mooi nagevelijk (ontspannen) maar langzamer draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: mooi nagevelijk (ontspannen) maar langzamer draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 07:42

Eerst voorwaarts! Dan pas neerwaarts..
Er zijn zat paarden die met halthouden ook netjes in de krul staan, maar als ze dan voorwaarts moeten steken ze de kop op.
(even iets overdreven als voorbeeld)..

Van die voorkant af blijven voor nu en je concentreren op tempo en tempowisselingen.
Lichte verbinding houden met de mond, dan komt de nageeflijkheid vanzelf.
Komt ze terug in tempo, eerst naar voren rijden!

Sukses.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:27

dankje, maar wat ik dus niet snap, ze is altijd heel voorwaarts en actief.. maar als ze dus aan de teugel gaat in draf, gaat ze sommige stukken (niet constant) langzamer, of ze gaat weer gewoon lopen ( zonder netjes aan de teugel)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:55

KIDOWx schreef:
dankje, maar wat ik dus niet snap, ze is altijd heel voorwaarts en actief.. maar als ze dus aan de teugel gaat in draf, gaat ze sommige stukken (niet constant) langzamer, of ze gaat weer gewoon lopen ( zonder netjes aan de teugel)

Dan ben ik erg benieuwd naar een foto, want ik denk dat het paard niet correct aan de teugel gereden wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:28

KIDOWx schreef:

Waarschijnlijk heeft dit paardje moeite met voorwaarts blijven als ze de bovenlijn aan moet gaan spannen. En als ze langzamer loopt hoeft ze die minder aan te spannen.
Niet fixeren op het hoofd, gewoon lekker gaan rijden vooral veel overgangen, ook in tempo. Zorg dat ze jouw tempo blijft handhaven, en hou gewoon een lichte verbinding met haar mond (niet terugwerkend!). Heel simpel rijden zeg maar.. op benen en zit.. maar juist door die overgangen zal ze sterker worden.

Hoe gaat het longeren met haar?

Suraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:53

hallo KIDOWx, ik heb zelf net zo'n paard als jou als!
heel voorwaarts en als ik haar nagefelijk heb dan gaat ze slomer.
heel veel mensen zeggen weer wat anders en op een gegeven moment weet je niet wat je moet doen.
maar ik zal even zeggen hoe het mij verder heeft gebracht.
je moet haar gewoon iets slomer laten lopen zodat mooi aan de teugel is. na een tijdje gaat ze van zelf wat slomer en kan jij haar ben geven dat het toch wat inpuls heeft.
dit heeft mij geholpen om uit de M2 te komen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:04

En het verhaal hierboven getuigd van een paard wat 'mooi in de houding' moet lopen, maar niet rijtechnisch goed voor elkaar is.
Goed voor de punten misschien, maar niet voor je paard op lange termijn.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 22:12

hee allemaal,
@ suraja, iedereen zegt inderdaad iets anders, is ook heel moeilijk wat je moet doen, aangezien het meerdere dingen kan zijn.

@ femmefatale1, longeren doe ik niet zo heel veel, longeerbak is heel slecht, ze is wat stijf in de rug en bewegingen ( gaat steeds beter) misschien moet ik eens met dubbele lijnen longeren haar wat losser te maken, dan gaan rijden, misschien dat ze dan makkelijker in de rug is. Ik denk dat het stijvige en dr rug niet wilt geven ook een belangrijke rol speelt voor het niet aan de teugel én doordraven is.

Sorry voor mijn raaaaare taalgebruik Gaaaap zooo slecht in uitleggen..

