stelling vind ik echt niet aan de orde, zelf zie ik van jongs af naar welke kant mijn paard gebogen is. hierdoor zal ik altijd hem altijd korter zetten op zijn lange kant omdat dan de spieren evenredig belast zullen worden, wat in je voordeel speelt bij het rechtrichten van het paard. heus is dit korter zetten niet in een krul zetten of zoiets. een jong paard om mee te beginnen longeren vind ik het leukste. ze kennen niets en zijn nog 'puur', ze laten zelf zien wat ze al kunnen en wat niet, wat hun lange en wat hun korte kant is. daarom longeer ik mijn jonge paarden eerst gewoon met redelijk losse touwtje, hierop zie je echt veel en kan je je longeren aanpassen aan het paard. maar het voornaamste aan longeren is eveneens als met het rijden een vooruit er op te krijgen. bij een jong paard doe je dit door hem eerst te laten lopen en iedere keer als ie wil vertragen vooruit te zetten met je stem al dan niet met het richten van de zweep. als dat er op zit ga je moeten worden letten op ritme en dus takt. hierbij is de vooruit belangrijk, dus het een-twee ritme moet kloppen. dat vind ik veel belangrijker dan zen hoofd nek houding, want eens ze mooi gelijkmatig van vanachter werken volgt de rest van zelf. verder vind ik cavaletti wel een leuke en afwisselende afwisseling in longeren en verder kan je veel leren voor het verder werk. bvb vierkant leren staan, correct achteruit. verder heb ik ooit van een 'western' ruiter geleerd om tijdens het longeren ook je voeten te gebruiken om overgangen aan te leren. vb een maal stampen op grond is gang trager, twee maal stampen is halt. dit klinkt mss belachelijk maar eens ze het kennen kan je praktisch het kleinste kind laten longeren. ook bij het zadelmak maken heeft dit me al dikwijls goed van pas gekomen. het is een vertrouwd gegeven voor het paard, dat hij herkend in nieuwe soms toch vreemde situaties.
wat het opzetten verder betreft vind ik dat ieder voor zichzelf moet uitmaken hoe hij dat doet, zolang je weet dat de motor van achter moet aanstaan zie ik geen probleem om eens een keer korter te zetten. echter vind ik dat je eerlijk moet zijn naar leeftijd, trainingsniveau en fase waarin je bent aan het longeren.