd er rekening mee dat je misschien de risico's hebt.
ik wens je heel veel succes ermee.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:12

Honeypony schreef:
Het paard is van jou, nu het zo goed gaat moet je dat volhouden.
Je kan altijd nog zeggen ik laat die er op rijden.
en tenslotte is het jou taak...
als je er een ander op zet, gaat hij straks aan diegene wennen.
en houd er rekening mee dat je misschien de risico's hebt.
ik wens je heel veel succes ermee.

Wat is er nou zo verkeerd aan een keer iemand anders laten rijden?
Als je paard goed bevestigd is dan kan iedereen er op rondstuiteren en dan kun je er daarna zelf weer lekker op wegrijden zonder problemen!
Af en toe laat ik andere mensen op mijn paard om ze te laten voelen hoe sommige dingen aanvoelen zodat ze dat op hun eigen paard dan na kunnen rijden. Of ik laat ze er op om zelf te kunnen zien hoe hij loopt en ik heb nooit problemen gehad als ik er daarna weer zelf op ging.
Bovendien is het ook wel goed als het paard niet zo verschrikkelijk eenkennig is, imo hoort dat bij de opvoeding. Lijkt mij absoluut niet handig als anderen niks met je paard kunnen, bijvoorbeeld in geval van nood.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:28

Ik heb hier een slechte ervaring mee.. maar ben er toch positief over normaal. Zo kan een instructeur voelen wat jij voelt en daardoor misschien duidelijkere aanwijzigingen geven in de les.

Mijn slechte ervaring ermee: Ik had mijn instructrice gevraagd of zij er een keer op wilde om te voelen en omdat ik een stelling probleem heb wat ik niet goed wist hoe op te lossen.
Nou zij erop, maar ze dacht het paard meteen even helemaal voor elkaar te krijgen. Dat lukt misschien ook wel met de meeste paarden, maar mijn VZpaard was pas 3 maanden onder het zadel en kon dit gewoon echt nog niet. Daarbij komt dat het een tuiger is, die echt niet zomaar los laat in zijn lijf.
Nou instructrice probeert dit toch af te dwingen. Ik reed hem wat braaf, waardoor hij wat hoeken af sneed en niet direct reageerde. Dit probeerde ze denk ik in een paar minuten erin te krijgen.
Nou het paard wat ik amper met zweep reed, heeft ze wel zo vaak en hard geslagen en constant in zijn mond trekken !
Ik had echt nog nooit iemand zo zien rijden. Mijn VZpaard is vrij sensibel, 1 keer schreeuwen en hij is 5 min. gestresst. Toen zij erop zat werd het dus werkelijk 1 brok spanning. Uit paniek begon hij zelfs zijn tong over het bit te gooien, dit heeft hij nog nooit eerder en erna ook nooit meer gedaan !! Puur, uit paniek dus.
Waarom ik er niks van gezegt heb was omdat ik er zelf naar gevraagd heb dat ze erop ging.
Nou en dat heb ik geweten.. Mond aan beide kanten kapot en een enorm bang paard.
Ik ben een aantal stappen terug kunnen gaan qua rijden, mijn VZpaard zet zich nog steeds helemaal vast als ik te hard in werk met mijn hand. Zweep gaat nu wel weer, maar als hulpmiddel.

Ik ben hierna meteen met lessen gestopt bij haar, iemand die geen respect voor dit paard wenst te hebben, zullen ik en mijn VZpaard niks van opsteken. En zo met een paard omgaan? Zo een wil ik er niet meer bij in de buurt hebben!
Ondertussen heb ik een andere instructeur die alles op een vriendelijke wijze aanpakt, dit past veel beter bij mij en mijn VZpaard.

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:54

Ja ik zou dat wel doen, dat is gewoon beter. Mits je instructeur goed kan rijden? en dat kunnen niet veel mensen..
Succes!