Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DresslOver schreef:Hmm.. ben ik het niet helemaal mee eens. In eerste instantie vind ik het belangrijk dat je je paard in ieder geval niet in de weg zit, dat vind ik het allerbelangrijkst, als dat zo is ga ik eerst door naar het paard. Als het paard fijn loopt heb je nl zelf ook meer de gelegenheid om goed te gaan zitten. Als het paard zijn rug wegdrukt en niet fijn loopt is het veeeel moeilijker om correct te zitten. Dus voor mij geld dat je als je je paard niet in de weg zit, éérst naar het paard gaat kijken en dan verder naar de houding.
DresslOver schreef:ik weet niet wat jouw definitie is van je paard niet in de weg zitten, maar in balans hoort daar bij mij toch echt bij hoor..
Ninx schreef:DresslOver schreef:ik weet niet wat jouw definitie is van je paard niet in de weg zitten, maar in balans hoort daar bij mij toch echt bij hoor..
Balans is een rekbaar begrip, en voor mij betekent dat dat je soepel bent, je fit bent, ontspannen en niet te zwaar...
Als mens dus in balans, en dus ook als ruiter vervolgens.
Dat zou dat betekenen dat sommige eerst moeten gaan afvallen, yoga doen en gaan ontgiften voordat ze op een paard mogen stappen
*sorry, zo zie ik dat even voor me *
Dat zou dat betekenen dat sommige eerst moeten gaan afvallen, yoga doen en gaan ontgiften voordat ze op een paard mogen stappen
*sorry, zo zie ik dat even voor me *[/quote]
nog zo'n teleurgestelde ORUN-kandidaat lees ik? Ik weet na de cursus wel een stuk beter waarom het niveau in de Nederlandse basissport zo vreselijk beroerd is!
Prisca schreef:Tja wat blijkt goed rijden begint bij goed LES KRIJGEN...en daar beginnen alle problemen.
Wat is goed les geven?. Wie kan dat?.
DresslOver schreef:Ik bedoel dan m.n. in balans zitten. Iets minder uitgebreid dus
ben ik niet met je eens, natuurlijk moet je daar wel voor zorgen, maar dit hoeft voor mij geen basisbegrip te zijn voor je mag gaan paardrijden.. Dat zou dat betekenen dat sommige eerst moeten gaan afvallen, yoga doen en gaan ontgiften voordat ze op een paard mogen stappen *sorry, zo zie ik dat even voor me *
maar ik zou het een goed idee vinden!

MontyRulezz schreef:Goed paardrijden begint pas als je zelf een goeie houding hebt en een onafhankelijke zit. Heb je dit niet kun je ook niet fatsoenlijk met een paard werken en ben je niet goed aan het paardrijden.
elinenikita schreef:Hoop dat het bij jou ook beter gaat!? Succes in ieder geval.
Thx, en jij ook succes!KiWiKo schreef:unieke situatie is goede houding en technisch op orde
maar als ik moest kiezen kies ik toch voor technisch goed met een mindere houding
KiWiKo schreef:unieke situatie is goede houding en technisch op orde
maar als ik moest kiezen kies ik toch voor technisch goed met een mindere houding
een ruiter kan ook noet 100% correct zitten en toch het paard niet in de weg zitten 

runningkawa schreef:helemaal mee eens kiwiko
iemand met niet een houding uit het boekje hoeft helemaal niet een paard tegen te werken.
Iemand met wel een houding uit het boekje hoeft ook niet direct meteen een paard goed aan het lopen te hebben, die belemmert misschien wel veel meer.
Paardrijden is meer dan alleen een houding
Gevoel bijv... dat missen er veel....
) en een zeker soepelheid/ fitheid en normaal gewicht, zijn een goed uitgangspunt voor betere prestaties.