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:37

Ik heb dus het zelfde probleem met mijn paard. Zodra ze heel erg gaat ontspannen wil ze graag laag lopen maar zakt ze dus in tempo(normaal is ze dus erg voorwaarts, maar zodra ze gaat ontspannen minder.Het is dus ook niet dat ik dr in de krul trek maar dat ze zelf heel erg laag gaat lopen.). ik ben nu dus bezig met heel veel overgangen en schijnovergangen maken. Dat werkt bij mij wel goed. Ook longeer ik dr aangespannen en laat ik haar dan erg veel overgangen maken.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 22:42

@ mii_jessica : ik trek haar ook niet in de krul, maar ze word soms heel fijn ontspannen en gaat ze lekker lopen!! niet normaal.. maar dan gaat ze inderdaad wat langzamer.. tis nog niet zo makkelijk allemaal:P

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:58

KIDOWx schreef:
@ mii_jessica : ik trek haar ook niet in de krul, maar ze word soms heel fijn ontspannen en gaat ze lekker lopen!! niet normaal.. maar dan gaat ze inderdaad wat langzamer.. tis nog niet zo makkelijk allemaal:P

Tjaah dat is denk ik het zelfde als bij mij. Ik longeer dr ook aangespannen, dan gaat ze toch ontspannen lopen maar dan moet ze ook een flink tempo lopen Lachen Misschien is dat een iedee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:01

superwoman schreef:
KIDOWx schreef:

Dan ben ik erg benieuwd naar een foto, want ik denk dat het paard niet correct aan de teugel gereden wordt.

daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:47

TS.. ik denk dat je juist wel die foto's hierop moet zetten, dan weten ze ook wat er gaande is.. nu is dat moeilijk voor ze om te beoordelen..

Ook denk ik dat je je paardje best eens kan longeren, maar dan zou ik voor een pessoa gaan. Deze vraagt de bovenlijn aan te spannen en op te rekken, maar wel met activiteit van achteren uit.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:35

@ runnigkawa en superwoman :
hoe kan je nou op een foto zien of een paard correct aan de teugel word gereden. En ik weet zelf dat ik het nog altijd kan verbeteren, maar het aan de teugel rijden gaat me opzich goed af. heb een zachte hand, dwing niet, en mijn moeder kijkt en als ik even iets fout doet met mijn handen corrigeert ze me gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:38

aan een paar foto's kun je heel veel zien Ja

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:56

Ik heb eigenlijk geen foto's dat ik met haar aan et werk ben. zul je dus weinig op zien:P mijn moeder kan namelijk géén foto's maken. altijd wazig

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:00

runningkawa schreef:
aan een paar foto's kun je heel veel zien Ja

Klopt, je kan veel zien aan een foto..
Ik zeg je dat ts niet bezig is met het in de krul rijden!!
Paardje krijgt genoeg lengte in de hals om van daaruit te gaan zakken.
Geen getrix iod.. maar er wordt juist eerst voorwaarts gereden.
Maar.. paardje heeft geen makkelijke rug.. en valt terug in tempo als de bovenlijn aangespannen moet worden.. waarschijnlijk door zijn bouw.

Ik moet zeggen, ondanks dat het niet helemaal vlekkeloos gaat, dat de TS zeer fijn het dier rijdt..!! Met gevoel.. en ondanks haar ervaring!!

TS.. mijn tips heb je gehad.. aan jou wat ermee te gaan doen.. Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:08

Eigenlijk zal elk paard dit gaan doen. Waar je nu zit ( let wel maak ik alleen maar op uit je verhaal natuurlijk) gaat het echte rijden dus beginnen. Nu zal je meer moeten gaan drijven naar je hand toe en je paard weer scherp moeten gaan maken aan je been en dat alles zonder zo min mogelijk ontspanning kwijt te raken.
Heel veel paarden worden trager als ze over de rug gaan lopen. Voelt lekker en ontspannen, dus waarom zou ik ( paard zijn gedachte dus) spieren gaan aantrekken die dan "pijn " gaan doen. Snap je een beetje wat ik bedoel? Het is nu aan jou om je paard dus in het ontspannen zijn, toch weer te laten aantrekken in zijn spieren en lijf. Lukt je dat, dan heb je ook een paard dat heerlijk aan voelt.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 22:11

Ga ik ook zeker doen femme! longeren met pessoa ga ik maar eens proberen, nog nooit gedaan dus even versterking bij roepen Knipoog ben je erg dankbaar! Nou misschien kom ik je nog wel eens tegen in deze kleine paardenwereld. ( zijn aan het rondkijken voor een paard, dus je weet nooit. als er leuks te koop staat bij jullie kan je me altijd PBen Knipoog